Hjälp med hälta..

marreparre

Trådstartare
Har en liten fundering. Min häst är tidigare behandlad för en blödning i gaffelbandet v.fram och har stått i sjukhage i snart 2 månader och endast gått promenader. För lite mer än 2 veckor sedan var hon bra och vi fick klartecken att påbörja igångsättning och jag tog det väldigt lugnt. Någon dag innan vi fick börja trava kändes hennes rörelsemönster plötligt annorlunda och när jag väl provade trava var hon halt. Jag förstod ingenting (och förstår fortfarande inte) eftersom hon inte har gjort något mer än bara skrittat med mig och fortfarande går i sjukhage.

Jag skickade en film när hon longeras till veterinären där han sa att det ser ut att vara jobbigt för henne vänster bak eftersom hon är mer halt i höger varv än vänster (alltså ytterbenet då). Hon släpar det även lite när vi är ute och går och har varit svullen i hasen och lite upp på benet. Jag har ingen som helst aning om vad det kan vara och hur det helt plötsligt kan vara bak hon är halt? Känns som en hög hälta med tanke på att det är i yttervarv hon är halt i men förstår då inte svullnaden i hasen..? Har inte återbesök förrän den 15e och har blivit ordinerad att återgå till promenader tills dess. Någon som kan hjälpa mig??
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp