Hjälp med min höanalys!

Sv: Hjälp med min höanalys!

B vitamin behöver du inte ge vid frisk häst med en foderstat som täcker behoven, för pälssättning krävs att man fodrar med lite extraprotein vilket bör ske lite innan den sätter igång. Jag börjar ge lite extra runt årsskiftet för fällning/sättning på våren.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Hon får ju 6 kg hö, ibland 7 per dygn nu.
2 kg- ca kl 6 -hönät ute
1 kg- kl 15, 16 - hönät ute
3 kg löst utan nät på kvällen kl 20, 21
Det räcker ganska länge när jag ger i nät men vill att de ska räcka längre..
Testade ge i dubbla nät ett tag med då lämnade dom massa mat, typ en tredjedel/hälften var kvar vi middagsfodringen.
Så det funkade inte..
I boxen så har jag ju inget nät en men jag vill ha det för hon står utan för länge på nätterna.. Men vet inte hur jag ska göra för naturlig ätställning och utan skaderisk, hon har skor och 4 broddar i varje hov..
idéer hur jag kan göra?

Ska ev hämta en rundbal med halm imorgon som jag ska blanda ut höet med.
Men vet inte hur jag ska göra, hon får inte äta mer än 6 kg hö, är redan för tjock.
egentligen inte ens 6 kg eftersom jag räknat för 400 kg häst och hon väger inte riktigt så mycket, vet inte vad hon väger, gissade bara.
Så jag vet inte om jag ska ge henne 5 kg hö och 2 kg halm eller hur jag ska göra, eller 6 kg och 1 kg halm.

Minskar jag hö och ger halm istället måste jag ju ge mer protein (krafft muskel) och mineraler, räkna om foderstaten helt.

Hur mycket energi brukar halm innehålla på ett ungefär?
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Om du ställer hästen på halm som strö i boxen försvinner hela problemet ang. hur du ska fodra nattetid/på box.

om hästen är tjock/rund så fodra halm i hagen blandat med lite hö.

de behöver inte stå konstant och äta i hagen hela dagarna för att må bra.

jag hade inte velat fodra i hönät större delen av dygnet pga sligaget på tänderna om ätställningen anpassats pga skaderisk med skor osv.

bättre att fodra begränsade mängder, och ffa halm i ngn höbytta i såfall. eftersom halmen inte är ngt de vräker i sig, så funkar det utmärkt, de tar till den om hungerkänslan /tuggbehovet infinner sig.

grenar och stockar funkar bra det med för att tillfredställa behov emellanåt i hagen.
 
Sv: Hjälp med min höanalys!

Jag tror jag ska ge henne halm utblandat med hö på kvällen för jag vill spara på halmen för det är svårt att få tag på här.

Nej jag vet att dom inte behöver tugga konstant men just nu står dom utan för länge..
Det du skriver om skador på tänderna, menar du ifall dom står i en onaturlig ätställning då?
För i hagen har vi en låda som nätet hänger i för skaderisken men nätet hänger så pass långt ner så dom äter i en naturlig ätställning endå :)
Tack för tipsen!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 009
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp