Hjälp med skiss på stall

Sv: Hjälp med skiss på stall

Håller med angående storlek på foder/sadelkammare, min är 2×3 kvm och har både foder, vatten och sadlar där i. Får med lite vilja in allt i den men då jag vill ha rent och snyggt samt kunna röra mig i sadelkammaren :p, så har jag endast kraftfoder och läder där. Täcken och schabrak osv har jag i ett annat rum i anslutning till stallet, hö har vi flyttat upp på loftet (hade ute och i ladan innan).
Blir lite springande då sadel och träns är i ena änden av stallet och schabrak och ländtäcken är i andra änden. Men inget man lider av men hade nu i efterhand hade jag velat planera om stallet på annat vis.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Fast gången genom spolspiltan är inte för hästar, endast för människor som ska hämta hö.

Men bygger man sen in vattenslang i ett uppvärmt utrymme så fungerar det att ha nära dörrar också.

Ska rita om lite då du bara behövde en hästdörr :)
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Håller med angående storlek på foder/sadelkammare, min är 2×3 kvm och har både foder, vatten och sadlar där i. Får med lite vilja in allt i den men då jag vill ha rent och snyggt samt kunna röra mig i sadelkammaren :p, så har jag endast kraftfoder och läder där. Täcken och schabrak osv har jag i ett annat rum i anslutning till stallet, hö har vi flyttat upp på loftet (hade ute och i ladan innan).
Blir lite springande då sadel och träns är i ena änden av stallet och schabrak och ländtäcken är i andra änden. Men inget man lider av men hade nu i efterhand hade jag velat planera om stallet på annat vis.
Jag skulle dock hellre ha en fjärde box än 12 m2 foderrum. :) Boxen kan man ju använda till foder om man vill.

Har ca 12-15 m2 sadelkammare i ett stall med sju boxar, det funkar bra och är snyggt! Skulle kunna vara ett kombinerat foder/sadel-rum om det bara var 3-4 hästar, lätt...
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Jag tycker att din ritning är ypperlig.
Jag skulle ha spolspiltan vid dörren för att inte få mer fukt inne än nödvändigt. Kanske inbyggt med fläkt.

Sen skulle jag dra vatten även till den större sadelkammaren o sätta in tvättmaskin.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Sant! En box funkar ypperligt till foder och täcken, fast om man skaffar sig en till häst blir det plötsligt rätt så trångt...

Å andra sidan så kan ju kraftfoder förvaras i kyla, eller i sadelkammaren.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

*allmänt*

Jag känner inte för att ha dörren till skärmtaket i foderrummet så man ska måsta gå genom 2 dörrar med skottkärra och släpa på hö och spån där igenom. Det blir lite väl bökigt i onödan.

En fjärde box vill jag inte ha. Har inte plats för fyra hästar hagmässigt sett och egentligen vill jag bara ha två boxar men bygger en till för ''bra att ha'' och ev lite förvaring av tex veckobehov av hö.

Dörr i spolspiltan känns väl sådär?

Alternativet till din ritning Buck som egentligen är bra, bara det att dörren saknas, är att ha ''foderrummet'' öppet. Alltså ingen vägg mot stallgången. Foder förvaras ju stängda fodertunnor och jag ger väldigt lite kraftfoder så det ska inte vara någon större risk för plötsligt lösa hästar, och sedan är det mest förvarning i garderober och hyllor och diskho och sådant som jag ska ha där. Och ev en täckestork på något sätt.

Jag vill absolut inte snåla med förvaringsutrymme och sadelkammare då jag hatar när det blir trångt och plottrigt och allt ligger ihoptryckt för att få plats. Jag har bara två hästar, men jag har mycket grejor och vill få plats. :)
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Jag tänker bara praktiskt och på de problem som brukar uppstå med tiden i verkligheten och då är frysrisk nåt man ska tänka på och att extra skräp så som spån, hö, sand etc alltid medför en risk för stopp i avlopp om det kommer i onödiga mängder
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Du kan ju sätta en kätting med brandkårshakar i öppningen mellan foderrum och stallgång, så du kan stänga för nattetid men ha öppet när du mockar, fodrar etc.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

KL
Jag kladdade lite häromdagen och om du sätter den ena dörren mitt på långsidan kan du få in
*3 boxar längs bortre långsidan 3,5*3,5
*sadelkammare på 3*3,5
*foderförvaring på 1,5*3,5 (bägge dessa till vänster om ytterdörren)
*spolspilta 3 m bred
*öppet utrymme på 1,5 m till höger om ytterdörren
Stallgången blir då framför den innersta boxen till vänster och en liten bit av den mittre 2,5 m och i övrigt bredare beroende på hur djup du gör spolspiltan.
Nu har jag ritat på 10,5*9,5m som innermått och inte räknat med något utrymme för väggar.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall



ngt sånt?

lägger man tak på sadelkammaren såhär så får man plats åt alla säsongs saker och onödigt skröfs som annars bara hamnar i garderober och tar plats.

täckes tork/hängare i stallgången och där kan man kanske få plats med en hylla över?

foder delen är såklart inspirerad av min egna :p
man skymtar den bredvid den söta lilla ponnyn som försöker råna godis korgen.
men det är 4kantiga tunnor med lock under bänken, lagom högt för att att dra ut de en dm och ta foder, och sen knuffa in dem igen(men hästar har svårt att få tag på fodret pga utrymmet). rymmer 1,5 kraft säckar pellets och är totalt musfritt :p. har man sen tunnor direkt på golvet och ska ha ytterligare en bänk för att göra i ordning det så tar det mycket extra plats och så samlas det alltid skit bakom tunnorna.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall


Det där tyckte iaf jag var jättefint! Jag gillar öppna stall (även om det förstås blir en del att sopa). Foderrum när man bara har två hästar känns överflödigt, en foderhörna med möjlighet att hästsäkra lådor/skåp/tunnor räcker ju bra tycker jag.

När det gäller prylar till sadelkammaren så får man ju ta sig en prioriteringsfunderare om man har platsbrist. Behöver man förvara sina fyra 300-gramstäcken i sadelkammaren under hela året? Samma med flugtäckena och alla bra-och-ha-prylar som man inte använt sen jesus gick i kortbyxor?

TS - som den lösdriftsförespråkare jag är så vill jag ju i alla fall fråga ifall det är uteslutet med en stor gruppbox med öppet ut till hagen istället för ett omodernt ;) småboxstall?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med skiss på stall


Ja nåt sånt. Nu blir jag lite osäker på vad som är lång kontra kortsidan. Ritningen blev något förvirrande iom att den visar en gavel där boxarna är. Boxarna ska altså ligga efter den bortre långsidan.
Tanken är att man får ett öppet utrymme till höger om dörren som är 1,5 m brett som förvaring för grepar osv.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Det är samma ritning som tidigare dvs boxarna på kortsidan och dörren på långsidan. Ritade inte efter din beskrivning.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

TS - som den lösdriftsförespråkare jag är så vill jag ju i alla fall fråga ifall det är uteslutet med en stor gruppbox med öppet ut till hagen istället för ett omodernt ;) småboxstall?

Ytterligare en lösdriftsförespråkare här, som håller med. :) Och även om det inte är aktuellt med lösdrift just nu så kan det vara värt att tänka lite flexibelt, så kanske det går att bygga om i framtiden? Det skulle åtminstone jag satsa på om jag skulle bygga stall. Det finns de som har byggt stall som har lösningar där man genom flyttbara boxväggar kan växla mellan gruppbox (med lösdrift) och småboxar för att kunna stalla upp hästarna i händelse av skada eller oväder t ex. Har för mig att jag sett bilder här på Buke.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Det är ganska omöjligt då stallbyggnaden ligger på en sida av vägen och hagen på andra sidan vägen. :)Och iomed att det inte är omöjligt att jag har hingst hemma så känns boxar bäst, det går att ha större variation på hästar då.:)
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

Okej den ritningen missade jag. Min tanke som jag beskrev är altså densamma men jag roterar det hela 90 grader så boxarna blir på långsidan.
 
Sv: Hjälp med skiss på stall

*allmänt*
En fjärde box vill jag inte ha. Har inte plats för fyra hästar hagmässigt sett och egentligen vill jag bara ha två boxar men bygger en till för ''bra att ha'' och ev lite förvaring av tex veckobehov av hö.
. :)

Bra att du tänker så. Jag var mycket bestämd över att jag skulle ha tre boxar när vi byggde. Detta då jag haft häst i 2hästars stall och fick en poa som inte kunde vara ensam.....lyckligtvis kunde hon vara ensam inne i stallet när jag red, men vet hästar som inte ens kan vara det.
Med tre boxar har du lite handlingsfrihet om ovanstående scenario skulle inträffa.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 634
Senast: Monifa
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 424
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hat
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp