Hjälp med häst

Hejsan lite osäker på om detta är rätt tråd för detta ämnet. Jag har en häst som gått väldigt långt i ålder och börjar bli oerhört dålig och presterar ej lika bra i tävlingar. Finns det några slakterin i vårat avlånga land som tar emot hästar för slakt och hur mycket kostar detta isåfall. Inte meningen att skapa några upprörda känslor med denna tråd behöver endast hjälp med detta.
 
Förlåt, men vilket fruktansvärt obehagligt inlägg. För det första - om den är så dålig, varför tävlar den?För det andra - lämna den till ett slakteri för att den presterar sämre på tävling? Usch, tror inte heller att tråden är "på riktigt". Hoppas inte det i alla fall.
 
Förlåt, men vilket fruktansvärt obehagligt inlägg. För det första - om den är så dålig, varför tävlar den?För det andra - lämna den till ett slakteri för att den presterar sämre på tävling? Usch, tror inte heller att tråden är "på riktigt". Hoppas inte det i alla fall.
Jag skrev klart och tydligt att jag inte menar att skapa upprörande känslor behöver bara hjälp med att hitta ett slakteri för häst. Om du ändå inte kan hjälpa mig behöver du inte svara på tråden.
 
Tack finaste du för ett sådant bra svar! Det är inte lätt att få sådana svar här då alla verkar bli triggade om man ens nämner orden häst och död/avliva i samma mening.
Jag uppfattar hästmänniskor inte alls så. De flesta har fått avliva hästar och är ödmjuka inför det, men förstår att det är ett ansvar man har. Det som kan trigga i din trådstart är kopplingen till prestation.
Det är ofta svårt att lämna häst till slakteri då många fått i sig medicin med livstids karens. Om den är ok för konsumtion som livsmedel får du betalt för köttet. Om inte kan man även vända sig till t ex veterinär, lantbrukstjänst, trorjänaravlivning eller djurparker. Ofta är det en kostnad för själva avlivningen och en för att bli av med kroppen, t ex genom kremering eller destruktion. För att gräva ner hästen krävs tillstånd från länsstyrelsen.
 
Jag uppfattar hästmänniskor inte alls så. De flesta har fått avliva hästar och är ödmjuka inför det, men förstår att det är ett ansvar man har. Det som kan trigga i din trådstart är kopplingen till prestation.
Det är ofta svårt att lämna häst till slakteri då många fått i sig medicin med livstids karens. Om den är ok för konsumtion som livsmedel får du betalt för köttet. Om inte kan man även vända sig till t ex veterinär, lantbrukstjänst, trorjänaravlivning eller djurparker. Ofta är det en kostnad för själva avlivningen och en för att bli av med kroppen, t ex genom kremering eller destruktion. För att gräva ner hästen krävs tillstånd från länsstyrelsen.
Fler människor som ger svar som du behöver vi tack snälla för ditt informationsrika svar!
 
Tack finaste du för ett sådant bra svar! Det är inte lätt att få sådana svar här då alla verkar bli triggade om man ens nämner orden häst och död/avliva i samma mening.
Då har du missuppfattat något. Det folk reagerar på är att du tävlar en häst som är "oerhört dålig", resp. att du vill ta bort en häst endast för att den blir äldre och presterar sämre. De två scenarierna går för det första inte ihop, och var för sig är de inte särskilt schyssta mot hästen. Utöver det är hästfolk nog den minst sentimentala gruppen jag vet. Tycker fortfarande att det hela ger trollvibbar.
 
Min ståndpunkt är att så länge det görs på rätt sätt har jag inte att göra med varför man väljer att ta bort sin häst eller inte.
Fler som du behöver vi fler av, har kollat på många andra trådar som rör avlivning, och har sett att samma personer som svarat på min tråd även skrivit aggressiva svar utan att ge någon hjälp. Jag själv tycker att detta ämne är väldigt jobbigt för mig då jag själv är en stor djurvän men ibland måste man så är det.
 
Då har du missuppfattat något. Det folk reagerar på är att du tävlar en häst som är "oerhört dålig", resp. att du vill ta bort en häst endast för att den blir äldre och presterar sämre. De två scenarierna går för det första inte ihop, och var för sig är de inte särskilt schyssta mot hästen. Utöver det är hästfolk nog den minst sentimentala gruppen jag vet. Tycker fortfarande att det hela ger trollvibbar.
Om du nu inte har koll på vad det hela handlar om från grunden vilket jag inte behöver berätta här tycker jag inte du ska yttra dig, om du inte vill vara trevlig och hjälpa mig med lite simpel info.
 
Om du nu inte har koll på vad det hela handlar om från grunden vilket jag inte behöver berätta här tycker jag inte du ska yttra dig, om du inte vill vara trevlig och hjälpa mig med lite simpel info.
Den enkla oprovocerande trådstarten hade varit; Jag ska avliva en häst. Finns det någon som vet om slakterier som tar emot hästar I Sverige? Men du valde att provocera genom att skriva att hästen är skit och måste slaktas. Tramsigt. Vi som hänger på Buke är i de flesta fall personer som har haft massor av hästar som avlivas, slaktats och så vidare. Ingen som blir upprörd över sådant.
 
Om du nu inte har koll på vad det hela handlar om från grunden vilket jag inte behöver berätta här tycker jag inte du ska yttra dig, om du inte vill vara trevlig och hjälpa mig med lite simpel info.
Jag har själv fått ta bort gamla hästar, så det i sig har jag inga som helst synpunkter på. Men din trådstart är bedrövlig och är man det minsta lilla djurvän så reagerar man starkt på den - det får du nog ta. Låter som en häst som inte fått en chans. Den tävlas trots att den är dålig och man vill slakta den för att prestationen blivit sämre. Så låter det, för så skriver du. Bedrövligt. Tänk på hur du uttrycker dig nästa gång, så får du säkert mer hjälp än kritiska kommentarer.
 
Om hästen är dålig tar man den till veterinär. Om det nu faktiskt är en tävlingshäst har den säkert en livförsäkring (vilket du hade vetat om scenariot hade varit äkta) och de allra flesta är måna om att få ut de pengarna efter att ha betalat stora summor till försäkringsbolaget i många år. Så, är hästen sjuk/halt/annat och dessutom är så dålig att hen inte längre kan ha ett bra liv utan bör få sluta sina dagar så tar man den till veterinär som dömer ut den om veterinären delar ens uppfattning om att hästen inte kan ha ett fortsatt bra liv och den bedömningen skickar man till sitt försäkringsbolag som gör sin bedömning.

Det är ganska ovanligt att hästar slaktas i Sverige idag då de allra flesta har fått mediciner som gör dem otjänliga som människoföda. Det hade du också vetat om scenariot hade varit äkta.

Ingen av de avlivningstrådar jag har sett på forumet har det kommit elaka kommentarer i utan tvärtom, en hel massa stöd och kärlek till den drabbade hästägaren men skriver man som du så får man också helt andra svar än när det är på riktigt.
 
Nej, det har tagits bort. Så länge man följer de kommunala och EU-reglerna får man gräva ner hur man vill, dvs du får inte gräva ner djur som självdött av någon zootopisk sjukdom, inte gräva ner nära vattendrag etc.
Aha, det hade jag inte koll på, bra att veta!
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 584
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 491
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp