Hjälp med hingstval.

Enmikaela

Trådstartare
Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och hingstar på marknaden.

Har ett stort (174 och ganska lång och tung) VÄLDIGT skarpt och tufft sto med bl.a Nimmedor, Emilion, Empire, Ceylon, Magini, Magritte i stammen. Hon rör sig fantastisk bra med väldigt mycket bogfrihet därimot lite sämre bak aktivitet då hon är lång och stor och har lite jobbigt med det ibland.
Är ute efter hingst som kan dra ner storleken lite och som lämnar trevliga avkommor med bra temp. Är dressyr jag är intresserad av fast det finns en hel del hopp i stammen.
 
Kul att se dig här;) Jag tycker som sagt att du ska avla hoppning på henne, Diamant de Semilly- och Caretinoblod brukar kunna stabilisera temperamentet. Caretino brukar också ge rörliga hästar. Två hingstar jag tycker du ska titta på är Diatendro och Casallco, de bör även passa henne typmässigt:)

Men om du gärna vill avla dressyr tycker jag du ska titta på Formalin! Såg honom på bruksprovet och han gjorde till och med mig sugen på att avla dressyr:o Otroligt ridbar hingst av det mindre slaget!:up:

/Elin H;)
 
Har funderat på han. Riktigt snygg!!
Kul att se dig här;) Jag tycker som sagt att du ska avla hoppning på henne, Diamant de Semilly- och Caretinoblod brukar kunna stabilisera temperamentet. Caretino brukar också ge rörliga hästar. Två hingstar jag tycker du ska titta på är Diatendro och Casallco, de bör även passa henne typmässigt:)

Men om du gärna vill avla dressyr tycker jag du ska titta på Formalin! Såg honom på bruksprovet och han gjorde till och med mig sugen på att avla dressyr:o Otroligt ridbar hingst av det mindre slaget!:up:

/Elin H;)
Åh kul att se dig här med Elin
, ska kolla in Formalin, med tanke på vad du fått fram för godbit så litar jag verkigen på ditt omdöme
 
Jag kommer använda Formalin i år till mitt sto version stor (179 cm). Han är ju tyvärr bara tre så han är ju lite av en chansning. Min förhoppning är att få en avkomma som är lite mindre, rörlig och ridbar. Han har D-day som morfar och han säga ge skarpa avkommor, men han verkade ha väldigt bra temperament på bruksprovet. Även Jan Brink lovordade hans temperament på hingstvisningen på Tullstorp. Även Dragon Welt har otroligt bra temperament, men Formalin tilltalar mig mer som häst :).
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 440
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto efter Turbud Qurinius - Le Bon och undrar över vilken hingst som skulle kunna passa. Hon är hoppstammad men rör sig...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: Copycat
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 522
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp