Hjälp med sömnsvårigheter och sjukvården

Lång historia det här, ska försöka korta ned.

Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag blev sjukskriven för början till utmattning i samband med det. Kom sedan tillbaka till jobbet och har jobbat heltid i några år, även om det varit tufft emellanåt. I somras blev även min pappa sjuk och låg på sjukhus i en tid och efter det krashade jag igen.

Har varit sjukskriven mellan 50-100% sedan i början på juni 2018.

Sedan november har jag haft insomingssvårigheter. Det beror på en kombination av sorg, stress och depression, tror jag i alla fall. Jag har fått sömntabletter (Lergigan och Propavan) som visserligen gör mig trött, men jag ramlar inte över stupet så att säga, jag SOMNAR inte. Har jag väl somnat brukar jag sova. Fick först Lergigan och sedan Propavan när jag inte somnade på Lergigan (även om jag blev så trött att jag nästan vinglade). Tyvärr somnar jag inte på Propavan heller.

Jag hade semester över jul och min 50%-iga sjukskrivning gick ut den 5:e januari. Tyvärr missade jag läkartiden den 4:e januari pga att jag hade tagit en Propavan kvällen innan vid 19:30, men inte somnade förrän runt 8 på morgonen därpå och därför sov rakt förbi min läkartid vid kl 10.

Det tog ca en vecka innan jag orkade boka ny läkartid, och fick då en tid den 8:e februari, dvs idag. Jag frågade då om jag inte kunde få en akuttid men VC menade att de inte sjukskriver på akuttider utan att jag behövde vänta på en "riktig" läkartid.

Sömnsvårigheterna har dock eskalerat [bla bla bla insert ångest och allt det där vanliga vid utmattning och sorg] och jag har inte jobbat varken 100% eller 50%, utan lite så där då och då, mest. Kontaktade läkare via appen Kry och bad om hjälp men de hänvisade även de till VC.

Vid dagens läkarbesök fick jag sagt ungefär 10% av det som stod på min medhavda lapp, eftersom läkaren menade på att
1. hon inte kan sjukskriva bakåt i tiden (fast det gått utmärkt bra för andra läkare tidigare?) och
2. att Försäkringkassan ändå inte skulle godkänna det (det är väl upp till FK, hon ska väl bara sjukskriva om hon tycker det finns fog för det?) och
3. att jag borde ha kommit mycket tidigare (hur då när jag inte fått tid?!) och att jag borde kommit på en akuttid (hur då när jag inte fick nån när jag frågade?!).

Hon skrev ut en ny sömntablett, melatonin (Circadin), som jag ska få prova i en månad. Fick ny läkartid 1:a mars.

Jag har nu ca 4 veckor där jag helt saknar inkomst pga ingen sjukskrivning, hann inte ta upp mina öronbesvär som också stör mig (har fått konstaterat eksem i örongången men fick ingen behandling då eftersom jag hade ett sår i örat) eftersom hon avbröt mig och pratade över mig, hann inte be om förebyggande sjukskrivning (heter det så?) för min terapi jag går i på onsdagar, hann inte förklara hur livet fungerar just nu eller hur jag mår just nu förutom sömnsvårigheterna, hann inte förklara att jag inte har några SSRI kvar, eller att både psykologen jag går till (som inte är läkare, så klart) och min kära pappa (psykiater) tycker att jag borde få INSOMNINGStabletter för det är just i insomningsögonblicket som jag ryck-vaknar och gråter, hann inte förklara att jag ramlade ner i ett svart hål över julen och för första gången i livet började närma mig självmordstankar, eller att jag inte klarar av mitt största glädjeämne i livet - mina hästar - och att om det fortsätter så här så får jag sälja dem, men varför ska jag då gå upp på morgonen?

Det fåniga är ju att jag vill jobba. Jag mår bättre när jag jobbar men tyvärr fungerar det inte att jag jobbar mellan 9 på kvällen och 4 på morgonen när jag ändå är vaken och inte kan sova, utan jag måste jobba på kontorstider... men då sover jag (ibland, inte varje dag). Tar mina förbannade sömntabletter vid 19:30-20 och går och lägger mig vid 21 - 21:30 men jag SOMNAR JU INTE.

Går som sagt i gruppterapi (stressrehab) en gång i veckan och det är fantastiskt bra, mår mycket bättre redan. Jag har ändå tillförsikt inför framtiden - om 5-6 år tror jag att jag ser tillbaka på den här tiden som "den där jobbiga perioden". :p Just nu vet jag dock inte hur jag ens ska klara närmaste veckan...

Buke, ni brukar vara bra på det mesta. Tankar, idéer, pepp, konstruktiv kritik, en spark i baken - ge mig nånting? Vad ska jag göra? Jag vill mest av allt prata med min mamma :heart men det går tyvärr inte...

Jag har haft svåra sömnstörningar i över 20 år. För mig räcker inte bara Melatonin eller bara insomning.
Jag måste ta både Melatonin och någon liknande Atarax/Propavan/Theralen förberedande och sen Imovane/Stilnoct 20 min innan sovning.

Annars blir det så att just då jag ska somna så drar kroppen igång. Det känns jättetydligt att hela systemet kickar igång just då jag äntligen ska släppa taget och somna.
Jag har tyngdtäcke som hjälper ngt.
Jag försöker se till att få upp pulsen 20 min per dag.
Jag fick nyss en fotmassagemaskin som jag upplever gör mig mycket mer avslappnad och påverkar sömnen positivt.
Jag kör den en bra stund varje kväll. Kanske kan ngt av det här kan hjälpa dig..

Hoppas du får rätt hjälp av läkaren framöver. Man orkar ju inte må bra sas om man inte får sova.
 
Jag har haft svåra sömnstörningar i över 20 år. För mig räcker inte bara Melatonin eller bara insomning.
Jag måste ta både Melatonin och någon liknande Atarax/Propavan/Theralen förberedande och sen Imovane/Stilnoct 20 min innan sovning.

Annars blir det så att just då jag ska somna så drar kroppen igång. Det känns jättetydligt att hela systemet kickar igång just då jag äntligen ska släppa taget och somna.
Jag har tyngdtäcke som hjälper ngt.
Jag försöker se till att få upp pulsen 20 min per dag.
Jag fick nyss en fotmassagemaskin som jag upplever gör mig mycket mer avslappnad och påverkar sömnen positivt.
Jag kör den en bra stund varje kväll. Kanske kan ngt av det här kan hjälpa dig..

Hoppas du får rätt hjälp av läkaren framöver. Man orkar ju inte må bra sas om man inte får sova.
Fotmassagemaskin låter väldigt skönt oavsett, jag har lite problem med fötterna överlag och det kan ju aldrig skada med lite avslappnande fotmassage!

Jag har aldrig haft svårt att sova mer än några enstaka nätter, så denna problematik är helt ny för mig. I vanliga fall lägger jag mig och somnar inom 10-15 minuter, undantaget om jag börjar läsa en bok och inte kan sluta. :angel: Gav upp och gick upp för en stund sedan, funderar på att ta en nattpromenad med ljudbok och sedan försöka igen.

Idag är det min födelsedag, hurra hurra... :meh:
 
Jag har haft imovane och stilnoct dock ej samtidigt, dessa gick jag i sömnen på och gjorde otäcka saker
Sen fick jag propavan som jag fick myrkrypningar på
Sen fick jag lergigan
Nu har jag haft lergigan och mirtazapin i kombination och de funkar inte längre.
Jag äter även citalopram
Läkaren ville skriva ut theralen men det funkade inte med de preparat jag äter
Så nu ska jag prova melatonin.
Jag har haft sömnstörning sedan tidiga tonåren så jag har provat i stort sett allt.
Jag sover inte utan medicin så är det.
Theralen funkar med det mesta. Vad är det i såna fall som den inte skulle funka med?
Det finns/fanns en sömntablett som heter Sonata. Ej benz, ej beroendeframkallande. Vet inte om den finns kvar, men du skulle ju kunna fråga om den.
 
Apropå att ta i somningstabletter i god tid innan sänggående så är det ett uselt råd. Olika preparat tar olika lång tid på sig att verka och fungerar på olika sätt. Det finns sådana som ska tas på sängkanten, dvs precis innan du lägger dig i sängen och andra preparat, som mer har en lugnande och tröttande effekt, men som inte är insomningstabletter tas tidigare. Det finns mediciner som gör en trött och lugn, som lergigan, utan att vara insomningstabletter, det finns insomningstabletter, som hjälper en att somna och som kanske verkar snabbare och det finns mediciner som hjälper en att hålla sig sovande. Dessutom finns det preparat med kroppseget hormon, som circadin.
Det är alltså olämpligt att ge ett generellt råd om när alla sömnrelaterade mediciner ska tas.
Precis!
De verkar så olika fort och kan kombineras på massor av sätt så att ge generella råd för alla sömntabletter är direkt olämpligt.
Ofta följer man typ ett schema att man först tar en sort, väntar två timmar tar nästa osv. Sen är dom individuella variationerna avgörande också.
 
@Stereo jag har också haft god insomningseffekt av mirtazapin, liksom andra nämnt i tråden. Jag har bara tagit 3-5mg och det har otroligt nog räckt. Vad beträffar risk för viktökning verkar det vara väldigt individuellt. Så om du inte får någon insomningstablett kan det kanske vara en väg att gå.
 
Fotmassagemaskin låter väldigt skönt oavsett, jag har lite problem med fötterna överlag och det kan ju aldrig skada med lite avslappnande fotmassage!

Jag har aldrig haft svårt att sova mer än några enstaka nätter, så denna problematik är helt ny för mig. I vanliga fall lägger jag mig och somnar inom 10-15 minuter, undantaget om jag börjar läsa en bok och inte kan sluta. :angel: Gav upp och gick upp för en stund sedan, funderar på att ta en nattpromenad med ljudbok och sedan försöka igen.

Idag är det min födelsedag, hurra hurra... :meh:

Vill önska dig grattis på din dag och hoppas du får sova bättre snart!
 
Fy så obehagligt! Jag hade gjort omedvetna grejer under en konstig halv sömn/halvvaka-episod för ett tag sen, upptäckte dem först dagen efter. Och då hade jag tagit Zolpidem.
Samma här... Gjorde jättekonstiga saker, som jag skämdes ihjäl för sedan. Sjukt obehagligt. Jag är en riktig kontrollfreak annars, så att tappa kontrollen på vad man gör skrämmer livet ur mig. Skulle nog aldrig våga ta dem igen faktiskt.
 
Jag hann inte berätta allt jag skrivit här, läkaren pratade över mig och avbröt en del då hon ville ha förtydliganden (vilket ju är helt ok), och började förklara för mig att bara sömnsvårigheter blir man .

Jag tror fortfarande du skulle vinna mycket på att korta ner det du berättar och fokusera på det viktigaste. Om listan du har med dig är för lång så kommer du inte hinna ta med alla punkter. Försök få med förnyelse av recept som en prioriterad punkt. Samla ihop och fokusera. Du behöver inte berätta allt du berättat här för läkaren. Försök få en separat tid för exemet i örat. Det blir en helt annan punkt som inte bör blandas ihop med sömn, sjukskrivning och receptförnyelse.
 
Jag tror fortfarande du skulle vinna mycket på att korta ner det du berättar och fokusera på det viktigaste. Om listan du har med dig är för lång så kommer du inte hinna ta med alla punkter. Försök få med förnyelse av recept som en prioriterad punkt. Samla ihop och fokusera. Du behöver inte berätta allt du berättat här för läkaren. Försök få en separat tid för exemet i örat. Det blir en helt annan punkt som inte bör blandas ihop med sömn, sjukskrivning och receptförnyelse.
Ska tänka på det, försöka korta en vända till. Tänkte att det var bra att ”få med allt” så läkaren kan få en helhetsbild, men jag får nog tänka om.

Öronen struntar jag i, orkar inte tjafsa om en tid för det också. 🙈

I dag är andra kvällen jag har tagit melatonin. Har hört från flera håll att det kan ta upp till två veckor att få full effekt så jag är försiktigt hoppfull! Blir inte på långa vägar lika trött som av Lergigan, men jag får se om jag på sikt kanske somnar lite lättare. Håll en tumme, kära Buke!

Nu ska jag gå och lägga mig med en ljudbok...
 
Ska tänka på det, försöka korta en vända till. Tänkte att det var bra att ”få med allt” så läkaren kan få en helhetsbild, men jag får nog tänka om.
Eller börja med en översiktsdel som tar det viktigaste och sammanfattar,
Så kan detaljer komma senare och ändå finnas där när/om de får utrymme/har betydelse. Känner du att de har relevans för helheten så är det kanske bra att inte ta bort dem helt.
 
Eller börja med en översiktsdel som tar det viktigaste och sammanfattar,
Så kan detaljer komma senare och ändå finnas där när/om de får utrymme/har betydelse. Känner du att de har relevans för helheten så är det kanske bra att inte ta bort dem helt.
Tyckte det var lite så jag hade den här gången, några huvudpunkter och så lite stödpunkter under dem. Oh well, nästa läkarbesök är med ordinarie läkaren, då slipper jag dra hela historien ändå. Även om det brukar bli en del språkförbistring med henne.

Är vansinnigt trött nu men har inte kunnat sova. Råkade somna en stund mitt på dagen i går vilket ju är ett stort no-no och något jag försöker undvika, men jag blir så trööött av att inte sova på nätterna... plötsligt låg jag där och snarkade i soffan! :banghead: Note to self: när du tagit en promenad, STÅ UPP RESTEN AV DAGEN annars somnar du... om det inte är kväll då, så klart!
 
Tyckte det var lite så jag hade den här gången, några huvudpunkter och så lite stödpunkter under dem. Oh well, nästa läkarbesök är med ordinarie läkaren, då slipper jag dra hela historien ändå. Även om det brukar bli en del språkförbistring med henne.

Är vansinnigt trött nu men har inte kunnat sova. Råkade somna en stund mitt på dagen i går vilket ju är ett stort no-no och något jag försöker undvika, men jag blir så trööött av att inte sova på nätterna... plötsligt låg jag där och snarkade i soffan! :banghead: Note to self: när du tagit en promenad, STÅ UPP RESTEN AV DAGEN annars somnar du... om det inte är kväll då, så klart!
Fast nej. Sömn föder sömn. Blir man för trött kan det bli svårare att somna och sova och sömnbrist kan i sig skapa ångest. Man får hitta vad som fungerar för en själv och inte ta alla sjukvårdens "ska" som sanning. Ibland behöver man ta tillvara minsta möjlighet till sömn för att kunna få till en bra sömn.
Det kan vara sömnfrämjande att inte vara helt slut när man lägger sig för kvällen. Man vet numera att te x vissa äldre sover bättre om de får kaffe något senare för då orkar de somna. Är man alltför slutkörd så finns helt enkelt inte energin för att somna. Många många sömnråd baseras på friska individer med tillfällig sömnproblematik men är man inte frisk eller sömnproblemen inte är tillfälliga så kan de råden vara helt fel.

Att ha lagom varmt i sovrummet, att inte titta på en skärm det sista man gör, att det är tyst, att man varvar ner i god tid, att inte sova efter kl 15 är råd som generellt är bra men för alla fungerar inte det heller. Jösses, hade jag inte kunnat sätta mig vid datorn på nätterna så hade jag inte haft något som distanserade mig ifrån smärtor och hade då haft ännu svårare för att stänga bort det som stör sömnen. Därifrån till att ha skärm i sängen är det för mig däremot långt. Det skulle jag aldrig ha och jag vill inte heller ha starka lampor tända på kvällen och ingen tv som står på i sovrummet för det stör min sömn. Att ligga i sängen och vrida och vända är för många negativt för sömnen och det kan vara bättre att gå upp och göra annat men även där är vi olika och man måste hitta det som fungerar för just en själv.

Så, hitta vad just du behöver. Du kanske behöver sova tre timmar, två timmar, fyra timmar, mitt på dagen, på förmiddagen eller när som just nu. Du kanske behöver lägga in sömn någon timme på förmiddagen och någon timme på eftermiddagen just nu eller några timmars sömn mitt på dagen och vila några timmar på eftermiddagen. Gör det då. Hitta det som fungerar för just dig. Jag har i perioder behövt sova mellan 18-19,30 för att kunna lägga mig och sova vid 22 och då orka somna och sova. Jag har fått höra att det är fel och att man absolut inte ska göra så men hur kan något som fungerar för en enskild individ vara fel bara för att det kan vara fel för den stora massan?

Det kan alltså vara bra att lägga in (dvs. planera din dag efter) vila/sömn på förmiddagen och eftermiddagen just nu. Att inte ha längre än 4-6 timmar mellan vaken och sömn/viloperioderna. Dels blir du aldrig så slut då och dels är det rent mentalt lättare att fokusera på saker och ting när tröttheten är övermäktig när du vet att du snart får sova. Tänker man att sömn inte är något förbjudet dagtid så kan det vara lättare att komma till ro om man inte behöver inkludera paniken över att inte kunna sova (som är helt självklart att den kommer) på kvällen om man sover en stund på dagen.

Om du nu fungerar så att du somnar lättare när du har tagit en långpromenad så gör det. Att den stora massan sover sämre av motion strax innan läggdags behöver du ju inte bry dig om. Bry dig om det som fungerar för dig.
 
Tänkte prova något nytt ikväll. Tog en promenad vid 19, en halv Lergigan vid 20, och tänkte ta melatonin nu vid 21, för jag har för mig att jag läste att någon annan kombinerat dem.

Någon som på rak arm vet om det är ok?
 
Jag kan aldrig sova om jag råkar somna på dagen. Har jag en period då jag är det minsta mer sömnstörd än vanligt behöver jag hindra mig själv från att slockna på dagen, hur lite jag än har sovit natten före.
 
Tänkte prova något nytt ikväll. Tog en promenad vid 19, en halv Lergigan vid 20, och tänkte ta melatonin nu vid 21, för jag har för mig att jag läste att någon annan kombinerat dem.

Någon som på rak arm vet om det är ok?
Lergigan är snabbverkande och ska tas strax innan du går och lägger dig. Den har snabb halveringstid så är du vaken en stund så försvinner effekten av den. Du måste typ ligga i sängen inom 20 minuter och då vara relativt avslappnad för att du ska somna på Lergigan.

Jag har åratal av sömnbesvär bakom mig. Har verkligen kämpat med min insomnia sedan tonåren. Jag är utbildad jurist, men inser att jag inte trivs med att jobba dagtid för det blir sånt stresspåslag när jag inte somnar på kvällen så jag jobbar natt på ett LVM-hem just nu och mitt liv fungerar så mycket bättre än när jag kämpar med att jobba dagtid.

Varför försöker du somna kl 21 på kvällarna? Jag hade aldrig kunnat somna så tidigt ens om jag försökte. Lägg dig så du hoppar på sömntåget vid midnatt så sover du till kl 8-9 på morgonen då du går upp och är vaken hela dagen. Har du inte somnat innan kl 7 på morgonen skiter du i att försöka och håller dig vaken istället. Det är ingen fara eller ens speciellt svårt att dygna. Men förstås, du kan inte ligga på soffan för då somnar du ju på dagen istället. Åk iväg och gör någonting så du håller dig vaken vid de tillfällen.
 
@Ramona dina tips är väl bra
Om man inte måste jobba också
Och jag kan lätt vara vaken i 72 timmar utan hjälp
Jag har fått order att sova när kroppen säger åt mig
För nattetid sover jag 1-2 timmar
Alla har olika sömnproblem och jag har provat det mesta.
Jag får acceptera att jag aldrig kommer känna mig utvilad.
Jobbar heltid dagtid så det är på helgerna jag sover lite på dagen
För att somna på kvällen överhuvudtaget.
 
Tänkte prova något nytt ikväll. Tog en promenad vid 19, en halv Lergigan vid 20, och tänkte ta melatonin nu vid 21, för jag har för mig att jag läste att någon annan kombinerat dem.

Någon som på rak arm vet om det är ok?
Melatonin tar typ 2 timmar innan det verkar. Men det kanske du visste. Hellre först melatonin och sen lergigan straxt innan sänggåendet.
 
Lergigan är snabbverkande och ska tas strax innan du går och lägger dig. Den har snabb halveringstid så är du vaken en stund så försvinner effekten av den. Du måste typ ligga i sängen inom 20 minuter och då vara relativt avslappnad för att du ska somna på Lergigan.

Jag har åratal av sömnbesvär bakom mig. Har verkligen kämpat med min insomnia sedan tonåren. Jag är utbildad jurist, men inser att jag inte trivs med att jobba dagtid för det blir sånt stresspåslag när jag inte somnar på kvällen så jag jobbar natt på ett LVM-hem just nu och mitt liv fungerar så mycket bättre än när jag kämpar med att jobba dagtid.

Varför försöker du somna kl 21 på kvällarna? Jag hade aldrig kunnat somna så tidigt ens om jag försökte. Lägg dig så du hoppar på sömntåget vid midnatt så sover du till kl 8-9 på morgonen då du går upp och är vaken hela dagen. Har du inte somnat innan kl 7 på morgonen skiter du i att försöka och håller dig vaken istället. Det är ingen fara eller ens speciellt svårt att dygna. Men förstås, du kan inte ligga på soffan för då somnar du ju på dagen istället. Åk iväg och gör någonting så du håller dig vaken vid de tillfällen.
Det som funkar för dig funkar sällan för alla.
 
@Ramona dina tips är väl bra
Om man inte måste jobba också
Och jag kan lätt vara vaken i 72 timmar utan hjälp
Jag har fått order att sova när kroppen säger åt mig
För nattetid sover jag 1-2 timmar
Alla har olika sömnproblem och jag har provat det mesta.
Jag får acceptera att jag aldrig kommer känna mig utvilad.
Jobbar heltid dagtid så det är på helgerna jag sover lite på dagen
För att somna på kvällen överhuvudtaget.
Ja. Jag skrev om att undvika att sova på dagen. Men vid en viss nivå av sömnstörnig är det givetvis bättre att sova när man kan än inte alls.

I @Ramona s fall ser ju nattjobb ut att vara en sorts lösning av just det slaget.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 916
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 803
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp