Hjälp med regler för hästhållning

Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Jag vet att den del nya regler började gälla i januari 2005 men vet inte om det gäller just t ex takhöjden.

Snokade runt lite och när det gäller mått och takhöjder så fattades beslut om dessa regler 9:e november 2004. Däremot står inget om när de trädde i kraft, ska man anta att det är samma datum kanske?
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Vet faktiskt inte men att de gäller nu dte vet jag. Det är kanske något att uppmärksamma när man köper hästgård, att även om f g ägare har hållt hästar där i många år så är det inte säkert att de har följt regler och har tillstånd till allt...

Men nog är det helt otroligt att de ödslar tid på att jaga vanligt folk när det finns så många vanvårdade och behövande djur, jag tycker att det har tagit en märklig riktning hela det här med djurskyddet i Sverige.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Men nog är det helt otroligt att de ödslar tid på att jaga vanligt folk när det finns så många vanvårdade och behövande djur, jag tycker att det har tagit en märklig riktning hela det här med djurskyddet i Sverige.
Fast samtidigt är det bra att det finns regler för hästhållning. HUr ska nybörjare veta? Hur ska djurskyddet i din kommun veta vilka som är kunniga och inte kunniga utan att kontrollera och varför ska de som är "kunniga" ha gräddfil och få dispans för samma sak som en mindre kunnig inte får dispans får. Om alla regler är lika för alla så har de lättare att sätta dit folk som inte borde ha hästar. Någonstans måste gränserna ligga om det sedan är 4 hästar el 5 hästar, 3 cm el 4 cm, ja där kan man tvista om.
§16 tillstånd är inte svårt att få, kostar en mindre summa.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Reglerna om takhöjd är ganska gamla. Bra mycket äldre än 1,5 år i alla fall.

Jag tolkar din beskrivning som att takhöjden längst in i boxarna mot ena väggen är 2,10? Och att den sen blir högre och högre utåt? Plus att ni har små hästar? Bra luft i stallet? I så fall borde det inte vara några problem att få igenom takhöjden. Om du inte har otur och råkar ut för en nitisk inspektör...

Du måste ju inte upplysa om att du vet takhöjden längst in, då kanske det inte ens märks att den är för låg?
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Jag vet inte om det är mera nödvändigt i stan, att lära folk hur man hanterar djur men ordet "sätta dit folk" är väl just det som jag tycker att en del inspektörer har missuppfattat - kommunen ska vara en service för kommuninvånarna, inte någon slags kontrollmyndighet.

Man ska väl inte utgå från att alla vanvårdar sina djur utan rycka ut i de fall där det finns misstanke om brott istället? Jag behöver ju bara ta bilen o köra en runda häromkring för att direkt se vilka hästägare som inte borde få hålla häst alls och man undrar varför de inte sätter in resurserna där? Det blir så konstigt alltihopa. Man skulle vilja ha mera en känsla av samarbete istället för kontrollanter som åker runt och anmärker på petitesser. Men jag förstår vad du menar i ditt inlägg också, även om jag inte håller helt med dig.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Det är sant det finns inga krav på hur ventilationen skall se ut egentligen. Det finns ett funktionskrav dvs krav på viss luftkvalitet och även gränsvärden för vissa gaser. Om man klarar att hålle en bra luftkvalitet utan fläkt så är det helt ok.

Vi har jättebra luft i stallet men stallägaren hävdar att de får böter på 24 000 ungefär om inte en fläkt sätts in... Så har de iaf sagt de som var ute och kollade här. Jag tyckte också det verkade underligt eftersom jag vet många stall utan vettig ventilation.
Men enligt länsstyrelsen eller vilka det nu är som utfärdar tillstånd, så måste det sättas in en fläkt.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Alla kommuner har kommunalt självstyre, därför kan det skilja en hel del mellan olika kommuner när det gäller regler, så det bästa är om man kollar upp det med den egna kommunen, det är också därför du får så olika svar. Jag vet vissa kommuner som t ex tar 600:- för ett 16 § tillstånd, medan grannkommunen tar 2800:-. I en kommun måste man ha tät lagringsplats för gödsel oasett hästantal då man går efter de allmänna hänsynsreglerna, i grannkommunen måste man inte ha en tät lagringsplats förrän man har 2 djurenheter då man endast tar hänsyn till SJVs föreskrift om miljöhänsyn i jordbruket, i hästars fall är två djurenheter två vuxna hästar, ja listan kan göra lång på olika bestämmelser mellan olika kommuner.

Kommunen är delegerad av länsstyrelsen att besöka djurhållare med en viss frekvens, länsstyrelsen kommer till kommunen och kontrollerar att det görs. För "vanliga" hästhållare ska frekvensen vara var 3:e år, ridskolor o d varannat år. Vid brister i hästhållningen kan det bli oftare.

Du har redan fått rådet att gå in på www.djurskyddsmyndigheten.se, där finns alla övergripande lagar och regler som gäller hästhållningen. När det gäller miljön t ex gödselhantering gäller jordbruksverkets hemsida och/eller miljöbalken.

Ikraftträdande och övergångsbestämmelser står alltid sist i föreskrifterna.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Vi har jättebra luft i stallet men stallägaren hävdar att de får böter på 24 000 ungefär om inte en fläkt sätts in... Så har de iaf sagt de som var ute och kollade här. Jag tyckte också det verkade underligt eftersom jag vet många stall utan vettig ventilation.
Men enligt länsstyrelsen eller vilka det nu är som utfärdar tillstånd, så måste det sättas in en fläkt.
Det låter som ett viteskrav. Jag skulle överklagat detta eller åtminstone kräva en redovisning vad i stallklimatet som är dåligt. Be inspektören redovisa var i lagar och förordningar han anser sig ha stöd för sitt krav.

Läs sid 14 i http://www.djurskyddsmyndigheten.se/upload/Publikationer/hast.pdf

På sid 15 finns sedan ett bullerkrav. Det blir mer buller med en fläkt.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Är det Lunds kommun? HAr de stöd i lagen att kräva det redan vid tre hästar?

Lunds kommun har ju försökt kräva extra hårda regler avseende gödselhantering, något som de fick backning av från länsstyrelsen. Finns där månne någon/några övernitiska tjänstemänn på förvaltingen?

Vad var det för extra hårda krav?
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Vi har jättebra luft i stallet men stallägaren hävdar att de får böter på 24 000 ungefär om inte en fläkt sätts in... Så har de iaf sagt de som var ute och kollade här. Jag tyckte också det verkade underligt eftersom jag vet många stall utan vettig ventilation.
Men enligt länsstyrelsen eller vilka det nu är som utfärdar tillstånd, så måste det sättas in en fläkt.

Skulle vara intressant att veta hur det var, om det var djurskyddsinspektören från kommunen eller någon från länsstyrelsen som sa det där om böter på 24000. Inspektörer har i de flesta kommuner inte delegation på att sätta ett direkt vite på så höga summor själv utan då måste det oftast upp i nämnden, det brukar röra sig om några tusen eller ett löpande vite på några tusen som inspektören har delegation på att sätta, i det senare fallet kan det ju med tiden bli mycket pengar om verksamhetsutövaren ej rättar till bristerna. Däremot har ofta inspekören ha delegation att kunna kräva att rättelse sker på verksamhetsutövarens bekostnad, och det kan ju också bli ganska dyrt, men det brukar inte ske förrän man konstaterat att verksamhetsutövaren ej kommer att vidta åtgärden som krävs själv.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Ja, nu hjälper det ju inte att kasta sig på golvet och skrika o sparka men det är inte utan att man känner för att göra just det...

Får det lov att vara så egentligen? Att det skiljer från kommun till kommun? Ska de inte bara vara tillsynsmyndighet, alltså utföra det som den statliga myndigheten har stiftat lagar om ( ja kanske inte helt korrekt uttryckt men du förstår vad jag menar hoppas jag ) FÅR det då förekomma såna skillnader?

Det verkar konstigt, men som sagt det hjälper ju antagligen inte ett dugg att tycka en massa. Jag har redan varit inne på alla dessa sidor och det var efter att inte ha förstått hur inspektören kunde kräva vad han gjorde som jag då ringde Jordbruksverket och Djurskyddsmyndigheten för att få hjälp med att tolka texten. Jag hade ju som sagt en tolkning och inspektören tydligen en annan - inte ens de som skrivit dem kunde reda ut det...
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Vad var det för extra hårda krav?
Det handlade om hur många hästar man kan ha utan gjuten gödselplatta. När Länsstyrelsen påpekade att kommunen hade tolkat reglerna fel så hjälpte inte det. Kommunen fortsatte hävda kravet men hänvisade till miljöbalken istället.

Du kanske hittar fallet om du söker på Sydsvenskan.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Vi har jättebra luft i stallet men stallägaren hävdar att de får böter på 24 000 ungefär om inte en fläkt sätts in... Så har de iaf sagt de som var ute och kollade här. Jag tyckte också det verkade underligt eftersom jag vet många stall utan vettig ventilation.
Men enligt länsstyrelsen eller vilka det nu är som utfärdar tillstånd, så måste det sättas in en fläkt.

Det handlar inte om att man måste ha fläkt eller ens måste ha en viss yta på till- och frånluftsdon. Det försökte de med mig också. Men det handlar om effekten av ventilationen i stallet. Det står ngn stans i föreskrifterna.

Regeln är att den relativa fuktigheten endast tillfälligtvis får överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 % enheter. Kan man visa eller göra troligt att man håller sig inom det borde utsikterna vara goda att vinna i länsrätten om inte länsstyrelsen ger med sig. HH
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Kommunen kan kräva tät lagringsplats för gödsel från en djurenhet om man hänvisar till de allmänna hänsynsreglerna i MB. Kan ju lite kort beskriva dem för dem som inte vet; Lagstiftningen fungerar förebyggande genom att ställa bindande krav på den som driver verksamhet eller vidtar åtgärder att skaffa sig kunskaper om ingreppens miljöeffekter samt genom principen att den som vidtaren åtgärd som riskerar att påverka miljön är skyldig att begränsa olägenheterna så långt som möjligt. Skulle olägenheterna ändå uppkomma är den som förorsakat dessa skyldig att avhjälpa dem.

Tillsynsmyndigheterna har befogenhet att direkt lägga hänsynsreglerna till grund för förelägganden och förbud. Tillståndsmyndigheterna tillämpar hänsynsreglerna vid utformning av villkor vid tillståndsprövning. De allmänt hållna hänsynsreglerna får på så sätt sitt innehåll konkretiserat genom föreskrifter eller beslut i enskilda fall.

I fallet med tät lagringsplats för gödsel så har t ex vår kommun så att om man lagrar gödseln direkt på marken får man ta prover på marken ( bekostas av verksamhetsutövaren) och bevisa att marken under gödseln ej är förorenad eller att föroreningar går ner i grundvattnet.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Tillsynsmyndigheterna har befogenhet att direkt lägga hänsynsreglerna till grund för förelägganden och förbud. Tillståndsmyndigheterna tillämpar hänsynsreglerna vid utformning av villkor vid tillståndsprövning. De allmänt hållna hänsynsreglerna får på så sätt sitt innehåll konkretiserat genom föreskrifter eller beslut i enskilda fall.
På så sätt kan ju en kommun kräva nästan vad som helst om de känner för det.

Miljöbalken är skriven så att den använde i en övernitisk tjänstemans händer kan stänga vilken verksamhet som helst.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Nej, vad som helst kan inte krävas, men det blir hårdare och hårdare miljöregler för alla, även djurhållare. Länsstyrelsen har gått ut till kommuner och sagt att det är OK att med hänvisning till de allmänna hänsynsreglerna att kräva tät lagringsplats för gödsel.

En annan aspekt av det här med gödsel är att betongplattor läcker ut en hel del ämnen till marken som ej är helt giftfria och de är ej helt täta... så en lösning vore kanske tjocka gummimattor med tak över istället?? Regnet gör ju att många gödselplattor svämmar över trots lutningar och stödmurar.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Nej, vad som helst kan inte krävas, men det blir hårdare och hårdare miljöregler för alla, även djurhållare. Länsstyrelsen har gått ut till kommuner och sagt att det är OK att med hänvisning till de allmänna hänsynsreglerna att kräva tät lagringsplats för gödsel.

En annan aspekt av det här med gödsel är att betongplattor läcker ut en hel del ämnen till marken som ej är helt giftfria och de är ej helt täta... så en lösning vore kanske tjocka gummimattor med tak över istället?? Regnet gör ju att många gödselplattor svämmar över trots lutningar och stödmurar.

Ja men använder man miljöbalken på det sättet så känns det nästan skrattretande. Vi har myndighteer som skall överaka vår miljö och det är ok. Om de äger sin tid på gödselhanteringen hos hästägare med 2 hästar tex så är prioriterngen åt skogen.

Vi har problem med hela den globala miljön och verksamheter som kanske hotar vår framtid på jorden får fortgå nästan utan restriktioner. Däremot slår myndigheterna ner på bagateller.

Fast kanske är det enklare att kontrollera småsaker.
 
Sv: Hjälp med regler för hästhållning

Ja men använder man miljöbalken på det sättet så känns det nästan skrattretande. Vi har myndighteer som skall överaka vår miljö och det är ok. Om de äger sin tid på gödselhanteringen hos hästägare med 2 hästar tex så är prioriterngen åt skogen.

Vi har problem med hela den globala miljön och verksamheter som kanske hotar vår framtid på jorden får fortgå nästan utan restriktioner. Däremot slår myndigheterna ner på bagateller.

Fast kanske är det enklare att kontrollera småsaker.

Jag tror inte att djurskyddsinspektörerna, som är de som oftast kontrollerar även miljön när de är ute hos verksamhetsutövare som håller djur, specifikt riktar in sig på att åka just till de som har 2 hästar, men om de ändå är där och kontrollerar så tittar de på allt dvs även gödselhanteringen, det tar inte lång tid om de ändå är där.

Däremot så tror jag att lagstiftningen kommer att gå mot det hållet att det krävs täta lagringsplatser för alla som lagrar gödsel oavsett antal djur.
Sedan tror jag också att många bäckar små till slut påverkar hela vår miljö, och då menar jag inte bara just lagring av gödsel eller det som djurhållare kan påverka utan t ex sådant som bilkörning och sopsortering som ger återvinning som var och en ofta gör "lite" av.
 

Liknande trådar

E
Ekonomi & Juridik Jag skulle behöva hjälp angående lagar och regler för gödselhantering. Jag har försökt läsa mig till vad som gäller men är inte säker på...
Svar
7
· Visningar
1 461
Senast: Masse
·
N
Hästmänniskan Hej jag skulle bara vilja dubbelkolla lite vad för regler som gäller vid hästhållning. Känner mig rätt uppdaterad men vill ha det säkra...
Svar
1
· Visningar
995
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 203
Hästmänniskan Vet inte riktigt om jag lagt tråden rätt, i annat fall hoppas jag att moderator kan flytta den dit den hör hemma. Jag har ett...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp