Hjälp med sömnsvårigheter och sjukvården

Jag tror det där med vad som hjälper en är otroligt otroligt olika. Och det är självklart jättejobbigt att testa en massa olika grejer när man redan är inne i hela problematiken kring att somna! Det finns jättemånga olika varianter på "hjälpmedel" utanför medicin (jag tar själv insomningstabbletter) och vilken medicin man får är ju såklart upp till läkaren och vad för problem man har men jag tror faktiskt inte så många vet hur många alternativ det finns. Så jag skriver ner några av dom här :D OBS flera av dessa skulle nog tvärtom hålla mig vaken, men för vissa funkar dom utmärkt så man får helt enkelt utgå från sig själv-

För mig funkar hypnos i perioder, ibland står jag inte ut med några ljud när jag ska somna så vad som funkar kan ju variera även för en själv.

hypnos för insomning (här brukar rösten va viktigast)
Yoga (finns specifika som görs i sängen och hjälper avslappning)
Mindfullness (antingen före sängående eller i sängen)
White noise
ASMR (skulle driva mig till vansinne men funkar för många)
Subliminal messages hypnos (dessa kan vara allt från nån timme till hela nätterna)

Jag såg dessutom det här alternativet för nån vecka sen :laugh:
 
Apropå att ta i somningstabletter i god tid innan sänggående så är det ett uselt råd. Olika preparat tar olika lång tid på sig att verka och fungerar på olika sätt. Det finns sådana som ska tas på sängkanten, dvs precis innan du lägger dig i sängen och andra preparat, som mer har en lugnande och tröttande effekt, men som inte är insomningstabletter tas tidigare. Det finns mediciner som gör en trött och lugn, som lergigan, utan att vara insomningstabletter, det finns insomningstabletter, som hjälper en att somna och som kanske verkar snabbare och det finns mediciner som hjälper en att hålla sig sovande. Dessutom finns det preparat med kroppseget hormon, som circadin.
Det är alltså olämpligt att ge ett generellt råd om när alla sömnrelaterade mediciner ska tas.

Tja, det var vad läkarna sa som höll i föreläsningen, men visst är det så att tiden varierar. Men huvudpunkten var att man inte ska ta dem för sent just innan man hoppar i säng.
 
Tja, det var vad läkarna sa som höll i föreläsningen, men visst är det så att tiden varierar. Men huvudpunkten var att man inte ska ta dem för sent just innan man hoppar i säng.

Både imovane och stilnoct kan ge otroligt obehagliga effekter om man inte tar dom "på sängkanten" att ens ta dom 15 minuter innan är för mycket. Nuförtiden kan jag göra det eftersom jag tagit dom länge, men skulle aldrig någonsin rekommendera någon att göra det.
 
Åh Stereo, jag har undrat hur det gått för dig med din mamma. :heart Är hon på ett boende nu eller har hon somnat in?
 
Både imovane och stilnoct kan ge otroligt obehagliga effekter om man inte tar dom "på sängkanten" att ens ta dom 15 minuter innan är för mycket. Nuförtiden kan jag göra det eftersom jag tagit dom länge, men skulle aldrig någonsin rekommendera någon att göra det.
Håller med. Jag tar ibland Zolpidem (Stilnoct) och tar dem liggande i sängen.
 
Men åh, så du har det :heart Jag skulle också rekommendera att försöka få en ny läkartid och kanske någon med dig som orkar sätta emot om det behövs. Lergigan är djävulens påfund, usch, jag mådde skräp på den.

Det kommer bli bättre. Lyssna inte på självmordstankarna, det är bara hjärnan som spelar dig ett spel.
 
Håller med. Jag tar ibland Zolpidem (Stilnoct) och tar dem liggande i sängen.

Jag vaknade en gång efter att ha tagit imovane för länge innan sängläggning med hela lägenheten upp och ner. Det låg teckningar på golvet, saker i allmän oorndning och jag hade plåster på flera tår. Jag förstod att jag hade gjort allt det där, men det fanns NOLL minne av det, det kändes verkligen som att nån varit i min lägenhet när jag sov. Det finns ju anledningar till att dom är poppis bland missbrukare..

Jag är inte anti varken Imovane eller Stilnoct, det är bra mediciner för vissa men tyvärr varnas det mest för missbruk men väldigt sällan för hur viktigt det är att dom tas rätt
 
Jag vaknade en gång efter att ha tagit imovane för länge innan sängläggning med hela lägenheten upp och ner. Det låg teckningar på golvet, saker i allmän oorndning och jag hade plåster på flera tår. Jag förstod att jag hade gjort allt det där, men det fanns NOLL minne av det, det kändes verkligen som att nån varit i min lägenhet när jag sov. Det finns ju anledningar till att dom är poppis bland missbrukare..

Jag är inte anti varken Imovane eller Stilnoct, det är bra mediciner för vissa men tyvärr varnas det mest för missbruk men väldigt sällan för hur viktigt det är att dom tas rätt
Fy så obehagligt! Jag hade gjort omedvetna grejer under en konstig halv sömn/halvvaka-episod för ett tag sen, upptäckte dem först dagen efter. Och då hade jag tagit Zolpidem.
 
Inget att skämmas för fanfic! Jag läser själv massor av fanfic, ska inte ens säga om vad jag *host* möjligtvis skrivit också :angel: Men det är faktiskt också ett bra sätt att somna. Skriv fanfic själv när du gått och lagt dig. Sedan drömmer du möjligen otroligt röriga drömmer som utmynnar i Den Stora Klassiska Romanen, i alla fall just när du vaknat och försöker komma ihåg vad den handlade om.
Kan vara så att jag i höstas funderade just på detta och fantiserade ihop en - i mina ögon - helt briljant historia! Tyvärr är min litterära förmåga för begränsad för att göra detta mästerverk rättvisa... :D Att gå en kurs i skönlitterärt skrivande står tyvärr inte på priolistan just nu.
 
@Stereo googlade mindfulness nu, och inser att första delen av inspelningen handlar om det. Den där berättelsen vettja sjutton, det är den jag tycker är mest effektiv. Men då ska du kanske skippa det helt, jag vill inte riskera att tipsa om något som kan göra din situation värre.
Jag använder mig av Mindfulness utanför sängen så att säga (det låter lite fel när jag skriver det så där) så det kan absolut komma till nytta! Psykologen uppmuntrar oss att prova oss fram bland alla "leverantörer" av olika mindfulnessprogram för att hitta en som vi själva gillar. :)
 
Lider med dig :heart jag brukar lyssna på poddar, då kanske du börjar drömma om podden när du håller på att somna istället för din mamma?
Jag har lite svårt för poddar överlag. Jag fastnar inte riktigt i dem, med några få undantag, men har heller inte lagt så mycket tid på att leta efter poddar...

Brukade lyssna på Ronden podcast, två-tre läkare som satt och babblade om sitt jobb på ett väldigt intressant och sympatiskt sätt. En av dem har jag dessutom träffat, han tog hand om min dementa mamma när vi åkte till akuten. Om någon läser detta och känner till något liknande så tipsa gärna! Behöver inte vara just en läkarpodd, ämnet är ganska oviktigt, men känslan i podden gillade jag.
 
Har du testat melatoninet än?
Många upplever det väldigt hjälpsamt.
Vad är det för insomningstablett du vill få?
De flesta är ju beroendeframkallande så det finns goda skäl till att läkarna är försiktiga med att förskriva..
Nope, fick receptet i går och hann inte hämta ut, tänkte göra det idag... men vaknade efter att Apoteket stängt. :meh:

Jag vet inte vilken insomningstablett jag vill få, jag har ingen preferens. Förstår att de är beroendeframkallande och att de är försiktiga, och ingen blir gladare än jag om melatoninet fungerar, men jag gick på vad min pappa psykiatern och min psykolog sade. Läkaren fick ingen uppfattning om hur sömnsvårigheterna yttrar sig eftersom jag inte hann berätta det, medan min pappa och min psykolog har en mycket klar bild över vad som händer.

Pappa skriver av princip inte ut medicin åt patienter som är under någon annans behandling dock, och den principen gäller även hans döttrar. Han tycker att de är lite onödigt försiktiga i mitt fall bara, speciellt eftersom det har resulterat i ca 2-3 månaders oförmåga att arbeta mer än sporadiskt.

Jag har för många, många år sedan testat några enstaka Imovane, Stilnoct och en till vars namn jag glömt (N-nånting?), under en depressiv period i tonåren. Det handlade om kanske 10 tabletter totalt under en halvårsperiod. Minns knappt någonting av hur de påverkade mig, tyvärr.
 
hypnos för insomning (här brukar rösten va viktigast)
Yoga (finns specifika som görs i sängen och hjälper avslappning)
Mindfullness (antingen före sängående eller i sängen)
White noise

Jag såg dessutom det här alternativet för nån vecka sen :laugh:
:laugh: :laugh: Alltså, det är absolut värt ett försök!

Tack för alla tips! Jag gör (?) mindfulness varje dag och jag tror att det kommer att hjälpa mig alldeles utmärkt på sikt, jag känner redan att det gör nytta! Det fungerar dock dåligt i sängen. Det för mig till punkten att jag nästan somnar, och det tar mig dit ganska fort, men eftersom problemet är att jag "vaknar" med ångest/panikkänslor/sorg just innan jag somnar har det resulterat i att jag börjat få hjärtklappning när jag gör mindfulness i sängen eftersom jag vet att snart får jag en mini-ångestattack. :meh:

Totalt motsatt resultat mot vad jag önskade, alltså. Psykologen sa att jag ska sluta göra det i sängen tillsvidare.

White noise ska jag testa mot min nytillkomna tinnitus!
 
Jag har lite svårt för poddar överlag. Jag fastnar inte riktigt i dem, med några få undantag, men har heller inte lagt så mycket tid på att leta efter poddar...

Brukade lyssna på Ronden podcast, två-tre läkare som satt och babblade om sitt jobb på ett väldigt intressant och sympatiskt sätt. En av dem har jag dessutom träffat, han tog hand om min dementa mamma när vi åkte till akuten. Om någon läser detta och känner till något liknande så tipsa gärna! Behöver inte vara just en läkarpodd, ämnet är ganska oviktigt, men känslan i podden gillade jag.
Det finns ett gäng på radioplay, p3/p1 dokumentär. Grejen är att dom inte får vara för intressanta, då blir man ju för nyfiken! Lite sådär halv-intressanta är bättre, då somnar i alla fall jag. :p
 
Åh Stereo, jag har undrat hur det gått för dig med din mamma. :heart Är hon på ett boende nu eller har hon somnat in?
Tack! :heart Jag måste säga att dina inlägg i den tråden hjälpte något enormt, jag är fortfarande tacksam!

Hon lever och mår bra på ett nytt och helt fantastiskt boende. Enda nackdelen är att det ligger i samma område som jag växte upp i och det är svårt för personalen att ta ut henne på promenader, för hon ska genast "gå hem". :D Demensen blir så klart sakta men säkert sämre och hon försvinner lite mer för varje månad som går, men fysiskt mår hon bättre än på länge och är ganska pigg.

När jag hälsade på i julas och kom med julklappar satt hon i samlingsrummet och kollade mycket koncentrerat på The Hobbit. Julklappar var väl lite småintressant (fast chokladen var bättre än klapparna) men hon hade inte tid att fokusera riktigt, för det var ju krig i världen sa hon och pekade på TV:n. Ja herregud, om det var Hobbittar och Orcher som slogs på gatorna utanför hade jag inte heller haft tid med några töntiga julklappar...
 
Det finns ett gäng på radioplay, p3/p1 dokumentär. Grejen är att dom inte får vara för intressanta, då blir man ju för nyfiken! Lite sådär halv-intressanta är bättre, då somnar i alla fall jag. :p
Ja, exakt! Tillräckligt intressanta för att hjärnan ska vilja lyssna, men tillräckligt tråkiga för att de ska gå att somna ifrån. :D
 
Tack! :heart Jag måste säga att dina inlägg i den tråden hjälpte något enormt, jag är fortfarande tacksam!

Hon lever och mår bra på ett nytt och helt fantastiskt boende. Enda nackdelen är att det ligger i samma område som jag växte upp i och det är svårt för personalen att ta ut henne på promenader, för hon ska genast "gå hem". :D Demensen blir så klart sakta men säkert sämre och hon försvinner lite mer för varje månad som går, men fysiskt mår hon bättre än på länge och är ganska pigg.

När jag hälsade på i julas och kom med julklappar satt hon i samlingsrummet och kollade mycket koncentrerat på The Hobbit. Julklappar var väl lite småintressant (fast chokladen var bättre än klapparna) men hon hade inte tid att fokusera riktigt, för det var ju krig i världen sa hon och pekade på TV:n. Ja herregud, om det var Hobbittar och Orcher som slogs på gatorna utanför hade jag inte heller haft tid med några töntiga julklappar...
Åh, fina mamma! :heart

Så jätteskönt att hon är på ett så bra ställe. Det måste vara en stor lättnad för dig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 987
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 490
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 667
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp