Hjälp med mikromineralernas kvoter

Glimm

Trådstartare
Måste man tillsätta järn i foderstaten eller räcker det att koppar/zink/mangan kvoten stämmer?
Vet att kvoten ska vara 1:3:3:3 men blir osäker på järnet som jag läst man aldrig ska ge extra av men tillsätter jag inte får jag för lite järn i förhållande till de andra mineralerna.
Ger 5 kg hö, lite Kraft muskel och ett vitamin/mineraltillskott och får då sammanlagt 110mg Koppar, 390mg zink, 570mg mangan och 260mg järn. Har rent koppar och zink från Polen som jag kan balansera Manganet med men järnet blir ju för lågt. Gör det något? Har ett järn/koppartillskott stående med 6g koppar och 2,5 g järn/100g går det att använda istället? Klarar inte av att omvandla det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har fått tillbaka höanalysen och har lite svårt att hålla rätt på allt. Eftersom jag i grunden har svårt för siffror och dessutom har en...
Svar
5
· Visningar
611
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 012
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Höet har ett högt värde på mangan (på 12 kg/dag blir det 1212 mg...) järnet är såklart också högt: 870 mg/dag. Zink 336 och koppar 44...
Svar
1
· Visningar
784
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp