Hjälp med stallbygge

Linnea123

Trådstartare
Hej!

har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska inreda med boxar osv för att få rätta måtten. Skissar massor här hemma men behöver få någon annans ögon på detta.

Det är två dörrar idag mitt mot varann som är 2.70 breda. Den överst på bilden vill vi iaf behålla då det är "stallplan" där utanför. Men vill gärna ha en dörr åt andra hållet också för att få lite drag i stallet samt kunna gå ut o in med hästarna till båda hållen. Den "nedre" dörren kan alltså flyttas / byggas igen o bygga en ny på annat ställe.

Där det är en dörr 90cm, den går in till gamla stalldelen där det endast blir sadelkammare o foderrum, d där ska ej hästar gå genom.

Hoppas någon kan hjälpa oss lite på traven. Vi vill helst få plats med minst 4 storhästboxar gärna 5 men det blir nog svårt.. Kan man göra en box i ett hörn? och en för shettis. Gärna spolspilta.
Dock bör stallgång vara ngt bred pga av att vi kör med vagn.

Mvh/ Linnea.

IMG_4622_zpsebc2cacf.jpg


Fan, den hamnar upp och ner bilden?!
 
hur långt är det mellan hörnet och dörren ni vill behålla? vill ni ha dörrarna mitt för varandra så det går att köra igenom med vagn?
 
Hej, hm dörren där uppe? Den på 2,70 ? Ska springa upp och kolla. men den är typ i mitten har vi fått fram när vi mätt. Nej de behöver inte vara mitt mot varann.. tänker att dörren längre ner kan flyttas mot öppningen till sadelkammare o de. Hm fn är svårt detta! Får kvar så små utrymmen när jag försöker få in så många boxar som möjligt, men men. Skissar visare här hemma. Vad bör man ha för bredd på stallgången om man ska kunna hänga på vagn inne?
 
Hm, försöker skissa lite hemma. Har en skiss nu men får inte riktigt till det med vart spolspiltan ska vara.. Har gjort en box för vår shettis längst ner i hörnet o tänker att man tar bort dörren nertill o där bygger upp två väggar för spolspilta/ uppbindning.
Har någon andra tips?
Här är det 2 boxar som är 9kvm samt två som är 10kvm. Och en liten på 4.75kvm..
Där jag gjort en 90 dörr in till stallet kanske man ska göra en större som hästar får gå i..hm... Den dörren på gaveln 90 den är in till sadelkammare o de.
IMG_4623_zps0a3f75a0.jpg
 
Skulle jag vara du skulle jag sikta på 4 boxar totalt

Bomma där nere och ha 3 boxar på rad.
En i hörnet 4x4 sen två intil på 3x3 var. Då har du 1 meter gång kvar in i sadelkammaren.
Sen ovanför 4x4 gör du en ponnybox på 2,9 x 3 m.
Då har du en sneddörr till hörnboxen som är rymlig.

Sen uppe till höger ha uppbindning och spolplats. Det vill man gärna ha nära dörren om de kommer in leriga :)
 
4888-1421371052-e9ba544a5406539c15259696cecda63d.jpg

sådär får du in fyra storhästboxar och en ponnybox. spolspilta och möjlighet att sela på vagn inne. eller är fyra meter för kort? jag blev just osäker?
jag har dock skrivit fel där i ponnyboxen ser jag nu. den är 2x2,5m på pappret.
hög vägg mellan ponnyboxen och spolspiltan, så slipper ponnyn bli blöt :)

kommer ett alternativ till strax :)
 
såhär funkar ju också, har ni bara dörrar som tål väta, så går det ju att ha bakdörren i spolspiltan. Stora hörnboxen borde väl vara godkänd som fölbox? och skulle ni råka köpa på er en häst för mycket går det ju att smälla upp en front på spolspiltan så har ni en till 3x3m box :angel: :D
Fördelen med denna skiss är att det är utan tvekan går att sela på vagnen inne. gillar du inte att det blir lite "snett" från spolspiltan till dörren framåt så går ju hörnboxens vägg att flytta så att den boxen blir 3,90x3m
4889-1421375018-e1c758edb731d163bc0a254f4cf36af7.jpg
 
såhär funkar ju också, har ni bara dörrar som tål väta, så går det ju att ha bakdörren i spolspiltan. Stora hörnboxen borde väl vara godkänd som fölbox? och skulle ni råka köpa på er en häst för mycket går det ju att smälla upp en front på spolspiltan så har ni en till 3x3m box :angel: :D
Fördelen med denna skiss är att det är utan tvekan går att sela på vagnen inne. gillar du inte att det blir lite "snett" från spolspiltan till dörren framåt så går ju hörnboxens vägg att flytta så att den boxen blir 3,90x3m
4889-1421375018-e1c758edb731d163bc0a254f4cf36af7.jpg
på denna är ju dörren(2,70 breda) flyttad åt vänster på ritningen så att den är 3,5m från hörnet
 
Om jag nu har förstått måtten rätt, så hade jag gjort något sånt här.

stall_zps07d780c0.png

Stallgången blir då 4 m bred och det finns gott om plats att sela och köra in/ut med vagn. Spolspilta hade jag gjort i anslutning till någon av dörrarna, där det passar bäst med avlopp.
 
http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/bra-att-veta-om-mindre-haststallar.html Här kan du läsa om de saker som krävs för att få ett fungerande stall. Sedan ett par andra råd:
1. Plåttra inte till det med smala gångar och avhuggna hörn på boxarna osv. Det blir inte bra i slutändan. Aidas förslag från kl 14:33 är ett exempel på en bra planlösning förutsatt att man kan få en fungerande ventilation till mittenboxen på vänster sida.
2. VENTILATIONEN!!! Att låta luften dra igenom från dörr till dörr är inte godtagbar ventilation. Om logen har glespanel är det dock ett mindre problem.
3. Tänk på att takhöjden räknas från lägsta punkt. Alltså mellan bädd (alltså inte golv) och bjälke eller motsvarande.
4. Det är bättre att ha spolspilta i ett utrymme utanför stallet.
 
Åh, önskade just en sån här tråd då jag ville rita stall i sketchup:)
Här är mitt förslag. Mått godkända enligt regler.
- 3 storhästboxar på 10,26 kvadrat
- 1 storhästbox på 14,82 kvadrat
- 1 ponnybox på 5,13 kvadrat (godkänd för ponny upp till 130 cm)
- 1 "nödutgång" på 1,20
- 1 "spolspilta" som man tyvärr måste korsa om man ska ta in en häst i ena boxen
- Stort utrymme/stallgång innanför huvudentrén (maxbredd 3,1 m)



 
Ritat två förslag till:)

Här blir boxarna "så små som möjligt och ändå vara godkända för största storleken på häst". Ponnyboxen är godkänd till 130 cm ponny.
En spolspilta där väggen mot dörren blir något kort pga. att boxdörren till boxen i hö. hörn ska vara tillräckligt bred, men ändå väggar runt spolspiltan.
Gott om utrymme i stallgången, och en ventilations/människodörr mot baksidan. Fungerar som nöddörr vid brand eller liknande.


Rätt lik föregående förslag. Men boxarna till vänster blir lite större på bekostnad av en "egen" spolspilta. Här får man istället använda utrymmet mot bakre dörren/nödutgången som spolspilta.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 462
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 466
Senast: macan
·
Anläggning Någon som vill ge tips hur vi ska lägga upp planritningen när vi ska bygga om den gamla halvrasade ladugården till stall? Det vi bestämt...
Svar
11
· Visningar
2 500
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp