Hjälp med Stallplats

alethe

Trådstartare
Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar.

Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min
Det som ingår i hyran är:
Utsläpp och morgonfodring i hagen alla dagar året runt. (inte när dom går på bete)
Middagshö i hagen alla dagar året runt. (inte när dom går på bete)
Insläpp alla dagar året runt. (inte när dom går på bete)
Testat hösilage av hög kvalité.
Strö till boxen.
Mockning och påfyllning av vatten och hösäckar varje dag.
Påfyllning och rengöring av vattenkar i hagen året runt.
Tillsyn flera gånger om dagen alla dagar.
Ridbana finns och det kommer snart upp belysning till den.


Plats 2 Bilresa: 25 min
i hyran ingår analyserat hösilage, man har ett åtagande per vardag och ca 1 per helg (rullande på helgen). 1750kr
Sommarbete på sommaren 850kr.

Plats 3 1700kr Bilresa: 30 min
har fri tillgång till ridhus 54x22 med bra ljus, bevattning och stereo. Paddock 60x30. Ridbanorna harvas regelbundet. Stor hinderpark. Fri tillgång till skrittmaskin. Möjlighet att låta din transport stå på plats.
I priset ingår utsläpp och fodring morgon, lunch, kväll. OBS! möjlighet till del/hel inackordering välutbildad hjälpryttare mm. Hö köps förmånligt på plats. Gemensamt inköp av boxströ gör att priset hålls nere

Plats 4 2200kr Bilresa: 15 min
I hyran ingår: Utsläpp, insläpp, 4 fodringar/dag, hösilage, paddock och skåp i sadelkammaren. ALLA dagar i veckan.

Plats 5 800kr Bilresa: 20 min
morgon och lunch fodringar ingår i hyran, kvällar och helger hjälps vi åt med.
800 kr/mån för boxarna och 500 kr/mån när hästarna går ut på sommarbete.
Grovfoder köper vi in tillsammans alternativt så har du med eget.

Plats 6 750kr Bilresa: 30 min
Hästarna har tillgång till en halmad ligghall och de har i stort sett fri tillgång på hö. Vi köper in hö gemensamt.
Vi hjälps åt med hästarna så att man inte behöver åka upp varje dag.
Vatten får de i temobar så att vattnet inte fryser.
Tillgång till storbox i stallet och det finns uppvärmd sadelkammare och varmvatten.
Grannen har paddock med hinder och det finns fina ridvägar.
Det är nära till bussen.
Det finns även sommarbete.
Halm till till ligghallen och moms ingår i priset på 750kr
 
Tycker stall 6 låter intressantast men för långt bort.

Är det bland flock eller inte? Hur stora hagar? Hur länge ute?
 
Jag vet ju själv vad jag hade valt men tycker det är svårt att svara då jag ju inte vet vad som är prioriterat för din del och vilka aspekter som väger tyngst för just dig vilket väl är det relevanta ...

Personligen för mig går stall som bara har kallhyra och man köper till foder/strö/fixar och köper foder/strö själv helt bort . Drar lätt iväg ekonomiskt och ffa mycket jobb om man ska fixa själv.
Massor med pass är också minus för min del och så även resväg.

Är du ny hästägare ? Isåfall är det ju svårare att veta vad man prioriterar än om man har mycket rutin av hästhållning och vet vad som skiljer mera utifrån erbjudanden osv .
Oavsett så hade jag försökt göra en prioriteringslista och tänkt igenom vad som väger tyngst för just dig osv. Tänk då kritiskt - "spelar detta roll" , "vad vill jag använda min häst till - spelar ridhus eller ridvägar roll"hur känns det en novemberskitmånad" , "hur ställer jag mig till pass varje helg" , "går skillnaden i hyra jämt upp med bensin/pendling" osv osv .

Lycka till :)
 
Senast ändrad:
Tillägg hann inte innan tiden gick ut ...
Jämförelserna stallen emellan är ju heller inte riktigt lätta utifrån redovisningarna då olika punkter tas upp .. Hade varit lite lättare med samma punkter för varje stalljämförelse.
Tex : pris . Fodringar/pass. Transportplats. Ridhus/ridbana. Ridvägar. Bete sommartid - tjänster . Osv.
 
Många alternativ, vet ju inget om dig och dina förutsättningar men för mig är prio Max 20 min m bil Ridhus lång utevistelse i flock, minst 4 fordringar om dagen tillgång till vatten i hagen och att det finns sommarbete. Sen om det är billigt m pass och inköp av eget foder el dyrare och full skötsel spelar Inte så stor roll då jag kan ta både och utan större uppoffringar
 
Låter som bra alternativ allihop. Vilket som är bäst beror på ens egna förutsättningar.
Som exempel för min egen del hade alla alternativ som innebär "stalltjänst" gått bort. Mina arbetstider är sådana att det inte funkar, jobbar olika tider dygnet runt.
Om jag verkligen skulle satsa på ridningen så hade stallet med ridhus varit första valet. Om det mer var inriktat på hobbyridning och/eller att jag kanske inte kunde komma var dag, så hade lösdriften varit första valet.
Om det var så att min tid var begränsad så hade det stall som hade kortast restid och minst eget arbete varit mitt val.
 
För mig är tiden i bilen av betydelse, blir det längre än en halvtimme enkel resa och eventuellt flera resor/dag börjar det bli jobbigt. Jag vill gärna ha möjligheten att betala en kallhyra och sen själv välja vad jag vill köpa till, är exempelvis inte intresserad av att någon annan ska mocka och fixa foder, det gör jag helst själv. Min häst kan inte äta hösilage så torrhö/möjlighet att ha eget foder är en grundförutsättning för oss.

Det får gärna vara mycket utevistelse, men gärna i små grupper så min kanske bara går med ett par andra hästar, annars ska hon vara polis och springa och jaga/bevaka de andra hela tiden. In- och utsläpp får väldigt gärna gå att köpa till, står tyvärr i kollektiv nu och även om det funkar bättre än vad jag trodde blir det så himla lätt tjafs och gnäll.

Ridmässigt är bra ridvägar ett krav. Det behöver inte finnas paddock/ridhus, men är så klart ett stort plus. Eftersom jag är allergisk mot gnäll står jag gärna på lite mindre ställen med färre hästägare (även om det inte är någon garanti).
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 809
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 214
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 539
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp