Hjälp med regler för hästhållning

J

Jeeves

Efter en tung vecka med avlivning av min ena häst så kommer nästa "slag" som gör att man bara vill kravla in under en sten och inte komma ut mer...

Jag har ringt och ringt till de berörda myndigheterna och inte kunnat få något egentligt rakt svar på vad som gäller enligt lag. Det mesta verkar hänga på den enskilde inspektören i kommunen, som är på ingång för inspektion. Jag har tydligen varit dåligt uppdaterad på reglerna för vi har bott här i snart 1,5 år och jag har inte haft en aning om att man måste registrera sig och ha tillstånd för 5 hästar, trodde att det var upp till nio hästar för privat person.

Kan någon, som är kunnig och har varit med om inspektioner eller liknande gällande hästhållning, hjälpa mig med lite info?
Vi har ett stall som rymmer sex hästar, har tre egna och två inhyrda. Boxarna är av godkänt mått, 9 m2. Vi har gjuten gödselplatta och avtal med grannen om gödselhantering. Vi har snedtak i stallet, i nock är det nästan 3 meter och längst ut mot yttervägg är det 2,20. Stallet byggdes 1980 och har inte ändrats sedan dess, endast målats och kalkats. Golvet är av asfalt och gången är bred nog att köra in med vagn. Vi lånar stora hagar av grannen så marken räcker mer än väl.Vi har f n tre shettisar, två welshar c och d-ponny.

Min fråga är då; behöver vi verkligen tillstånd? Bedriver inte någon verksamhet utan deklarerar hyrorna som hobbyintäkt och vi hamnar under 30000/år. Vad kostar ett sådant tillstånd?

Behöver vi underkasta oss samma regler och inspektioner om vi endast har våra egna tre hästar i stallet?

Hur gör vi med stallet, som är mkt fräscht och modernt trots byggår 1980, när takhöjden längts ut vid väggen är ca 10 cm under det tillåtna? Vad händer då? Dispens? Tvingande lag så att de kan kräva ombyggnation av hela stallet? Vad är brukligt? Vilket lagstöd har man?

MKT tacksam för hjälp i ärendet.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Måste rätta mig själv bara, det ska vara 2,10 i takhöjd inte 2,20, då hade det inte varit ett problem eftersom 2,20 är den höjd som krävs...
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Jag är inte säker, men jag tror att det har med antalet hästar att göra.
Ett stall med fyra hästar eller flera måste man ansöka , som du säger, oavsett om du bara har tre egna hästar.

I ett nybyggt stall måste man följa alla byggregler noga, men i ett befintligt häststall , som ditt kan några centimeter hit o dit inte ha så stor betydelse.
Men, som sagt, någon annan kanske har klara besked till dig om vad som gäller.:smirk:
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Jag har tydligen varit dåligt uppdaterad på reglerna för vi har bott här i snart 1,5 år och jag har inte haft en aning om att man måste registrera sig och ha tillstånd för 5 hästar, trodde att det var upp till nio hästar för privat person.

Min fråga är då; behöver vi verkligen tillstånd? Bedriver inte någon verksamhet utan deklarerar hyrorna som hobbyintäkt och vi hamnar under 30000/år. Vad kostar ett sådant tillstånd?

Behöver vi underkasta oss samma regler och inspektioner om vi endast har våra egna tre hästar i stallet?

Hur gör vi med stallet, som är mkt fräscht och modernt trots byggår 1980, när takhöjden längts ut vid väggen är ca 10 cm under det tillåtna? Vad händer då? Dispens? Tvingande lag så att de kan kräva ombyggnation av hela stallet? Vad är brukligt? Vilket lagstöd har man?

MKT tacksam för hjälp i ärendet.

Man ska ansöka om tillstånd enligt 16 § i djurskyddslagen om man håller hästar i ridskoleverksamhet, själv håller 10 eller fler vuxna hästar äldre än 24 månader,föder upp 4 eller fler hästar per år,
upplåter 4 eller fler hästar per år (t ex uthyrning av häst, turridning),
säljer 4 eller fler hästar per år från egen eller annans uppfödning,
förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar (inackorderingsverksamhet, uthyrning av stallplats). Du behöver alltså inte söka tillstånd. Hur som helst kan det kosta allt från 600 kr till flera tusen beroende på i vilken kommun du bor och beroende på om du har några brister som behöver inspekteras en eller flera gånger. Oavsett när stallet är byggt eller om du så bara har en häst så gäller samma lagar och regler gällande hästhållning för alla, det spelar heller ingen roll om du har hästarna privat eller driver det som ett företag.

Nu flyttade ni dit för 1,5 år sedan, då gällde nuvarande lagstiftning och det kan då bli svårare att få "dispens" för takhöjden än om ni hade bott där väldigt länge eftersom man är skyldig att själv ta reda på vilka lagar och regler man omfattas av när man flyttar dit. Detta är mycket upp till den enskilda inspektören att avgöra och även hur stora hästar man har, t ex enbart shettisar i ett 2,10 stall brukar det inte anmärkas på, men visst finns det de som är nitiskare än andra.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar

Det här är så himla snurrigt! Jag tolkar detta som att jag med mina 4 egna hobbyhästar måste ha tillstånd??
Ringde ner till kommunen (Miljö-hälsoskydd, tror jag) men de hade väldigt dålig koll. De satt själva och slog i papper och dyligt för att få fram hur det låg till. Jag var typ den första som ringde och frågade dem, de flesta här är nog glada så länge de håller sig borta...
Till slut kom de fram till att jag inte behövde tillstånd, men jag tycker fortfarande det är konstigt?:confused:
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Du måste dessutom ha en fläkt i stallet om du har mer än 4 hästar.. Det ska sättas in en i det stallet jag står i innan den 5e hästen får flytta hit. Mycket nya regler och kluriga bestämmelser numera...
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

en liten historia om svensk byråkrati:
En myndighet krävde in ritningar på en ligghall , med två öppna sidor. Myndigheterna skickade tillbaka ritningarna och krävde att de skulle beskriva hur ventilationen skulle lösas
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Du behöver tillstånd om du har mer än tre hästar, oavsett om det är dina eller andras.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

en liten historia om svensk byråkrati:
En myndighet krävde in ritningar på en ligghall , med två öppna sidor. Myndigheterna skickade tillbaka ritningarna och krävde att de skulle beskriva hur ventilationen skulle lösas

Ska man skratta eller gråta...?
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Du måste dessutom ha en fläkt i stallet om du har mer än 4 hästar.. Det ska sättas in en i det stallet jag står i innan den 5e hästen får flytta hit. Mycket nya regler och kluriga bestämmelser numera...

Det tror jag inte stämmer. Vi har 12 hästar i vårt stall och har itne fläkt. Vårt stall har de gått igenom från topp till tå med mikroskop (känns det som) och vi fick göra 2 nya ventilationshål i taket med tunnel och galler men behövde inte sätta in fläktar!
Vi innhar 2 olika § 16 tillstånd. Jag har för mitt stuteri och tjejen som arrenderar stallet har för att få hyra ut boxarna.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

instämmer -vi har 15 boxar för uthyrning och är godkända efter inspektion och vi har ingen fläkt. tror det beror på hur inspektören anser att befintlig ventilation fungerar.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Tack för alla svar. Som man kan se så verkar detta vara väldigt svårt att reda ut eftersom många har helt skilda erfarenheter av hur inspektörerna tolkar reglerna. Det blir lite godtyckligt. Det stämmer ungerfär med vad man sa till mig nu när jag ringde högsta instans - att det har tyvärr gått för långt det här reglerna var tänkta för djurens bästa, inte för att skrämma upp vanliga hästägare som har välskötta djur och definitivt inte för att jaga inkomster till kommunerna. Han sa att man kunde tolka reglerna på mer än ett sätt och att det helt klart var en brist plus att jag fick rådet att hålla mig väldigt väl med inspektören eftersom han mer eller mindre kan besluta på egen hand vad som ska gälla i det här fallet.

Jag hoppas ju och tror att de är praktiskt tänkande människor och att de ser att stallet och hästarna är välskötta och välmående. Mer kan jag inte hoppas på som det är nu.

Kom gärna med fler erfarenheter i ämnet.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Det här är så himla snurrigt! Jag tolkar detta som att jag med mina 4 egna hobbyhästar måste ha tillstånd??

Nej, "förvarar eller utfodrar" heter det tydligen bara när man gör det med andras hästar. Sina egna hästar "håller" man.

Har man egna hobbyhästar får man ha upp till 9 utan tillstånd. Om man har inackorderingar ska man ha tillstånd om de är 4 eller fler, precis som elle12 skriver. TS ska alltså inte behöva tillstånd enligt dessa regler:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=296


Angående TS takhöjd så står det så här: "I ett befintligt stall kan mindre avvikelser från måttbestämmelserna accepteras, om det är djurskyddsmässsigt acceptabelt för det enskilda djuret. Detta gäller under förutsättning att stallet som helhet uppfyller kraven på god djurmiljö. Detsamma gäller vid ombyggnad, under förutsättning att planlösningen i stallet är god"

Saxat från denna sida om måttbestämmelser:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

instämmer -vi har 15 boxar för uthyrning och är godkända efter inspektion och vi har ingen fläkt. tror det beror på hur inspektören anser att befintlig ventilation fungerar.
Det är sant det finns inga krav på hur ventilationen skall se ut egentligen. Det finns ett funktionskrav dvs krav på viss luftkvalitet och även gränsvärden för vissa gaser. Om man klarar att hålle en bra luftkvalitet utan fläkt så är det helt ok.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Precis så som du skriver här - så har jag tolkat dessa regler men det var då som tjänstemannen ( som i o f sig sa att han höll med om min tolkning ) sa att det är tvetydigt och att det finns utrymme för inspektören att tolka det på annat sätt. Jag vet inte heller om det går att driva frågan eftersom t o m myndigheten på högre nivå är mkt osäker på tolkning av reglerna.

Det sistnämnda, precis som du skriver, ger också inspektören möjlighet att som sagt ge "dispens" eller godta någon avvikelse om helheten i övrigt är bra. Det är väl detta som skrämmer lite, att det är upp till en enda persons personliga tyckande. Jag har inga erfarenheter av våra inspektörer men jag hoppas ju att de blir nöjda med vad de ser och att de om något kan komma med goda råd o lösningar på det som de inte tycker är bra.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Nu flyttade ni dit för 1,5 år sedan, då gällde nuvarande lagstiftning och det kan då bli svårare att få "dispens" för takhöjden än om ni hade bott där väldigt länge eftersom man är skyldig att själv ta reda på vilka lagar och regler man omfattas av när man flyttar dit.

När började nuvarande lagstiftning att gälla?
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

I "min" kommun fick jag det direkta, skriftliga svaret att om stallet innehöll fler än tre hästar skulle tillstånd inhämtas.

Frågade i samband med att vi flyttade hästarna till "eget" ställe för lite mer än en månad sedan.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

I "min" kommun fick jag det direkta, skriftliga svaret att om stallet innehöll fler än tre hästar skulle tillstånd inhämtas.

Frågade i samband med att vi flyttade hästarna till "eget" ställe för lite mer än en månad sedan.
Är det Lunds kommun? HAr de stöd i lagen att kräva det redan vid tre hästar?

Lunds kommun har ju försökt kräva extra hårda regler avseende gödselhantering, något som de fick backning av från länsstyrelsen. Finns där månne någon/några övernitiska tjänstemänn på förvaltingen?
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Jag vet att den del nya regler började gälla i januari 2005 men vet inte om det gäller just t ex takhöjden.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Enligt tjänsteman på Jordbruksverket var detta en tolkningsfråga, det fanns utrymme för att "missförstå" lagen. Han tyckte emellertid att jag hade tolkat den korrekt men det hjälper ju inte mig förstås...

Tror att om man är osäker så måste man nog överklaga till högre instans och få det prövat - NÅGON måste väl ha fakta och VETA:(
 

Liknande trådar

E
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva hjälp angående lagar och regler för gödselhantering. Jag har försökt läsa mig till vad som gäller men är inte säker på...
Svar
7
· Visningar
1 466
Senast: Masse
·
N
Hästmänniskan Hej jag skulle bara vilja dubbelkolla lite vad för regler som gäller vid hästhållning. Känner mig rätt uppdaterad men vill ha det säkra...
Svar
1
· Visningar
1 004
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 214
Hästmänniskan Vet inte riktigt om jag lagt tråden rätt, i annat fall hoppas jag att moderator kan flytta den dit den hör hemma. Jag har ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 299

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp