Hjälp med svenskt uttryck

Jag skriver oftast "lägger kopia till XX för kännedom/annan anledning". Vet inte varför, vad då lägger? 😂 Men ser att det är fler i tråden som skriver så, så uppenbarligen är vi inte ensamma om att göra så på mitt jobb. Ofta används också uttrycket "lägg en kopia till mig när du skickar blabla".
Haha jamen precis, jag körde fast fullständigt på ordet "lägga" där känner jag! Det låter så fel!
Jag har innan denna tråd aldrig hört uttrycket "cc" och skulle således fatta nada. :D Men så mejlar jag i princip aldrig förutom när jag skickar bilder till mig själv. Jag skulle sagt att jag skickar kopia till x, om det var det jag hade gjort.
Oj, nu blir jag nyfiken! Hur kommunicerar du i professionella sammanhang, om man får fråga?
Kopia menar ni då samma som att vidarebefordra mailet eller är det en helt separat akt?
Det är separat. Under fältet där man skriver in den huvudsakliga mottagaren brukar det finnas ett fält som heter "Cc" eller "Kopia", och där kan man skriva in mailadressen till andra personer som man vill ska få mailet utan att de nödvändigtvis är det primära målet, så att säga. Om jag t.ex. har blivit ombedd av person X att kontakta person Y om ämne Z så lägger jag ibland person X som Cc/kopia så att hen ska se att det blivit gjort samt få ta del av eventuella svar.
 
Jag skriver oftast "lägger kopia till XX för kännedom/annan anledning". Vet inte varför, vad då lägger? 😂 Men ser att det är fler i tråden som skriver så, så uppenbarligen är vi inte ensamma om att göra så på mitt jobb. Ofta används också uttrycket "lägg en kopia till mig när du skickar blabla".
För att man när uttrycket etablerades fysiskt lade en (pappers)kopia på någons skrivbord eller i dennes (fysiska)inkorg. Sen behåller man etablerade uttryck genom teknikutvecklingen...
 
När jag inkluderar en mottagare i Cc-fältet i ett mail brukar jag på engelska säga "I have cc:ed him on this email" för att informera den huvudsakliga mottagaren om att mailet gått till fler personer. Jag gör det ibland när jag t.ex. skickar ett mail som berör arbetsuppgifter som inte är mitt ansvar, men som personen i Cc kan svara på frågor om.

Hur säger jag detta på svenska? Fattar folk om jag säger "Jag har cc:at honom i detta mail"
På svenska heter det "Jag har vidare befordrat detta detta mail"
 
Oj, nu blir jag nyfiken! Hur kommunicerar du i professionella sammanhang, om man får fråga?
Jag jobbar i en liten arbetsgrupp, så det mesta tar vi ansikte mot ansikte på kontoret. Ska något vidarebefordras uppåt i organisationen sköter chefen det.
Behöver jag rådgöra med någon kollega på en annan enhet blir det oftast telefon om jag vill nå en specifik person, alternativt slänger ut frågan på intranätet om det är funderingar av mer generell karaktär. Även med klienterna tar jag huvuddelen av kommunikationen muntligen när vi träffas, alternativt på telefon. :)
 
CC betyder kopia till (valfri mottagare) Har man inte lärt sig det efter 25 år med Email är man rätt körd.
Ja och det är inte samma som att vidarebefodra mailet. Med CC eller kopia ser ju de andra som är primär mottagare och de andra som är CC vilka som får mailet. Vidarebefodrar man ett mail gör man det efter man sänt ursprungsmailet så de som man sänt till kanske inte får veta tex (en variant om man vill kan man göra BCC då också) men man kan ju också vidarebefodra alla mail man får och då både skicka till primära och med kopia till andra….
 
'Just vad trådstartare efterfrågar, vad det kallas på svenska när man vidare befordrar ett mail till rätt mottagare, Kanske du som bör läsa på och förstå trådstarten och IT världens termer.
Tack, men i egenskap av trådstartare så vet jag precis vad jag efterfrågar och det har ingenting med vidarebefordring att göra. Det verkar dessvärre som att det är du som behöver läsa på för att förstå trådstarten och IT-världens termer.
 
'Just vad trådstartare efterfrågar, vad det kallas på svenska när man vidare befordrar ett mail till rätt mottagare, Kanske du som bör läsa på och förstå trådstarten och IT världens termer.
Visserligen var det första april då du skrev ditt inlägg, men meningen med den dagen är att man ska lura andra - och inte själv visualisera att ”hoppa i galen tunna”.
 
'Just vad trådstartare efterfrågar, vad det kallas på svenska när man vidare befordrar ett mail till rätt mottagare, Kanske du som bör läsa på och förstå trådstarten och IT världens termer.

Trådstarten handlar om cc, inte vidarebefordring. Cc gör man när man skriver ett mail till någon och vill att någon annan ska se mailet också. Ett exempel från mitt jobb: jag skriver ett mail till vår IT-support om ett problem. Jag sätter min kollega A som cc eftersom hen också har samma problem som jag och jag vill att hen dels ska se att jag kontaktar supporten och dels att hen ska vara med i konversationen och få svaret från supporten.

Vidarebefordra är nåt helt annat. Då har jag fått ett mail från t.ex. IT-supporten. Och sen vidarebefordrar jag det till kollega A. Kollega A var i det fallet aldrig med i konversationen.

Helt olika saker och TS efterfrågade cc.
 
För att man när uttrycket etablerades fysiskt lade en (pappers)kopia på någons skrivbord eller i dennes (fysiska)inkorg. Sen behåller man etablerade uttryck genom teknikutvecklingen...
Hemska sanningen är att vi var typ kvar i detta när jag började på min arbetsplats 2018…! Det krävdes pandemi för att mitt jobb skulle bli helt digitaliserat, och hade inte pandemin hållit på så länge hade de säkert lyckats slingra sig ur det också.
 
Jag kan även använda det lika ologiska "lägg mig som kopia", antagligen för att jag vill bli tillagd i raden för kopia liksom :D Även jag och mina kollegor kan även använda cc, inget konstigt.
Jag brukar säga "Sätt mig som kopia" :D Är det mer formellt så blir det "kopia till X för kännedom" eller liknande. CC har jag aldrig hört faktiskt, förrän i den här tråden, har nog sett men inte tänkt på förrän nu ens! Det är nog en sådan sak som liksom är underförstått utan att man lärt sig det!

Dock brukar jag inte vara mer formell eller byråkratisk än så här, känns inte som att det behövs.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X...
Svar
19
· Visningar
3 007
H
Hästmänniskan Jag mailade på en häst som visade sig stå i utlandet. Intresset trappades då av väldigt fort. Hur som helst så var jag lite nyfiken på...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
20 082
Senast: vallhund
·
IT & mobiler Någon addade mig på msn under användaren evelynecovery46@hotmail.com för en liten stund sedan. Tänkte höra här om det är någon som...
2
Svar
23
· Visningar
3 371
Senast: Adelente
·
G
Ekonomi & Juridik Jag har blivit offer för ett försök till internetbedrägeri! Därför vill jag varna andra om detta och publicera mail som jag fått av...
Svar
7
· Visningar
3 441
Senast: terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp