Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

L

Lord Owen

Jag håller på att sätta igång min häst, nu har vi kommit till galoppen (han har galopperats ute i tre veckor nu) och känner att man borde börja sätta in något mer i träningen, annat än att rida i skogen. Så jag har börjat tömköra och arbeta för hand med honom.

Nu undrar jag om ni tycker att detta träningsschema låter vettigt för en häst som varit i igångsättning sedan 28 december, efter 3 kotledsinflammationer (båda fram och vb) och en hasledsinflammation vb. Jag vill ju börja öka på det hela nu när jag kommit till slutet av den rekommenderade ingångsättningen (vet.s rek.) och undrar om detta verkar vettigt.



Måndag:Klättring (ridning i kuperad terräng) uppsuttet, skritt trav
och galopp på rakt spår
Tisdag:Lätt dressyrpass (tempoväxlingar och grundarbete = stora
mjuka spår och rep. av det han redan kan)
Onsdag:Tömkörning i skogen (dvs mest rakt fram men kuperat)
Torsdag: Promenad i skogen, då menar jag SKOGEN, ut bland träden.
Fredag: Vilodag
Lördag: Ridning, galoppfattningar och tempoväxlingar ute, lite klättr.
Söndag: Tömkörning, ev. på rid bana med bomarbete



Man kan räkna med att varje pass är kring 1 timme, då han värms upp i skritt i 15-30 minuter och efteråt skrittas av i 30 minuter. Lägger också in skritt på lång tygel några gånge i varje pass i någon minut efter något som är mer ansträngande.

Jag vill bygga upp hans ryggmuskler och öht hjälpa honom att komma tillbaka. Hela igångsättningen i övrigt har gått fint. Han känns mkt fräschare än innan och är MYCKET mer positiv till arbete. :angel: Förut kunde han (jag) knappt fixa en galoppfattning från skritt, nu kan han helt plötsligt galoppskänkel till båda galopperna hur lätt som helst.

Så, tycker ni att det verkar vettigt eller ska jag ta det lugnare någon dag? Detta schema har jag inte börjat med än då jag inte är säker på att det inte är för mkt. Funderar på om man ska byta ut en dag till mot vila, men tror att han hellre vill röra på sig. Ska givetvis också diskutera detta schema med vet. men är alltid bra med andras åsikter också. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

*putt putt****
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

Jag tycker det låter vettigt!
Bra att han arbetas så mycket utan ryttare.

Hur långa sträckor brukar det röra sig om då ni galopperar på rakt spår i skogen? Är det i eller ur form?
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

Evergreen skrev:
Jag tycker det låter vettigt!
Bra att han arbetas så mycket utan ryttare.

Hur långa sträckor brukar det röra sig om då ni galopperar på rakt spår i skogen? Är det i eller ur form?

Arbetet utan ryttare är för att stärka honom utan mig på ryggen och jag tror det är en himla bra väg att gå. :)

När jag tränar galoppfattningar i skogen är det bara max 5-10 språng galopp och sedan avbryt och ny fattning eller avbryt och skritt på lång tygel. Om jag inte tränar fattning så blir det väl galopp ,ax 1 minut i höger och samma i vänster med vila emellan. Men det handlar aldrig om längre perioder. Tror att det skulle slita väldigt mkt på honom i det här stadiet. Han gå oftast på bra framåt och går att korta och länga men formen är det si och så med. :o Jag vill inte tvinga honom till något och vi har inte kommitunderfund med varandra så pass än, jag vet inte riktigt vilka knappar jag ska trycka på men det kommer. Vi är i stadiet då det viktigaste är att gasne och formen fungerar, inte formen. :D Det viktigaste för mig är att han går avlappnat ochm jobbar med hela kroppen, inte bara springer.

Fast jag undrar, eftersom han är under uppbyggnad, kanske man ska ge honom en vilo dag till? En på måndagen kanske? Så att musklerna får vila. Men jag tror ändå han gillar att komma ut. Svårt de här.
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

*putt putt!!!!!!**
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

Om du nu känner att du vill ha en vilodag till men ändå tror att hästen vill ut, så lägg in en promenad i skogen till... Där du går i skogen och sedan gör trav fattningar från hand. Då står han inte, men det är inte som om det vore under ryttare...

Eller om du tar det du tänkt för måndagen och gör det från hand...

Jag gör själv så med min kille att är han trött i kroppen men ändå vill göra nått så tränar vi bugningar, eller går ut och går som man gör med en hund eller så. Då får han tänka men ändå inte nått slit i kroppen. Fast vi är inte så haja som ni med galoppen :D
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

95johsv skrev:
Om du nu känner att du vill ha en vilodag till men ändå tror att hästen vill ut, så lägg in en promenad i skogen till... Där du går i skogen och sedan gör trav fattningar från hand. Då står han inte, men det är inte som om det vore under ryttare...

Eller om du tar det du tänkt för måndagen och gör det från hand...

Jag gör själv så med min kille att är han trött i kroppen men ändå vill göra nått så tränar vi bugningar, eller går ut och går som man gör med en hund eller så. Då får han tänka men ändå inte nått slit i kroppen. Fast vi är inte så haja som ni med galoppen :D


Ja, det är ju mer att jag fått lära mig att musklerna behöver vila för att byggas upp. Det är därför jag känner att en till vilodag ska in men jag tror inte han skulle uppskatta det, han vill röra sig den här herrn. :D

Tack för tipsen!

Haja med galoppen, hur menar du? ;)
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

Låter bra men kan du inte rida istället för att gå å tömköra så mkt i skogen? Tycker det skulle bli väldigt trist...
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

Domigo skrev:
Låter bra men kan du inte rida istället för att gå å tömköra så mkt i skogen? Tycker det skulle bli väldigt trist...

Jag har ju en viss anledning till att tömköra istället. Det är bra för hästen att jobba utan att ha ryttarenes extra vikt på ryggen, det stärker. Och så har jag möjlighet att se hur han rör sig på ett annat sätt, kan därav också påverka på ett bättre sätt. Och så får jag också röra på mig! :idea:
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

Arbete utan ryttare är ett bra sätt att stärka, men det förutsätter att hästen får arbeta lite med ryggen och inte bara "lufsa" på.

Att galoppera fem språng och därefter bryta av tror jag inte bygger alls. Som jag ser det framför mig så "sätter hästen av" i galopp, varpå du genast bromsar och saktar av. Detta borde snarare ge en sänkt rygg (eftersom hästen inte gör övningen i form)= oönskat. Men min bild kanske inte stämmer.

Jag skulle försöka jobba hästen i lång låg form för att bygga upp ryggmuskulaturen. Galoppen skulle jag låta rulla på längre sträckor än de du beskriver så att hästen får en chans att hitta rytmen.

Om du bara rider 15 min i trav och galopp kanske det kan vara en idé att öka på ridtiden innan du börjar kräva arbete på böjda spår? Sitt av och led efter ridpasset så behöver du inte öka tiden du sitter i sadeln.
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

TantEster skrev:
Arbete utan ryttare är ett bra sätt att stärka, men det förutsätter att hästen får arbeta lite med ryggen och inte bara "lufsa" på.

Att galoppera fem språng och därefter bryta av tror jag inte bygger alls. Som jag ser det framför mig så "sätter hästen av" i galopp, varpå du genast bromsar och saktar av. Detta borde snarare ge en sänkt rygg (eftersom hästen inte gör övningen i form)= oönskat. Men min bild kanske inte stämmer.

Jag skulle försöka jobba hästen i lång låg form för att bygga upp ryggmuskulaturen. Galoppen skulle jag låta rulla på längre sträckor än de du beskriver så att hästen får en chans att hitta rytmen.

Om du bara rider 15 min i trav och galopp kanske det kan vara en idé att öka på ridtiden innan du börjar kräva arbete på böjda spår? Sitt av och led efter ridpasset så behöver du inte öka tiden du sitter i sadeln.


Ja, jag har börjat kräva mer form av honom i arbetet för hand, men det måste också komma långsamt.

Nja, så är det inte. Han ska fatta galoppen i balans och det är ju just fattninegn som aktiverar bakbenen. Sätta av i galopp gör han inte. Vi fattar, en bra fattning och galopperna lugnt ett par språng och sedan saktar man av och gör om samma sak fast i andra varvet/andra galoppen. Fattar du? Det är själva fattningen jag vill åt.

Att galopperna längre sträckor kommer senare, i intervallarbetet. Det är mer slitande för hästen att galopperna på längre sträckor om han inte kan arbeta i en riktigt bra form än. Risken är att han bara springer, utan att riktigt jobba.

Jag sitter av på slutet och 5 av de sista minuterna leder jag hem honom. Jo, jag ska börja öka passen till kring 1½ timme. Dvs öka den aktiva jobbtiden under passet. Låter det bra? :)
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

Okej, men det är bra! Galoppfattningar är kanon (om dom utförs rätt i balans, vill säga) bygger fina rumpmuskler och stärker galoppen :D

Finns det några bra/långa backar där ni brukar rida? isf kan du ju träna att galoppera lite längre fast i uppförsbacke nångång i veckan också.

Jag tror faktiskt inte att han behöver fler vilodagar, han går ju redan en hel del utan ryttare.
Om man ser på Onsdag/torsdag/fredag så går han 3 dagar i rad utan ryttare, varav en då han vilar helt & 1 där han "bara" promeneras(som också är bra träning, men inte så påfrestande).
Det är tillräckligt för att musklerna ska återhämta sig helt!
 
Sv: Hjälp med träningsschema efter igångsättning!

Evergreen skrev:
Okej, men det är bra! Galoppfattningar är kanon (om dom utförs rätt i balans, vill säga) bygger fina rumpmuskler och stärker galoppen :D

Finns det några bra/långa backar där ni brukar rida? isf kan du ju träna att galoppera lite längre fast i uppförsbacke nångång i veckan också.

Jag tror faktiskt inte att han behöver fler vilodagar, han går ju redan en hel del utan ryttare.
Om man ser på Onsdag/torsdag/fredag så går han 3 dagar i rad utan ryttare, varav en då han vilar helt & 1 där han "bara" promeneras(som också är bra träning, men inte så påfrestande).
Det är tillräckligt för att musklerna ska återhämta sig helt!


Ja, det låter bra. Jo, jag har sådana backar också och det tänker jag öka på efter hand. :D

Ja, den där dagen med promenad har jag tänkt byta ut mot tur i skogen beroende på väder och annat. Den dagen ser jag som en göra lite vad som helst dag, om man vill rida ut med någon eller så. :crazy: Men ska hålla det här träningsschemat nu i 3 veckor och sedan öka på efter hand. Hans tänder ska kollas den 22 april och det är om ca 3 veckor så det känns som om det är lagom.

Och vi behöver verkligen öva på tämkörningen, vi har samma problem med tömkörning på böjt spår som med longering. :smirk: Det vill säga att det smarta herrn har kommit på att om man vänder sig mot mig så har jag ingen koll längre och det blir inte så jobbigt. Så träning på det är nog helt klart på sin plats.

Tror också att det är mindre slitsamt för honom att introducera voltarbetet för hand då han lättare balanserar upp sig. Det jag ska öka på under dessa tre veckor är galopp passen, sedan efter de tre veckorna, då borde vi närma oss maj, så tror jag man kan gå över i lite mer intervall arbete. Och sedan i maj/juni om allt funkat så ska han på återbesök och kollas hur det går och sedan ska vi hitta en tränare. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 742
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976
Hästvård Hästen släpptes på sommarbete. Har sannolikt trampat snett och fått en kotledsvrickning på ett av frambenen. Veterinär har kollat och...
Svar
17
· Visningar
2 195
Senast: Mirabilis
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp