hjälp med sits.

astronaut

Trådstartare
vad borde jag tänka mer på?
dock en jättedålig bild.

gringoochjaginnanuppvisningen.jpg


även hoppningen;

grinog_jaghoppar.jpg
förutom att jag ska ta fram händerna över hindret o ej hålla så hårt, ser ni ngt annat som jag gör fel?

vet att hälarna ska peka neråt o händerna mer ihop .. men finns det något mer?


ni får förlåta de dåliga bilderna ..
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp med sits.

det är nästan omöjligt att se det bara med en bild...
Testa att rida utan stigläder, plocka av dom helt. Försök slappna av lite så att sitsen blir mer naturlig..
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp med sits.

Tummen uppåt och händerna lite mer lösgjorda... Ser ut som om du spänner dig en del.. Höj handen lite..
Det var vad jag såg bara ...
 
Sv: hjälp med sits.

Ja ihop med händerna , annars tycker jag det ser bra ut :)
Fin häst föressten .
 
Sv: hjälp med sits.

På dressyren måste du sätta armbågarna mot kroppen och på så sett vinkla upp tummarna...

Hoppningen är precis som du skrev, mycket mer fram med händerna!

Men du rider ändå bra mot hur det brukar se ut när jag rider ibland :crazy:
 
Sv: hjälp med sits.

Det är många andra som har anmärkt på dina händer, så jag gör det jag med! :)
Korta tyglarna, till att börja med, säkert en decimeter. Här kommer du i ett läge där du måste skjuta fram axlarna, spänna fram armbågen och vika in och ner händerna för att kunna få ett stöd på tygeln. Försök också att sluta händerna. En hand som inte håller i tygeln ordentligt blir inte en mjuk hand, utan stum som dessutom tillåter tygeln att glida iväg.
I hoppningen så tycker jag inte att du behöver resa dig upp så mycket, hindret kan inte vara högre än 70cm. Hitta din balans närmare sadeln istället. Nu så hamnar du lite före hästen, vilket lätt resulterar i en balans i tygeln. Prova att hoppa utan att hålla i tyglarna så får du lättare för att hitta balansen i sitsen.
Annars tycker jag att du har en bra grund, du sitter balanserat i sadeln.
 
Sv: hjälp med sits.

Alla andra har också nämnt det - händerna. :smirk:
Jag brukar tänka på att det ska vara en rak linje från armbågen fram till hästens mun (genom tygeln alltså). Då får du lättare en mjuk hand som följer hästen. :bump:

För att få bättre balans vet jag inget bättre än att rida barbacka, gärna med medhjälpare som kan leda/longera hästen utan att du behöver hålla i tyglarna.
Pröva! Blunda och gunga bara med - göörskönt :banana: :banana:

I ett senare skede kan det ge mycket att hoppa utan tyglar, förslagsvis på en liten inhägnad bana typ löshoppning. Med släppare och mottagare.

Som sagt, detta har jag bra erfarenhet av - därmed inte sagt att det är bra för alla :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 668
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 596
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
Svar
5
· Visningar
216
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp