Hjälp med sele till stor hund

lislolaslo

Trådstartare
Hej!
Jag har fått ta hand om en stor schäfer/rottweiler-tik på 12 år och har jättesvårt att hitta en sele som passar. Har bantat ner henne från 46 kilo till 40 men det är fortfarande som att de största storlekarna inte funkar ändå...
De hamnar för nära armbågarna men problemet är också att delen som går mellan frambenen hänger ner så fort hon sänker huvudet. Plus att selen gärna snurrar, inte lika mycket nu som när hon var ännu rundare men ändå.

Screenshot_20200323-083358~2.png

Här är senaste selen, en Hurtta venture, där jag förlängt ryggbandet. Den dinglar mellan frambenen när hon sänker huvudet.

Något som har någon idé på vad som skulle kunna funka?
 
Zero dc shorter kanske?
Har kikat på den men är rädd att den är lite för sportig liksom. Hon ligger ju inte på alls i selen och den ser ut att vara en sån som sitter bäst med lite drag i.
Funderar på att testa en julius k9, den är helt olik allt jag testat iaf så det kanske kan funka 😂
 
Har kikat på den men är rädd att den är lite för sportig liksom. Hon ligger ju inte på alls i selen och den ser ut att vara en sån som sitter bäst med lite drag i.
Funderar på att testa en julius k9, den är helt olik allt jag testat iaf så det kanske kan funka 😂
Julius K9 kan du enligt mitt räkna bort direkt. Värdelös sele ergonomiskt. Kolla på tex Dog of Copenhagen, sambon är väldigt nöjd med sin sele därifrån. Att den hänger mellan frambenen när hunden sänker huvudet kommer man aldrig ifrån. Ffa inte på hundar som har grov hals med mycket hud/päls.
 
Har kikat på den men är rädd att den är lite för sportig liksom. Hon ligger ju inte på alls i selen och den ser ut att vara en sån som sitter bäst med lite drag i.
Funderar på att testa en julius k9, den är helt olik allt jag testat iaf så det kanske kan funka 😂

Tror att du tänker på zero dc faster - tror att shorter skulle passa fint 😊
 
Julius K9 kan du enligt mitt räkna bort direkt. Värdelös sele ergonomiskt. Kolla på tex Dog of Copenhagen, sambon är väldigt nöjd med sin sele därifrån. Att den hänger mellan frambenen när hunden sänker huvudet kommer man aldrig ifrån. Ffa inte på hundar som har grov hals med mycket hud/päls.
Jag skämtade lite med Julius k9 😅 Den skulle säkert kapa all aktivitet för borgarna typ.
Har haft en dog copenhagen på henne. Den känns också som att den hamnar nära armhålan. Största storleken sitter jättebra på min andra hund som väger hälften liksom.
Men ska åka och prova en Dc zero shorter. Såg att den fanns i större storlekar så det känns som den kan funka. 💪
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200323-083753~2.png
    Screenshot_20200323-083753~2.png
    751,2 KB · Visningar: 60
Och inget som hänger långt ner mellan frambenen 🙌
 

Bifogade filer

  • sketch-1585070363044~2.png
    sketch-1585070363044~2.png
    686,4 KB · Visningar: 77
Julius K9 kan du enligt mitt räkna bort direkt. Värdelös sele ergonomiskt. Kolla på tex Dog of Copenhagen, sambon är väldigt nöjd med sin sele därifrån. Att den hänger mellan frambenen när hunden sänker huvudet kommer man aldrig ifrån. Ffa inte på hundar som har grov hals med mycket hud/päls.

Lite nyfiken på vilket vis Julius K9 är dålig ergonomisk? Har själv funderat på en sådan men blir ju tveksam nu.
 
Lite nyfiken på vilket vis Julius K9 är dålig ergonomisk? Har själv funderat på en sådan men blir ju tveksam nu.
Eftersom frontremmen går tvärs över bogen så hämmar den hundens rörelser i frambenen när den rör sig. Hundar i allmänhet har större rörelser i överarmarna och skulderbladen vid rörelse än tex hästar och effekten kan i förlängningen bli att hunden går och spänner sig vilket kan leda till smärta, låsningar och snedbelastningar är också tänkbara bieffekter.
 
Eftersom frontremmen går tvärs över bogen så hämmar den hundens rörelser i frambenen när den rör sig. Hundar i allmänhet har större rörelser i överarmarna och skulderbladen vid rörelse än tex hästar och effekten kan i förlängningen bli att hunden går och spänner sig vilket kan leda till smärta, låsningar och snedbelastningar är också tänkbara bieffekter.

Låter verkligen inte bra. Så synd för tycker den är himla snygg! Men komfort går naturligtvis före.

Vet du om de finns någon sele som påminner om K9 i utseendet men som är skonsam?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: LECH
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 663
Senast: LelleLilla
·
M
Hundhälsa Jag hoppas att folk inte har allt för dömmande saker att säga, och det är såhär att hunden kommer inte avlivas, utan skickas tillbaka...
Svar
13
· Visningar
3 226
Senast: Missfuckhead
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp