Hjälp med uppskattning och foder.

Självklart hade det vartit bra om han kunde ville äta lusern eller kunde få ett hö med bättre värden.
Men..
Går det inte/han inte vill äta så ta vad han äter
Om det är mach eller senior foder (hade undvikit föl fodret) spelar inte så stor roll bara han äter och börjar gå upp i vikt kan du tillsätta kli eller soja är det ju toppen.
Dricker han dåligt kan ju blöt mat vara att föredra.
Stirra dig inte blind på siffrorna så länge han är mager så kommer han behöva mycket mer än tabellhästen.

Har en kompis som klipper hö (med sax) till sin gamling bara för att han ska äta bättre och till den hästen krävs det även att man i mellanåt kommer med lite "nytt" i foderhinken annars tröttnar han och slutar äta.
 
Men revbenen är ett dåligt ställe att kontrollera just hennes hull. De är alltid lätta att känna, även när hon har fettdepåer vid svansrot, manke och mankam.
Hehe, min behövde jag nästan anstränga mig för att känna revbenen om hon inte var mycket slimmad. Skulle jag banta ner henne så jag kände revbenen på henne som kompisarna så hade hon varit mer än lovligt tunn. Normalt inga fettdepåer utom mer eller mindre fett runt revbenen. Någon stallkompis tjuvmatade henne när hon kom åt för hon tyckte hon var mager fast revbenen knappt kändes.
 
Prova att blanda mycket betfiber med liten andel havre och mash för smaken. Mash brukar vara kryddad med örter. Välj en betfiber som löser upp sig till en gröt.

Jag hade varit väldigt försiktig med att plötsligt ge mycket havre och soja. Det är grovfoder hästen behöver få i sig, inte kraftfoder. Har du provat olika sorter lusern? De smakar nämligen inte det samma, mina vägrar vissa märken men andra är goda. Lusernhack? Ej Kraffts, den är grov. Jag ger en dansk hack. Linfröpellets kan du också ge. Potatisprotein är för det mesta bättre än soja, om hästen tål det.

Min 28 åring var i fint hull på ca 5-6 kg fint hö och lika många kilo uppblött betfiber+lusern. Du har ju otroligt lite protein i ditt hö så även om han åt massor hade det inte räckt till.
 
Gav min gamling (blev 31 år) med dåliga tänder och aptit, i princip fri tillgång på hö inne/ute (gick i egen hage på slutet). I vanliga hönät + i en stor plastbalja inne, eftersom han ej gillade när höet blev blandat med halm/spånet...:sneaky:
Fri tillgång på lusernhack och pellets i en uppghängd hink i boxen. Torrt eftersom han hatade blötta pellets. La även i hans Groov 120 eller Edel Avel däri, torra de med. Fick runt 0,5-2 kg per dag.
Havre, betfor, vetekli, foderjäst + andra tillskott.
Han tröttnade lätt på olika fodermedel, så man fick byta då och då. "Torrt" mat var godast. Blött mat äckligt, förutom betforn och vetekliet. Fick aldrig vara "soppa".
Fick samma foderstat året runt nästan, iaf de sista 3 åren. Stod inne om nätterna på sommaren, eftersom han behövde komma in och vila och äta nattetid.
Drack dåligt, så han fick alltid lite betfor eller äppeljos i vattenhinkarna. Vägrade dricka i vattenkopp.
Eftersom han hade PPID, så fick han 1½ tablett Prascend varje dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: SiZo
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 430
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp