Hjälp med val av foder

Ajda

Trådstartare
Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys.
Men nu har priset gått upp och en säck kostar 500 kr+. Lite dyrt tycker jag. Vi her inga större mängder, men har tre hästar. Så en säck går åt relativt snabbt.

Min fråga är om någon ör duktig och kan råda mig om det finns något annat foder jag kan ge.
Nu är förra årets hö slut oavsett och ingen analys finns än på det nya. Återförsäljaren trodde det skulle visa liknande värden som förra året.
Mina behöver tillskott av protein i såfall. Krafft sa 2-3 dl muscle up och 1 dl mineral orginal.
 
Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys.
Men nu har priset gått upp och en säck kostar 500 kr+. Lite dyrt tycker jag. Vi her inga större mängder, men har tre hästar. Så en säck går åt relativt snabbt.

Min fråga är om någon ör duktig och kan råda mig om det finns något annat foder jag kan ge.
Nu är förra årets hö slut oavsett och ingen analys finns än på det nya. Återförsäljaren trodde det skulle visa liknande värden som förra året.
Mina behöver tillskott av protein i såfall. Krafft sa 2-3 dl muscle up och 1 dl mineral orginal.
Jag ger GG protein special, den har liknande värden som kraffts. GG tar 359 för 15kg
 
Samma här. Kör på Granngårdens elit protein special.
Men det är 359kr för 15 kg, muscle up säljs i 20kg säckar. Men ca 2kr billigare per kg foder 👍🏻
 
För några år sedan räknade jag ut pris per gram smältbart råprotein för ett antal olika fodermedel. Tyvärr är det inte jättestora skillnader för färdigfodren, men granngårdens protein special låg i alla fall då lite lägre än muscle up. Sojaprotein är betydligt billigare, men alldeles för oetisk hantering för mig. Det billigaste för mig tänkbara alternativet är rent potatisprotein, men det behöver ju blandas i något, t ex betfor.
 
Då köper jag nog GG protein pellets i stället.
Har granngården i stan så deras foder och kraffts är det lättaste att få tag i. Om det inte är slut i butik, som j….a vanligt(!).

Hur är era granngårds butiker? Lika bedrövliga som våran? Allt är slut, jämt.

Överväger att åka 3 mil till en annan butik för att köpa foder (ej gg) snart.
 
Då köper jag nog GG protein pellets i stället.
Har granngården i stan så deras foder och kraffts är det lättaste att få tag i. Om det inte är slut i butik, som j….a vanligt(!).

Hur är era granngårds butiker? Lika bedrövliga som våran? Allt är slut, jämt.

Överväger att åka 3 mil till en annan butik för att köpa foder (ej gg) snart.

Ett tips är annars om din butik inte har det du behöver inne att du kan beställa hem foder och hämta upp i din butik förutsatt att de har varan inne på lagret. Tar typ nån dag bara 🙂
 
Då köper jag nog GG protein pellets i stället.
Har granngården i stan så deras foder och kraffts är det lättaste att få tag i. Om det inte är slut i butik, som j….a vanligt(!).

Hur är era granngårds butiker? Lika bedrövliga som våran? Allt är slut, jämt.

Överväger att åka 3 mil till en annan butik för att köpa foder (ej gg) snart.
Jag har inte haft det problemet
 
Om det enbart är protein du behöver tillsätta så är potatisprotein ett hett tips. Mycket protein på väldigt liten mängd. Jag ger det till min häst som behöver extra protein men inte behöver kraftfoder i övrigt och än så länge funkar det bra, dock för tidigt att utvärdera effekterna på lång sikt.
 
Går även att tillsätta sojakross (eller vad ni nu vill kalla det) , men det är ett fodermedel man kanske bör välja bort av miljöskäl, och om man använder det bör man tänka på att vänja in det långsamt och inte överskrida rekommenderad maxdos.

Potatisprotein var förr lite meckigt att få tag i där jag bodde, kunde vara slut ett tag så det blev avbräck i fodring 🙈.

Beroende på hur mycket protein som behövs kan ju olika former av lucern vara ett alternativ, men gissningsvis behövs kanske mer om de rekommenderar muscle up.
Granngården har också några olika egna protein foder. De kan ligga lite lägre i pris, har tyvärr inte koll på hur mycket.

Bäst vore väl en oberoende foder rådgivare, som inte säljer ett visst märke, alternativt att beräkna foderstat själv..
 
Jag köper svenskt potatisprotein från Swedfed och ger tillsammans med halländsk gräspellets från Salsa. Enkelt att variera det tillsammans med svensk raps- eller linfröolja från Gunnarshög beroende på behov. Funkar enkelt att justera mängder både till min lättfödda och hans numera svårfödda kompis.
 
Potatisprotein är betydligt billigare, om du kan få tag i det smidigt. Jag köpte på Fyra Tassar senast men de är rätt dyra, har tidigare köpt potatisprotein på Orga Kvarn och då har det varit väldigt ekonomiskt. Är dock en bit för dig att åka till Skärblacka.

(Man behöver ringa Orga och beställa innan man köper, de maler på beställning och då väljer man hur mkt man vill köpa)

Jag brukar blanda med lite lusern. Typ en dl räcker.
 
Potatisprotein är betydligt billigare, om du kan få tag i det smidigt. Jag köpte på Fyra Tassar senast men de är rätt dyra, har tidigare köpt potatisprotein på Orga Kvarn och då har det varit väldigt ekonomiskt. Är dock en bit för dig att åka till Skärblacka.

(Man behöver ringa Orga och beställa innan man köper, de maler på beställning och då väljer man hur mkt man vill köpa)

Jag brukar blanda med lite lusern. Typ en dl räcker.

Skärblacka blir för långt bort.
Jag tror jag testar granngårdens protein special nu. Sen får jag se vad årets analys visar. Men den kommer nog inte förens framåt början på hösten. 2 av 3 hästar går på gräs också så de har inte samma behov nu som den tredje som bara äter hö. Men den tredje som bara går på hö är den som ser finast ut i kroppen.
 
Då köper jag nog GG protein pellets i stället.
Har granngården i stan så deras foder och kraffts är det lättaste att få tag i. Om det inte är slut i butik, som j….a vanligt(!).

Hur är era granngårds butiker? Lika bedrövliga som våran? Allt är slut, jämt.

Överväger att åka 3 mil till en annan butik för att köpa foder (ej gg) snart.
Det är samma här, har också en vän som jobbar på GG som bekräftat att det är pga Ukraina.

Så hett tips, köp på er saltstenar när ni ser dom i lager... För det är osäkert när det kommer in nytt.
 
Jag köper svenskt potatisprotein från Swedfed och ger tillsammans med halländsk gräspellets från Salsa. Enkelt att variera det tillsammans med svensk raps- eller linfröolja från Gunnarshög beroende på behov. Funkar enkelt att justera mängder både till min lättfödda och hans numera svårfödda kompis.
Jag har också Swedfeds potatisprotein, deras mash som "skrammel", samt betfor. Jättenöjd, blir bra ekonomi på det också. Dom skickar över hela landet, jag bor i Norrbotten.

Tidigare krånglade jag med att ta in Agrobs och liknande från Tyskland 😅.
 
Jag har också Swedfeds potatisprotein, deras mash som "skrammel", samt betfor. Jättenöjd, blir bra ekonomi på det också. Dom skickar över hela landet, jag bor i Norrbotten.

Tidigare krånglade jag med att ta in Agrobs och liknande från Tyskland 😅.

Jag safeade och köpte St Hippolyt Glyx Mash bara för jag vet hästen gillar det när han blev kinkig med maten för ett tag sedan men har egentligen också tänkt testa någon av deras foder för den där 1 dl jag använder (till 1 dl gräspellets och 1 dl potatisprotein 😅) för ökad smaklighet! Nästa gång ska jag vara mer förberedd och ha kollat upp det innan :)
 
Det är samma här, har också en vän som jobbar på GG som bekräftat att det är pga Ukraina.

Så hett tips, köp på er saltstenar när ni ser dom i lager... För det är osäkert när det kommer in nytt.

Det är inte bara fodret som är slut. Och det har varit så en längre tid. Minst 1 år.

Tack för tipset om saltstenarna!
 
Vi kör på eqvital foder och är super nöjda (mixat med potatis protein, linnfrökaka och anpassade mineraler). Super nöjd med detta och priset har varit mycket bättre än färdig foder på granngården. Nu får dom ju tyvärr höja priserna på det fodret med.
 
Då köper jag nog GG protein pellets i stället.
Har granngården i stan så deras foder och kraffts är det lättaste att få tag i. Om det inte är slut i butik, som j….a vanligt(!).

Hur är era granngårds butiker? Lika bedrövliga som våran? Allt är slut, jämt.

Överväger att åka 3 mil till en annan butik för att köpa foder (ej gg) snart.

Jag ger krafft lusern med melass till min ponny. Nu sist var det ett himla trassel att få tag på. Först var det slut i affären men fanns på nätet. Så jag beställde en säck. Men ordern makulerades dagen därpå. Suck. Sen fanns det plötsligt på nätet igen tre dagar senare, så jag beställde en säck och kunde hämta i butiken. Men efter det var det tvärslut ett tag igen. Tur för mig så behöver ponnyn bara 1 hg, men det kanske är lika bra att bunkra för vintern så fort man fått analysen…

Hästen äter endast soja, så där blir det enklare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 079
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 817
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp