Hjälp med olater hos sto...

Lindon

Trådstartare
Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet och har visat sin ovilja genom att både bitas, sparkas och attackera. Har varit på ridskola en tid i sitt liv men blev privathäst för att hon var för aggressiv. Nu har jag lärt mig så mycket av henne att jag vet ung hur man hanterar henne på bästa sätt, måste vara bestämd, lugn men är man för "bossig" går hon till motattack. Visst vissa dagar är humöret inte på topp men jag vet hur man lirkar med henne... Dock har jag två problem (eg. flera men det får blir till en annan gång)

När man har henne fastsatt ut på gården brevid stallet i ett grimskaft. Hon ska ha nånting i munnen hela tiden. Antingen roar hon sig med att dra upp knuten så att hon till slut är lös, vilket eg. inte gör något för hon går ingenstans, men som ändå är lite irriterande. Det andra är att hon gnager på stallet. Jag tillåter det såklart inte, men vet inte HUR jag går hästen att fatta det. Har provat olika metoder. Klappar man i händerna funkar det första gången eftersom hon "hoppar" till och funderar vad jag gör. Ropar man hepp med barsk röst fungerar det bra en gång, men hästen forts. ändå. Detta resulterar i att man får hålla på å ropa åt henne, vilket inte ändå hjälper: jag blir sur - hon blir sur. Daska i för henne har jag provat nån gång - samma sak. Hon blir väldigt förnärmad och stänger av helt. Har konstaterat att slå hjälper inte för att uppfostra henne. Skulle hon attackera mig så skulle jag smälla i för henne i försvar men inte annars.

En hästtränare har föreslagit två saker: Backa henne då hon gör fel eller slå ordenligt en gång :crazy: vilket jag då måste göra väääldigt hårt.... det som funkat hittills relativt bra om hon gör småsaker jag inte gillar, t.ex. skrapar med hovar, lyfter benet, piskar med svansen...är att vibrera med grimskaftet så det skramlar i grimman. Forts. hon vibrerar jag lite mer och slutar DIREKT hon slutar och berömmer. Har ni nån bättre metod? när man ridit, varit ut på promenad gör hon inget - bara står.

Andra dilemmat är sadeln. Hon har blivit kollad, har ej ont. Bara dåliga minnen av en opassande sadel. Dessutom är hon väldigt känslig i sadelgjordsområdet. Gillar inte att bli masserad där heller. Då man spänner sadeln då piskar hon med svansen, biter tag i grimskaftet, öronen bak....spänner ett hål i taget. Då man är upp på ryggen och spänner sadeln (har en dressyr så jag hänger långt ner) så bara går hon i väg. Kunde man träna henne genom att använda godis? brukar inte ge eftersom hon kan bli nafsig (endast när jag stretchar), men om man ger i samband med sadeln. Om jag kommer med sadel, spänner, väntar tills hon har öronen fram, ger beröm + godis. Samma sak när jag är upp på hästen. Kan man få henne att förknippa sadel med något bra? eller är det dumt att "muta" henne. En hästtränare sa igen: slå där sadelgjorden ligger om hon så mycket som piskar med svansen. Eftersom då visar hon sin dominans och det är JAG som ska bestämma att hon ska ha sadel på sig. Ok det funkade men det rev i mitt hjärta. Vill hellre samarbeta med henne och inte bara klampa in och bestämma över henne. Hon tycker ju att det är obehagligt. Har hittills bara ignorerat.

Kan ni snälla hästmänniskor slänga ner lite tankar om dessa problem? funderar nätterna igenom på detta...;) Hästtränaren sa att jag är alldeles för mesig och borde börja härja och slå runt mig men eftersom jag är en lugn person som har långt tålamod så är det svårt. Men då jag blir arg så blir jag ordentligt istället.
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Vad händer om du gör samma sak på samma sätt hela tiden och struntar i hennes beteende?

Har du prövat att dra åt sadelgjorden från "fel" sida?

Har också ett bestämt sto som jag köpte från ridskola för flera år sen och känner igen mycket av det du beskriver.

När jag blev riktigt förbannad på henne en gång för att hon stod och skrapade i stallgången kastade jag en fleecevante i huvudet på henne och efter det räckte det med att höja handen så slutade hon.

Jag har uppfostrat min häst med hjälp av röstkommandon för dem slår hon inte tillbaka mot utan lyder. Hon kan också stänga av eller blir förnärmad om man försöker slå på henne men inte om man ryter åt henne när hon gjort fel.
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Det här låter som en mycket intressant tråd.
Hur gör man om man vill använda "mjuka metoder", istället för aggression/dominans, för att försöka bemästra en dominant och testande häst.
Jag är inte så hemma på NH, eller vad man vill kalla det, men det hade varit intressant med tankar om hur man ska tänka och bära sig åt.
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Jag vet inte ett dugg om NH men är vänlig men bestämd när jag kräver något av min häst. Jag berömmer fram önskvärt beteende istället för att bestraffa felaktigt.
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Knepigt, knepigt, eftersom man ju inte vet något om hästen eller hennes bakgrund eller har sett er tillsammans. Och även om man hade gjort det skulle det ha varit knepigt.
Lite allmänt skulle jag nog avhålla mig från att binda upp hästen på gården om hon ständigt lyckas ta sig loss, oavsett om hon går någonstans eller inte. Jag tycker inte att hästar ska få plocka loss sig själva efter behag.
Utan att egentligen veta något om detta skulle jag nog ha kört linjen "kall och konsekvent". Inte en massa beröm, men inte heller en massa straff.
Och varför ska ryggning utdelas som ett straff? Det kan vara nog så viktigt att ha en häst som kan rygga ibland.
Ta hästen, gör det du har bestämt dig för just den dagen (jag förutsätter att du bestämt något rimligt) och klappa den efteråt utan alltför mycket tjo och tjim men givetvis med en näve gott i krubban om den skött sig.
Mutor för att få hästen att "gilla" sadel och sadelgjord tror jag inte alls på. Jag kan förstå att det känns trist att få den där remmen spänd runt magen. Men de flesta hästar har 24 timmars service året om med mat, städning, sjukvård, fotvård, försäkringar, massage, hårvård osv. Och de flesta hästar rids några få timmar i veckan. Något kan man som människa begära tillbaka, tycker jag nog.
Om din häst verkligen är frisk i rygg och tänder och annat - skit i samarbetet. Hon verkar inte vilja samarbeta med dig just nu. Det kan komma senare, eller aldrig.
Rid in henne på nytt. Erbjud spänning och omväxling när ni rider ut - backar, bäckar, tokigt snabba och vilda galopper som gör hästar och ryttare yra av glädje, hoppstockar, spännande miljöer, lös problem tillsammans. Lotsa henne förbi läskigheterna så blir hon tacksam mot dig.
Lycka till!
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Mitt gamla fullblod högg vid sadling när jag fick henne men slutade när jag proppade munnen full med godis före jag spännde mkt försiktigt:D.
Hon fick alltid godis vid sadling och det aggressiva var borta ganska snabbt.

Nu kör jag samma med hennes son som också är lite känslig för sadelgjordar, hellre en som tigger med öronen framåt än en arg häst.
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Till de sura tanternas försvar!

Jag blir lite förbannad när jag läser att tränaren säger att hon visar sin dominans för att hon piskar med svansen när du spänner sadelgjorden, hon visar väl för tusan inget annat än vad hon TYCKER om sadelgjorden? Köp en riktigt bred och mjuk sadelgjord med gummisnoddar på alla håll och antihalkyta så slipper du spänna så hårt (tex stubbens neoprengjord)

En gammal tant till häst som visar vad hon tycker, om hon inte går någonstans om hon knutit upp grimskaftet, kan du väl strunta i att binda henne då? Att hon tuggar på grimskaft och vägg är väl snarare ett tecken på stress eller uttråkadhet? Väntar hon på att det äckliga med sadelgjorden ska komma kanske?

Visa henne att hon kan lita på att du inte gör henne illa, men kom ihåg att hon har tränat på att misstro folk i 17 år, så det kan ta lite tid;-) Och JAvisst kan du få henne att acceptera saker hon hatar genom att ge henne godis om hon gillar godis, det är hemskt mycket roligare både för dej och hästen om ni båda kan känna er lite nöjda efter ett par timmar tillsammans, du för att du fått som du ville och hon för att hon åtminstone fått lite godis;-)
Om det är muta eller belöning kan man tvista om men som sagt somliga gamla damer ändrar man inte på i en handvändning, se henne som någon att lära sig tålamod och list på och se hennes uttrycksfullhet som personlighet och kanske tillochmed humor.

En sak är nog säker: du får inte kul med henne om du ska försöka dominera henne för sakens skull, antingen blir det bara krig eller så får du en stukad häst utan glimt i ögonen.

Hoppas du inte tar illa upp, jag tenderar bara att faktiskt gilla såna här gamla sura tanter just för att de faktiskt har saker att säga! ÄVEN om man ibland blir LIITE trött på dem, som de på oss;-)

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Till de sura tanternas försvar!

Jag blir lite förbannad när jag läser att tränaren säger att hon visar sin dominans för att hon piskar med svansen när du spänner sadelgjorden, hon visar väl för tusan inget annat än vad hon TYCKER om sadelgjorden? Köp en riktigt bred och mjuk sadelgjord med gummisnoddar på alla håll och antihalkyta så slipper du spänna så hårt (tex stubbens neoprengjord)

En gammal tant till häst som visar vad hon tycker, om hon inte går någonstans om hon knutit upp grimskaftet, kan du väl strunta i att binda henne då? Att hon tuggar på grimskaft och vägg är väl snarare ett tecken på stress eller uttråkadhet? Väntar hon på att det äckliga med sadelgjorden ska komma kanske?

Visa henne att hon kan lita på att du inte gör henne illa, men kom ihåg att hon har tränat på att misstro folk i 17 år, så det kan ta lite tid;-) Och JAvisst kan du få henne att acceptera saker hon hatar genom att ge henne godis om hon gillar godis, det är hemskt mycket roligare både för dej och hästen om ni båda kan känna er lite nöjda efter ett par timmar tillsammans, du för att du fått som du ville och hon för att hon åtminstone fått lite godis;-)
Om det är muta eller belöning kan man tvista om men som sagt somliga gamla damer ändrar man inte på i en handvändning, se henne som någon att lära sig tålamod och list på och se hennes uttrycksfullhet som personlighet och kanske tillochmed humor.

En sak är nog säker: du får inte kul med henne om du ska försöka dominera henne för sakens skull, antingen blir det bara krig eller så får du en stukad häst utan glimt i ögonen.

Hoppas du inte tar illa upp, jag tenderar bara att faktiskt gilla såna här gamla sura tanter just för att de faktiskt har saker att säga! ÄVEN om man ibland blir LIITE trött på dem, som de på oss;-)

Lycka till!


Jag håller mig till de som aldrig ger godis ur hand - av många anledningar. MEN - det var inte det jag ville ha med i den här kommentaren utan - helt underbart skrivet i övrigt! precis vad jag tycker och tänker. damer säger vad de tycker och tänker och det tycker jag är bra! tänk vilken hjälp man kan ha av det, då slipper man ju fundera på både det ena och det andra. det skrivs i pannan på en - haha! dessa ston är också ofta ena riktiga karaktärer. mitt sto, till exempel, kan skaka loss knutarna när jag sätter fast henne. vi skrattar ihjäl oss här i stallet när vi ser det...- vilken teknik.... men sen står hon lugnt kvar. tror mest känslan av att vara fri och stanna av egen vilja och inte av tvång är grejen, inte att gå.. så jag låter det vara.
och de lär en otroligt mycket om vad hästar egentligen tänker och tycker om oss. bättre läromästare kan man inte få.
lycka till med damen och ge henne massa kärlek och förtroende och skoj! det verkar hon vara värd!
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Tack för alla svar!

NEJ jag tar inte illa upp, tvärtom jag håller med.:) Den tränarens metod funkade en stund..ja visst. Men det var femtielva regler att hålla koll på. Hon fick inte ta ett endaste steg utan att jag sagt - då bestraffning...nog för att hon var noga med att man skulle belöna också, men det blev lite för mycket bestraffningar iaf.

Så mycket har jag lärt mig av sin surtant att komma och dominera och dominera fungerar inte alls. Inte i detta läge då tanten själv vill bestämma. Hon blir helt enkelt "farlig" då. Ska köpa en ny sadelgjord. Då hon äter (t.ex. hö) så har hon bara öronen bak när man spänner inget annat. Kanske jag kunde testa med lite extra positiv förstärkning med godis när hon är duktig vid sadling.

Det jag tänker på är att hon kanske saknar tillräcklig stimulans i hagen. Hon går i en flock men hagen är tråkig. Leråker.. Hon kommer att få flytta hem till min gård till sommaren och där har vi massor med buskar, träd och diken, inte bara platt och trist. Dessutom blir det lösdrift för hennes del. Kanske det hjälper om hon är understimulerad? Mera terrängturer tänker jag satsa på nu då det torkar upp lite, det har blivit lite för mycket bana för hennes del nu.
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Jag håller med om att börja rida in henne på nytt. Gör lite spännande och udda saker. Lär känna henne från marken först innan du bökar med sadel m.m. Gå ut på promenader med henne, låt henne gå o beta och du går brevid. Lär känna varandra, då tror jag problemet löser sig. Hon är kanske van att alla sliter och slänger med henne på ridskolan. Låt henne få varva ned och lära känna dig, innan du har massa krav på henne.. Bara ett litet tips, men värt att prova tycker jag. Lycka till! :)
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Tack för ditt svar!

Jag har den sista tiden varit ut och promenerat mycket med henne, betat lite, varit helt off road - gick under och över kvistar/buskar.. det hon har gjort i början var att hon försökt vända om tillbaka till stallet. Men den sista gången försökte hon inte en enda gång. Vi var ut igår med en kompis som stavgångade brevid oss och galopperade längs grusvägar. Det tyckte hon var jätteskoj! På plan har jag helt ändrat strategi. Jag kan ha väldigt kort tålamod men nu rider jag bara om jag är på BRA humör. Berömmer mycket. Nu då plan är bättre och vi har börjat galoppera så har hon blivit helt annan. Glad och frustar och jätte ivrig. :)

Har också fokuserat på att försöka vara positiv och glad när jag umgås med henne i stallet, inte ropa och hötta till henne för mycket. Jag har ignorerat henne om hon skrapat med hoven. Hon har ganska snabbt slutat då hon inte får uppmärksamhet längre. Med andra ord - en lugnare och "roligare" matte.
 
Sv: Hjälp med olater hos sto...

Jättekul att det går åt rätt håll för er, trots att du kör lite mjukare metoder än "att visa vem som bestämmer". Det låter som att ni är på väg mot ett mycket trevligare, och mer givande, förhållande.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 452
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp