Hjälp med min unghäst

A

amarant

Jag har precis köpt min första häst vilken är en 4-årig valack som för det mesta är alldeles underbar. Nu har vi precis flyttat honom och han har, tror jag, i samband med det blivit aningen stirrig då han placerats på ett helt nytt ställe med en ny miljö etc. Däremot har jag två bestående problem som jag hoppas kan få tips och råd om lösning:

Att hämta honom i hagen är absolut inga problem. Däremot när jag tar in honom i stallgången och ska göra i ordning honom för t ex ritt, eller bara rykta honom så kliver han fram och tillbaka, vrider och vänder på sig, åt ena sidan och sedan tillbaka. I början trodde jag att det var ren nervositet för att jag är en ny människa för honom, men eftersom det har hållit i sig så har jag insett att det bara är trams. Han larvar sig helt enkelt bara. Till problemet dock som är att han även om jag ryter, försöker lugna honom, ja allt möjligt. Så slutat han inte trampa runt, buffa med huvudet och gå över mig så fort jag lossar grimman. Någon som har ett litet tips att dela med sig angående det?

Ytterligare en sak jag skulle vilja ta upp är att när jag promenerar med honom i repgrimma och grimskaft så går det jättebra att bara gå. Däremot när jag vill göra halt så går han över mig, struntar fullständigt i mina signaler och trots att jag till och med ställer mig med ryggen mot bogen och pressar med all min vikt så fortsätter han gå. Ställer jag mig på sidan cirkulerar han kring mig. Helt omöjligt att få stopp på honom. Jag hatar att ge upp och jag vet att man inte ska dalta i synnerhet när det kommer till unghästar. Men han kommer bokstavligen kliva över hela mig om jag står och försöker stoppa honom med min kroppsvikt. Några tips där skulle inte heller vara helt fel så att säga. Eftersom jag tycker det i övrigt är mysigt att promenera med honom.

Hoppas att någon kan hjälpa till med svar. Tacksam för alla tips jag kan få.
 
Sv: Hjälp med min unghäst

på vilket sätt skulle det bara vara trams att hästen far omkring i stallgången och är orolig, när du samtidigt beskriver att han är stressad av ny miljö och flytt? :confused:

mitt råd är att du tar hjälp av någon som kan visa dig hur man bäst signalerar och styr hästen från backen.
 
Sv: Hjälp med min unghäst

Jag har precis fått hem en 3-åring (i fredags) och han är nästan likadan på gången men idag provade jag nåt nytt som funkade bra. Jag vände honom så han stod med huvudet "nedåt" på gången -alltså vänd från stalldörren. Han stod ju inte stilla men mycket bättre.
Jag tror bara att det har att göra med att det är en ung häst, den är på nytt ställe och vet inte hur den ska uppföra sig än. En grej jag har gjort innan på mina tidigare unghästar (och även denna) är att ha ett grimskaft kopplat i grimman utöver "uppbindningen". Det grimskaftet har jag hängande över halsen -alternativt i handen om hästen är riktigt orolig (och då bara löst hängande) som en extra säkerhet ifall hästen börjar fara runt och kanske kastar sig+kommer lös.

ang att han kliver på dig när ni promenerar och inte stannar:
Tänk på att det är en unghäst. Har någon visat honom hur man ska göra vid en promenad med människa? Kan nästan garantera att det inte kommer funka att "står och försöker stoppa honom med min kroppsvikt", vill du att han ska märka att du finns där så peta till honom på bogen/bringan istället och säg att -hallå, du kliver på mig!
Bättre med en skarpare (alltså finger istället för hela kroppen = tryck på mindre yta) visning och vara tydlig än att "tjata" på hästen.
 
Sv: Hjälp med min unghäst

Tycker du ska ta hjälp av en tränare som kan visa dig iaf grunderna i hästhantering från marken. Ingen häst är född att veta hur man leds i grimma, det måste läras in.

När jag lärde min förra häst att ledas i grimma och stanna när jag stannar slopade jag det helt det där med att försöka bromsa hästen fysiskt. Hästar är mottrycks-djur, om du fysiskt försöker bromsa hästen med din kropp kommer den bara att trycka tillbaka.

Jag började med att öva i paddocken. Jag ledde hästen runt, och när jag stannade så stannade jag ordentligt, stampade ned ena foten i marken och var övertydlig i mitt kroppsspråk med att nu är det STOPP som gäller. Drog inte i grimman, knuffade inte hästen, utan stannade bestämt, ibland satte jag ut händerna åt sidorna samtidigt som jag stannade ifall hästen var ofokuserad, för att få den att hajja till lite och tänka "oj jösses, nu händer det något". Det tog bara ett par sådana "övertydliga stopp" innan hästen fattade vinken och jag kunde avdramatisera det hela och slapp snabbt vara övertydlig helt och hållet.

Ett bra kommando man kan lära in är "Stå!" eller motsvarande. Använder det mycket på alla hästar jag haft, då vet de att när jag säger stå är det stå som gäller, och då går man inte någonstans.

Ang att stå på gången. Vet hästen hur man står på gången? Kan det vara så att den helt enkelt inte vet hur den ska uppföra sig på gången? En häst som är van att bindas framifrån sas kan bli lite förvirrad när man binder den från sidorna helt plötsligt och den liksom har "fritt fram" framför sig.
 
Sv: Hjälp med min unghäst

Pga att han även var sådan i sitt tidigare stall, som sagt; bestående problem.
 
Sv: Hjälp med min unghäst

Tack så mycket för tipsen dock. Jag ska definitivt pröva det där i stallgången. I det tidigare stallet och för den tidigare ägaren har han stått bunden från sidorna så jag tycker inte att det borde vara roten till trampandet.

När det kommer till att promenera så både sa jag i bestämd ton och röt att "hörruu! här är jag, skärpning!!", ändå så reagerade han inte riktigt på att jag var där. Och stannade jag ändå och höll fast i honom så började han cirkulera. Idag ska jag pröva repgrimma i ridhuset för att se om jag kan få pli på honom där det inte är massa grönt och gott omkring som distraherar. Ytterligare en fråga dock, hur visade du med kroppsspråket att han ska stanna? Bara stanna upp och ut med händerna på vardera sida eller..? För precis som du säger vore det ju toppen att vara övertydlig med kroppsspråket till en början och sedan förknippa med det ett ord som t ex stå så att enbart det räcker i framtiden.

Att hitta en tränare jobbar jag på så det hoppas jag också kan hjälpa mig. Jag har ju trots allt precis anlänt till det nya stallet.
 
Sv: Hjälp med min unghäst

Jättebra tips, jag ska prova det idag också. Fungerar inte det tänkte jag pröva att låna en box och binda fast honom där och se om han lugnar sig. Mest för att se om det är själva stallgången i sig som han stissar över.
 
Sv: Hjälp med min unghäst

När det kommer till att promenera så både sa jag i bestämd ton och röt att "hörruu! här är jag, skärpning!!", ändå så reagerade han inte riktigt på att jag var där. Och stannade jag ändå och höll fast i honom så började han cirkulera.

Om inte det fungerade hade jag satt på kedjegrimskaft och tagit med mig ett spö. Lyssnar han inte gör man ett lagom hårt ryck i grimskaftet och sätter upp pisken framför huvudet. Kliver han på dig måste han backa.
Det kanske låter elakt men hästen måste ju lära sig.

Angående att han inte står still på gången, prova att varje gång han flyttar på sig så måste han gå tillbaka i utgångsläget. Minsta lilla steg alltså.

Båda dessa saker funkade bra på min stora och brötiga häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 964
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp