Hjälp med uppskattning och foder.

Bokkis

Trådstartare
Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon dag sedan. Han har tjock päls vilket fick mig att inte reagera alls på det förrän jag började känna och klämma. Dumma jag! :mad: :banghead:
Nåja, så här ser det ut i alla fall.
- 28 år gammal med inte de bästa tänder längre. Tänderna är nyligen åtgärdade och åtgärdas med jämna mellanrum, men han tuggar dåligt, inte jättedåligt, men inte som en "frisk" häst i alla fall.
- Fri tillgång på grovfoder ute.
- Till natten 4kg varav ca hälften är kvar en del morgnar. Andra morgnar kan allt vara uppätet.
- Revbenen känns rätt så tydligt under pälsen. Men som sagt, en hel del päls gömmer dem så jag ser inte hur det ser ut!
- Skrittas mellan 15-30 min ett par gånger i veckan bara, endera med eller utan ryttare.
- Har dåligt hö, tyvärr, men det är det enda vi får tag i här nu :banghead: Av detta har han ätit nu i någon månad och jag fick analysen på det denna vecka: MJ 7.69, smb. protein 15.1, en kvot på endast 1.96 :crazy: Verkligen skit med andra ord, men vad gör man?
Problemet jag har nu är att jag vet inte HUR jag ska räkna foderstaten då jag inte vet hur mycket han äter ute :confused:
Hans behov är MJ 63,5. Protein 381 utan arbete.
Lägger jag till 30 min skritt så är MJ 66.2 protein 397.2
Tar jag rakt av och delar höet på hästarna som äter av det så blir det 10kg ute + 4 kg inne, vilket skulle vara 14kg/dag. Men då skulle han ju knappast börja tappa i vikt då det skulle ge ett MJ på 107.7. Däremot proteinet ger ju endast 211.4 så det är ju för lite.
Fodersorter som jag har tillgång till här, som jag vet att han äter är:
Sojakross
MJ 11,81
Prot.455

Seniorfoder
MJ 11,65
Prot. 95

Mash
MJ 10,73
Prot. 89

Vetekli
MJ 10,15
Prot. 110

Ett föl-foder
MJ 8,7
Prot. 134

Lusern och liknande får man absolut inte i honom, då får man tvångsmata :grin: Hur ska jag räkna till honom? Hur gör ni andra med fri tillgång?
 
Hästar kan ju falla ur även med tillräckligt energi om proteinet saknas. Dessutom får hästar som har svårt att tugga sämre upptag av maten som helhet.

Hur är maskstatus? Hur mkt extra har du lagt på basbehovet för hans ålder?

Sen hade jag nog gett mash (för det är lättare att äta) med soja-kross och ev fölfodret (tycker inte om att ge soja, men är det ända sättet så är det). Fodrat på ganska långsamt, speciellt sojan och fölfodret, samt sett till att ge detta över flera (minst 3) portioner/dag.

Sen, om han inte går upp i vikt kanske det är dags att fundera på avlivning. Inte kul, men så ser verkligheten ut. Fick ju själv ta bort Tant för inte så länge sedan, delvis pga stelhet (svårt att resa sig från liggande) men också för att det var svårt att få i henne tillräckligt med mat för att hon skulle hålla hull.
 
Jag skulle gett honom en månad med havrekross, betfor och kli som kraftfoder för att se om aptiten och hullet ökar. Lättsmält, smaskigt och behöver knappt tuggas.
Skit samma med räknad foderstat på en så gammal häst om han nu inte har några problem med något som fång eller så.
Är det en stor häst hade jag gett hö som du brukar och på morgonen minst 1 kg havrekross och 5 dl betfor (att betforen är ordentligt slabbig brukar uppskattas). På kvällen 1 kg havrekross och några nävar vetekligegga.
 
Ja just det - så länge han inte äter under 10 kg hö så skulle jag glatt fodra med större mängder kraftfoder för att hålla hull vilket jag inte skulle göra med en yngre häst. Inget att förlora liksom.
 
Jag har en som är nästan lika gammal (ett år yngre) men med fruktansvärt dåliga tänder. Honom klarar jag att hålla i fint hull, nästan för bra om sanningen ska fram. Han får alltid fri tillgång på grovfoder i vårt fall ensilage. Men han kan i princip inte äta av det utan han pillar i sig de lite tunnare stråna och tuggar "bollar".
Därför får han istället sitt grovfoder i form av gräs- eller lusernpellets. I år och förra året har det varit gräspellets och han får 6 kg plus ca 1 kg betfor för att täcka hans grovfoder behov. Hästen är en varmblodstravare på ca 160 cm.
Så mitt råd är att om en gammal häst tappar och inte har bra tänder är det bättre att satsa på en annan typ av grovfoder än att börja ge mycket kraftfoder.
 
Äter inte hästen lusernpellets så testa om gräspellets går ner, min kräsna dam äter bra lusernpellets utan melass och ratar hackad lusern i alla former.

Funkar inte gräspellets så finns ju betfiber som oxå är ett grovfoder.
 
Men det verkar ju inte som han äter för lite grovfoder utan att grovfodret är för dåligt ELLER att han inte längre tar upp näring så bra. Då blir det inte bättre av hårdsmält grovfoder.
 
Äter han inte alltid upp sina 4 kg hö på natten så är ju risken stor att han inte heller äter särskilt många kilo ute pga. sina dåliga tänder. Jag har haft ett antal gamla hästar här på gården, både egna och inackorderade. Där har jag sett att både jag själv och andra hästägare överskattat hur mycket hö de gamla hästarna med dåliga tänder verkligen fått i sig. Medan hästägarna fortsatt räkna med att deras gamla hästar äter 8-10 kg hö om dagen precis som förr, har jag som bor på gården kunnat se att de ibland snarare fått i sig 2-3 kg om dagen. Har de dåliga tänder är risken stor att de äter mycket mindre hö än man tror och de kanske gjorde bara ett halvår tidigare.
Därför förespråkar jag alltid att de gamla hästarna här ska få chansen att få i sig mer lättätligt grovfoder om de vill det. De får numera alltid mycket stora mängder gröt(fri tillgång nattetid plus flera gånger om dagen) av uppblöta lusernpellets och betfiber med linfröolja på.

Nu äter ju inte din lusernpellets men jag hade testat blöta gräspellets plus betfiber i större mängd. Samt soja då för proteinet. På så gamla hästar räknar jag aldrig exakt på behov för man kan ju inte veta att de längre klarar av att ta upp allt man ger dem.
 
Har du prövat hippo grov alfa? Jag vet många väldigt kräsna hästar som äter det.

Jag ger bl a det till min 27-åring, i kombination med betfor och havre för att hon ska tillgodogöra sig proteinet.
 
Jag hade gett betfiber utefter hans behov. Jag hade alltså sett det hö han får i sig som bonus men inte räknat med det utan gett betfiber i sådan mängd att det täcker hans behov av energi och protein. Att ge kraftfoder för att täcka upp kan bli väldigt dumt för magen men självklart kan du blanda i sådant han gillar i betfibern för att få honom att äta upp. Ju fler givor du kan få till under dagen desto bättre är det. Gamla hästar har ofta ett ökat behov. Ca 20% mer än innan (både protein och energi) har jag räknat med tidigare och det har stämt ganska bra.

En häst med dåliga tänder kan sällan tillgodogöra sig hö, ensilage osv. även om hästen äter det utan hästen behöver lättuggat foder som hästen kan smälta.

Jag har haft en fjording som pga sjukdom fick dåliga tänder. Hon levde på 5 kg betfor/dag (torrvikt som sedan blöttes som vanligt). Det höll hon hullet fint på. Hon åt hö men kunde inte tugga det tillräckligt för att kunna tillgodogöra sig innehållet. Betfiber räknas som grovfoder och är därför ett bättre alternativ än kraftfoder.
 
Säger som Görel: prova Hippo Alfa. Hög andel grönmjöl. Vi lade på både riskli och olja för att optimera varje tugga och få så mycket protein och energi per svalt foder.

Jag hade föredragit lusern, men om det inte går ner i någon form blir vi ju tvingade att ta till annat. Och med tanke på ålder hade jag räknat med rätt mycket foder, efter invänjning. Blöt mat, gärna med betfor om hästen inte är sockerkänslig.
 
Min gamling (25) som än så länge klarar sig rätt bra på gräs och plastat (blött) vallfoder äter ändå alltid betfiber, linfrökaka och potatisprotein i grötform.

Varje dag, året om (tar bort proteinet på sommaren). Vilket gör det lätt att öka på den dagen hon behöver. Vilket är min plan när hon väl börjar falla ur, då kommer jag täcka dagsbehovet med gröt och resten ses som bonus.

Men revbenen är ett dåligt ställe att kontrollera just hennes hull. De är alltid lätta att känna, även när hon har fettdepåer vid svansrot, manke och mankam.
 
Säger som Görel: prova Hippo Alfa. Hög andel grönmjöl. Vi lade på både riskli och olja för att optimera varje tugga och få så mycket protein och energi per svalt foder.

Jag hade föredragit lusern, men om det inte går ner i någon form blir vi ju tvingade att ta till annat. Och med tanke på ålder hade jag räknat med rätt mycket foder, efter invänjning. Blöt mat, gärna med betfor om hästen inte är sockerkänslig.

Är hästen sockerkänslig så finns det betfiber utan tillsatt melass. Betfiber utan tillsatt melass har en sockerhalt på 5%, alltså under vad de flesta grovfoder har.
 
Tusen tack för alla idéer och nya infallsvinklar! :bow:
I ärlighetens namn så tror jag inte att det är många kg han knapprar i sig ute. Joo han står och tuggar vid balen som alla andra, men mycket så står han vid sidan om och bara "vilar" sig. I boxen på morgonen så ser man just dessa "höbollar" som han har spottat ut och inte fått tuggat. Ifjol vinter så hade jag ett bra hö med en kvot på 7, men ändå fick jag mata i honom extra, så jag tror inte att det är mycket han får i sig :down:
Ca 2kg/dag, det vet jag åtminstone att han får i sig, eftersom det brukar vara ca hälften kvar i boxen de morgnar han inte har ätit upp alla 4kg. Och, som sagt, vissa dagar så får han i sig 4kg, de nätter han har ätit upp. Men ute så vet jag som sagt inte alls.

Jag glömde tillägga att vi hade ett fall med kolik-känningar för någon vecka sedan också. Under våra 11 år tillsammans så har han aldrig tidigare haft något sådant. Jag vet inte om det var för att han får i sig för lite hö, så att tarmarna inte har tillräckligt att jobba med, eller om det var för att han hade druckit dåligt. Han dricker illa på vintern, och jag får lägga saker som smakar gott i vattnet (t.ex. melass) + alltid varmt vatten till honom för att han ska dricka ordentligt. Efter det, på inrådan av en annan kolikhäst-ägare, började jag ge honom ett foder som innehåller vetekli, betfor, melass och linfrön för att hålla igång magen och smörja tarmarna. Blev det rätt så tycker ni? Eller kanske det är bättre att köpa allt var för sig och ge?

Krossad havre har jag gett tidigare något år, men den foderproducent som vi har här så krossar det färdigt och lägger i säckar, så jag vet inte hur länge det har legat då jag kommer för att köpa. Är det inte så att krossad havre ska matas bort före en viss tid för att inte bli dåligt? Eller har jag fel? Någon annan häst här behöver inte krossad havre, så en säck räcker minst 2-3 veckor för mig innan den är uppäten, och då vet jag inte när det har blivit krossat före jag kommer :crazy:
Därav slutade jag att köpa det, då jag var osäker på kvalitén :angel: Hur är det med den saken?
 
Hur mycket havre och betfor vågar man mata i en häst per dag? :angel:
Satt och snabbräknade lite och räknar jag med att han nu är mager, svårfödd, vistas utomhus (största delen av dagen), 30 minuters skritt per dag och att han pillar i sig ca 6kg hö per dag (är det för mycket att räkna med tror ni?) då skulle det se ut ungefär så här.
6kg hö
1,1kg betfor
1kg havre
0,5kg sojakross
Hans behov då är MJ 73,5 och prot. 441,2. Detta ger ett MJ på 74.1 och prot. 455.8, kvot: 6,15.
I så fall delar jag upp denna giva på 2-3 gånger/dag, så att han verkligen äter allt.
Är det bra att börja med det tycker ni och se vad som händer? Eller ska jag hellre välja något annat foder?
Då har jag ju förstås inte räknat med fodret för hans kolik-känningar... Ska jag lägga till lite linfrön i fodret också, eller räcker det med betfor för att hans mage ska fungera tror ni?
Oj jösses man blir galen på sånt här :wtf:
 
Betfor är, som många andra sagt, ett grovfoder så det kan man fodra på rätt ordentligt.

Tänk på att fodra på rätt rejält, du vill ju inte håll a vikten utan öka den. Du kan nog gott (efter invänjning) dubbla det föreslagna.
 
Hur mycket havre och betfor vågar man mata i en häst per dag? :angel:
Satt och snabbräknade lite och räknar jag med att han nu är mager, svårfödd, vistas utomhus (största delen av dagen), 30 minuters skritt per dag och att han pillar i sig ca 6kg hö per dag (är det för mycket att räkna med tror ni?) då skulle det se ut ungefär så här.
6kg hö
1,1kg betfor
1kg havre
0,5kg sojakross
Hans behov då är MJ 73,5 och prot. 441,2. Detta ger ett MJ på 74.1 och prot. 455.8, kvot: 6,15.
I så fall delar jag upp denna giva på 2-3 gånger/dag, så att han verkligen äter allt.
Är det bra att börja med det tycker ni och se vad som händer? Eller ska jag hellre välja något annat foder?
Då har jag ju förstås inte räknat med fodret för hans kolik-känningar... Ska jag lägga till lite linfrön i fodret också, eller räcker det med betfor för att hans mage ska fungera tror ni?
Oj jösses man blir galen på sånt här :wtf:

Betfiber kan du efter invänjning ge helt fritt utav. Det är ett grovfoder precis som hö :)
1 kg havre är inte så mycket till en stor häst så det kan du ge. 0,5 kg soja är ganska mycket däremot. Jag hade höjt betfibergivan istället och gett minst 4-5 kg, gärna mer. Då vet du att han får i sig iallafall största delen av sitt behov. Betfiber innehåller 11,2 Mj och 57 gram smb rp/kg så med 5 kg får han då 56 Mj och 285 gram smb rp. Med tanke på magen så är betfor ett väldigt bra alternativ. Jag gissar att hans kolik berodde just på att han får i sig för lite fibrer och då är betfiber ett mycket bra val eftersom det både är lättsmält och innehåller mycket fibrer. Jag hade inte räknat med att han tillgodogör sig 6 kg hö utan ersatt hö´t med betfiber i foderstaten, dvs. jag hade gett samma giva hö som nu men inte räknat med det i foderstaten eftersom han troligtvis inte kan tillgodogöra sig innehållet. Linfrökaka tycker många hästar är smakligt och det är också bra för magen så det kan du ge.
 
Det är vitaminhalten som sjunker till största delen i havrekrossen. den hygieniska delen är ingen större fara med om det står torrt och hyfsat svalt. Håller helt med om Betfibret om han får i sig så lite hö. Jag trodde han fick i sig lite mer strån.
 
@Bokkis alltså utifrån hästen och de sjukt undermåliga grovfodret näringsmässigt ...
du kan ju helt räkna bort det i sammanhanget och ffa behöver du ju inte tabellräkna hästens behov utifrån x minuters motion i sammanhanget .

Det primära är ju att få i den smrp och MJ samt utöver det att den är tillräckligt kry utöver det att få fiberbehov och tuggbehov över dygnet tillräckligt för att kroppen ska må bra .

Är den mager och faller ur behöver du ju inte räkna på något exakt utifrån läget du beskriver utan du behöver fodra på med protein och energi. Äter hästen lusernhack vilket de flesta gör så löser du det dåliga grovfodret bra med det och sen utöver det kan du lägga på med MJ /ytterligare eventuellt protein.
 
Betfibrer är jättebra - till de hästar som äter det... Man ska inte ta för givet att det går att få i hästen kilovis med betfor!
Mitt ena avelssto bara blänger på mig om jag lägger betfor i hennes krubba, som om jag höll på att förgifta henne... (shetlandsponny!) Så till henne kan jag inte ens ge en deciliter!
Dotterns fullblodsvalack som är 22 år (och bott hos oss i några månader) och behöver mycket mat vägrar äta maten om den är blöt. Jag tänkte hjälpa honom med att fukta maten lite genom att ge betfor också. Men icke.... Han äter hellre sina pellets torra - även om han anser att lusernpellets är rätt äckligt...

Nämnda fullblodsvalack får, utöver fri tillgång på bra hösilage (om än något lågt i energi, vilket är bra till övriga hästflocken på gården...) ca 2 kg Hippo Grow Alfa och knappt 1 kg lusern/dag.
Hans 29-åriga shetlandskompis äter ett halvkilo vardera av lusern och grow alfa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 435
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp