Hjälp med höanalysen!!

Lordwaldemar

Trådstartare
Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig att räkna ut på ett ungefär?

Provsvaren ser ut såhär;

Torrsubstans 75%
Råprotein (rp) 60g per kg
Smältbart råprotein 33 g per kg
Omsättningsbar energi 7,4 mj
Smältbart rp /omsättningsbar energi 4,4 kvot

Kalcium (c) 1,7 gram per kg foder
Fosfor (p) 1,4 g per kg
Magnesium (mg) 0,9 g per kg
Kalium (k) 7,9 g per kg
Kalcium/fosfor (ca/p) 1,2 kvot


Hästen är ett danskt halvblod på 17 år. hyfsat lättfödd men revbenen kan anas dock har han en Höbuk nertill. Dåligt musklad pga vila (graviditet) dock tyckte jag han tappat för mycket därav att jag fixade en höanalys. Han är en herre med väldigt mycket energi. Äter nu 0,5 kg korn 0,5 kg betfor och krafft miner grön 20 g om dagen. Rundbal i hagen med slowfeeding nät så lite svårt att uppskatta hömängd. Äter 3 kg inne på kvällen/natten. Då vi inte har balen i hagen äter dom ca 10-12 kg om dagen. Hästen är av en grövre typ på 165 cm. Ca 700 kg


Är höet av helt kass kvalitet? Och vad bör jag eventuellt komplettera med isådanna fall. Tacksam för svar.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Ja, kvoten är lite låg, behöver lite mera protein typ lusern eller andra proteinfoder. Underhållet för en 600 kg häst är ca.400 g/smbrp per dag och ca 65 MJ. Ger du 12 kg av ditt foder blir det ca 360 g/smrp och 88 MJ/ dag. Så det blir till att pussla och hitta något med LÅÅÅG MJ. Ca/p kvoten är ju bra. Korn innehåller 11Mj/kg och ca 73 smbrp. Då vore det ju bättre att byta ut det mot lucern eller annat med hög proteinhalt. Särskilt om du ska sätta igång honom och bygga muskler.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Är det här verkligen torrhö? I så fall hade jag inte gärna fodrat med det alls, med tanke på ts-halten.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Det är torrt Hö på 350kgs rundbal. Dock vet ja inte om det kallas hösilage då? Har för mig att det är lite "blötare" då, detta är helt torrt. Inplastat.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Det är torrt Hö på 350kgs rundbal. Dock vet ja inte om det kallas hösilage då? Har för mig att det är lite "blötare" då, detta är helt torrt. Inplastat.

Det är inte torrt hö, ca 84% brukar det vara. För torrt för att vara bra hösilage. Tyvärr.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Väger din häst 700 kg så behöver han ca 71 MJ/dag och 426 smrp/dag ifall han bara vilar (underhållsbehovet). Din häst behöver äta ca 10 kg av ditt grovfoder för att komma upp i energin, men då kommer han inte upp i proteinnivån. En kvot ska ligga på ca 6 och din ligger på 4,4 med bara grovfodret, men sen fodrar du med energifoder, vilket gör att du har samma kvot trots att du ger kraftfoder. 0,5 kg korn innehåller ca 6,5 MJ och 42 smbrp. 0,5 kg betfor innehåller 5 MJ och 3 smbrp. Då är det inte konstigt att han är bukig, eftersom du ifall han äter 13 kg på en dag + kraften har en kvot på 4,4. (107,7 MJ och 474 smrp). Dessutom kastar du kraftfoderpengarna i sjön, eftersom de inte tillför något av det han behöver.

Skit i kornet och ge lucern istället. 1 kg lucern har ca 10 MJ och 160 gr smbrp.
Du kan också ge soja som har 14 MJ och 344 gr smbrp per kg.
Potatisprotein har 14,5 MJ och 761 gr smbrp per kg.

Dessutom tycker jag alltid att jag behöver ge mer protein än vad de flesta foderstatsprogrammen säger att jag ska göra för att hästarna ska se riktigt bra ut.

Förslag på ny foderstat:
Antar att du vill att han ska lägga på sig lite hull och att du kan rida honom lite. Så ger du honom ca 10 kg grovfoder kommer han upp i 74 MJ och 330 gr smbrp. Lägg till din betfor på det (0.5 kg = 5 MJ och 3 smbrp) och så ger du 0,5 kg lucern (då är du uppe i 84 MJ och 413 gr smbrp) och 3 dl potatisprotein på det. Då har du 86 MJ + 527 gr smbrp, vilket ger en kvot på lite drygt 6, vilket är optimalt. MEN, jag tror inte att jag någonsin har behövt ge ens 1 dl potatisprotein till mina digivande ston, så 3 dl potatisprotein på en dag är rätt mycket att ge tycker jag själv.

Å andra sidan, har du så kassa värden på ditt grovfoder så tvingas du ju till att fodra massor med extra protein för att hästen inte ska vara bukig pga den låga kvoten. I längden blir det nog billigare för dig att sälja ditt grovfoder till någon som vill ha dåliga värden och köpa ett bättre grovfoder till dina hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Hade jag absolut inte använt, särskilt inte i rundbal.

Varför inte?
Lufttätt är också en konserveringsmetod.
Om plasten är hel så möglar inte "höet".
Och mögel ser man ju så man vet ju om det är dåligt.
Risken för botulism är minimal när det är så torrt.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Men lusern eller ett pelleterat högproteinfoder är inte så dyrt.
Det är ju bara att vräka på.
Man får titta på priset och välja ett märke som inte är så dyrt.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Det blir inte lufttätt med 75 % ts. Det blir mindre luft. Som att stoppa hö i en påse och pressa ut luften. Möglar ofelbart (tips från analysbolag för att illustrera vad de menade med problemet som kommer av torrt material i plast).

Dessutom är risken överhängande att så torrt material sticker hål på plasten och släpper in ytterligare luft.

Är det dessutom på rundbal är det ju så att kärnan är blötare än ytterdelen, mögel och mögel igen.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

OK,då är jag lite mer införstådd i det hela. Tack för tipset om "ny foderstat". Nu är det så att vi har gett av detta höet sen i höstas, men jag tyckte han såg lite risig ut därav höanalysen ( detta ska man göra på engång, men nu har man lärt sig en läxa) gör om gör rätt :) ska genast införskaffa lucernen och det andra.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Dessutom är risken överhängande att så torrt material sticker hål på plasten och släpper in ytterligare luft.

Det är visserligen sant.
Men är där mögel så ser man ju det.
Finns där inget så gör det ju inte det.
Man kan faktiskt konservera torrt hö genom att plasta in det.
Visst, det är känsligt men det går.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Mögel syns inte alltid. Jag har själv skickat in hygienanalys på något som stallägaren hävdade var felfritt. Analysen visade rätt stora mögelangrepp, även om det inte syntes som traditionellt mögel.

Torrt plastat material avråds från på många sajter med foderrådgivning. Det är extremt känsligt, och man riskerar i hög grad att köpa grisen i säcken.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Skulle verkligen hösilage kunna sticka hål på plasten inifrån?
Jag tänker bara på hur jag själv får kämpa för att skära upp en bal med kniv. Plasten är ju supertjock och hård ...
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Det är extremt känsligt, och man riskerar i hög grad att köpa grisen i säcken.

Jag skulle ju aldrig köpa det.
Det klarar nämligen inte transport.
Så fort som man klämmer på balarna med balgripen så kommer det in luft och så är den konserveringen förstörd.

Men om jag har det hemma och det ser bra ut och luktar bra så blir det ju samma bedömning som med vanligt torrhö på en loge.
Det gå inte alltid att se på småbalar av torrhö heller.
Man får lukta och känna.
 
Sv: Hjälp med höanalysen!!

Skulle verkligen hösilage kunna sticka hål på plasten inifrån?..

Oh ja.
Vi skördade vårt litet för sent, vi hade inte tänkt att ta något utan bara betesputsa ridväg och beten men det växte så mycket att det behövde forslas bort.
Och då var stråna tjocka och hårda så att vi fick flera hål.
Dessa hål tejpade vi så att skadorna inte skulle bli för stora.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 511
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
928
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 660
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp