Hjälp med present!

Den finns fysiskt i Stockholm och tror jag i Göteborg, sfbok.se Har spenderat alldeles för mycket tid och pengar där under årens lopp :nailbiting:. De säljer även andra sciffy relaterade produkter som kalendrar, tröjor, muggar osv. Sondera lite försiktigt så kan du hitta bra saker på ebay. För en del år sedan när min systerdotter var inne i sin Harry Potter period hittade jag ett trevligt sett med vantar, mössa och halsduk i Gryffindorfärger på ebay.

Nåt jag köpte till mig själv men var mycket nöjd med var självvattnande blom/växtkrukor. Mycket praktiskt om man vill ha växter inomhus.

Självvattnande krukor skriver han ut på 3D skrivaren. I somras hade han nåt eldrivet bevattningssystem med pump och grejer på balkongen.

Ni förstår mina problem att hitta på något...
 
Jag tänker att köp hem finmat från en restaurang, med skumpa och fina viner?
Ett mini- drivhus med lampor etc. att ha i köket med färska örter o.s.v.?
 
Modernist Cooking Sous Vide ar en kokbok som mina soner "nordarna" gillar.
Om jag inte missminner mig har forfatteren manga andra kul tekniker (med skum av olika slag och liknande) bade i den har kokboken och in en ny han skrivit.
Han har ocksa en hel del recept on line.
 
En fin skärbräda och ett lyxigt förkläde i läder? Fina vinglas? Finare klocka? Har han/ni större möjligheter att plantera så kanske ett fruktträd? Roliga/annorlunda kokböcker? Lergryta (sjukt vad mycket gott och spännande man kan göra i en sån!)
 
@Alexandra_W
Google Home. Eller det kanske han redan har?

Nyss skaffat. Den lilla xxx...

Det är liksom grejen. Han skaffar det han vill ha. Där man kan ha tur är när han är intresserad av men inte bestämt sig för att skaffa (det kan ta tiiiid ibland... Ibland går det fort). I november fick jag ge honom köpförbud för att inte riskera han slutligen kom fram till att han skulle köpa t ex en Harvey. Han hade då pratat ett tag om att hydroponisk odling verkade intressant.
 
Nyss skaffat. Den lilla xxx...

Det är liksom grejen. Han skaffar det han vill ha. Där man kan ha tur är när han är intresserad av men inte bestämt sig för att skaffa (det kan ta tiiiid ibland... Ibland går det fort). I november fick jag ge honom köpförbud för att inte riskera han slutligen kom fram till att han skulle köpa t ex en Harvey. Han hade då pratat ett tag om att hydroponisk odling verkade intressant.
Sifon? Nördig matlagningsgrej om man vill finlira med olika texturer etc. Typisk matnördig grej med rätt mkt youtubeklipp på matlagningskanaler.
 
Hur matnördig är han?

Tänker någon bok om mat? Inte vanlig receptbok, utan mer The Noma Guide to Fermentation eller något (har inte läst själv men typisk bok som av någon outgrundlig anledning läses med behållning av kockar i min omgivning).
 
Hur matnördig är han?

Tänker någon bok om mat? Inte vanlig receptbok, utan mer The Noma Guide to Fermention eller något.

Selektivt nördig typ? Han intresserar sig för något och gräver sig ned i det.
Han har ägnat oskäligt många h åt att lära sig hur man i Japan gör buljong till nudelsoppa (ledtråd: det är äckligt!). Sen provar han själv. Men då är det verkligen the real deal hela vägen..

Jag är helt ointresserad av matlagning - jag tycker om att äta. Men har ökat min teoretiska kunskap med 3457% sen vi sågs.

Han har alla Myllymäkis kokböcker. Vi snackar en hel bok om bara såser 😳

Så. Selektivt nördig. Innan jul fick han för sig att det här med antiinflammatorisk kost kanske skulle vara någon för honom och googlade och läste på och köpte en bok osv. Där kunde jag vara snabb och slänga in två böcker om det i julklapp. Men ”fönstret” mellan när han researchat nog för ett beslut och bestämmer sig för att prova - och då berättar om det - och innan han är på en nivå där vi dödliga är chanslösa är smalt.

Jag tror jag har för dålig koll generellt får att avgöra var det finns ett fönster med. När du skrev fermentera kom jag att tänka på nåt med att lägga kyckling i yoghurt (ett bra tag) han pysslat med. Men nada aning eg om varför man gör det, jag lyssnar snällt och äter ännu snällare. (Sen vi träffades för drygt ett år sen, så de gånger vi setts har jag lagat mat åt oss EN gång... Jag är numera en bortskämd jävel...)
 
Selektivt nördig typ? Han intresserar sig för något och gräver sig ned i det.
Han har ägnat oskäligt många h åt att lära sig hur man i Japan gör buljong till nudelsoppa (ledtråd: det är äckligt!). Sen provar han själv. Men då är det verkligen the real deal hela vägen..

Jag är helt ointresserad av matlagning - jag tycker om att äta. Men har ökat min teoretiska kunskap med 3457% sen vi sågs.

Han har alla Myllymäkis kokböcker. Vi snackar en hel bok om bara såser 😳

Så. Selektivt nördig. Innan jul fick han för sig att det här med antiinflammatorisk kost kanske skulle vara någon för honom och googlade och läste på och köpte en bok osv. Där kunde jag vara snabb och slänga in två böcker om det i julklapp. Men ”fönstret” mellan när han researchat nog för ett beslut och bestämmer sig för att prova - och då berättar om det - och innan han är på en nivå där vi dödliga är chanslösa är smalt.

Jag tror jag har för dålig koll generellt får att avgöra var det finns ett fönster med. När du skrev fermentera kom jag att tänka på nåt med att lägga kyckling i yoghurt (ett bra tag) han pysslat med. Men nada aning eg om varför man gör det, jag lyssnar snällt och äter ännu snällare. (Sen vi träffades för drygt ett år sen, så de gånger vi setts har jag lagat mat åt oss EN gång... Jag är numera en bortskämd jävel...)

Jag är också noll intresserad av matlagning (eller saknar väl helt fallenhet för det, snarare).

Så jag kan inte ge några mer ingående tips tyvärr. Vet knappt ens vad fermentering är, utan vet som sagt bara att det tydligen finns ett intresse för det (bl.a.) hos i alla fall de kockar jag känner.
 
Selektivt nördig typ? Han intresserar sig för något och gräver sig ned i det.
Han har ägnat oskäligt många h åt att lära sig hur man i Japan gör buljong till nudelsoppa (ledtråd: det är äckligt!). Sen provar han själv. Men då är det verkligen the real deal hela vägen..

Jag är helt ointresserad av matlagning - jag tycker om att äta. Men har ökat min teoretiska kunskap med 3457% sen vi sågs.

Han har alla Myllymäkis kokböcker. Vi snackar en hel bok om bara såser 😳

Så. Selektivt nördig. Innan jul fick han för sig att det här med antiinflammatorisk kost kanske skulle vara någon för honom och googlade och läste på och köpte en bok osv. Där kunde jag vara snabb och slänga in två böcker om det i julklapp. Men ”fönstret” mellan när han researchat nog för ett beslut och bestämmer sig för att prova - och då berättar om det - och innan han är på en nivå där vi dödliga är chanslösa är smalt.

Jag tror jag har för dålig koll generellt får att avgöra var det finns ett fönster med. När du skrev fermentera kom jag att tänka på nåt med att lägga kyckling i yoghurt (ett bra tag) han pysslat med. Men nada aning eg om varför man gör det, jag lyssnar snällt och äter ännu snällare. (Sen vi träffades för drygt ett år sen, så de gånger vi setts har jag lagat mat åt oss EN gång... Jag är numera en bortskämd jävel...)
Fastnar han i nördighet? Just japansk nudelsoppa (ramen) finns ju mkt nördsaker till. Specialskålar, skedar, en riktigt bra kokbok (ramen av Tove Nilsson) etc etc.. eller är det mer kort och intensivt?
 
Fastnar han i nördighet? Just japansk nudelsoppa (ramen) finns ju mkt nördsaker till. Specialskålar, skedar, en riktigt bra kokbok (ramen av Tove Nilsson) etc etc.. eller är det mer kort och intensivt?

Han fastnar i dem om de är intressanta, och pratat om ramen sen vi sågs så ingen ”fluga”. Han har en japansk kokbok. Övrigt vet jag faktiskt inte (skålar osv)
 
Det fanns ju bara man googlade? Men dyrt skit. Vet han använder färdiga bonitoflingor (än iaf..)
Ja lite just därför, det är sånt där som vore kul att ha men svårmotiverat att köpa. Annars en värmetålig sifon som ngn skrev innan om han inte redan har det. Nördar han mat på youtube så vill han nog ha en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp