hjälp med häst som har fobi

laeikinois

Trådstartare
hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu också.

för drygt 4 år sedan fick jag en egen häst, 3 årig islandskorsning. han var då otroligt dominant, nästintill ohanterad, "såg" inte människor utan gick bara till anfall när han inte ville något, väldigt stressad osv... första året så jobbade jag bara utifrån sunt hästvett, eller sk NH, från marken. ledar-övningar, och främst att han skulle se mig och respektera mig (och jag honom givetvis), iaf, vi gjorde massa saker och det gick tillslut efter mycket motgångar jättebra. har efter det även ridit in honom.
han är i grund och botten en dominant typ, testar gärna sina gränser men har man bara tydliga linjer om vad som är tillåtet och inte så är han världens underbaraste. han är även en väldigt lättstressad typ (är även arab och fullblodsblod i honom, så det kommer väll där ifrån(?)). jag skulle säga att vi har en bra relation och har t.o.m kunnat rida barbacka och helt utan utrustning (sk frihetsdressyr), han är känslig och lyssnar för små skänkel och vikt-hjälper, vi har kunnat gå promenader då han går lös och han följer efter som en hund kan man säga och försvinner aldrig iväg utan kommer när man kallar!

men, ett problem kvarstår nu efter dessa drygt 4 åren som varken jag eller de olika tränarna/"hästvetarna"/NH-tränarna jag har tagit hjälp av har kunnat få någon bukt med. periodvis har det gått åt det bättre men sen blir det som vanligt igen.
han har kreaturs-fobi:crazy:

han kan inte ens känna lukten av en ko, eller på vinterhalvåret gå förbi en hage där det under sommaren gått kor, ser han kor så blockerar han allt och bara handlar efter flykt instinkt och flyr. det spelar ingen roll vad jag försöker med i ett sånt läge, står jag i vägen så rusar han bara över mig. hade en vet ute en gång i stallet, hon hade varit i en ladugård innan, så hon kunde knappt ta sig in i stallet och det slutade med att vi hade en lös häst och fick boka ny tid för vet (h*n var där för vaccination, så inget allvarligt).
att rida ut är ibland rena mardrömmen då vi ofta stöter på en ko/kreaturs-hage. han har slitit sig, sprängt staket och tagit sig ut ur stall pga detta.

nu i somras var det några gånger som det gick riktigt bra, så bra har det aldrig gått innan och jag trodde minsann att nu har han nog börjat inse att de inte är farliga. det gick så bra att han kunde gå i sin hästhage med hästkompisar och på långt håll se kor. jag kunde efter lång tid kunna komma förbi en kohage (kor är lättare då de inte bry sig om oss, ungdjur ska ju gärna spring längst staketet och vara så nyfikna. det gör ju det hela bara värre) med hjälp av att ta det mycket långsamt och i hans takt, verka lugnande och ha 2 andra ekipage med som bildade en "barikad" mellan mig och hästen och korna, då kunde vi gå nedanför ett djupt dike och massa buskage komma förbi. vilket gjorde att jag svävade på moln i flera daga efteråt.

en gång har jag mött på får, och han visade samma rädsla då och det slutade med att han skenade iväg, vi höll på att krascha in i en bil och när jag väl fick någorlunda stopp på honom stod han bara och stegrade och hoppade så jag trodde vi skulle gå omkull, men efter mycket om och men lyckades jag iaf komma av hästen. det kändes tryggast för mig i det läget. mött gris en gång och han visar även samma beteende där.

nu förra onsdagen så föll jag av efter att vi stött på kor, han skenade över sankig och stenig mark, totalt okontaktbar och snubblade till så jag tappade höger stigbygel, han gjorde en 90 graders vändning(väg hemmåt) strax efter det så jag föll av. slutade med ambulans och sjukhus och hela kalaset, är nu mer eller mindre helt sängliggandes och äter starka morfin-tabletter mot b.l.a ryggsmärtorna.


har som jag nämnde tidigare haft hjälp av olika, kända och mindre kända namn med detta problem. + att jag själv är inte helt oerfaren och har på heltid jobbat med honom. 2 gånger har han blivit "utdömd" som problemhäst. och som sagt, allt annat är idag jättebra, det är bara dessa jädrans kreaturs-fobierna han har som är ett sånt problem och kan bli en fara för både mig och hästen själv, som jag vill ha hjälp med.

detta få mig att känna mig så maktlös och jag vet inte längre vad jag ska göra. jag har funderat att ta hjälp av någon riktigt hästkunnig men är själv inte så jätteinsatt får jag erkänna. och om jag minns rätt så får man inte tipsa om namn/tränare i trådarna, men jag skulle uppskatta om du som läser detta kanske kan pm:a tips, hemsida osv... om du vet någon som kanske skulle kunna hjälpa mig.

och om du har en häst som har haft liknande fobi får du jättegärna tipsa om hur du/ni gjorde för att få det bättre. eller om du har tips på metoder. (tror dock att vi/jag har testat allt och lite till...).

tack på förhand! Mvh Laeikinois
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Stäng in honom i rymningssäkert ställe me valfritt snällt men i hans ögon farligt djur?

Vad händer om du rider förbi en kohage i sällskap med annan icke rädd häst?
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Stäng in honom i rymningssäkert ställe me valfritt snällt men i hans ögon farligt djur?

Vad händer om du rider förbi en kohage i sällskap med annan icke rädd häst?

vi har provat att rida förbi både själva och med andra ekipage. det ger ingen skillnad. som sagt, han blockerar allt totalt och bara sticker.:(

det första du nämnde har vi funderat på, men hur gör vi för att han inte ska skada sig? staket tar han sig igenom, han har slitit sig och lyckats komma ut ut ett ständgt stall. och som det är nu har jag inget annat alternativ, jag äger ingen mark eller nått och har absolut inte pengar att bygga ett rymningssäkert "hus" med 4 väggar och tak. och är inte risken väldigt stor att han kanske både skadar sig själv och kanske skrämmer det andra djuret såpass att det bara bli värre...?
ingen dum ide igentlign kanske, men jag har inte här tillgång till att utföra något sådant och det känns väldigt riskabelt.
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Du är helt säker på att han faktiskt är riktigt rädd och inte bara sticker för att han kan?

Vad gör du när han sticker? Släpper du honom direkt för du känner att det är ingen idé?

Vad har du för huvudlag på honom när du leder honom förbi en kohage?

Jag hade testat med en kapson, handskar, hjälm, säkerhetsväst och en longerlina. Va på en äng eller annat ställe där ni har utrymme att röra er, intill en kohage. Led honom fram och tillbaka längs staketet. När du känner att han börjar samla sig för att sticka, lägg tryck i kapsonen och vänd hans huvud in mot dig och tvinga runt honom på en liten smal volt runt dig.

Får och kor ser ut, luktar och låter väldigt olika. Att hästen är maniskt rädd för båda två utan att det ligger en annan orsak bakom än att det är just får och kor har jag lite svårt att tro faktiskt. Har en känsla av att han i grund och botten beter sig som han gör av en helt annan orsak än att han helt sonika är rädd för dem. Men det är svårt att bedöma utan att ha sett hur hästen reagerar.
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

(1)Du är helt säker på att han faktiskt är riktigt rädd och inte bara sticker för att han kan?

Vad gör du när han sticker? Släpper du honom direkt för du känner att det är ingen idé?

(2)Vad har du för huvudlag på honom när du leder honom förbi en kohage?

Jag hade testat med en kapson, handskar, hjälm, säkerhetsväst och en longerlina. Va på en äng eller annat ställe där ni har utrymme att röra er, intill en kohage. Led honom fram och tillbaka längs staketet. När du känner att han börjar samla sig för att sticka, lägg tryck i kapsonen och vänd hans huvud in mot dig och tvinga runt honom på en liten smal volt runt dig.

Får och kor ser ut, luktar och låter väldigt olika. Att hästen är maniskt rädd för båda två utan att det ligger en annan orsak bakom än att det är just får och kor har jag lite svårt att tro faktiskt. Har en känsla av att han i grund och botten beter sig som han gör av en helt annan orsak än att han helt sonika är rädd för dem. Men det är svårt att bedöma utan att ha sett hur hästen reagerar.

jag har ingen aning om vad han har varit med om innan han kom till mig. troligtvis ordentligt skrämd eller attakerad av nått kreatur eller så. jag har själv aldrig stött på en häst som är såhär rädd för kor innan.

(1) som jag skrev innan; det räcker med att han hör en ko råma, känner lukt från dina kläder av en ko etc så det är INTE bara när han ser dem som han sticker.
(2) har somsagt provat allt och lite till, och det du nämner med longerlina har vi provat. det funkar inte. vi har även gjort det tillsammans med att vi ledde 3 andra hästar som har gått tillsammans med kor i en hage=de vet hur kona fungerar. vi har prövat flera gånger, utan resultat. det har varit jag eller en annan hästkunnig (äv. tränare) som har försökt gå med honom. men det går inte, han blockar och sticker. så det är inte heller bara med mig han gör så.
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

För att bota min hästs får rädsla så stängde vi in honom i en box och i boxen bredvid ställde vi två får.
Fåren åt lugnt på sitt hö som de fick och hästen stod först livrädd i ett hörn.. men efter en stund så vågade han tillslut gå fram för att kika lite på dom.. Fåren stod där i några dagar och min häst stod i boxen bredvid 3-4h om dagen. Det hela slutade med att han inte ens brydde sig om dom.
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Just att ha något djur i boxen bredvid tänkte jag också se bara till att hans box är rymningssäker har ni inte galler som ovandel över dörren så montera dit något så att han inte kan gå över dörren. Kan du fixa att få låna ett får vore det väl det snällaste att börja med de är ju mindre och lugna. En lite större kalv vore ju också smidigt dock är det kanske lite svårare att fixa fram en sådan är väl en massa bestämmelser hur kor får flyttas på och dylikt eller ? Har inte hundra koll på den biten.
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Just att ha något djur i boxen bredvid tänkte jag också se bara till att hans box är rymningssäker har ni inte galler som ovandel över dörren så montera dit något så att han inte kan gå över dörren. Kan du fixa att få låna ett får vore det väl det snällaste att börja med de är ju mindre och lugna. En lite större kalv vore ju också smidigt dock är det kanske lite svårare att fixa fram en sådan är väl en massa bestämmelser hur kor får flyttas på och dylikt eller ? Har inte hundra koll på den biten.

det tycker jag ockå lät som en bra idé.:) men det som jag fetstilade tänker jag med på. + att jag somsagt inte har ett eget stall utan hyr en box i ett stall. och där finns ingen extrabox, och då måste man ta ut flera så det inte blir en som går själv ute på nätterna och så tänker jag. och stallägaren måste ju gå med på detta spektakel också...:crazy::confused:
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Ta med en hink med valfri mat som han gillar, gå så långt att han ser/hör/uppmärksammar djuren men INNAN han blir rädd och stressad! Stanna där och mata, klappa, klia, gosa till han är lugn och avslappnad. Gå hem och gör om samma sak nästa dag. Fråga varje dag hur nära han är villig att gå. är 200 meter gränsen så är de så. Viktigt att du stannar innan han hinner bli rädd, men han måste ändå veta att dom är där. ju mysigare det är att va där, desto närmare kommer ni kunna gå. du får räkna med att de kommer ta lång tid, men det är ju ett trevligt sätt för hästen att lära sig att kor är bra, för då får man mysa med matte! du kan oxå ta en tygtrasa som du gnider in med kolukt (fråga en snäll bonde om du får borsta av en ko med trasan så den börjar lukta :) ) och ha den i stallet så hästen känner lukten varje dag. Varje gång hästen får panik är den ju ett steg längre bort ifrån att lära sig att kor är ofarliga. Dom kan inte lära in under stress... så ta de lungt och metodiskt... försök se till att aldrig gå över gränsen för när hästen blir så rädd, om det är möjligt.
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Vet inte riktigt hur du gör men ett tips är att kanske tänka på hur du själv reagerar när du närmar dig kor och liknande? Hästen känner ju om du blir rädd och spänner dig och börjar du oroa dig för hur det ska gå så så även hästen börjar oroa sig.
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Jag tror inte att han ser sin chans att bara få sticka, utan som du säger att han faktist är rädd.

Du får be en bonde som luktar mycket ko att komma och utfodra din häst, så associerar han lukten med något bra :idea:



Har man en häst som får full panik tror jag tyvärr inte att det räcker med att man själv är ko-lugn (höhö :p)
Har man en häst som bara är "lite" rädd brukar det ju fungera, men i sånahär fall krävs det lite mer. Vad DET är, är en annan fråga ;)
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Jag tror inte att han ser sin chans att bara få sticka, utan som du säger att han faktist är rädd.

Du får be en bonde som luktar mycket ko att komma och utfodra din häst, så associerar han lukten med något bra :idea:



Har man en häst som får full panik tror jag tyvärr inte att det räcker med att man själv är ko-lugn (höhö :p)
Har man en häst som bara är "lite" rädd brukar det ju fungera, men i sånahär fall krävs det lite mer. Vad DET är, är en annan fråga ;)

tack, det är precis så det är. det spelar liksom ingen roll hur jag gör känns det som, han blockerar totalt. jag vill gärna hitta DET.;)
vid "vanlig mindre rädsla" så räcker det med att man är lugt såklart och visar att det han är rädd för inte all är farligt, så går han bara förbi tillslut.

med vi har testat att leda förbi, själv och med andra hästar, vi har haft en handduk som någon påpekade som vi haft med i en ladugård så den luktade ko.
det som någon annan nämnde med att ta med sig mat och "belöna med" gick inte så bra heller. några ggr räcker det med att han känner lukt, eller ser dem på långt håll och då sticker han direkt. ibland har det gått bra, han kan stanna en bra bit ifrån, och bara se dem på håll. vi står där ett tag och går sedan bara några steg fram, och det går fortfarande bra. men sedan kan det bara "knäppa" till, många ggr helt oförberett (som nu förra veckan när jag ramlade av) och han bara blockar och sticker.
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

När rädslan är så stark är mitt tips att leta efter ett stall där det också finns kor, sätta in din häst så han har kor nära sig och inte ta ut honom förrän han inte är rädd längre. En kompis, som har kor fick en korädd häst och gjorde så. Funkade hur bra som helst. Rent teoretiskt funkar det så att ingen kan vara rädd hur länge som helst... ex kidnappade människor allierar sig med kidnapparna osv. Rädslan släpper när det inte finns något alternativ - när du går förbi kor, luktar på kläder eller vad det nu kan vara finns det alltid ett alternativ och då väljer din häst det. Googla flooding så får du en idé om vad det handlar om när man behandlar människor:-)
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Nu kan jag INGENTING om hästar, men här kommer min amatörtanke ändå :D

När hästen är så rädd som du beskriver måste du verkligen ha "the real thing" i början av en tilvänjning?
Skulle du inte kunna tex. åka till en bondgård och be att få ställa in en plasthink och en större handduk i ladugården? Låt hinken stå ett dygn och hämta den sedan och använd den för att servera allt "gott" i. Inte vet jag vad hästen äter, men betfor, äpplen, morötter, kross eller nått. Erbjud inte detta "goda" någon annan stans utan vill hästen äta det så måste den acceptera doften. Byt helst till en ny-indoftad hink varje dag, då lukten snabbt avtar.

När detta fungerar så börjar du ta in den väl indoftade handduken i stallet. Först kanske bara en liten bit 1x1 dm, som du placerar på lämplig plats. Och sedan ökar du storlek på biten och dess placering.

Målet borde ju vara att hästen i kontrollerad stallmiljö ignorerar eller kopplar ihop ko/ladugårdslukten med positiva erfarenheter.
När detta fungerar så är det ju enklare att flytta övningarna utomhus... Ex leda förbi en handduk med ladugårdslukt, rida förbi, placera ut flera handdukar, rida över dem osv osv.

På lång sikt borde du då kunna preparera ridstigar innan en uteritt med för dej kända "luktstationer" så att även detta kan tränas utan att direkt ställa er mot livs levande kor.

Kanske en galen tanke, men då bjuder jag på det! ;)

/Swat
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

VAd händer om du går in i en ladugård och går till han.. Dej vet han att han kan lita på, om du luktar ko kanske han förstår att det inte är farligt. Gå och lukta ko ett tag vett jag!
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

tack alla som har gett idéer och tips! jag känner att jag har blivit mer peppad och fått föer idéer själv, ska ta upp "kampen mot ko-skräcken" när jag är återställd efter olyckan, just nu klarar inte min kropp sånt.
(hinner tycärr inte skriva så mycket mera nu.)
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Du har fått massa bra tips, så jag tänkte bara önska dig lycka till! :) Det kommer säkert gå jättebra!
 
Sv: hjälp med häst som har fobi

Vet en häst som också var rädd för kor. Inte så extremt som din men tillräckligt för att bli blockerad när man närmade sig.

Den hästen skickades på sommarbete i en stor hage med massa hästar och en kohage som granne. Hästarnas hage var så stor så hästen kunde vara på tryggt avstånd utan att rymma. De andra hästarna brydde sig inte om kossorna så de var ju ofta och betade framme vid kossornas hage och så småningom vågade den andra hästen också närma sig. Hästen fick alltså helt i sin egen takt, i sällskap av andra hästar och helt lös utan påtryckningar närma sig kossorna.

När hon börjat våga sig fram var ägaren där och gav godsaker enbart mot kossornas hage. Man slängde in äpplen och morötter för att förstärka att det var positivt att vara där.

Visst kan hästen reagera med att bli lite spänd när de passerar kossor idag, men den skenar inte och får panik.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 926
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp