Hjälp med hoppsadel

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har absolut ingen koll på hoppsadlar så jag hoppas på att ni kan hjälpa mig med vilka sadlar jag ska titta på åt den här ryggen
26282
 
Ta ut en sadelutprovare. Det är snudd på omöjligt att säga vilken sadel som kommer passa då man måste ta i beaktning hästens och ryttarens rörelsemönster. Bara för att en sadel ser ut att passa när hästen står still kan den ändå vara helt fel för hästen i rörelse.
 
Ta ut en sadelutprovare. Det är snudd på omöjligt att säga vilken sadel som kommer passa då man måste ta i beaktning hästens och ryttarens rörelsemönster. Bara för att en sadel ser ut att passa när hästen står still kan den ändå vara helt fel för hästen i rörelse.
Ja det är jag mycket medveten om och förväntade mig inte att någon ska säga vilken sadel som kommer att passa, jag vill veta vilka sadlar man eventuellt kan börja med titta på.

Det är inte gott om bra sadelutprovare här uppe och jag vill ha lite koll själv.
 
Kort rygg som sluttar upp mot länden och stor manken. Dvs du får leta efter en sadel med kort anläggningsyta, rundbossa, rakare bom och cutback.
Kan du ha en kort sadel så blir det enklare än om du behöver typ 17,5 eller 18".
De märken jag vet har korta sadlar är Jensen, dominus och amerigo.
 
Kort rygg som sluttar upp mot länden och stor manken. Dvs du får leta efter en sadel med kort anläggningsyta, rundbossa, rakare bom och cutback.
Kan du ha en kort sadel så blir det enklare än om du behöver typ 17,5 eller 18".
De märken jag vet har korta sadlar är Jensen, dominus och amerigo.

Jag läste halva ditt inlägg i nya inlägg och tänkte direkt är det DJ du beskriver 😁
 
Kort rygg som sluttar upp mot länden och stor manken. Dvs du får leta efter en sadel med kort anläggningsyta, rundbossa, rakare bom och cutback.
Kan du ha en kort sadel så blir det enklare än om du behöver typ 17,5 eller 18".
De märken jag vet har korta sadlar är Jensen, dominus och amerigo.
Tack så jättemycket för svar 🙏
Hon är ju ganska bred också och behöver mycket plats för ryggraden.
 
Har en Amerigo Vega på en av hästarna med kort, ganska bred rygg som behöver kort anläggningsyta. Tror det är djn och Vega som brukar ligga bra på dessa typer av ryggar. En modell av prestige låg ok på samma häst men jag tyckte det var gränsfall med längden så det blev vegan istället.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Silje
·
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
663
Senast: Karoliten
·
Utrustning Trainers sadlarna. Om man har en dressyrsadel från Trainers som ligger bra på hästen kan man då tänka att även en hoppsadel från...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Pemallun
·
Utrustning Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre...
2
Svar
24
· Visningar
1 953
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp