Hjälp med recept...

Brukar göra en pastasås. Matgrädde och cremefraiche, minns inte hur mycket av varje, men kanske 3 dl grädde och 2 dl cremefraiche, 1 köttbuljongtärning och lite soja och låt koka upp. Lövbiff som jag lägger en bit gorgonzolaost i och rullar ihop och fäster med ”tandpetare”, lägger sedan ner dessa i såsen, låt puttra några minuter, serveras med bandpasta.

Enkelt, goooooott, och ser fint ut på tallriken iallafall. :love:
 
Något mer som också är supergott, men lite mer jobb... Ristorn med fläskfilé, ädelsostsås och skållade tomater.

Koka riset som vanligt, smörj sedan glas/plastmuggar med lite smör och pressa sedan i riset i dom. Vänd upp och ner på tallriken så det blir som ett torn.

Stek fläskfilén i skivor, ta ut köttet, ha i 5 dl cremefraiche, och en hel ädelost ”gräddädel”. Låt puttra.

Skär ett kryss i botten på tomaten och lägg ner den i kokande vatten tills skalet börjar ”krulla upp sig” vid krysset, lyft ur tomaten och skala den, skär sen i klyftor. Brukar lägga varannan tomat och varannan fläskfilé runt tornet, sen ringla över såsen på kött/tomaterna.
 
Hej!

Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag har försökt googla men hittar inte något jag fastnar helt för. Finns en del allergier inblandat, men undrar om någon har tips på recept på måltider gjort av nötkött, fläskkött, nötfärs eller blandfärs (alltså köttväg endast ko eller gris - inte fågel, fisk eller mittemellan :banana: ).

Det kan inte innehålla:

Kyckling/kalkon
Fisk/skaldjur
Svamp (varken kantarell, tryffel, champinjon - ingen svamp)
Kronärtskocka
kål
spenat
Palsternacka
Är lite osäker på avokado - har för mig min styvmamma inte kan äta det, men ska fråga.

Däremot grönsaksfonder funkar vilka som - vare sig det ovan finns i eller inte.

Jag är oerhört sugen på att bjuda på någon krämig pasta, kanske med strimlad lövbiff? Eller egengjord hamburgare? Eller gratäng?:D:crazy: Ost är en favorit hos mig.Så, kan någon komma med något roligt recept? (gärna då även hur mycket av allt/hur jag ska gå tillväga steg för steg).

Köttfärsbiffar med ost. Tärna fetaost (eller annan ost) och blanda i köttfärsen. Krydda med salt, peppar och annan krydda om du vill men fetaost och många andra ostar smakar tillräckligt. Sen formar du det till lagom stora biffar (som pannbiff) och steker. Till det är det gott med potatis t.ex. kokt eller klyftpotatis och servera med tzatiki eller annan god sås. Man kan även ha pasta till. Pesto är gott på pastan om man vill göra det enkelt för sig och slippa göra en egen sås.
 
Låt matlagningsgrädde och en god grönmögelost smälta i en kastrull på låg värme.Castello tror jag den goda osten heter.Koka pasta.Häll gräddblandningen över Det ska va krämigt gott.
Du kan ha vad du vil för gott tillbehör till detta.
Jag älskar denna pastarätt.
 
Himmelsk gryta med fläskfilé (4-6 port.)
1 fläskfilé, ca 600 g
2 paket bacon, ca 280 g
(10 champinjoner)
1 gul lök
Smör/olja att steka i
2 dl crème fraiche
3 dl grädde
2 msk kinesisk soja
1 köttbuljongtärning
2 tsk tomatpuré
1-2 tsk sambal oelek
(1 msk vetemjöl)
Salt, peppar

Skär fläskfilén i tunna skivor. Strimla bacon. Finhacka löken. Dela champinjonerna i mindre bitar om de är stora. Bryn fläskfilén på hög värme i en stekgryta eller stor traktörpanna. Lägg fläskfilén åt sidan medan du fräser bacon, lök och champinjoner. Lägg ner fläskfilén igen och tillsätt crème fraiche, vispgrädde, soja, buljongtärning, tomatpuré och sambal oelek. Låt puttra tills fläskfilén är är helt klar, ca 5 minuter. För en tjockare sås, skaka ihop vetemjöl med en slurk av såsen till en klumpfri redning och häll ner i grytan igen. Koka ytterligare 3 min. Smaka av med salt och peppar.

Jag älskar spagetti, så de brukar vi ha till, men det funkar med annat också.

* Jenny *
 
Hej!

Jag tänkte bjuda min pappa och hans fru på middag men har inga bra recept eller idéer och är praktiskt taget novis i köket. Jag har försökt googla men hittar inte något jag fastnar helt för. Finns en del allergier inblandat, men undrar om någon har tips på recept på måltider gjort av nötkött, fläskkött, nötfärs eller blandfärs (alltså köttväg endast ko eller gris - inte fågel, fisk eller mittemellan :banana: ).

Det kan inte innehålla:

Kyckling/kalkon
Fisk/skaldjur
Svamp (varken kantarell, tryffel, champinjon - ingen svamp)
Kronärtskocka
kål
spenat
Palsternacka
Är lite osäker på avokado - har för mig min styvmamma inte kan äta det, men ska fråga.

Däremot grönsaksfonder funkar vilka som - vare sig det ovan finns i eller inte.

Jag är oerhört sugen på att bjuda på någon krämig pasta, kanske med strimlad lövbiff? Eller egengjord hamburgare? Eller gratäng?:D:crazy: Ost är en favorit hos mig.Så, kan någon komma med något roligt recept? (gärna då även hur mycket av allt/hur jag ska gå tillväga steg för steg).
 
Stek lök, stek lövbiff, blanda ihop, i med grädde, smula över timjan, tillsätt gräddädel-ost (ev en dutt dijonsenap, smaka av och kolla om lite kalvbuljong krävs) och låt puttra. Till det hasselbackspotatis eller gratäng tillsammans en fräsch grönsallad. Jag gillar också att köra ett gäng körsbärstomater i en form i ugnen med olja strimlat över samt vitlök.
Ett nybakat bröd (köp på affärens ”hembakathylla”) till gör att om någon inte skulle gilla maten då blir de ändå mätta.
 
Italienska köttbullar är enkelt men känns lite lyxigt tycker jag, särskilt om man strör över tärnad mozzarella på slutet och har en skål riven parmesanost på bordet som folk kan strössla med om de vill. Kan serveras med både ris och pasta. Jag brukar följa det här receptet: https://www.arla.se/recept/italienska-kottbullar-med-tomatsas/

Brukar dock köra på vanlig nötfärs istället för kalvfärs (men det blir nog ännu godare med kalvfärs) och skippa kapris i såsen.

Mozzarella är ju inte med i ovan recept, men jag brukar skära ett paket mozzarella i centimeterstora kuber och stör över de sista 2-3 minuterna så att osten hinner smälta lite innan man serverar.

Det bästa man kan göra med ett recept som ovan är att ge det tid. Ju längre du låter köttbullarna sjuda i såsen (under lock, helst), desto mer smakrikt blir resultatet. I receptet står det ju att man ska sjuda med såsen i typ 15 min, men jag brukar låta det gå åtminstone 45.
Vi lagade ungefär det här ikväll, tack för tips! Hade också nötfärs, och tomatsåsen gjorde vi som vi brukar med rostad tomatpuré, vin, mer vitlök och örter än i det här receptet. Spaghetti till och mer parmesan och färsk basilika. Men oj vad gott det blev! :love:
 
Vi lagade ungefär det här ikväll, tack för tips! Hade också nötfärs, och tomatsåsen gjorde vi som vi brukar med rostad tomatpuré, vin, mer vitlök och örter än i det här receptet. Spaghetti till och mer parmesan och färsk basilika. Men oj vad gott det blev! :love:
Vad kul! Jag återupptäckte det där receptet för inte så länge sen efter att inte ha gjort det på säkert 2-3 år och blev så himla positivt överraskad över hur gott det är i all sin enkelhet!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp