Hjälp med photoshop/pussla ihop 2 foton?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej alla,

Jag har ett foto på mig och min mamma där vi står med juldekorationer runt oss.
Jag har också ett foto taget vid samma tillfälle på mig och min mormor, men där dekorationerna tyvärr inte kom med. Jag hade velat få med dem och ge fotot till mormor i julklapp.

Om jag klipper och klistrar själv blir det för all del okej, men inte jättebra, så tänkte höra om någon kanske hade velat/kunnat hjälpa mig att få det bättre? För visst borde det gå, tänker jag ev med nåt program...? Eller?
 
Hej alla,

Jag har ett foto på mig och min mamma där vi står med juldekorationer runt oss.
Jag har också ett foto taget vid samma tillfälle på mig och min mormor, men där dekorationerna tyvärr inte kom med. Jag hade velat få med dem och ge fotot till mormor i julklapp.

Om jag klipper och klistrar själv blir det för all del okej, men inte jättebra, så tänkte höra om någon kanske hade velat/kunnat hjälpa mig att få det bättre? För visst borde det gå, tänker jag ev med nåt program...? Eller?

Det beror nog helt på vad det är för kvalité på fotona, hur som ser ut och hur du vill att det ska se ut. :)
 
För att det ska bli jättebra ska fotona helst vara tagna från samma punkt, i samma ljus. Om person och bakgrund är fotade ur olika vinklar eller med olika ljussättning kommer det se skumt ut hur du än gör.
Vill du klippa in mormor tillsammans med dig och mamma, eller vill du ersätta mamma med mormor? I det senare fallet krävs dessutom att mormor helt fyller ut den plats mamma tar. Annars kommer delar av mamma sticka fram. Eventuellt kan du klona över dem med andra delar från den dekorerade bakgrunden, men det kan vara svårt att göra så att det ser naturligt ut.
 
@Ullmerkott Allt sånt går att redigera utan större problem.
Verkligen? Det beror väl i hög grad på vilken kvalitet man är ute efter. Just ljuset skulle jag säga är mer eller mindre omöjligt att fixa i efterhand. Jag tror knappast proffsen skulle spendera sådana summor på studioblixtar och reflektorer om önskad ljussättning var enkelt att åstadkomma i redigeringen. Att klona bakgrund däremot är inte så svårt, MEN det kräver att det finns bakgrund av önskat utseende i bilden att klona till de delar som behöver fyllas.
 
Verkligen? Det beror väl i hög grad på vilken kvalitet man är ute efter. Just ljuset skulle jag säga är mer eller mindre omöjligt att fixa i efterhand. Jag tror knappast proffsen skulle spendera sådana summor på studioblixtar och reflektorer om önskad ljussättning var enkelt att åstadkomma i redigeringen. Att klona bakgrund däremot är inte så svårt, MEN det kräver att det finns bakgrund av önskat utseende i bilden att klona till de delar som behöver fyllas.

Det går att trolla rejält med ljus i efterhand. Föreslår att googla "lightroom before and after" för en liten uppfattning av vad som går att göra. Det är självklart att det är bättre att kontrollera ljussättning i förhand för att undvika mängder med efterarbete och dessutom kunna använda ljuset "artistiskt". Men vid redigering av publicerade bilder ingår så gott som alltid ljusredigering.

Här är ett bra exempel på att både oönskade objekt, ljus, och perspektiv går att förändra med ganska enkla medel i PS/LR även om det är pilligt och tidsödslande.

before after.jpg
 
Det går att trolla rejält med ljus i efterhand. Föreslår att googla "lightroom before and after" för en liten uppfattning av vad som går att göra. Det är självklart att det är bättre att kontrollera ljussättning i förhand för att undvika mängder med efterarbete och dessutom kunna använda ljuset "artistiskt". Men vid redigering av publicerade bilder ingår så gott som alltid ljusredigering.

Här är ett bra exempel på att både oönskade objekt, ljus, och perspektiv går att förändra med ganska enkla medel i PS/LR även om det är pilligt och tidsödslande.

Visa bifogad fil 40532
Ja alltså, att det går att pilla med kontrast och färgtoning är jag väl medveten om. Jag har fotograferat och bildbehandlat i över 10 år. Däremot kan du inte förändra riktningen på ljuset, t.ex. om det kommer ovanfrån på ena bilden och från sidan på den andra. Har du skarpt ljus är det också svårt att mjuka upp det utan att bilden blir platt och trist. För full kontroll över vitbalans t.ex. krävs dessutom råformat på bilderna, vilket jag betvivlar att ts har.

Ang kloning beror det ju som jag skrivit på huruvida det finns lämpligt material att klona i bilden. Kloningen bygger ju på att du målar över det oönskade elementet med någon annan del av bilden, du kan inte trolla fram just det som fanns bakom det oönskade elementet. Jag tror t.ex. att det skulle vara mycket svårare att klona bort träden och bilarna i din bild, eftersom det inte ser ut att finnas lämpligt material att stoppa dit istället.
 
Klart det går, bilderna i fråga är dessutom tagna vid samma tillfälle. Tror inte TS efterfrågar sån kvalitet att det kräver råfiler.
 
Klart det går, bilderna i fråga är dessutom tagna vid samma tillfälle. Tror inte TS efterfrågar sån kvalitet att det kräver råfiler.
Vad går, menar du?
Du behöver inte ta ”material” från samma bild.
Nej, man kan såklart klona in vad som helst i vilken bild som helst. Frågan är hur bra det blir.

Min poäng är att du i ett redigeringsprogram enbart kan modifiera och flytta runt den information du har i den ingående bilderna. Huruvida det är tillräckligt för ett bra resultat beror på hur de ingående bilderna ser ut, vilket ingen av oss vet eftersom vi inte har sett dem.
 
Allt går.

Min poäng är att du i ett redigeringsprogram kan lägga in ”information” från ett oändligt urval bilder.
Allt går, OM man har tillgång till bilder med den information som behövs. Gäller det en specifik dekoration man inte har någon bild på alls kan det bli problematiskt. Teoretiskt sett går det ju att måla på frihand, men då är man ganska långt ifrån de "utan större problem" som förts fram tidigare i tråden.
 
De dekorationer hon vill ha med finns ju i ena bilden. Om de inte finns är de inte heller specifika.

Du säger att du bildbehandlat i över 10 år och det låter som du arbetar som man gjorde för 10 år sen 🤷🏼‍♀️
 
De dekorationer hon vill ha med finns ju i ena bilden. Om de inte finns är de inte heller specifika.

Du säger att du bildbehandlat i över 10 år och det låter som du arbetar som man gjorde för 10 år sen 🤷🏼‍♀️
Det är verkligen imponerande att du utan att ha sett bilderna tvärsäkert kan avgöra att de går att klippa ihop med realistiskt resultat.

Istället för att förolämpa mig kanske du kan dela med dig av hur man gör när man klipper ihop två bilder för att få ett bra resultat oavsett hur bilderna ser ut?
 
För en som är grym på t ex photoshop är det säkert inga problem att fixa till det. Själv är jag bara medioker, senaste bilden jag lyckades pussla ihop två bilder som inte ens var likadana var den här:

73375437_2878553448842149_4820343325032710144_o.jpg


Tyckte det var pilligt, vågar knappt tänka på hur det är med människor istället. :o
 
Nu vet vi ju att dessa bilder är tagna vid samma tillfälle men även om de inte var det går det att fixa. Det finns massor av olika tekniker beroende på hur bilderna ser ut.
 
Nu vet vi ju att dessa bilder är tagna vid samma tillfälle men även om de inte var det går det att fixa. Det finns massor av olika tekniker beroende på hur bilderna ser ut.
Säg t. ex. att ena bilden är tagen under en taklampa, med skarpt, gult ljus rakt uppifrån. Andra bilden kanske är tagen vid ett fönster, med dagsljus från sidan. Vitbalansen går att rätta till någorlunda om ma än inte är alltför kräsen, men hur hanterar du det faktum att skuggorna går åt olika håll? Eller om halva mormors hembroderade väggbonad är dold bakom huvudet på en person du ska klona bort, hur ersätter du den "förlorade" halvan?
 
Jag ändrar i så fall skuggorna och ljuset, tar bort bonaden osv. Det är inga konstigheter. Det krävs tid, kunskap och erfarenhet.

Det är en del av mitt yrke, jag har tävlat i Photoshop, allt går.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 676
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 422
Senast: Mineur
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 492
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 464
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp