Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

Tifa

Trådstartare
Hej! :D

Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första foderstat! :banghead:

Jag har precis tagit en 8-årig valack på foder! Han är 160 cm, väger runt 450-470kg och håller på att ridas igång efter 2 månaders vila pga skada. Just nu skrittas han runt 30-40 min per dag minst och vi travar upp till 10 min.
När jag fick hem honom åt han 2 nävar kraftpellets 3 ggr om dagen, vilket han fortfarande gör och min plan är att fasa ut det och göra en ny foderstat som är anpassad efter nya höanalysen. Han är normalfödd. :)

Hans hö ser ut såhär:

Energi - 8,4 MJ/kg foder
Ts - 88%
Sm.rpn - 38g/kg foder
Ca - 3,6g/kg foder
P - 1,5g/kg foder
Mg - 1,1g/kg foder
K - 13,6g/kg foder

Socker 148g/Ts

Jag har kollat hästsveriges foderstatsprogram och enligt det ser hans nuvarande dagsbehov ut ungefär såhär:

Grovfoder Ts - 4,5kg
Energi - 61MJ
smb rp - 364,5g
Ca - 27g
P - 16g
Mg - 8,6g
Se - 0,9g

För lite fosfor och selen tycker den och det känns rimligt men hur får jag dit selenet och kan jag ge lite betfor med vetekli för att mumsa till det lite, för fosforn? Han får 8kg hö nu men jag funderar på att öka till 9kg eftersom han åt på sitt bajs idag? Bra? Dåligt? Behöver han något annat?

All hjälp tas tacksamt emot! :p:)

//.Tifa!
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

använd en räknemaskin med tillhörande fakta i utgångsläget. hästsverige.se är att föredra.

selen får du ju köpa till och ge separat, finns på apoteket och behövs generellt för alla svenska foderstater då vi har så selenfattigt.

om balansen ca/P är i obalans så endera fosforbalans som köps i butik typ granngården, alternativt vetekli i mkt små mängder beroende på vad i ca/P balansen det är som felar så brukar det funka fint.

inte orkat analysera mineralbalansen utifrån din analys så svarar generellt och du tjänar på att lära dig själv då det är lätt bara du vet var du ska börja.

börja i fråga om foderstats beräkning är att få MJ och smrp i balans sen lägger du till och kompletterar med övriga kraft/mineraler. så utgå från det så blir det lättare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

Jag tycker att det kan vara lite lurigt ibland med foderstatsprogrammen, även om de är ett mycket bra hjälpmedel!
Tex så är 4,5 kg grovfoder för lite.

Jag använder christina Plancks bok, "Rätt foderstat, bättre häst"
Där finns tabeller över vad olika hästar behöver och vad olika foder innehåller.
Sedan får man använda sina mattekunskaper :)

Jag vet inte hur ditt foderstatsprogram ser ut, men jag har använt Freefarms.
Där väljer man först ras, kön, vikt. Man ska ta den vikten som man vill ha på hästen. Sedan väljer man hur mycket Hö, efter det motion och sedan lägger man till kraftfoder tills man kommer så nära 0 i % som möjligt. När man kommit så långt så tar man ca värdet och delar med p värdet. Då ska det ligga mellan 1,2 och 1,8 sedan gör du samma sak med smrp delat med mj, det ska gärna ligga över 6,0
Glöm inte att fylla i egna värden för grovfodret och sedan välja "Eget Hö"
Annars tar den ett snittvärde. Vilket inte har med verkligheten att göra.

Lycka till :)
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

Hästsveriges foderstatsprogram är riktigt bra men tänk på att behovssiffrorna som anges där är absolut minimivärden. Du bör ligga minst 20 % över.

Torrsubstans, tex bör du ha minst 1,5 kg TS/100 kg häst och gärna mer.

Sen är kvoterna mellan Ca/P och Ca/Mg viktiga. Ca/P-kvoten ska ligga mellan 1,2 - 2,5 med 1,7 som riktivärde. Ca/Mg-kvoten ska ligga mellan 1,5 - 3,0 med riktvärde 2,0. Så du behöver tillsätta fosfor i någon form och magnesium.

Du behöver tillsätta protein i någon form för att få en hyfsad protein/energi-kvot (bör ligga runt 6). Vetekli innehåller mycket fosfor så prova att räkna med det.

Äter hästen svenskt grovfoder så ska alltid selen tillsättas och över vintern är oxå E-vitamin lämpligt att ge.
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

Du har fått många bra svar och som skrivet så behöver du ge mer grovfoder. 4,5 kg TS ger din häst knappt 1,0 kg TS/100 kg kroppsvikt vilket är absoluta minimigränsen om man typ måste tokbanta en häst som är/riskerar att bli sjuk av övervikt.
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

Hej och tack för svar!
Han får som sagt 8kg/dag och inte 4,5kg och idag ökade jag till 9kg så han är inte på svältgränsen, det är mer balanserna mellan alla olika ämnen jag tycker är svåra men jag har lånat hem Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck så skam den som ger sig!

Om jag vill fodra med vetekli, är det något som kan köpas på Granngården eller var hittar man det?
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

vetekli finns på granngården ja ;) granngården har en bra hemsida så det går bra att googla så ser du att det säljs ;)
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

Men jag blir så jävla osäker! Det står Veteklimjöl! Är det samma sak? :-)
Nu är min plan att låta honom äta 9kg hö/dag och ge 0,4kg lucern för extra protein samt Vetekli för fosfor + selentilskott. Det var jättebra att Monterose skrev att man ska ligga 20% över det rekomenderade i hästsveriges foderprogram! Dock är fosforet bara uppe på 5,9% på 0,2kg vetekli, men man kan väl inte ge så mycket? Annars ser allt bra ut!

Vad kan jag göra för fosforet utan att paja alla andra fina värden nudå? Hjälp!
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

My bad, min hjärna läste att du gav honom 4.5 kg TS :o

Ger du 9 kg hö motsvarar det ju 9*0,88 = 7.92 kg TS och alltså 1.72 kg TS/460 kg vilket är fullt normalt :)
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

Men jag blir så jävla osäker! Det står Veteklimjöl! Är det samma sak? :-)
Nu är min plan att låta honom äta 9kg hö/dag och ge 0,4kg lucern för extra protein samt Vetekli för fosfor + selentilskott. Det var jättebra att Monterose skrev att man ska ligga 20% över det rekomenderade i hästsveriges foderprogram! Dock är fosforet bara uppe på 5,9% på 0,2kg vetekli, men man kan väl inte ge så mycket? Annars ser allt bra ut!

Vad kan jag göra för fosforet utan att paja alla andra fina värden nudå? Hjälp!

Du kan fundera på att byta ut en del lusern mot linfrökaka som innehåller mycket protein, mer fosfor än kalcium och även en hel del magnesium.

För mig är fosforbalans det absolut sista alternativet pga att det är en mineral som är ändlig och det börjar bli ont om.
 
Sv: Hjälp med min första foderstat! Höanalys finns! :)

Det ska jag kolla upp! Tack så mycket! Han kommer få värsta menyn nu min lilla pålle! :):)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 301
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp