Hjälp med lön

ringerforlove

Trådstartare
Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack!

Jag jobbar på ett större företag med en massa olika kontor runtom i Sverige. Min arbetsplats ( eller kontoret där jag jobbar) är liten. D.vs få som jobbar där, tänk ca 4-9 personer. Vi har ganska låg grundlön men ganska schyssta bonusar etc som gör att slutlönen blir helt ok. På den senaste tiden har en del personer slutat. Jag tror att de som slutat har haft ganska liknande lön som jag har. Dessa har ersatts med internrekryteringar från andra kontor. Andra kontor där de har högre grundlön och inga bonusar. Deras tidigare arbetsuppgifter har knappt någonting att göra med det vi nu gör på kontoret där jag jobbar. De har väl synts som pålitliga personer bara. De har fått behålla sin grundlön de började på mitt kontor. Så nu har de hög grundlön + schyssta bonusar. De/den som inte lämnat mitt kontor har avancerat till chef/chefs-roller eller en/mer avancerade positioner där en högre lön är givet.

Nu är alltså jag ensam kvar med låg grundlön :( och jag har samma bonus som alla andra, trots att jag får hjälpa och ta besluta åt de "nya" med mycket högre lön. När jag säger nya menar jag att de jobbat på min arbetsplats i 1-4 år. Situationen med skillnaderna i lön har jag dock inte fått redan på förrän nu. Det har liksom bara krupit fram utan att jag har snokat.

Det är alltså stor skillnad i grundlön. Man kan inte tro att jag och dom andra ens jobbar med samma sak :cry:. Men jag vill ändå säga att innan jag fick reda på vad de andra tjänade så var jag ganska nöjd med min lön! Nu känner jag mig bra lurad typ

Vad hade ni gjort i denna situationen? Jag ska "konfrontera" min chef om detta. Men undrar lite hur "hård" jag kan vara. Jag vill ju inte skapa alltför dålig stämning på en sån liten arbetsplats som jag jobbar på. Kan jag liksom säga att jag känner att det finns ett A-lag och ett B-lag lönemässigt, och att i A-laget finns hela gänget förutom jag, och i B-laget, eller ja B-laget är inte ens ett lag, utan B-personen är bara jag?! Jag undrar också om det hade varit möjlig att sänka internrekryteringarnas grundlön när de kom till oss och fick en ny befattning? Eller går det inte sänka någons grundlön om de byter befattning, arbetsuppgifter och arbetsplatser eftersom det är inom samma företag? Den frågan tycker jag är viktigt att ha koll på som argument i den kommande konfrontationen så snälla hjälp mig där om ni vet!

förlåt om jag skriver som en kratta, jag är bara väldigt uppgiven och frustrerad just nu
 
Tycker du ska vara ärlig, rak och tydlig mot din chef. Det handlar inte om att vara "hård" eller inte tycker jag, utan att begära det man förtjänar med sin expertis och hur bra jobb man gör. Om du tycker du gör minst ett lika bra jobb som dessa personer, har minst lika bra erfarenhet och utbildningsnivå så kan du absolut säga det. Gå in med attityden att det inte är mer än rätt att du får det du förtjänar.

Fråga annars din chef hur de kan motivera din förhållandevis låga lön, och vad de tycker du ska göra för att öka den.

Hota inte med att byta jobb. Däremot kan du ju alltid se dig om efter alternativ under tiden.
 
Jag hade varit ärlig bara. Säg att du fått veta att de nyanställda/internrekryterade har en mycket högre grundlön trots att du har längre erfarenhet av era aktuella arbetsuppgifter. Hur tänker chefen kring det?
Jag hade varit tydlig med att jag blivit väldigt besviken och att detta får mig att undra om de är missnöjda med min arbetsinsats?

Jag tycker det är rimligt att de inte har sänkt någons lön, men då är det också rimligt att de prioriterar att få upp din lön i de årliga lönerevisionerna.
Ofta är dessa situationer bra egentligen. Det är mycket lättare att argumentera för höjd lön när man kan peka på att man ligger orimligt lågt till i jämförelse med kollegor som gör samma jobb (sålänge man då såklart inte presterar sämre än dessa kollegor och att löneskillnaden på så sätt är motiverad).
 
Som de andra sagt så prata med din chef om det och ta fram goda argument. Om du inte får gehör där så kan du ju fundera på att byta arbete. Det är oftast då man höjer sin lön ordentligt. Sist jag bytte jobb gick jag upp med närmare 4000 kronor per månad i lön. Den höjningen hade jag fått jobba i ganska många år för att få på mitt gamla arbete.
 
Ta en rak och ärlig diskussion, helt enkelt. Gå inte in i den på något aggressivt sätt, utan bara förklara hur du känner och fråga om chefens syn på det. Se till att kunna motivera varför du bör ligga på samma lönenivå som övriga.
 
Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack!

Jag jobbar på ett större företag med en massa olika kontor runtom i Sverige. Min arbetsplats ( eller kontoret där jag jobbar) är liten. D.vs få som jobbar där, tänk ca 4-9 personer. Vi har ganska låg grundlön men ganska schyssta bonusar etc som gör att slutlönen blir helt ok. På den senaste tiden har en del personer slutat. Jag tror att de som slutat har haft ganska liknande lön som jag har. Dessa har ersatts med internrekryteringar från andra kontor. Andra kontor där de har högre grundlön och inga bonusar. Deras tidigare arbetsuppgifter har knappt någonting att göra med det vi nu gör på kontoret där jag jobbar. De har väl synts som pålitliga personer bara. De har fått behålla sin grundlön de började på mitt kontor. Så nu har de hög grundlön + schyssta bonusar. De/den som inte lämnat mitt kontor har avancerat till chef/chefs-roller eller en/mer avancerade positioner där en högre lön är givet.

Nu är alltså jag ensam kvar med låg grundlön :( och jag har samma bonus som alla andra, trots att jag får hjälpa och ta besluta åt de "nya" med mycket högre lön. När jag säger nya menar jag att de jobbat på min arbetsplats i 1-4 år. Situationen med skillnaderna i lön har jag dock inte fått redan på förrän nu. Det har liksom bara krupit fram utan att jag har snokat.

Det är alltså stor skillnad i grundlön. Man kan inte tro att jag och dom andra ens jobbar med samma sak :cry:. Men jag vill ändå säga att innan jag fick reda på vad de andra tjänade så var jag ganska nöjd med min lön! Nu känner jag mig bra lurad typ

Vad hade ni gjort i denna situationen? Jag ska "konfrontera" min chef om detta. Men undrar lite hur "hård" jag kan vara. Jag vill ju inte skapa alltför dålig stämning på en sån liten arbetsplats som jag jobbar på. Kan jag liksom säga att jag känner att det finns ett A-lag och ett B-lag lönemässigt, och att i A-laget finns hela gänget förutom jag, och i B-laget, eller ja B-laget är inte ens ett lag, utan B-personen är bara jag?! Jag undrar också om det hade varit möjlig att sänka internrekryteringarnas grundlön när de kom till oss och fick en ny befattning? Eller går det inte sänka någons grundlön om de byter befattning, arbetsuppgifter och arbetsplatser eftersom det är inom samma företag? Den frågan tycker jag är viktigt att ha koll på som argument i den kommande konfrontationen så snälla hjälp mig där om ni vet!

förlåt om jag skriver som en kratta, jag är bara väldigt uppgiven och frustrerad just nu

Jag hade inte börjat dilla om A- och B-lag, det är väldigt osakligt och en värdering som inte har i ett lönesamtal att göra.

"Känner att vi behöver titta på min lönesättning, det har ju blivit snett när de andra gått in från sidan. Jag tycker att det är rimligt att jag ligger på xx xxx kr eftersom ...."

När du vet hur arbetsgivaren bemöter ditt lönekrav kan du gå vidare till facket om det känns motiverat.
 
Tack för alla svar! :)Jag är inte med i facket så kan inte rådgöra med dem tyvärr utan gör det här och med vänner och bekanta istället. Planen nu är att ta en rak saklig och ärlig diskussion såsom många har föreslagit samt kommer inte hota med att säga upp mig. Kommer inte "dilla" om A- & B-lag men vill ändå flika in lite med den känslosamma aspekten. Det är trots allt det som påverkar mig mest och vi är som sagt ett litet kontor där folk är måna om hur andra upplever sin situation. Plus att jag på ett rent personligt plan vill att chefen ska veta om hur jag upplever situationen känslomässigt. Om det påverkar mina chanser till högre lön negativt så får det faktiskt göra det. Sakliga argument kommer jag ha gott om

Kan tyvärr inte riktigt fundera på att byta arbete då kompetensen som krävs för mitt arbete är väldig specifik och mitt nuvarande företag har mer eller mindre monopol på den marknaden. Om jag skulle byta arbete skulle jag nog sänka min lön betydligt.

Funderade på att ta lönediskussionen idag men tyckte inte att en fredag var en bra veckodag för det utan satsar på att informera om att jag vill ha ett möte i enrum med min chef på måndag så snart som det går

Uppdatering följer! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 669
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Min närmaste chef frågade mig igår om jag skulle vara intresserad av att bi "manager", dvs ha en chefsposition i min grupp... vill jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 463
Senast: monster1
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 540
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp