hjälp med hingstval

Sv: hjälp med hingstval

Jag vet inte om jag kan tycka att 20 000 + moms är så mycket för en avkomma efter Heartbreaker. Jag föder upp både travhästar och hopphästar och skrattar varenda gång jag tittar i hingstkatalogen för ridhästar. En travhingst som kostar det är en budget hingst, en helt vanlig normalbra hingst på travsidan kostar runt 40 000. Den dyraste fryshingsten på travsidan tror jag kostar 22000 dollar och den dyraste Svenska hingst Viking Kronos kostar 10 000 vid bokning och 175 000 vid levande föl.

Jag skulle aldrig betäcka en tvååring heller och dra mig för att göra det med en treåring med, men det har nog med min travbakgrund att göra då jag vet att grundträning aldrig går att träna igen på hästar som inte har grundtränas före fyra års ålder.

Betäcka varmblod med halvblod ? Då ska du ha samma tänk som om du skulle betäcka henne med en travhingst. = Skit föder skit.

Ta en hingst med bra gång och bra förmåga för vad avkomman ska göra. Jag skulle åxå vilja prova detta men har inget "bra" travsto att prova med, Tror att man kan få en bra uthållig hopphäst om man blandar dessa djur. Det funkar ju med fullblodshästen och den har ju mer lika muskelfibrer som halvblodet så jag tror det kan bli ännu bättre med ett varmblods sto som har uthålligare muskelfibrer.

Det finns ju bevisad forskning att när mjölksyran slår in tappar hopphästen tekniken och river och med ett varmblodssto höjer man mjölksyretröskeln. Jag skulle hellre vilja ha ökad mjölksyretröskel och sänka förmågan på gångarterna om hästen kan göra ett bättre jobb på tävlingsbanan.

Lycka Till !!!
 
Sv: hjälp med hingstval

Å andra sidan så kan ju travhästar dra in lite pengar också. Det är väldigt sällan det händer med en ridhäst.
 
Sv: hjälp med hingstval

kul att du skriver precis vad jag tänker :) Jag tror att det kan bli en bra kombination travare/halvblod eller travare/fullblod bara man får en unge som kan hoppa och har hyfsad galopp. Dom har ju helt annan kropp som du skriver, helt andra muskler och bättre syreupptagningsförmåga.
Vilken dröm o få en ny jappeloup....:love:

Nej jag tänker ta en bra hingst på henne nu för som du skriver, skit föder skit.

Hon fick föl i år efter en fullblodshingst och det fölet ser superfint ut. Ville testa först o se så att hon gick o få dräktig och vad det blev innan jag tar en dyrare hingst, men som sagt det ser väldigt lovande ut så jag kör.
 
Sv: hjälp med hingstval

Oavsett ras bör man ju se vilka styrkor och svagheter du har i ditt sto :) Sen hitta en hingst som matchar vad du söker men som även kan med tur ärva ner det ditt sto saknar och som behöver stärkas. Tex med travhäst vill man ha en bärig galopp hos hingsten, beroende sen på modell av varmblod kanske bättre typ etc. :)

Däremot tycker jag inte du ska betäcka din 2 åring. Låt den gå och beta och ha det skönt och växa.
 
Sv: hjälp med hingstval

Jag vet inte om jag kan tycka att 20 000 + moms är så mycket för en avkomma efter Heartbreaker. Jag föder upp både travhästar och hopphästar och skrattar varenda gång jag tittar i hingstkatalogen för ridhästar. En travhingst som kostar det är en budget hingst, en helt vanlig normalbra hingst på travsidan kostar runt 40 000. Den dyraste fryshingsten på travsidan tror jag kostar 22000 dollar och den dyraste Svenska hingst Viking Kronos kostar 10 000 vid bokning och 175 000 vid levande föl.

Jag skulle aldrig betäcka en tvååring heller och dra mig för att göra det med en treåring med, men det har nog med min travbakgrund att göra då jag vet att grundträning aldrig går att träna igen på hästar som inte har grundtränas före fyra års ålder.

Betäcka varmblod med halvblod ? Då ska du ha samma tänk som om du skulle betäcka henne med en travhingst. = Skit föder skit.

Ta en hingst med bra gång och bra förmåga för vad avkomman ska göra. Jag skulle åxå vilja prova detta men har inget "bra" travsto att prova med, Tror att man kan få en bra uthållig hopphäst om man blandar dessa djur. Det funkar ju med fullblodshästen och den har ju mer lika muskelfibrer som halvblodet så jag tror det kan bli ännu bättre med ett varmblods sto som har uthålligare muskelfibrer.

Det finns ju bevisad forskning att när mjölksyran slår in tappar hopphästen tekniken och river och med ett varmblodssto höjer man mjölksyretröskeln. Jag skulle hellre vilja ha ökad mjölksyretröskel och sänka förmågan på gångarterna om hästen kan göra ett bättre jobb på tävlingsbanan.

Lycka Till !!!

En annan sak som forskningen har visat är hur viktig en bra galopp är för hopphästen..
 
Sv: hjälp med hingstval

Jag har fortfarande inte förstått varför du ska betäcka tvååringen iår. Är det för att hon inte ska bli högre så tror jag inte att det funkar så.. Det är ju som att säga att en flicka som blir gravid som 10-11 åring inte blir längre. Du får inga fördelar med att visa ett år senare och hästen har inte ens visat att den kan hoppa själv än. Jag föreslår att du inväntar 3-års och betäcker efter det om hon är lämplig.
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 671
Senast: Karro-Lina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 024
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 514
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp