Hjälp med sadel

Fast det är ju inte att sadeln är gjord för hög manke som gör att den inte följer ryggprofilen och är ostabil, det är ju pga att sadeln inte passar hästens rygg.
Det håller jag med dig om att den passar ju inte för att den har fel form för hästen och inte för att manken är förhög,fast i detta fallet är det så men det finns ju alltid olika situationer med varierande problem och grad på problemet:) Oj herregud vad flummigt men hoppas du fattar vad jag menar:banana:
 
Mjaa det är inte riktigt sant då just dessa sadlar är byggda för olika hästar. Den med hög manke är för hästar av fullblodstyp och låg manke är som bekant för hästar av cobtyp. Bossorna och panelerna skiljer sig rejält åt förutom hur uppbyggda fram de är. Så i just det fallet skulle nog faktiskt en T4 låg manke passa bättre än T4 hög manke. Kolla på Thorowgoods hemsida så ser du snabbt (och kan läsa) vad som skiljer dem åt.
Det ska jag kolla in och se vad som skrivs om sadeln där:laugh:
Edit: jag gick in och kollade på just cob varianten och jämförde, efter lite tänkande så tror jag att just en thorowgood T4 cob skulle kunna ligga otroligt bra :bow:
 
Senast ändrad:
https://fhana.com/news/3024001-saddle-fit-and-the-truth-about/

"Regardless of withers shape, the three finger rule doesn’t work. You need as much clearance on the side of the withers as well as well as at the top, to leave room for these three muscles and also for the shoulder to move under the front of the saddle. This can be 2-3 fingers for a high-withered horse; as much as 4-5 for a mutton-withered horse. "

Detta är alltså från Jochen Schleese, samma man som jag tipsade om på Youtube.
Åh vad spännande att det där med 2-3 finger ”regeln” kanske inte riktigt stämmer:) detta måste jag verkligen kolla närmare på och se vad olika människor har för åsikter:bump:
 
Det ska jag kolla in och se vad som skrivs om sadeln där:laugh:
Det ska jag kolla in och se vad som skrivs om sadeln där:laugh:
Edit: jag gick in och kollade på just cob varianten och jämförde, efter lite tänkande så tror jag att just en thorowgood T4 cob skulle kunna ligga otroligt bra :bow:
Ännu en Edit: jag gick in och kollade på var i Sverige denna sadel skulle kunna finnas den finns visst BARA på h**ks i Borås:banghead:
Edit: den ända sadeln av cob är en dressyr sadel och jag är ute efter en allround/hopp så där gick den planen i stöpet jag ska kolla begagnat också och se om det finns någon där:nailbiting:
 
Senast ändrad:
Åh vad spännande att det där med 2-3 finger ”regeln” kanske inte riktigt stämmer:) detta måste jag verkligen kolla närmare på och se vad olika människor har för åsikter:bump:

Du missförstår. Han menar inte att regeln inte stämmer, han syftar på att regeln inte bara innefattar 2-3 fingrar longitudinellt, utan även horisontellt och att man inte heller ska fästa sig vid just 2-3 fingrar då hästar med låga mankar kan ha fler fingrar som ryms utan att det är dåligt på något sätt.
Ännu en Edit: jag gick in och kollade på var i Sverige denna sadel skulle kunna finnas den finns visst BARA på h**ks i Borås:banghead:

Näee....? Dels går den att beställa online från deras lager och dels så finns den på rätt många ställen (dock är inte Borås ett av dem). Är du säker på att du kollat på t4 låg manke i allroundmodell? Eller är det dressyren du hellre vill ha?
 
Edit: den ända sadeln av cob är en dressyr sadel och jag är ute efter en allround/hopp så där gick den planen i stöpet jag ska kolla begagnat också och se om det finns någon där:nailbiting:

17 tum i den modellen finns på 9 ställen i Sverige och kan beställas från lagret. 17.5 tum (vilken kan bli för lång för er ponny) finns på 10 platser och kan tyvärr inte beställas i nuläget.
 
Du missförstår. Han menar inte att regeln inte stämmer, han syftar på att regeln inte bara innefattar 2-3 fingrar longitudinellt, utan även horisontellt och att man inte heller ska fästa sig vid just 2-3 fingrar då hästar med låga mankar kan ha fler fingrar som ryms utan att det är dåligt på något sätt.


Näee....? Dels går den att beställa online från deras lager och dels så finns den på rätt många ställen (dock är inte Borås ett av dem). Är du säker på att du kollat på t4 låg manke i allroundmodell? Eller är det dressyren du hellre vill ha?
Jaha var det låg manke jag skulle kolla på jag trodde det var den som heter cob som funkar:idea:, jag vill helst ha en allround sadel eller hopp sadel då det är till det sadeln behövs hon hoppar som en kanonkula:D

aha det var så du menade nu förstår jag principen bättre min hjärna fick det till att 2-3 fingers regeln var typ en lögn hhaah men detta låter ju faktiskt rimligare;)
 
17 tum i den modellen finns på 9 ställen i Sverige och kan beställas från lagret. 17.5 tum (vilken kan bli för lång för er ponny) finns på 10 platser och kan tyvärr inte beställas i nuläget.
Jaha men då måste jag kicka närmare på det min tekniska sida är inte den starkaste jag har:p
 
Uppdatering idag har jag fått hem 4 stycken sadlar för att prova men jag vet inte…
Det är dressyrsadlar, jag och ponnyn är mer insnöade på hoppning men den måste ju samtidigt sitta bra på henne,vad hade ni gjort? :)
 
Uppdatering idag har jag fått hem 4 stycken sadlar för att prova men jag vet inte…
Det är dressyrsadlar, jag och ponnyn är mer insnöade på hoppning men den måste ju samtidigt sitta bra på henne,vad hade ni gjort? :)
Är det ens någon av sadlarna som ligger bra och skulle vara aktuell att behålla?
 
Är det ens någon av sadlarna som ligger bra och skulle vara aktuell att behålla?
Den ena som är en barefoot london den ligger svin bra på henne men det är bara det att det är en dressyrrsadel och jag kan inte rida henne på bästa sätt i dressyrsadlar men dom ska provas ett par gånger till så får jag se om min uppfattning ändras efter lite invänjning:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 926
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 257
Senast: Sibylla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp