Hjälp med ostabil o pigg häst

Malva.......

Trådstartare
Jag köpte för 2 veckor sen en häst, hon är ett P.R.E sto på 9 år. Hon är hur snäll som helst från marken men när man sitter upp blir hon som en annan häst. Dom vi köpte henne hos hade ägt henne från att hon var 2 år, vi misstänker att dom inte har varit så bra på att värma upp hästen o har bara suttit upp o kört snabbt med höga hinder och att hon nog är lite stressad pga det. Så fort man suttit upp så vill hon trava när man travar vill hon galoppera, hon Kan bara galoppera snabbt, det går inte att korta galoppen på henne. Hon är så vinglig och otroligt ostabil att rida, vilket gör det väldigt svårt att rida henne. Jag behöver tips på vad ja ska göra.😕
 
Jag köpte för 2 veckor sen en häst, hon är ett P.R.E sto på 9 år. Hon är hur snäll som helst från marken men när man sitter upp blir hon som en annan häst. Dom vi köpte henne hos hade ägt henne från att hon var 2 år, vi misstänker att dom inte har varit så bra på att värma upp hästen o har bara suttit upp o kört snabbt med höga hinder och att hon nog är lite stressad pga det. Så fort man suttit upp så vill hon trava när man travar vill hon galoppera, hon Kan bara galoppera snabbt, det går inte att korta galoppen på henne. Hon är så vinglig och otroligt ostabil att rida, vilket gör det väldigt svårt att rida henne. Jag behöver tips på vad ja ska göra.😕

Det låter som att du skulle behöva hjälp av en tränare som på plats kan hjälpa dig mer vad och hur du ska göra.
Har du någon tränare?
 
Det låter som att du skulle behöva hjälp av en tränare som på plats kan hjälpa dig mer vad och hur du ska göra.
Har du
Det låter som att du skulle behöva hjälp av en tränare som på plats kan hjälpa dig mer vad och hur du ska göra.
Har du någon tränare?

Jag tränar 1 dag i veckan med en tjej o hon är jätteduktig men när jag rider själv resterande 3 ggr i veckan så blir det lite svårt, jag vill bara veta vad man kan göra åt henne och vad som kan skapa dom här problemen🧐
 
Jag köpte för 2 veckor sen en häst, hon är ett P.R.E sto på 9 år. Hon är hur snäll som helst från marken men när man sitter upp blir hon som en annan häst. Dom vi köpte henne hos hade ägt henne från att hon var 2 år, vi misstänker att dom inte har varit så bra på att värma upp hästen o har bara suttit upp o kört snabbt med höga hinder och att hon nog är lite stressad pga det. Så fort man suttit upp så vill hon trava när man travar vill hon galoppera, hon Kan bara galoppera snabbt, det går inte att korta galoppen på henne. Hon är så vinglig och otroligt ostabil att rida, vilket gör det väldigt svårt att rida henne. Jag behöver tips på vad ja ska göra.😕
Hur var hon när du provred? Fungerade det bra?

Jag tycker det är lite väl enkelt att skylla nuvarande situation på förra ägaren, jag tror det handlar om stallbyte, ryttarbyte, byte av rutiner. Klart en häst kan bli stressad av allt nytt. Har du provat att tömköra innan du sitter upp?
 
Jag köpte för 2 veckor sen en häst, hon är ett P.R.E sto på 9 år. Hon är hur snäll som helst från marken men när man sitter upp blir hon som en annan häst. Dom vi köpte henne hos hade ägt henne från att hon var 2 år, vi misstänker att dom inte har varit så bra på att värma upp hästen o har bara suttit upp o kört snabbt med höga hinder och att hon nog är lite stressad pga det. Så fort man suttit upp så vill hon trava när man travar vill hon galoppera, hon Kan bara galoppera snabbt, det går inte att korta galoppen på henne. Hon är så vinglig och otroligt ostabil att rida, vilket gör det väldigt svårt att rida henne. Jag behöver tips på vad ja ska göra.😕

Provred ni inte före köpet? Är det en hopphäst som tävlats, eller varför tror ni att tidigare ägare bara hoppat högt med den?

Är den likadan på töm? Likadan med andra ryttare?

Lite svårt att komma med nåt konkret förslag utöver att ta ut en tränare som kan hjälpa er, precis som Tua skrev... PRE kan vara lite känsliga också - kommer den direkt från Spanien? Ni kanske rider annorlunda än den är van? Vingligheten kan ju komma från er, många hästar reagerar om ryttaren inte är välbalanserad och tydlig.

Håll er till skritt och skrittövergångar, sedan trav och travövergångar. Fräs inte runt i galopp om ni inte har riktigt koll på ridningen. Be om hjälp av nån som kan se er på plats. :)
 
Provred ni inte före köpet? Är det en hopphäst som tävlats, eller varför tror ni att tidigare ägare bara hoppat högt med den?

Är den likadan på töm? Likadan med andra ryttare?

Lite svårt att komma med nåt konkret förslag utöver att ta ut en tränare som kan hjälpa er, precis som Tua skrev... PRE kan vara lite känsliga också - kommer den direkt från Spanien? Ni kanske rider annorlunda än den är van? Vingligheten kan ju komma från er, många hästar reagerar om ryttaren inte är välbalanserad och tydlig.

Håll er till skritt och skrittövergångar, sedan trav och travövergångar. Fräs inte runt i galopp om ni inte har riktigt koll på ridningen. Be om hjälp av nån som kan se er på plats. :)
Jag bor och har hästen i Spanien, hon är inriden på ”engelskt sätt” och har tävlat 130 med sin förra ryttare. När vi longerar henne så blir hon väldigt pigg o börjar lätt tappa kontrollen över sej själv. Hon är väldigt känslig i munnen också. Tack för ditt svar, ska pröva de👌
 
Häftigt med en PRE som går 130!

Låter som om du har köpt en tävlingshäst med mycket energi och nerv som inte landat hos dig än bara..
Har den dessutom haft samma ägare hela sitt inridna liv, så är det inte så konstigt om hästen tycker att det är lite konstigt att plötsligt byta ryttare, rutiner och ställe.

Var den likadan i ridningen när du provade hästen om du gjorde det?
Om du inte provade, hur såg den ut på filmer osv? :)

Tycker inte att man ska skylla på föregående ägare för att man inte reder ut det till 110% med en ny häst, såvida man faktiskt inte verkligen har belägg för det. (men då kanske man hade valt att köpa från någon annan med den vetskapen)
 
Jag bor och har hästen i Spanien, hon är inriden på ”engelskt sätt” och har tävlat 130 med sin förra ryttare. När vi longerar henne så blir hon väldigt pigg o börjar lätt tappa kontrollen över sej själv. Hon är väldigt känslig i munnen också. Tack för ditt svar, ska pröva de👌

Det är ju en känslig ras och ett land där en del fortfarande är rätt brutala mot djuren.

PREs har dessutom mucket hårdare emalj än de flesta andra raser. Det gör deras munnar lite mer svårarbetade.
Min tandis(veterinär, tandkirurg som har 5-årig tandutbildning) är spanjorska. Hon har berättat om tandvården i sitt hemland. Och jag som hållit på ngt med iberiska hästar har upplevt att många av dem haft risiga trutar. Har man ont i truten kan man bli både rädd, för het, aggressiv, lättstressad etc.
 
Jag köpte för 2 veckor sen en häst, hon är ett P.R.E sto på 9 år. Hon är hur snäll som helst från marken men när man sitter upp blir hon som en annan häst. Dom vi köpte henne hos hade ägt henne från att hon var 2 år, vi misstänker att dom inte har varit så bra på att värma upp hästen o har bara suttit upp o kört snabbt med höga hinder och att hon nog är lite stressad pga det. Så fort man suttit upp så vill hon trava när man travar vill hon galoppera, hon Kan bara galoppera snabbt, det går inte att korta galoppen på henne. Hon är så vinglig och otroligt ostabil att rida, vilket gör det väldigt svårt att rida henne. Jag behöver tips på vad ja ska göra.😕
Det har bara gått 2 veckor, ge det lite tid för att hitta varandra. Gör saker från marken till att börja med och sitt sedan efter någon vecka upp igen. Nu vet jag inte hur duktig eller hur länge du har ridit, men försök tänka lite på dig själv också. Du kan vara nervös då det är en så pass ny häst och därför omedvetet ge signaler. Ta det i en lugn takt och när du rider, se till att ha en stabil sits och skritta mycket till att börja med. Gör halvhalter, tempoökningar, halter, volter och andra kommunikationsövningar innan du lugnt ökar farten i små tag. Lycka till 😉
 
Om hästen gått 130 hos tidigare ägare är den kanske van vid att arbeta mer än 4 dagar i veckan också? Den PRE jag rider är inte i närheten av den styrka och kondition som en häst i 130 klassen besitter men nog kommer känsligheten (och de spontana, inte på mitt initiativ, galopprusherna 🙄) som ett brev på posten när hon aktiveras för lite.

Och sen så är det ju en väldigt känslig ras, två veckor är ingen tid. Skulle ge det mer tid att bara lära känna varandra.

Och! Kul med en PRE som går 130! Jag hoppar en del med den jag rider och hoppas på att överleva 110 klasser i framtiden, alltid kul att höra om PREs som hoppar större klasser 😁 följer en på Instagram som går 145 men det är den enda jag hittat än så länge.
 
Jag köpte för 2 veckor sen en häst, hon är ett P.R.E sto på 9 år. Hon är hur snäll som helst från marken men när man sitter upp blir hon som en annan häst. Dom vi köpte henne hos hade ägt henne från att hon var 2 år, vi misstänker att dom inte har varit så bra på att värma upp hästen o har bara suttit upp o kört snabbt med höga hinder och att hon nog är lite stressad pga det. Så fort man suttit upp så vill hon trava när man travar vill hon galoppera, hon Kan bara galoppera snabbt, det går inte att korta galoppen på henne. Hon är så vinglig och otroligt ostabil att rida, vilket gör det väldigt svårt att rida henne. Jag behöver tips på vad ja ska göra.😕

Jag undrar som mackan hur det går med hästen? :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp