Hjälp med tips på hundras!

Hanna_

Trådstartare
Hej alla hundproffs!

Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja.

Om oss:

Vi är en extremt djurkär familj där båda vuxna växt upp med hund. Vi har två katter och tre barn 5,9,13 som älskar och respekterar djur. Dom har aldrig gått över ngr gränser m våra katter samt rider o promenerar halva kvarterets hundar.

Vi bor i ett stort hus i en förort till Sthlm nära naturen men ändå i ett villaområde med mindre/täta tomter.

Vi är aktiva o gillar att vandra, jogga o cykla.

Hunden vi söker! En medel - stor hund som funkar riktigt bra i en social barnfamilj där barnens kompisar kommer o går. Absolut inte nervös/aggressiv/vaktiga tendenser.

Älskar att mysa då den kommer vara välkommen i soffa o sängar. Funka med katter.
Intelligent då jag planerar att träna sök i agility med hunden. Älska att leka med barnen, dra dom i pulka etc. Gilla simma o vatten.

MEN älskar samtidigt de värdiga hundraserna som inte är så hetsiga utan kan vara stilla och lugna inomhus. Kloka, lugna och pålitliga.

Inser att allt detta kanske är en omöjlig kombination.. kikar ex på korthårig collie, borzoi, ngn schäfer-mix , border collie, siberian huskey..

Skulle vara så tacksam för råd och förslag 🙏🏼 mvh Hanna
 
Hej alla hundproffs!

Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja.

Om oss:

Vi är en extremt djurkär familj där båda vuxna växt upp med hund. Vi har två katter och tre barn 5,9,13 som älskar och respekterar djur. Dom har aldrig gått över ngr gränser m våra katter samt rider o promenerar halva kvarterets hundar.

Vi bor i ett stort hus i en förort till Sthlm nära naturen men ändå i ett villaområde med mindre/täta tomter.

Vi är aktiva o gillar att vandra, jogga o cykla.

Hunden vi söker! En medel - stor hund som funkar riktigt bra i en social barnfamilj där barnens kompisar kommer o går. Absolut inte nervös/aggressiv/vaktiga tendenser.

Älskar att mysa då den kommer vara välkommen i soffa o sängar. Funka med katter.
Intelligent då jag planerar att träna sök i agility med hunden. Älska att leka med barnen, dra dom i pulka etc. Gilla simma o vatten.

MEN älskar samtidigt de värdiga hundraserna som inte är så hetsiga utan kan vara stilla och lugna inomhus. Kloka, lugna och pålitliga.

Inser att allt detta kanske är en omöjlig kombination.. kikar ex på korthårig collie, borzoi, ngn schäfer-mix , border collie, siberian huskey..

Skulle vara så tacksam för råd och förslag 🙏🏼 mvh Hanna

Jag tänker att dina önskemål krockar väldigt mycket med varandra - den ska vara lugn inomhus, värdig och lugn - där tänker jag vinthund som vuxen, men som valp/unghund kan det vara rätt mycket fart i dem. Du vill också ha samarbetsvilja för agility exempelvis - då går ju vinthundsraserna helt bort liksom husky. Bc och husky är extrema arbetsnarkomaner bägge två men helt motsatta krav på vilken typ av arbete som de behöver - springa flera mil om dagen i flock eller jobba med får i oländig terräng flera timmar om dagen?

Livet ni beskriver kommer inte att vara tillräckligt för ett lyckligt hundliv för 90 % av de raser du nämner. Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt om olika raser och deras behov innan du går vidare med rasletandet. Jag skulle föreslå en ras som är avlade för sällskap - de ät oftast käcka, glada och lättsamma hundar. Mellanpudel kanske?
 
Ni har tre ganska små barn som dessutom rider, troligen har en del läxor från skola osv som ni behöver hjälpa till med och annat. Hur mycket tid har ni till en hund? Hur skulle en "typisk vardag" se ut för hunden?

Fundera på det, kika sedan på de hundraser som skulle älska den typen av liv. Kolla sedan vilka av de raserna som är mest hälsosamma och försök via rasklubben att hitta seriösa uppfödare som kan guida er rätt :)
 
Min egen spontana tanke är en Golden Retriever eller Labrador. Men det finns ju betydligt mer kunniga hundmänniskor på Buke. Men gällande aktivt liv, det första jag tänkte när vi skulle skaffa hund är att det är betydligt mycket mer sannolikt att man överskattar hur mycket aktivitet man ger hunden än tvärtom. Vi landade därför på en av grupp 9:s piggare raser. För då får vi en hund som kan tycka det är kul med vandring, agility etc. Men som inte mår dålig om den inte får massor med stimulans i perioder. Dessutom är en mindre hund sjukt praktisk i Stockholms kommunaltrafik.
 
Absolut inte BC eller Husky 😅
Schäfermix låter väldigt risky, kan bli precis vad som. Borzoi är inte den mest idealiska agilityhunden 😁
Jag hade strukit dra barn i pulka, hur ofta är det ens så mycket snö i sthlm, och satsat på en mindre, aktiv sällskapshund. Den kan du träna agility och sök med, de kan både vandra och hänga med på löpturer och barnen kan också hantera den.
 
Min tanke föll omedelbums på labbe eller golden också, tycker inte någon av raserna du räknat upp passar in i det du beskriver att ni söker alls.
Eventuellt satsa på en mindre, trevlig spets till exempel. En härlig mittel eller finsk lapphund kanske? :)
 
Jag tänker att dina önskemål krockar väldigt mycket med varandra - den ska vara lugn inomhus, värdig och lugn - där tänker jag vinthund som vuxen, men som valp/unghund kan det vara rätt mycket fart i dem. Du vill också ha samarbetsvilja för agility exempelvis - då går ju vinthundsraserna helt bort liksom husky. Bc och husky är extrema arbetsnarkomaner bägge två men helt motsatta krav på vilken typ av arbete som de behöver - springa flera mil om dagen i flock eller jobba med får i oländig terräng flera timmar om dagen?

Livet ni beskriver kommer inte att vara tillräckligt för ett lyckligt hundliv för 90 % av de raser du nämner. Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt om olika raser och deras behov innan du går vidare med rasletandet. Jag skulle föreslå en ras som är avlade för sällskap - de ät oftast käcka, glada och lättsamma hundar. Mellanpudel kanske?

Tack så mycket! Jag har läst på om alla raser, såklart. Har också kontaktat olika uppfödare.
Jag tänker att dina önskemål krockar väldigt mycket med varandra - den ska vara lugn inomhus, värdig och lugn - där tänker jag vinthund som vuxen, men som valp/unghund kan det vara rätt mycket fart i dem. Du vill också ha samarbetsvilja för agility exempelvis - då går ju vinthundsraserna helt bort liksom husky. Bc och husky är extrema arbetsnarkomaner bägge två men helt motsatta krav på vilken typ av arbete som de behöver - springa flera mil om dagen i flock eller jobba med får i oländig terräng flera timmar om dagen?

Livet ni beskriver kommer inte att vara tillräckligt för ett lyckligt hundliv för 90 % av de raser du nämner. Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt om olika raser och deras behov innan du går vidare med rasletandet. Jag skulle föreslå en ras som är avlade för sällskap - de ät oftast käcka, glada och lättsamma hundar. Mellanpudel kanske?
Hej alla hundproffs!

Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja.

Om oss:

Vi är en extremt djurkär familj där båda vuxna växt upp med hund. Vi har två katter och tre barn 5,9,13 som älskar och respekterar djur. Dom har aldrig gått över ngr gränser m våra katter samt rider o promenerar halva kvarterets hundar.

Vi bor i ett stort hus i en förort till Sthlm nära naturen men ändå i ett villaområde med mindre/täta tomter.

Vi är aktiva o gillar att vandra, jogga o cykla.

Hunden vi söker! En medel - stor hund som funkar riktigt bra i en social barnfamilj där barnens kompisar kommer o går. Absolut inte nervös/aggressiv/vaktiga tendenser.

Älskar att mysa då den kommer vara välkommen i soffa o sängar. Funka med katter.
Intelligent då jag planerar att träna sök i agility med hunden. Älska att leka med barnen, dra dom i pulka etc. Gilla simma o vatten.

MEN älskar samtidigt de värdiga hundraserna som inte är så hetsiga utan kan vara stilla och lugna inomhus. Kloka, lugna och pålitliga.

Inser att allt detta kanske är en omöjlig kombination.. kikar ex på korthårig collie, borzoi, ngn schäfer-mix , border collie, siberian huskey..

Skulle vara så tacksam för råd och förslag 🙏🏼 mvh Hanna

Hej tack för råd! Jag har självklart läst på om raserna, samt kontaktat uppfödare. Det är inte stenhårt krav från mig på allt jag listade, det skulle ju utesluta de flesta raser. Mer vad jag drömmer om, sen får man kompromissa. Pratat med en uppfödare av borzoi som är mycket noggrann m vem som köper och hen tycker att vårt liv passar mycket väl med en sån hund. Vet att deras träning kräver mycket tålamod men går att träna utefter vad dom gillar, om det nu är spår eller annat. Är inte ett krav m en stjärna i agility. Finns också BC m mer eller mindre vall i sig. En större pudel kan absolut vara ett alternativ 😀
 
Min tanke föll omedelbums på labbe eller golden också, tycker inte någon av raserna du räknat upp passar in i det du beskriver att ni söker alls.
Eventuellt satsa på en mindre, trevlig spets till exempel. En härlig mittel eller finsk lapphund kanske? :)

TACK! Finsk lapphund är en väldigt fin hund men har inte erfarenhet av den rasen. Dom andra jag nämner har jag hälsat på/ varit nära. Hur är Finsk lapphund och vad är deras främsta behov för att trivas? 😃
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Definitivt inte siberian husky eller border collie, de är avlade på att jobba hårt och rastypiska kan vara mycket krävande. Huskyn har dessutom stark jaktinstinkt och kan lätt jaga och döda katter eller andra små djur (om den får chansen i och för sig säkert även lite större). Satsa på något mer åt sällskapshållet. Jag har haft hand om både siberian husky och korsning annan polarhund och border collie bland annat, fantastiskt fina individer men inte raser jag skulle rekommendera som en barnfamiljs första hund.
 
Jag tänker att dina önskemål krockar väldigt mycket med varandra - den ska vara lugn inomhus, värdig och lugn - där tänker jag vinthund som vuxen, men som valp/unghund kan det vara rätt mycket fart i dem. Du vill också ha samarbetsvilja för agility exempelvis - då går ju vinthundsraserna helt bort liksom husky. Bc och husky är extrema arbetsnarkomaner bägge två men helt motsatta krav på vilken typ av arbete som de behöver - springa flera mil om dagen i flock eller jobba med får i oländig terräng flera timmar om dagen?

Livet ni beskriver kommer inte att vara tillräckligt för ett lyckligt hundliv för 90 % av de raser du nämner. Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt om olika raser och deras behov innan du går vidare med rasletandet. Jag skulle föreslå en ras som är avlade för sällskap - de ät oftast käcka, glada och lättsamma hundar. Mellanpudel kanske?

Klokt inlägg.

*delvis kl*
Vet att jag säger Whippet i varenda rasvalstråd men jag tycker de är en bra, mellanstor hund, varken för mycket eller för lite hund, oftast glada och mer samarbetsvilliga än andra vintisar plus alla de andra fördelarna hos vinthundar. Så om agilityn ska bedrivas på glad amatör-nivå tror jag att Whippen räcker. Problemet är väl som du är inne på att de kan vara kaos de första åren 😂

Håller f.ö. med om att BC och husky går bort, även schäfer-ish (beror ju också på vad den är blandad med och vilka egenskaper som följer med där, och hur de funkar ihop. Jag tycker t.ex. att en viss BC-knäpphet inte alltid harmoniserar med explosiva kängurubakben och egensinnighet som i min ena hund. Han är perfekt och jag älskar honom men det är inte helt lätt att navigera.)
 
Hundar som är väldigt lätta att träna är ofta inte lämpliga att skicka ut på promenad med barn eller att ha fritt springandes bland barnens kompisar. De lär sig lätt och därför behöver man kontrollera vilka intryck de får så att det inte blir fel.

Min hund av vallhundsras har fått umgås en del med barn rätt fritt. Det har gått bra i stort sett. Men mycket på grund av tur - de ovanor hon utvecklat av detta har lyckligtvis varit lätt att hantera. En BC kan t.ex lätt lära sig att nafsa folk i fötterna..

Så för att kunna involvera barnen tycker jag att ni ska satsa på en hund med robust psyke, som inte är extremt lättlärd eller arbetsnarkoman. Och låt lämpligheten för agility komma i andra hand. De flesta hundar med bra fysik kan tränas i agility.

I er sits hade det även varit viktigt för mig att välja en hund som har stor chans att funka med andra hundar utan större problem.

Någon fågelhund kanske? Eller pudel.
 
Jag tänker att dina önskemål krockar väldigt mycket med varandra - den ska vara lugn inomhus, värdig och lugn - där tänker jag vinthund som vuxen, men som valp/unghund kan det vara rätt mycket fart i dem. Du vill också ha samarbetsvilja för agility exempelvis - då går ju vinthundsraserna helt bort liksom husky. Bc och husky är extrema arbetsnarkomaner bägge två men helt motsatta krav på vilken typ av arbete som de behöver - springa flera mil om dagen i flock eller jobba med får i oländig terräng flera timmar om dagen?

Livet ni beskriver kommer inte att vara tillräckligt för ett lyckligt hundliv för 90 % av de raser du nämner. Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt om olika raser och deras behov innan du går vidare med rasletandet. Jag skulle föreslå en ras som är avlade för sällskap - de ät oftast käcka, glada och lättsamma hundar. Mellanpudel kanske?
Jag tror också på mellanpudel! Jag tror att det är en optimal familjehund, försöker få min sambo att inse det också!
 
Jag tror också på mellanpudel! Jag tror att det är en optimal familjehund, försöker få min sambo att inse det också!
Egentligen inte riktat till dig, utan mer en allmän reflexion - varför föreslår folk alltid pudel i såna här trådar? Jag har svårt att se vad som skulle göra just pudeln så perfekt? (Efter att ha vuxit upp med pudel så är jag kanske lite färgad av det, jag tyckte som barn att han var så otroligt tråkig och önskade mig en "riktig" hund.)

@Hanna_ jag hade nog tittat på t.ex. labrador eller golden retriever i ert ställe. Ganska "lagom", trevliga hundar i mitt tycke! Med det du beskriver om er familj hade jag inte valt någon av de mer extremt "arbetsavlade" raserna som border collie eller siberian husky, även om jag förstår att de är tilltalande (det tycker jag med)!
 
Hundar som är väldigt lätta att träna är ofta inte lämpliga att skicka ut på promenad med barn eller att ha fritt springandes bland barnens kompisar. De lär sig lätt och därför behöver man kontrollera vilka intryck de får så att det inte blir fel.

Min hund av vallhundsras har fått umgås en del med barn rätt fritt. Det har gått bra i stort sett. Men mycket på grund av tur - de ovanor hon utvecklat av detta har lyckligtvis varit lätt att hantera. En BC kan t.ex lätt lära sig att nafsa folk i fötterna..

Så för att kunna involvera barnen tycker jag att ni ska satsa på en hund med robust psyke, som inte är extremt lättlärd eller arbetsnarkoman. Och låt lämpligheten för agility komma i andra hand. De flesta hundar med bra fysik kan tränas i agility.

I er sits hade det även varit viktigt för mig att välja en hund som har stor chans att funka med andra hundar utan större problem.

Någon fågelhund kanske? Eller pudel.

Tack för kunnigt svar! Agility kommer absolut i andra hand, mer att jag kan tänka mig det om hunden skulle trivas m det. Vad tror du om
irländsk setter eller vizla?
 
Egentligen inte riktat till dig, utan mer en allmän reflexion - varför föreslår folk alltid pudel i såna här trådar? Jag har svårt att se vad som skulle göra just pudeln så perfekt? (Efter att ha vuxit upp med pudel så är jag kanske lite färgad av det, jag tyckte som barn att han var så otroligt tråkig och önskade mig en "riktig" hund.)

@Hanna_ jag hade nog tittat på t.ex. labrador eller golden retriever i ert ställe. Ganska "lagom", trevliga hundar i mitt tycke! Med det du beskriver om er familj hade jag inte valt någon av de mer extremt "arbetsavlade" raserna som border collie eller siberian husky, även om jag förstår att de är tilltalande (det tycker jag med)!

Tack för bra svar! Kommer inte bli pudel för oss, det är inte min favorithund så håller med dig där 😅
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 459
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 671
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·
Övr. Katt Efter ha varit utan katt ett tag nu så börjar det kännas tomt utan. Vi är på jakt efter en ras som gillar gos och kel. Vi bor i...
Svar
17
· Visningar
1 954
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp