Hjälp med rasval!

Shannado

Trådstartare
Hej!

Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och de sista månaderna har vi börjat leta lite mer seriöst. Dock har vi båda insett att det verkar väldigt svårt att hitta en hund som stämmer in helt på det vi söker varför vi vore tacksamma för lite synpunkter!

Vad vi söker och vad vi kan erbjuda hunden:
Vi är två aktiva personer boende i en tvåa i stan, som gärna är ute i skog och mark, om höstarna är min sambo gärna ute och plockar svamp, men vi jobbar även heltid så det är inte alltid tiden räcker för extravaganta kvällsaktiviteter. Hunden kommer dock att kunna promenera med min sambo till jobbet, tar väl ca 30 min enkel väg, kontor i villa med trädgård, och vara där under dagarna med mental aktivering från sambon och kollegorna under dagen (lite tricks/lydnad, etc.) samt självklart lunchpromenad och promenad hem på eftermiddagen. På kvällen kan jag motionera den när jag kommer hem från jobbet, och så får den följa med på joggingturer eller om vi ska cykla nånstans i stan. När vi behöver hundvakt finns sambons föräldrar, som är pensionärer, på nära håll. Hunden kommer även att kunna få följa med till stallet där jag är ett par dagar i veckan, dock rider jag sällan ut (pga att medryttarhästen inte går att rida ut på ensam) men jag hoppas hunden ska kunna gå lös på ridanläggningen. Vi har inga tävlingsambitioner med hunden men jag vill gärna kunna träna vardagslydnad med den, lite små tricks, kunna träna den till att gå lös, inte jaga stallkatterna, kunna leka med de andra hundarna i stallet, o.s.v. På helgen vill vi att hunden ska vilja följa med på det vi hittar på: utflykter på landet, skogspromenader, umgänge med kompisar, mer tid i stallet, etc. Och däremellan lite soffhäng. Vi vill gärna ha en glad, snäll och social hund som tycker om både vuxna och barn, samt andra djur, och som orkar hänga med på det vi hittar på men som samtidigt inte river lägenheten om den inte får springa tre mil om dagen. Dessutom vill vi INTE ha en hund som har lätt till skall eller har stark vaktinstinkt. Lite jaktinstinkt är ok om den går att hantera, men vi vill som sagt kunna träna den till att gå lös på skogspromenaderna. Pälsvård är helt ok inom rimliga gränser.

Under vårt funderande har vi hunnit läsa på och fundera över ett antal raser (bl.a retrieverraserna, dvärgschnauser, kromfohrländer, kooikerhondje, bichon havanaise) och har landat i de två följande som favoriter:

Welsh springer spaniel och Dansk-svensk gårdshund.

Jag är väldigt svag för welshen, de är ju så vackra och verkar så himla genomsnälla. Problemet är väl mest att jag är rädd att vi inte ska kunna möta deras aktiveringsbehov till vardags då vi, som sagt, bor i stan, med stadspromenader som följd, och inte kan ta oss ut på landsbygden varje dag för lös träning i skogen, etc. Jag vill helt enkelt inte hamna i det läget att jag upptäcker att jag inte kan erbjuda hunden allt den behöver, för det skulle skapa både en stressad hund och en stressad hundägare. Vill ju vara säker på, redan innan vi skaffar hunden, att den kommer trivas hos oss!

Min sambo har sedan flera år pratat om att han vill ha en jack russell terrier, vilket jag försökt avstyra då jag förstått det som att de kan vara oerhört krävande. Eftersom han tycker om JRT:ns utseende har han nu fastnat för dansk-svensk gårdshund som ju utseendemässigt påminner om JRT:n. Temperamentsmässigt verkar de dock väldigt olika, då DSG:n ju inte är en terrier, vilket i vårt fall kanske kan vara en fördel? Den enda nackdelen med dem som jag själv kunnat läsa mig till är ju att de är avlade för att vakta gården och därför kan vara lite skälliga, men jag antar att det dels är individberoende och dels också går att begränsa med tidig och konsekvent träning...? Hur krävande är de stimuleringsmässigt? Håller de sig harmoniska till vardags med enbart promenader och lite lydnadsövningar?

Vad tror ni om våra rasfunderingar - kan welsh eller DSG vara hundar som skulle kunna trivas hos oss? Finns det någon annan ras ni vill rekommendera?

Till syvende och sist kan man ju läsa hur mycket som helst, men för att bilda sig en egen uppfattning behöver man ju träffa individer av rasen. Har ni tips på bra kennlar att besöka avseende DSG och Welsh? Vi bor i Uppsala, men alla tips på uppfödare med trevliga hundar är välkomna. Eller finns det någon rasträff eller motsvarande framöver som man skulle kunna besöka?

Stort tack på förhand för alla era tips och kloka råd!
 
Sv: Hjälp med rasval!

DSG låter absolut passande!

Haft 3 st sammanlagt och kan inte annat än säga att de är otroligt trevliga hundar. Behövde aldrig träna någon av dem på att vara lösa, eller på inkallning. De vill gärna följa sin husse/matte och hade gärna mina med mig lösa på skogspromenader.

Passade utmärkt på gården, bland hästar och är jätte bra med barn. Klart har allt med uppfostran att göra och att man hittar rätt individ dock. Men i allmänhet så har jag inte upplevt eller hört om någon som haft problem där.
Dock var vår ena glad för att fånga möss/råttor/kaniner. Men det var när hon var med ute på gården och hade flera hektar att röra sig på medan matte gjorde annat (fixade staket, mockade) och inte hade koll på henne hela tiden. Hennes jaktlust var dock aldrig ett problem vid promenader eller bus.

De kan vakta lite, säger till om någon kommer. Men inte rå skälla. Kan vara lite avvaktande mot nya människor. Kanske lite mer bundna till familjen. Men när de väl träffat en person i 15 min eller så, så vill de direkt få all uppmärksamhet och kela massa :)

Friska, pigga på det mesta, men älskar att gosa ned sig i soffan under filten med husse/matte en ruggig höstkväll.

De har kort päls och kräver täcke vid kallare väder om man ska ut mer än en snabb kissrunda. Men att sätta på ett täcke är knappast tidskrävande, dessutom håller hunden sig torr och ren (vem gillar doften av blöt hund:wtf:)
 
Sv: Hjälp med rasval!

Kan tillägga att vi bodde i lägenhet med alla av dem 3 också (flyttat en del och har bott i hus/lägenhet och på gård i olika perioder) ingen skällde och hade sig. De kunde skälla om någon knackade på. Men inte av att folk gick i trappuppgången eller så. Som min nuvarande råtta gör (blandras):cautious:
 
Sv: Hjälp med rasval!

Jag tänkte faktiskt på welsh, när jag läste, redan innan jag kom till raden om vilka raser ni funderat på. Welshen, är en underbar kompis med ganska clownig personlighet, den är läraktig och hittar gärna på aktiviteter, men den har inget stort behov av seriöst tankearbete. Kan man få ihop (totalt) 2 timmars motion 5 dagar i veckan och en eller två rejäla utedagar (skidturer/badutflykter/svamplocking med kaffeapus et.c.) i månaden. Så tror jag säkerligen ni kommer ha en mycket lycklig welsh. De är keliga och mkt familjekära, jag har alltid haft spaniel i olika varianter (mest engelsk springer då jag vill tävla och de är mer arbetnarkomaner än övriga varianterna) och tycker det är helt naturligt och ganska mysigt att hunden traskar en i hälarna mest hela dagarna. Vissa vänner tycker dock det är enerverande... Min welsh hade problem med separationsångest, han var dock en omplacering med svajjig uppväxt så det spelade nog in. Det förekommer dock i rasen äv hos hundar med bra uppväxt så jag tycker det att er hund kan följa med till jobbet är ett stort plus om ni vill bli welshägare. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 987
Senast: DeCloe
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 195
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 281
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp