hjälp med hingstval

token

Trådstartare
har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest...

ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har växt nåt fruktansvärt fort o därför hon ska betäckas redan nu. Har rådfrågat vet ang detta. Vet ju inte så mkt om stoet då hon är så ung, trevliga gångarter har hon, borde kunna hoppa med den stammen hon har......(även mamman har gått höga klasser hopp) MKT trevlig i psyket, totalt orädd, nästan lite seg skulle jag säga. Det jag vill ha är en avkomma med toppstam, så bra det går, kommer satsa på största klasserna. Kanske lite "kvickare" både i huvud o kropp. Har funderat på Zorro eller Cartier men Cartier har ju oxå Capitol nära i stammen liksom detta sto..... sen finns ju Heartbreaker ( jäkligt dyr o frågan om man törs satsa på den med så ungt sto)

Att jag tittat på Zorro o Cartier beror på att det är ganska nära dit till eklunda o då behöver hon inte stå så lång tid där o då är ju spermakvalite bäst om hingsten står där...

Sto nr 2 är ett varmblod...japp jag är egentligen inte överförtjust men jag älskar hästen, har ett superpsyke och kan lika gärna dra nytta av henne för hon kommer inte lämna gården. Hon har bra galopp, dålig trav o helt ok skritt. Hoppar super det lilla jag sett. Hon har sitt första föl nu som hon fick för 2 dagar sedan. Fadern var fullblod E: Steve´s Friend. Fölet ser kanonfint ut:love: Stoet är liten, bara runt 157 cm o jag vill ha mer storlek på avkomman... Har funderat på corriendo Tau och Fetcher N och även där på Zorro eller nån annan av eklundas stationerade hingstar. Kommer även där satsa på hoppningen med avkomman.


Vore ju kanske kul o ta samma hingst på stona o se skillnaden på avkommorna då dom kommer få exakt samma uppväxt o träning....Kul experiment kanske...
 
Sv: hjälp med hingstval

Fast - varför ska du betäcka en två-åring?
Jag köpte en dräktig två-åring förra året, och hon var verkligen inte redo att bli mamma! Snäll mot sitt barn, men hade noll koll, och har även haft svårt att hålla hullet, trots att det är en liten WM-ponny.
 
Sv: hjälp med hingstval

Fast - varför ska du betäcka en två-åring?
Jag köpte en dräktig två-åring förra året, och hon var verkligen inte redo att bli mamma! Snäll mot sitt barn, men hade noll koll, och har även haft svårt att hålla hullet, trots att det är en liten WM-ponny.

jo det är sant.....lite i valet o kvalet faktiskt...
men enl "experter" på området så säger dom att det kan hjälpa mot att hon växer så enormt...många betäcker dom tydligen som 2 åringar just pga detta...Nån som har erfarenhet ???? som kan berätta
 
Sv: hjälp med hingstval

"Många"? Tror jag inte! Det är, tror jag, uttryckligen avrått ifrån i djurskyddslag, även om den innehåller många "bör". Tror det är olämpligt, och jag kan inte tänka mej att det påverkar den slutliga storleken på hästen - hur skulle det kunna det? Svält, kan säkert påverka storlek som vuxen, t.ex, men dräktighet utan näringsbrist borde inte ha någon inverkan alls, mer än att göra en unghäst som växer fort, ännu tröttare än den annars skulle vara. Jag tycker definitivt du ska låta bli!
 
Sv: hjälp med hingstval

"Många"? Tror jag inte! Det är, tror jag, uttryckligen avrått ifrån i djurskyddslag, även om den innehåller många "bör". Tror det är olämpligt, och jag kan inte tänka mej att det påverkar den slutliga storleken på hästen - hur skulle det kunna det? Svält, kan säkert påverka storlek som vuxen, t.ex, men dräktighet utan näringsbrist borde inte ha någon inverkan alls, mer än att göra en unghäst som växer fort, ännu tröttare än den annars skulle vara. Jag tycker definitivt du ska låta bli!

Det enda som står i lag och förordning är att avel inte får medföra lidande för hästen (sen är det ju alla bestämmelser om risk för dödfödsel, letala anlag osv förtås men det är andra "papper")

Däremot tvivlar jag starkt på att det påverkar hästen. Hur stor hästen blir är ju på förhand bestämt i genetiken och individens DNA. Möjligen som Nobless säger att det kan medföra en näringsbrist, som då teoretiskt sett skulle kunna göra att stoet avstannar i växten, men det verkar ju knappast varken etiskt eller djurskyddsmässigt. Sen är det rätt långsökt också tror jag. Mycket större risk för ett undernärt sto och föl än en chans för mamma i vuxen ålder.

Jag hade absolut väntat med det stoet några år tills hon är vuxen och visar om hon har något att tillföra i aveln eller inte. Då kan du ju välja en väldigt liten hingst till henne om du vill forstätta på hennes linjer men inte vill ha storleken.
 
Sv: hjälp med hingstval

Nej självklart påverkar det ju inte den slutliga storleken på stoet. Det jag hört är att det gör att dom växer långsammare.
Jag hade tänkt vänta till nästa vår men när jag pratade med dom på eklunda sa dom att dom betäckt flera 2 åringar o att det inte var nån fara...
Jag har inte nån erfarenhet av avel mer än att jag betäckt 2 ston tidgare men det är ju inte direkt nåt att komma med;)

Så därför har jag tagit råd av andra som är mer hemma på detta med avel.

men nu var det hingstvalen som var intressanta, vilken???? nån som har tips
 
Sv: hjälp med hingstval

Hej!
Måste börja med att säga att jag håller med de övriga... Vänta ett år! Titta även på din hästs andra extremiter och styrkor och svagheter, detta är absolut inte så lätt att se på en två-åring mitt i allt växande.. Men sen ang hingstvalet så tycker jag hartbreaker är ett bra val och varför då inte hartbeat ( en mkt trevlig son HB son) ger inte så stort o mycket gummiboll. Skulle dock inte sätta samma på varmblodet. Sen tycker jag du ska tänka efter innan du betäcker varmblodet... Ska du ha den själv och inte tänkt sälja den då kan det kanske kvitta om du lägger x antal pengar på hingst men om du tänkt sälja så är det ingen bra affär.. Det är svårt nog att få tillbaka pengarna på hästar med "bra stam" men ditt föl kommer kosta lika mkt som alla andra och du kanske bara får tillbaks en bråkdel trots att du väljer en fin dyr hingst..
 
Sv: hjälp med hingstval

Jag hade också väntat ett år. Det hade faktiskt aldrig fallit mig in att betäcka en 2åring...

Men om du gör det.
Du har inte några planer på att visa på 3 års nästa år? Vad jag vet så kommer du inte att få räkna henne som ett år yngre och visa året därpå, om hon fölar som 3åring. Det gäller även för kvalitets.

Och att bromsa tillväxten. Jag skulle snarare tro att du kommer att få ösa på foder för att hålla hullet. En stor, växande (växer ju även om den har vuxit färdigt på höjden) unghäst som dessutom även ska ge näring åt ett foster/föl. Det kommer att gå åt en hel del både energi och protein för det.
 
Sv: hjälp med hingstval

Det svåra för dig är att du jämför dig själv med väldigt erfarna uppfödare. För din egen del så är det ju en ganska stor kostnad att betäcka och allt runt om. När du då inte kan säga så mycket om stoet för att hon är ung och oprövad så blir det betydligt svårare och riskablare att välja hingst. Att man på då t ex Eklunda kan göra det med bra resultat är ju för att man "kan" avel på ett helt annat sätt. Så för din egen del och ekonomi bör du nog fundera ett varv till på att betäcka henne i år. Tror inte på något sätt kommer att påverka hennes slutliga storlek däremot kan det som aida skriver bli betydligt dyrare att hålla henne i vinter p g a hennes ålder och att hon växer.

Min egen erfarenhet är att det som är mest betydande för när åldersmässigt att sto är lämpligt att betäcka är inte fysiken lika mycket som hur vuxen hon är mentalt. Fysiskt sett klarar nog alla tvååringar av men långt ifrån alla kommer att göra psykiskt. Så titta på den biten innan du bestämmer dig om hon verkar vuxen eller om hon uppför sig som en tonåring?

Att råda dig om hingstval är ju otroligt svårt när inte ens du själv vet hennes styrkor och svagheter.
 
Sv: hjälp med hingstval

jo...du har nog rätt...Hon är väldigt mogen och beter sig inte som en 2 åring men kanske är dumt ändå o betäcka nu i år. Kanske bättre rida in i höst och sen betäcka tidigt på våren som 3åring och då låta henne få paus från ridning. Kanske blir bättre i det stora hela.

Sen är då frågan, det andra stoet????
Jag vill ju inte ta en jättedyr hingst på den i o med att det är ett varmblod MEN jag vill ha en hingst med BRA galopp, STOR hoppkapacitet och som ger storlek på avkommorna då stoet är ganska litet. Ska behålla avkomman själv.

Funderat på corriendo Tau och Feliciano och Fetcher N......

Nån som har åsikter???
 
Sv: hjälp med hingstval

Funderat på corriendo Tau och Feliciano och Fetcher N......

Nån som har åsikter???

Corriendo Tau är helt ny och med honom vet man inte alls vad han tänker lämna. Faliciano kan lämna stort-men också mycket litet. Fetcher är en trevlig kille-men jag har aldrig sett ngn avkomma.

Mitt tips till det stoet är isf Camaro M. Lämnar storlek, bra galopp och mkt kapacitet.

Vad det gäller att betäcka en tvååring är jag inte så himla skeptisk. Känner en uppfödare som konsekvent betäcker tvååringar och det är inte mer probem med dom än med en ett år äldre häst. Stona mognar oftast väldigt fort och är bra mammor.
 
Sv: hjälp med hingstval

Din 2-åring kanske är som min nuvarande 3-åring. Hon mätte 175/176 cm vid 1 år och 9 månaders ålder så jag trodde att jag skulle få en 190-häst. Men nu som 3-åring drygt 1 år senare är hon fortfarande 176 och ser väldigt klar ut.

Några lugnande ord kanske.. :)
 
Sv: hjälp med hingstval

Hon mätte 175/176 cm vid 1 år och 9 månaders ålder:crazy::crazy:
Min poa mätte vid 1,5 år 145 om jag minns rätt.....

Fick hon några problem med den snabba växttakten?
 
Sv: hjälp med hingstval

Nej, hon har rört sig jämnt och trevligt samt varit glad under hela uppväxten. Det enda är väl att hon har varit svår att hålla i hull, trots att jag har vräkt i henne så mycket grovfoder jag har kunnat så har hon hela tiden varit smal. I vinter verkar det dock ha stabiliserat sig så nu är hon riktigt fin i hullet.
Hon är ju bara 3 än, så långsiktigt vet jag inte om det kommer påverka hennes hållbarhet.. Exportröntade henne i höstas och plåtarna såg jättefina ut. Så hoppas att hennes kropp inte tagit skada.
 
Sv: hjälp med hingstval

Gillar Fetcher skarpt, lite orolig för om det blir för tungt till din häst då en del Cardento hästar har mycket massa.
Heartbreaker riktigt fin hingst men som du säger dyr. Stammen är ju fin och lämnat vinstrika avkommer en stam som slår ihop med din Cardento-Cortus. Billigare allternativ är ju Heartbeat men han kostar en del han med, var aktuell till mitt fullblodssto men jag har kollat lite på hans son Hasard i stället som är betydligt billigare.
Gillar även Niveau men har inte sett om han ska vara i aveln i år?? Gamle Feliciano är ju också fin och meriterad men kan ju ge tyngre hästar. Lycka till i hingstdjungeln.
 
Sv: hjälp med hingstval

Sen är då frågan, det andra stoet????
Jag vill ju inte ta en jättedyr hingst på den i o med att det är ett varmblod MEN jag vill ha en hingst med BRA galopp, STOR hoppkapacitet och som ger storlek på avkommorna då stoet är ganska litet. Ska behålla avkomman själv.

Funderat på corriendo Tau och Feliciano och Fetcher N......

Nån som har åsikter???
När det gäller att korsa olika raser så förutom att veta storlek/stam och storleken på föräldrar även på travstoet. Så bör man titta på en hingst som varit länge i avel och som man vet ger de egenskaper man helst vill ha.

Så när det gäller storlek vet man med ganska stor säkerhet t ex att Briar, Warsteiner och Spender S ger större avkommor än de flesta andra hingstar.

För galopp så ger Briar, Quite Easy och Aerline H med ganska stor säkerhet bättre än medelhingsten.

När det kommer till hoppning så ger Cardento, Aerline H och Spender S bra till.

Man om du tittar på blup.se och hingstar så kan du själv söka fram vilka hingstar som ger vad. Det som är viktigt att komma ihåg är den sista kolumnen i listan där det står medel. Den innebär att ju lägre tal där står ju säkrare är man på att hingsten lämnar den här egenskapen.
Som du då ser så är det lite svårt att få ihop alla dina önskemål i en enda hingst. Men om du tittar t ex på Nobel som är en riktig multitalang så ser du att han inte är den värsta i något men bra i allt. Så en hingst med sådana egenskaper kan helt klart också vara värd att fundera på.
 
Sv: hjälp med hingstval

Corriendo Tau är helt ny och med honom vet man inte alls vad han tänker lämna. Faliciano kan lämna stort-men också mycket litet. Fetcher är en trevlig kille-men jag har aldrig sett ngn avkomma.

Mitt tips till det stoet är isf Camaro M. Lämnar storlek, bra galopp och mkt kapacitet.

Vad det gäller att betäcka en tvååring är jag inte så himla skeptisk. Känner en uppfödare som konsekvent betäcker tvååringar och det är inte mer probem med dom än med en ett år äldre häst. Stona mognar oftast väldigt fort och är bra mammor.

Tack så mycket för ditt svar:) du hjälpte mig mycket ang o betäcka en 2 åring....jag tror nog jag satsar på det i år i allafall. Hon är ju väldigt mogen redan nu. Har även tittat lite på cartier som ju har capitol nära liksom mitt sto...Linjeavel med Capitol lär ju inte vara fel...eller??? Dom generna vill man ju verkligen ha.

På varmblodet blir det Camaro M tror jag
 
Sv: hjälp med hingstval

Väntar man tillräckligt länge så får man nog ett svar som passar.. ;)
Hur som helst, jag håller med om att det låter som du ska satsa på beprövade hingstar på båda stona. Det finns ju en del som tyvärr glöms bort pga att nya hingstar är mer spännande. I långa loppet spelar inte 2000 kr mer i dräktighetsavgift så stor roll, så det bästa är väl att satsa på en kombination som du tror på.

Många travarston går till de billigare halvblodshingstarna, varför inte tänka att om stoet är värt att ha i avel så är hon värd den hingsten som kompletterar henne bäst? (Nu menar jag inom rimliga gränser, Totilas känns kanske lite väl exklustiv, iallafall i år ;))
Är hon en trevlig och lättsam individ och har en stam med sådana (studera gärna om temperamentet på närmaste familjemedlemmarna) så kanske Briar är mest lämplig. Hans avkommor verkar hävda sig bra. Men om stoet är tufft(eller har tuff pappa etc) så är det bra att ha med sig att Briar inte bara lämnar amatörhästar.

Säger som Masse, sök bland hingstar på Blup.se så ser du vilka som kan tänkas lämna det du önskar.
 
Sv: hjälp med hingstval

Camaro M låter inte som ett dåligt bud! Nu har ja bara sett vad jag sett på nätet och inget live..
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 659
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 500
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 394
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp