Hjälp med min höanalys!

Eliin98

Trådstartare
Det är första gången jag gör höanalys och jag tror att jag har extremt dåliga hövärden..

Det är till mitt lättfödda islandshäststo, 9 år, rids ca 6 ggr i veckan, normalhårt.
Överviktig nu, vet inte hur mycket hon väger men gissar på minst 400 kg då hon är 140 ca i mankhöjd och ganska kraftig/normal isis typ och just nu som sagt tjock.
Nu är jag inte inne på foderstatsberäkningen för jag ska räkna nogrannare en annan dag, ska ta reda på lite mer grejer nu.
Kan skriva då vad jag har för värden och vad som står om det.
¨
Men min häst klarar sig på ca 5 kg hö i vanliga fall , men det här höet är det för lite energi när jag fyller i en dagsgiva på 7 kg, dock så står det att det är okej om hästen håller hull på det och det är jag säker på att hon gör så ska nog ge ca 6, 7 kg hö. Fast det är ju bara bra för då kan jag ge mer hö och utan att det blir för mycket energi så hon får tuggbehovet tillgodosett utan att äta för mycket så hon blir fetare.
Så det är ju bra.
Men det är också för lite protein i höet och då står det att jag ska öka höet eller lägga till lusern eller i sista fall kraftfoder, vad är bäst att ge lusern eller hö med tanke på hennes vikt?

Sen är inga av mineralerna OK så jag måste nog komplettare med massa mineralfoder osv så jag känner på mig att det kommer bli dyrt för min föräldrar :yuck:

Som sagt skriver jag upp värdena imorgon eller nåt :)

En till sak jag undrar över är om jag ska börja med dom här grejerna nu eller när gräset inte har någon näring..?
Nu går hon i nerbetad gräshage, inge riktigt bete med det finns ju en hel del gräs och så får hon 3 kg av detta hö per dag.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Ja men det är inte riktigt själv uträkningen jag vill ha hjälp med utan det är att jag mer undrar om det är väldigt dåliga värden på höet?
Formulerade mig lite konstigt men skyller på att jag var trött ;-)
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

För att k unna veta om det är dåliga värden på höet så måste du nog tala om vilka värden det har
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Instämmer i de övriga, vill du ha reda på om värdena är bra eller dåliga så behövs dom i siffror.

Hjälp med en foderstat kan du däremot inte få då det inte är tillåtet.

Sedan undrar jag över en sak du skrev, det fetmarkerade

Men min häst klarar sig på ca 5 kg hö i vanliga fall , men det här höet är det för lite energi när jag fyller i en dagsgiva på 7 kg

Jag skulle lugnt vilja påstå att 5 kg är på tok för lite strå även för en islandshäst sen är det ju som sagt inte mängden i kg man ser till utan vad för slags näringsvärde grovfodret innehåller.

Om din häst är fet nu, så ska den ha ett lägre intag av energi för att kunna gå ner i vikt. Samtidigt kvarstår kravet av protein, och den beräknas utifrån normalvikten.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

TS 82 % /kg
RP 55 g/kg
smältbart råprotein 26 g/kg
Omsättningbar energi 7,5 MJ/kg
smältbart RP/omsättningsbar energi 34 g/MJ per kg
Ca 1,7 g/kg
P 1,7 g/kg
Mg 0,82 g/kg
kalcium/fosfor (ca/p) 1-/kg
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Och sen med "klarar sig" menade jag energimässigt, jag vet att hon behöver mer för tuggandet skull.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Energi är ok , protein för lite och kvoten mellan kalcium/fosfor är rent skadlig.
Lusern eller kraftmuskel skulle jag använda, ev något mineraltillskott för att förbättra kvoten, hästen kommer troligtvis i slutändan få ett överskott på mineralerna, men det är ok bara kvoten blir bättre.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Kvoten är lite drygt 3.4 (smrp/MJ), jag gissar att det är en felskrivning.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Varför Lusern? Mer energi behövs ju inte även om Lusern är kalciumrikt vad jag kan minnas.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Nej jag har skrivit som det står.
Ja visst är det dåliga värden?
OM du har skrivit som det står tror jag den som skrivit ut värdena till dig har gjort fel och att det saknas ett komma i 34 att det ska vara 3,4 istället. Visst det är inget super hö som en normal häst klarar sig på med bara det. Men det är inte heller det värsta utan fullt möjligt att fixa till med tillskottsfoder.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Jag måste ju höja proteinet utan att det blir för mycket energi?
Hur ska jag göra då?
Oavsett om jag höjer höet eller lägger till lusern blir det för mycket energi?
Finns det något med protein som inte har någon energi?
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Man kan byta ut endel hö mot lusern, då lusern räknas som grovfoder. Då blir det inte för mycket energi.

Det blir det ju absolut dvs för mycket energi eftersom du måste fodra stora mängder lusern för att täcka upp proteinet och lusernet därmed drar upp rejält i energi efter vad lusern innehåller i fråga om MJ

Ts : det finns protein koncentrat som drar upp proteinet utan att ladda på lika mycket energi .
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Finns inget protein som inte ger energi. Men sojamjöl, potatisprotein eller krafft muskel är tre fodermedel som innehåller mycket protein och endast tillför några få mj då man inte behöver ge så mycket av det.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Det blir det ju absolut dvs för mycket energi eftersom du måste fodra stora mängder lusern för att täcka upp proteinet och lusernet därmed drar upp rejält i energi efter vad lusern innehåller i fråga om MJ

Ts : det finns protein koncentrat som drar upp proteinet utan att ladda på lika mycket energi .

Skrev kraftmuskel också. Har inte räknat på hennes hö särskilt noga utan gjorde en snabb överblick . Granngården har ju ett nytt proteinfoder också som man kan kolla upp,.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Nu har jag fått ihop foderstaten och i vinter ska hon ska få (per dygn) 6 kg hö, i smh-nät, krafft protein och granngårdens orginal mineral pellets, kommer ej ihåg exakt hur mycket just nu men så det täcker hennes behov.
Sen kommer jag också ge b-vitamin för pälssättning/fällning och jag funderar på att beställa nyponpulver/gurkmeja :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 666
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 015
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp