Hjälp med honungshantering

Mineur

Trådstartare
Moderator
Våra snälla grannar kom förbi med en liten julklapp till oss. En kompis till dem har tydligen bin, och nu fick vi honung därifrån. Okunniga stadsbor som vi är har vi dock aldrig hanterat honung i den här formen och har ingen aning om hur vi ska förtära och förvara den. Jag vet att det finns flera bi-kunniga här - är det nån som kan komma med tips och råd?

20221222_210259.jpg
 
Våra snälla grannar kom förbi med en liten julklapp till oss. En kompis till dem har tydligen bin, och nu fick vi honung därifrån. Okunniga stadsbor som vi är har vi dock aldrig hanterat honung i den här formen och har ingen aning om hur vi ska förtära och förvara den. Jag vet att det finns flera bi-kunniga här - är det nån som kan komma med tips och råd?

Visa bifogad fil 108699
Ni kan äta den som den är och spotta ut vaxet. :) https://borghultshonung.se/kakhonung-honungskaka-jungfruhonung/ här kan man läsa lite om det. Jag är inte så förtjust i konceptet, men vet att många älskar det. :)
 
Våra snälla grannar kom förbi med en liten julklapp till oss. En kompis till dem har tydligen bin, och nu fick vi honung därifrån. Okunniga stadsbor som vi är har vi dock aldrig hanterat honung i den här formen och har ingen aning om hur vi ska förtära och förvara den. Jag vet att det finns flera bi-kunniga här - är det nån som kan komma med tips och råd?

Visa bifogad fil 108699
När jag ätit sådan honung har jag helt enkelt tagit en tugga och spottat ut vaxet sedan :D

(om man är galen kan man antagligen spara vaxet och smälta det och hälla det i formar och uhm vaxa sin sytråd med sedan.)
 
Våra snälla grannar kom förbi med en liten julklapp till oss. En kompis till dem har tydligen bin, och nu fick vi honung därifrån. Okunniga stadsbor som vi är har vi dock aldrig hanterat honung i den här formen och har ingen aning om hur vi ska förtära och förvara den. Jag vet att det finns flera bi-kunniga här - är det nån som kan komma med tips och råd?

Visa bifogad fil 108699
Antingen tar du en bit och sedan spottar ut vaxet eller så ta en liten sked och tryck på vaxlocken så skeden blir fylld med honung.
Själv förvarar jag kakhonung i en matlåda, hur länge den håller där utan att kristalliseras beror på vad binda har dragit på för växer.
 
Tack hörni! Ska bli spännande att prova! Ska den förvaras i kyl eller skafferi?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 695
Senast: jemeni
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 935
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 287
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 881
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp