Hjälp med rädd häst!

Elisa åstr

Trådstartare
Jag har en 12 årig häst som det är väldigt svårt att gå promenader på vägar med. Med svårt menar jag att han drar med mig när han blir rädd och vi har en väldigt smal väg så att man måste gå ner i ett dike för att akta sig för bilar. En gång så stannade jag vid en infart och lät bilen åka förbi men precis när den skulle åka förbi så gick min häst framåt och var väldigt svår att stoppa och han var rädd, skulle gärna vilja ha hjälp med detta för att det kunde gått riktigt illa! Jag undrar om någon kan några övningar för att göra hästen mer trafiksäker och så att han lyssnar på mig? Jag är tacksam för alla svar!
 
Jag leder gärna i kapson, jag upplever att det är lättare då jag kan styra nosryggen med linan. Sen bör du träna så ni blir samspelta och förstår varandra på ställen som är säkra, utan trafik och annat. Först när ni kan kommunicera och är trygga med varandra kan du börja träna på att leda i närheten av trafik - men även det på längre avstånd så det inte är farligt. Det bästa sättet att få en häst van vid trafik är förstås att låta den gå i en hage där hästen ser bilar och andra fordon. Men du behöver även träna samspelet och dialogen med din häst så den är trygg att leda.
 
Jag har en 12 årig häst som det är väldigt svårt att gå promenader på vägar med. Med svårt menar jag att han drar med mig när han blir rädd och vi har en väldigt smal väg så att man måste gå ner i ett dike för att akta sig för bilar. En gång så stannade jag vid en infart och lät bilen åka förbi men precis när den skulle åka förbi så gick min häst framåt och var väldigt svår att stoppa och han var rädd, skulle gärna vilja ha hjälp med detta för att det kunde gått riktigt illa! Jag undrar om någon kan några övningar för att göra hästen mer trafiksäker och så att han lyssnar på mig? Jag är tacksam för alla svar!
Vad bra att du tränar på att gå på vägen med honom! Många glömmer bort den viktiga biten.

Vad har du för utrustning på honom när ni går? Bara grimma och grimskaft? Träns? Annat? Jag föredrar att ha utrustning vid promenader som inte används annars för att markera för hästen att nu ska vi ut och gå, inte beta, inte greja med annat, precis som jag har träns på när jag rider och det markerar arbete. Endel föredrar kapson, andra föredrar kedjegrimskaft över eller under nosen och ytterligare andra träns. Det viktiga är att du tränar in den utrustning du ska använda så att både du och hästen har koll på hur det verkar och vad det betyder.

Jag använder alltid kedja under hakan på mina när vi är ute och går. Det ger mig den kontrollen jag vill ha. Det viktiga är dock inte råstyrka utan att hästen vet att när det här kommer på så ska vi gå en trevlig promenad. Då går man inte och bänglar eller drar efter grästuvor utan då går vi ordentligt.

Att gå med häst i grimskaft kan verka vara det enklaste som finns och därför glöms det ofta bort. Det tränas för lite på att gå avslappnat i grimskaft och det behöver man träna på precis som allt annat, både häst och människa.

Om din häst är allmänt rädd för trafik så kolla om någon med diverse motorfordon kan hjälpa dig. Låt hästen stå lös i inhägnad i början och kör först sakta förbi med diverse motorfordon, stanna med motorn igång på diverse avstånd, köra vidare och gasa på. Hästen ska kunna flytta sig bort ifrån det om han vill/behöver och då får man ta det saktare så att hästen lär sig att det inte är farligt. Du ska hela tiden erbjuda stöd och tröst om hästen blir rädd så att du sedan blir den trygga punkten att gå till och inte ifrån. Självklart ska du se till att ha väst och hjälm när du tränar. Om du känner dig minsta osäker på hur du ska göra så sök upp en bra tränare och be hen om hjälp.
 
Hej, tack för svaret. Ja jag har bara grimma och grimskaft när jag går promenad, menar du att jag ska ha på träns?
 
Jag leder gärna i kapson, jag upplever att det är lättare då jag kan styra nosryggen med linan. Sen bör du träna så ni blir samspelta och förstår varandra på ställen som är säkra, utan trafik och annat. Först när ni kan kommunicera och är trygga med varandra kan du börja träna på att leda i närheten av trafik - men även det på längre avstånd så det inte är farligt. Det bästa sättet att få en häst van vid trafik är förstås att låta den gå i en hage där hästen ser bilar och andra fordon. Men du behöver även träna samspelet och dialogen med din häst så den är trygg att leda.
Hej, tack för svaret. Har du nått förslag eller övningar så jag kan träna samspelet och dialogen?
 
Hej, tack för svaret. Har du nått förslag eller övningar så jag kan träna samspelet och dialogen?
Träna till exempel på att gå och stanna och få hästen att följa dig och vara uppmärksam på vad du gör. När du stannar ska hästen också stanna, svänger du vänster ska hästen följa med, svänger du höger ska hästen gå dit. Om du har en ridbana så träna där. Annars kanske du har en inhägnad där du kan vara?
 
Träna till exempel på att gå och stanna och få hästen att följa dig och vara uppmärksam på vad du gör. När du stannar ska hästen också stanna, svänger du vänster ska hästen följa med, svänger du höger ska hästen gå dit. Om du har en ridbana så träna där. Annars kanske du har en inhägnad där du kan vara?
Tack för ditt svar! Ja det finns en inhägnad som jag kan träna i. Han är ganska duktig på att stanna när jag stannar och svänga och så men när man går på promenad eller nya ställen så blir han nervös och försöker gå om mig!
 
Jag brukar promenera mina hästar med träns för att visa att de är på jobbet. Oftast har jag kedja under hakan på hästen och longerlina så att hästen har möjlighet att hoppa ifrån mig och den skyggar för något. Alltid dressyrspö eller körspö med för att kunna vifta bort insekter med eller kunna få hästen framåt om den fryser fast på olämpligt ställe, t ex om det kommer en bil. Petar inte på hästen med det utan viftar med det bakom hästen.
 
Du kanske ska försöka stärka ditt förhållande till hästen först 🤔 och få honom att lita på att du vet dens bästa, kanske gå promenad på vägen ofta och prova gå ner i diket utan att en bil kommit för att vänja honom
 
Jag har en 12 årig häst som det är väldigt svårt att gå promenader på vägar med. Med svårt menar jag att han drar med mig när han blir rädd och vi har en väldigt smal väg så att man måste gå ner i ett dike för att akta sig för bilar. En gång så stannade jag vid en infart och lät bilen åka förbi men precis när den skulle åka förbi så gick min häst framåt och var väldigt svår att stoppa och han var rädd, skulle gärna vilja ha hjälp med detta för att det kunde gått riktigt illa! Jag undrar om någon kan några övningar för att göra hästen mer trafiksäker och så att han lyssnar på mig? Jag är tacksam för alla svar!
Vad bra att du vill försöka träna din häst att bli tryggare och mer följsam så att ni båda inte riskerar skada er!

Det finns jättebra tränare som kan komma ut och hjälpa dig med sån träning. Då kan den kolla hur hästen och du är och sen ger den dig övningar som passar för just dig och din häst. Det är väl investerade pengar!
Det finns väldigt mycket olika övningar man kan göra. Men det viktigaste är HUR man gör dem för att få rätt respons. Man måste kunna se när hästen svarar rätt och exakt när man ska göra sakerna. Det kan vara knepigt i början. Och då kan en bra tränare hjälpa dig med vad du ska göra och i vilket läge, precis som under en ridlektion för tränare.
Det brukar gå rätt fort att komma till bukt med problemen om man hyr in en bra tränare, problemlösare eller hanteringstränare, istället för att man själv ska hålla på och gneta utan att veta exakt hur man ska göra. Då kan det ta ganska lång tid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 271
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp