Hjälp med vagn

Händer att spårvidden är justerbar så de går att trycka ihop vid transport med. Såg nåt sådant rockardbygge för flera år sen.
 
Nu har jag hittat en vagn jag vill ha!
Min häst är 144cm, passar en cob-vagn till henne?
Står så här:
2 sitsig rockad galonklädd sits med fjädring o ryggstöd av kraftigt stålnät svängel av metall kraftiga rejäla hjul 2,50*16" hjulavstånd cc 88cm sits 88*30 cob skakelläng 180*90 cm
Blir den bra tror ni?
Jag har en så smal rockard som jag enbart använder till lugn körning med shetlandsponnyer. Dottern lyckades välta med den en gång, för ett par år sedan...
Jag hade INTE velat ha en så smal rockard till vår D-ponny. (det står en Drive Out träningsrockard på önskelistan till henne, innan jag har råd med det inköpet får hon vänta med att bli inkörd)
1557094147419.png

Dotter 12 år och son 6 år, som klämmer ihop sig åt höger pga dåligt med luft i vänsterhjulet...
 
Jag har en så smal rockard som jag enbart använder till lugn körning med shetlandsponnyer. Dottern lyckades välta med den en gång, för ett par år sedan...
Jag hade INTE velat ha en så smal rockard till vår D-ponny. (det står en Drive Out träningsrockard på önskelistan till henne, innan jag har råd med det inköpet får hon vänta med att bli inkörd)Visa bifogad fil 29280
Dotter 12 år och son 6 år, som klämmer ihop sig åt höger pga dåligt med luft i vänsterhjulet...
Oj då! Men varför finns det inga sådana fast bredare på marknaden? Det finns ju ingenting emellan dessa och driveouts dyra. 😳
Undrar om man kan avboka beställningen? Får kolla det. 😢
 
Tillbaka på ruta ett 🤔 Det gick att avboka den. Vilken tur jag frågade er! Både jag och hästen är ju nybörjare så vi hade säkert kört vält med den. 🤕
Tack för goda råd, jag återkommer nog snart med ny fråga för jag har hittat en annan säljare nu som har flera alternativ.
 
Oj då! Men varför finns det inga sådana fast bredare på marknaden? Det finns ju ingenting emellan dessa och driveouts dyra. 😳
De billigare vagnarna är budgetalternativ, där man får vad man betalar för. Och kanske knappt ens det.
Korgen på min rockard kröktes, så att hela balansen i vagnen förändrades, när en av mina ponnyer blev biten av nån insekt och (för första gången i sitt 18-åriga liv) slog bakut och råkade träffa fronten.
Jag önskar också att det fanns billigare alternativ, men har accepterat att jag får vänta med att köpa tills jag har råd.
 
Tillbaka på ruta ett 🤔 Det gick att avboka den. Vilken tur jag frågade er! Både jag och hästen är ju nybörjare så vi hade säkert kört vält med den. 🤕
Tack för goda råd, jag återkommer nog snart med ny fråga för jag har hittat en annan säljare nu som har flera alternativ.
Det kommer ut många begagnade så här års, finns flera säljgrupper för sportkörning och vagnar på fb.
 
De billigare vagnarna är budgetalternativ, där man får vad man betalar för. Och kanske knappt ens det.
Korgen på min rockard kröktes, så att hela balansen i vagnen förändrades, när en av mina ponnyer blev biten av nån insekt och (för första gången i sitt 18-åriga liv) slog bakut och råkade träffa fronten.
Jag önskar också att det fanns billigare alternativ, men har accepterat att jag får vänta med att köpa tills jag har råd.
Har man bara ögonen öppna sen så kan man hitta vagnar som bara behöver lite småfix för mer rimliga pengar :).
Har 2st tävlingsgodkända vagnar med hårdgummihjul och justerbara skaklar, en gigg och en maratonvagn, tillsammans kostade de 15000kr :) vilket man knappt får en do rockard för.
Vet man bara vad man vill ha och skannar begagnatsidor tills ögonen blöder och sen är supersnabb så fort ngt kommer upp så kan man få dröm vagnen ^_^.
 
Vet man bara vad man vill ha och skannar begagnatsidor tills ögonen blöder och sen är supersnabb så fort ngt kommer upp så kan man få dröm vagnen ^_^.
I mitt fall är det bristen på pengar som gör att jag inte ens kan fynda just nu.
Annars vet jag att man kan hitta vettigt begagnat om man har ögonen öppna och möjlighet att göra snabba affärer.
 
Det kommer ut många begagnade så här års, finns flera säljgrupper för sportkörning och vagnar på fb.
Jag hat letat i ett par år redan 😊
Jag är tyvärr begränsad rent geografiskt av olika orsaker och av samma orsaker är renoveringsobjekt uteslutna och eftersom jag är nybörjare och inte vet hur det skall se ut vill jag inte köpa ett hemmabygge för jag kan inte avgöra om det är balanserat eller ej och min häst har skadat ryggen och därför är jag rädd för för högt skakeltryck.
Summa summarum därför får det bli ett billigt nyköp och hoppas det blir bra.
Räcker skakellängd 175 till en 144cm-häst? Eller behöver jag köpa till längre?
 
Händer att spårvidden är justerbar så de går att trycka ihop vid transport med. Såg nåt sådant rockardbygge för flera år sen.
Det var den tyvärr inte på denna jag nu hittat. Den har 175 cm och hästen är 144. Räcker det tror du? Man kunde köpa till längre också.
 
Det var den tyvärr inte på denna jag nu hittat. Den har 175 cm och hästen är 144. Räcker det tror du? Man kunde köpa till längre också.
@ptr menade spårvidden och inte skakellängd,
är det bara tillräckligt brett mellan hjulen (runt 126cm) Och det går att byta till längre skaklar vid behov så kan det mycket väl fungera med 175.

Har för mig att man kan gå efter täckes storleken +50cm för att få fram lämplig längd på skaklarna (att utgå ifrån i alla fall).
Dvs min har 135cm i täcke+50cm och bör kunna ha skaklar på 185cm. Har 190 vilket passar finfint :)
 
@ptr menade spårvidden och inte skakellängd,
är det bara tillräckligt brett mellan hjulen (runt 126cm) Och det går att byta till längre skaklar vid behov så kan det mycket väl fungera med 175.

Har för mig att man kan gå efter täckes storleken +50cm för att få fram lämplig längd på skaklarna (att utgå ifrån i alla fall).
Dvs min har 135cm i täcke+50cm och bör kunna ha skaklar på 185cm. Har 190 vilket passar finfint :)
Tack för svaret! Då har jag äntligen bestämt mig nu. Åh vad spännande!
Tack för hjälpen allihop ni räddade mig kanske ifrån omkullkörning med den smala vagnen. 😅😁
 
Nu har jag fått hem min vagn men inte provkört ännu, det tog tid att montera den.
Vilket håll skall öglan för bakselen vara vänd åt? Utsidan eller in mot hästen?ABE6E4BE-C984-46C0-901D-1DC87A05A9F6.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Lite mörk bild men hur sitter selen?
Jag vet inte hur högt bröstan skall sitta, samma med bakselen och inte heller hur hårt man skall spänna däckelgjorden och remmen som går utanpå gjorden.
Vad fyller den remmen för funktion?
 

Bifogade filer

  • 3421D1EC-D2DE-492A-A0E5-9ADDB95DC1EF.jpeg
    3421D1EC-D2DE-492A-A0E5-9ADDB95DC1EF.jpeg
    249,4 KB · Visningar: 88
bröstan ska sitta ovanför bogspetsarna, men inte så högt att det blir tryck mot halsen. ser ut som den ska upp lite.
bakselen verkar finnas lite olika tumregler, men sitter den ungefär mitt emellan sittbensknölen och knäet på höjden så är det ganska rätt. Har du den i knähöjd eller lägre så kommer trycket från vagnen vid inbromsning göra att hästen "knäar" och sätter sig...
däckelgjorden ska sitta ganska hårt, men inte nödvändigtvis lika hårt som en sadelgjord
den andra remmen (haha, jag är kass på vad delarna heter!! :laugh: 😜) ska sitta lite lösare.
 
bröstan ska sitta ovanför bogspetsarna, men inte så högt att det blir tryck mot halsen. ser ut som den ska upp lite.
bakselen verkar finnas lite olika tumregler, men sitter den ungefär mitt emellan sittbensknölen och knäet på höjden så är det ganska rätt. Har du den i knähöjd eller lägre så kommer trycket från vagnen vid inbromsning göra att hästen "knäar" och sätter sig...
däckelgjorden ska sitta ganska hårt, men inte nödvändigtvis lika hårt som en sadelgjord
den andra remmen (haha, jag är kass på vad delarna heter!! :laugh: 😜) ska sitta lite lösare.
Aha tack! Får kolla imorgon hur högt jag hade bakselen.
Är det inte konstigt att brösta-delen är lös, ska den inte sitta ihop med däckeln på något sätt?
 
Tänkte provköra imorgon. Är jättenervös, min häst är inte körd på 13 år (den på bilden) och han är dessutom lite hispig. Ni får hålla tummarna att jag inte hamnar i diket! 😬
Sedan är nästa projekt att köra in den hästen som vagnen är avsedd för. 😄
Tänk vad det är fantastiskt med hästar, det finns alltid nya saker att öva på (och nya tillbehör att köpa till det man vill göra 😎).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp