Hjälp med reaktiv omplaceringsvalp. Är det hopplöst fall?

litenspaniel

Trådstartare
Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära mig leva med dem, anpassa vardagen efter det och inte utsätta honom för situationerna.

Bakgrundsinfo:
Jag är ägare av en liten spanielblandning, engelsk cocker pappan och jaktcocker mamman. Jag föll pladask för den lilla krabaten och ville framförallt ge honom en andra chans då första familjen lämnade tillbaka honom till uppfödaren efter 2 veckor på grund av vad jag fattade det som hans intensiva bitande inte fungerade med deras barn (han valpbiter i händer väldigt hårt ofta tills man blöder, blivit bättre med detta nu).

Han flyttade alltså till ny familj vid 8 veckor, tillbaka till uppfödaren vid 10 veckor och sedan hem till mig vid 12 veckor. Ingen vidare trygg start alltså. Till råga på allt så övergav tiken valparna vid 6 veckor, till den grad att uppfödaren var tvungen att separera mamman från valparna då valparna bet hennes spenar såriga när de diade vilket gjorde att hon både stötte bort och blev fysiskt aggressiv mot dem (detta tror jag har bidragit till att han inte helt lärt sig hur hårt man kan bita i lek).

Idag är han 16 veckor och jag visste att jag gav mig in på något svårt, jag har visserligen haft en del hundar under livet så lite kunskap finns där allt men kunskap kan man aldrig få för mycket av och därför rådfrågar jag här, eftersom det finns så många kunniga människor med helt andra erfarenheter.

Problemområde:
Så, valpens problem är att han är väldigt skällig och jag tycker det verkar som en osäkerhet det grundar sig i. Hans syskon har inga problem vad jag hört och både mamma och pappa är i princip stumma, så jag hoppas fortfarande innerligt att detta är något vi kan jobba på och att det kanske blivit så här på grund av hans turbulenta start i livet.

Inne så skäller när han hör ljud utanför huset, och ovanliga ljud vid tvn eller när han vill få igång lek (inte särskilt ofta, förmodligen när han är uttråkad endast). Han har rätt svårt att komma till ro och sover inte särskilt djupt då han flyger upp och skäller vid ljud som vi knappt uppfattar själva. Skäller dock aldrig när någon går in och ut genom dörren så det känns inte som vaktbeteende.

Ute så skäller han på det mesta, han börjar skälla redan när vi kliver utanför ytterdörren utan att ens ha hunnit titta efter om där finns något att skälla på, sedan under promenaden skäller han på allt som rör sig eller ser konstigt ut. Detta gör han dock inte alltid utan han har även bra dagar då han verkar helt obrydd (ger mig också förhoppning om att vi kan få bukt på detta).

Upplever att det är värst med folk på avstånd, om någon rör sig långt bort så skäller han mer intensivt än när vi passerar en människa på trottoaren, detta gör han mot människor, katter, hundar, fåglar, rådjur, renar osv. Enda undantaget är egentligen bilar vilket ju är skönt såklart. Värst är joggande eller springande människor, då tappar han fattningen totalt. Samma när vi går ur bilen på okänd mark, då går han upp i defensiv (skällande, hoppande, okontaktbarhet) så fort vi kliver ut även om det inte finns något där.

Även när vi åker i bilen så skäller han på exakt alla människor vi åker förbi (han åker i bältessele, vi kommer nog att börja med bur nu för att eliminera detta). Upplever dock att vid längre bilturer så slutar han efter ett tag, och vissa enstaka dagar imponerar han och bryr sig inget alls.

Positivt:
Jag lutar mig på att han inte alltid gör detta, att det finns dagar som är helt problemfria. Samt att han är skapligt lätt att avleda, när han börjar skälla så fungerar det ändå att gå med honom åt ett annat håll och slicka lite på skinkosttub etc. Då lugnar han sig, kanske att han vänder huvudet bakåt och moffar lite enstaka men han är ändå skapligt enkel att avleda. Han har också lärt sig att han kan komma upp i min famn om han känner sig rädd vilket han använder då och då, jätteskönt att han väljer det istället för att agera.

Väldigt lättlärd, bra kontakt med mig och visar på ett väldigt fint lynne på trygga platser.

Han leker också väldigt fint med andra hundar, han visar sig underlägsen och är väldigt försiktig när de hälsar. Samma sak med nya människor, han är alltid glad när han får hälsa och hälsar snällt. Han skäller aldrig eller gör utfall när han får komma nära en människa/när han förstår att människan är på väg till just honom, så har funderat lite på om han skäller på promenaden i frustration för att han så gärna vill gå fram men vi har varit stenhårda med att inga främlingar ska hälsa. Vet ju dock inte hur förra familjen gjorde...

Hur vi tränar just nu:
Försöker att inte överväldiga honom med för mycket nya miljöer, bara bli trygg där han ofta ska vistas dvs på mitt kontor och i hemmet. Jag håller mig så lugn jag kan genom att prata lugnt med honom vid hund och människomöten, fortsätter bara gå lugnt förbi och gör ingen grej av att han skäller, men får såklart hålla emot med kopplet så att han inte kan springa fram till mötande. När jag hinner se mötande så försöker jag förebygga genom att ta kontakt och ge godis, sitta, kasta godis att söka etc och detta funkar bra. Problemet är bara att trots detta ser jag ingen som helst förbättring under denna månad. Så fort jag inte hinner avleda är det samma sak.

Tränar även självförtroende genom att göra "dog parkour" övningar på stenar, snöhögar mm på promenaderna vilket han tycker är så skoj, även mycket balansträning hemma och flera korta pass vardagslydnad dagligen.

Vad tror ni, kan vi lyckas jobba bort han osäkerhet och skällande eller sitter det för djupt rotat? Hur hade ni gjort? Och framförallt låt höra solskenshistorier från er som haft reaktiva valpar som växt ur det! Fått så många kommentarer som säger att det inte är normalt och att det kommer vara så här hela livet...
 
Har ni prövat skvallerträning?
Skvallerträning med klicker har jag lyckats med att få bort reaktiviteten min hund hade mot vår katt. Med klicker kan du tajma det hela bättre.
 
3b73f2_71a8d5ce92774fff81afb5730fafbb48.png
 
En hund som har en förälder som är (engelsk) cocker och en som är jaktcocker är ingen blandras. Det är en cocker spaniel. Stamboken är öppen med två varianter. Så man kan fundera på varför uppfödaren inte registrerade valparna.

En cockertik som blir aggressiv mot de egna valparna ringer varningsklockor. Jaktcocker utmärks ofta (enligt erfaren uppfödare i min bekantskapskrets) av mycket okomplicerade valpningar och hur enkelt tiken tar hand om sina valpar. Sen finns det naturligtvis undantag, men jag undrar lite hur den tikens stressnivå egentligen var under valparnas uppväxt, även om hon inte uppvisar skällighet.

Jag har själv en snart treårig cocker spaniel som är reaktiv och skällig. Har haft rasen i 25 år men ingen av de tidigare har varit som den här.

Som valp märktes det inte riktigt lika mycket, för då bodde jag vid ett stort fält som var "farstun" till alla våra promenadstråk. Vi behövde inte gå på vanliga gator med en massa saker hon kunde reagera på för att komma ut och jag såg inte sambandet att hon reagerade mer under promenader där vi mötte bilar etc på mer begränsade områden jämfört med när vi gick på fältet och såg dem på avstånd. När vi flyttade in i stan blev det kaos och det blev flytt igen efter mindre än ett år. Nu är det ett lugnare område och lugnare hund. Ensamhetsträningen har verkligen gått upp och ner men nu har vi en metod som funkar. När jag dessutom introducerat Frolic som något som man enbart får när man är själv känns det som om hunden plötsligt står och väntar å att jag ska gå. :rofl:

Jag tänker såhär:

Kan en väg framåt ligga i något som hunden tycker är extremt kul? Har du introducerat dummies och apportering? Många cockervalpar älskar dummies och har de kaninskinn är de ännu bättre. Kanske börja lite grundläggande apporteringsträning och sen göra apporteringsövningar med en superintressant kaninskinnsdummy som avledning när valpen går bärsärk?

I hemmet använder jag Adaptil doftgivare under de mer skälliga perioderna, vilket verkar vara inför löp (dvs nu - hon tycks bara löpa en gång om året). Adaptil finns även som spray vilket kanske kan vara något att ha i bilen. En sak som är bra i bilen är att jag av en slump upptäckte att hunden gillar ABBA!:D Ja, kanske inte just ABBA men melodiös pop. Så om hon skäller i bilen sätter jag igång en CD. Likaså har vi lugn gitarr- eller pianomusik på när hon ska vara själv hemma. Det finns filmer på YouYube i längd upp till tio timmar.
 
En hund som har en förälder som är (engelsk) cocker och en som är jaktcocker är ingen blandras. Det är en cocker spaniel. Stamboken är öppen med två varianter. Så man kan fundera på varför uppfödaren inte registrerade valparna.

En cockertik som blir aggressiv mot de egna valparna ringer varningsklockor. Jaktcocker utmärks ofta (enligt erfaren uppfödare i min bekantskapskrets) av mycket okomplicerade valpningar och hur enkelt tiken tar hand om sina valpar. Sen finns det naturligtvis undantag, men jag undrar lite hur den tikens stressnivå egentligen var under valparnas uppväxt, även om hon inte uppvisar skällighet.

Jag har själv en snart treårig cocker spaniel som är reaktiv och skällig. Har haft rasen i 25 år men ingen av de tidigare har varit som den här.

Som valp märktes det inte riktigt lika mycket, för då bodde jag vid ett stort fält som var "farstun" till alla våra promenadstråk. Vi behövde inte gå på vanliga gator med en massa saker hon kunde reagera på för att komma ut och jag såg inte sambandet att hon reagerade mer under promenader där vi mötte bilar etc på mer begränsade områden jämfört med när vi gick på fältet och såg dem på avstånd. När vi flyttade in i stan blev det kaos och det blev flytt igen efter mindre än ett år. Nu är det ett lugnare område och lugnare hund. Ensamhetsträningen har verkligen gått upp och ner men nu har vi en metod som funkar. När jag dessutom introducerat Frolic som något som man enbart får när man är själv känns det som om hunden plötsligt står och väntar å att jag ska gå. :rofl:

Jag tänker såhär:

Kan en väg framåt ligga i något som hunden tycker är extremt kul? Har du introducerat dummies och apportering? Många cockervalpar älskar dummies och har de kaninskinn är de ännu bättre. Kanske börja lite grundläggande apporteringsträning och sen göra apporteringsövningar med en superintressant kaninskinnsdummy som avledning när valpen går bärsärk?

I hemmet använder jag Adaptil doftgivare under de mer skälliga perioderna, vilket verkar vara inför löp (dvs nu - hon tycks bara löpa en gång om året). Adaptil finns även som spray vilket kanske kan vara något att ha i bilen. En sak som är bra i bilen är att jag av en slump upptäckte att hunden gillar ABBA!:D Ja, kanske inte just ABBA men melodiös pop. Så om hon skäller i bilen sätter jag igång en CD. Likaså har vi lugn gitarr- eller pianomusik på när hon ska vara själv hemma. Det finns filmer på YouYube i längd upp till tio timmar.
Tack så hemskt mycket för utförligt svar! Uppskattas enormt! Han är inte reggad då uppfödaren inte hade planerat att ta valpar, tyvärr hade de inte upptäckt att tiken gått in i löp när hon lekte med engelska cocker-kompisen som som sedan blev pappa (och han är utan stamtavla.... :crazy:). Nu kanske jag kommer in lite på fel ämne men efter min senaste hund som också var en svårare omplacering tänkte jag att denna gång blir det renras med renommerad stamtavla och gärna med bph på alla tidigare kullar osv, men så snubblar jag över ännu en omplacering som bara skrek efter min hjälp...... såklart :D

Så jag är ju väl medveten om att det kan finnas alla möjliga dolda beteenden i honom, men jag hoppas verkligen att vi kan komma överens och hitta ett sätt att fungera i vardagen i stadsmiljö. Älskar honom redan otroligt mycket och som sagt har han många fina sidor också.

Vilket toppentips med kaninskinnsdummy! Har faktiskt testat nån gång som avledning att ge honom en barkbit/liten pinne som han kan bära och då blir han så stolt och glad. Vi har även börjat träna apportering med små dummies men inget som vi plockat med oss ut på promenaden. Det ska definitivt testas!

Adaptilspray har vi hemma som jag har sprayat på hans hundsäng som han hatar, men han hatar den fortfarande så gav nog inte sprayen en ärlig chans 😅 ska absolut också testas i bilen etc. Sen musiken också grymt tips, märker skillnad när vi lyssnar på musik hemma, framförallt tänker jag för att han inte kan uppmärksamma ljud utifrån på samma sätt som när det är knäpptyst hemma. Har tänkt att om jag använder musik för ofta blir det ännu jobbigare när det väl är tyst, men å andra sidan kanske det sänker hans stressnivå på sikt att inte behöva utsättas för alla dessa knasiga ljud utifrån hela tiden.

Vad fint att höra att du och din vovve har hittat era metoder, samt att han fick bo lite mer avskilt igen när ni märkte att stadslivet inte fungerade. Det kallar jag bra hundägare det! Tack å tack å tusen tack återigen! :)
 
Tack för en jättebra guide, har varit inne lite på skvallerträning men har känts så svårt så vi har inte gett det en ärlig chans heller. Kör du själv med skvallerträning på din hund/ar och tycker du det funkar bra?
Jag har inte haft problem med min hund på det sättet men har tränat skvallerträning och det är fantastiskt. Han sprang efter joggare när han var liten och nu kommer han till mig istället såfort han ser en joggare. Mycket och konsekvent träning bara är viktigt.
 
Bara en tanke när det gäller skällandet i bilen. Kan du ha honom i en bilbur och lägga ett skynke eller något över buren så han inte ser ut?
Så han tränar på att komma till ro i bilen?
 
Bara en tanke när det gäller skällandet i bilen. Kan du ha honom i en bilbur och lägga ett skynke eller något över buren så han inte ser ut?
Så han tränar på att komma till ro i bilen?
En tanke till. Börja med att ha buren som hans fredade viloplats inomhus så den blir som ett tryggt ställe.
 
Tack för en jättebra guide, har varit inne lite på skvallerträning men har känts så svårt så vi har inte gett det en ärlig chans heller. Kör du själv med skvallerträning på din hund/ar och tycker du det funkar bra?
Skvallerträning har för mig gett riktigt bra resultat. Hunden och katten som inte kunde vara i samma rum i ett år kunde efter skvallerträningen vara i samma rum efter två veckor.

Det svåraste med just den övningen jag postade är att man måste vara på ett sådant avstånd från triggern att hunden inte riktigt hamnat i det stadiet där den ballar ur. Man måste vara på ett tillräckligt stort avstånd att man kan fånga hundens uppmärksamhet

Ska du köra den övningen måste du ha klickat in din hund, jag antar att du redan vet detta men skriver ut bara för att vara säker 🙂
 
Har haft sån valp hon blev helt normal när hon blev vuxen :)
Eller normal och normal hon är fortfarande mycket alert på omgivningen men det är ju bara sån hon är )
Det kan mycket väl växa bort en del valpar och unghundar är väldigt mycket bara precis som en del människobarn :)
 
Har ett tips på en hundfilosofi som utgår från hunden språk. Finns både onlinekurser och böcker inom ämnet. Amichen bonding heter metoden. Vet att många är emot metoden men det är ett tips i allefall. läs gärna en bok inom ämnet innan du dömer ut metoden. För mig som behöver handfasta tips och råd att följa tyck att metoden funkar fint. Men det är ingen Qvickfix men man märker ändå förbättringar hela tiden när man kör hundfilosofin. Det finns hopp!
 
Har ett tips på en hundfilosofi som utgår från hunden språk. Finns både onlinekurser och böcker inom ämnet. Amichen bonding heter metoden. Vet att många är emot metoden men det är ett tips i allefall. läs gärna en bok inom ämnet innan du dömer ut metoden. För mig som behöver handfasta tips och råd att följa tyck att metoden funkar fint. Men det är ingen Qvickfix men man märker ändå förbättringar hela tiden när man kör hundfilosofin. Det finns hopp!
Är det inte väl mycket CM över det hela? Visa hunden att du är ledaren. Hunden är trygg om du bestämmer. :(
 
Är det inte väl mycket CM över det hela? Visa hunden att du är ledaren. Hunden är trygg om du bestämmer. :(
Har inte läst på om amichen bonding på hundra år så minns inte så mycket men - rent generellt:
Att vara en ledare och att lära hunden att du styr upp saker behöver verkligen inte vara CM liknande. Jag tror många hundar mår bra av att inte behöva ta för mycket egna beslut (särskilt i situationer där de är osäkra) och att lita på att föraren löser problemet och inte utsätter dem för något de inte klarar av.
 
Bara en tanke när det gäller skällandet i bilen. Kan du ha honom i en bilbur och lägga ett skynke eller något över buren så han inte ser ut?
Så han tränar på att komma till ro i bilen?
Tack, vi började ha honom i buren i bilen från och med nu i helgen och det har gått bra, han gnyr istället men upplever att det blir mindre och mindre för var gång. Vi har haft transportburen inomhus fram tills nu så han är van att sova i den :) dock upplever jag att skällandet när han får komma ut ur bilen blir värre när han åkt i buren, kanske för han har noll koll på vad som väntar utanför.
 
tack för alla svar! ger mig ändå lite hopp om att vi kan få bukt på detta 🤗 värt att tillägga är att hundar är varmt välkomna på vårt kontor men givetvis inte om de låter konstant, kanske därför jag är extra orolig att det inte ska lösa sig. Har turen att kunna jobba hemifrån om det behövs men önskar såklart att jag och vovven kan vara på kontoret tillsammans i framtiden.

Vi har testat att vara på kontoret korta stunder hittills och skapat en lugn plats att vila på under mitt skrivbord som jag hägnat in med kompostgaller (jag sitter innanför gallret med min stol) så att han inte kan springa fram till de andra som sitter och jobbar. Det går ok och han har till och med somnat vid tillfällen men så snart någon närmar sig mitt skrivbord flyger han upp och skäller frenetiskt. Samma om någon gör ett "oväntat" ljud, exempelvis att det varit tyst i några minuter och sen börjar någon prata i telefon eller bara random skrammel utifrån eller från annat rum. Så just nu går det helt enkelt inte att vi är där.
 
tack för alla svar! ger mig ändå lite hopp om att vi kan få bukt på detta 🤗 värt att tillägga är att hundar är varmt välkomna på vårt kontor men givetvis inte om de låter konstant, kanske därför jag är extra orolig att det inte ska lösa sig. Har turen att kunna jobba hemifrån om det behövs men önskar såklart att jag och vovven kan vara på kontoret tillsammans i framtiden.

Vi har testat att vara på kontoret korta stunder hittills och skapat en lugn plats att vila på under mitt skrivbord som jag hägnat in med kompostgaller (jag sitter innanför gallret med min stol) så att han inte kan springa fram till de andra som sitter och jobbar. Det går ok och han har till och med somnat vid tillfällen men så snart någon närmar sig mitt skrivbord flyger han upp och skäller frenetiskt. Samma om någon gör ett "oväntat" ljud, exempelvis att det varit tyst i några minuter och sen börjar någon prata i telefon eller bara random skrammel utifrån eller från annat rum. Så just nu går det helt enkelt inte att vi är där.
Är det meningen att du ska behålla den här hunden trots att den ger sig på din gamla?!
 
Jag skulle inte betrakta det som traumatiserande/otryggt att flytta runt lite som valp, såvida den inte misskötts av första familjen. Problemen kommer troligen inte av det.
Okej, så du skulle snarare tippa på att det är genetiskt? :( vi vet inte så mycket om hur det gick hos första familjen förutom att det fanns barn där och att familjen tyckte att han var för svår och bångstyrig, samt att de inte hade hundvana sedan innan. Mycket möjligt att de använde aggressiva metoder mot valpen när han valpbet barnet, skällde på folk etc.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 923
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 180
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp