Hjälp mej att tänka!

J

Jezz

Försäkringsfråga:
Har 4 pållar nu.. varav 3 är stor hästar (+ en shettis).
Premierna på försäkringarna har ju höjts ganska mkt.. jag har inte råd längre!

Om jag tar ett exempel på ena pållen:
4-årigt halvblod... köptes för 60.000 kr och vill ha honom livförsäkrad där nånstans.
Har idag Agria uppdelat på 40.000 i A1 + 20.000 i A2 och Maximal vet.vård (25.000 kr).
Tror jag betalar 6.600 kr/år...

Totalt betalar jag 16.000 kr för mina pållar/år :o det är aldeles för mkt!!

Är det helt idiotiskt att bara ha A2 och istället utöka vet. vården?

Funderar även på Folksam, dom har ju en bättre vet.vård (60.000 kr).

Åh, detta är verkligen svårt.. men det känns som att jag måste göra något åt dessa hiskeliga summor!! :(

Helst vill man ju ha A1:an på alla.. men det är uteslutet!
 
Det där är ju en bedömningsfråga som du måste fundera på själv.. Det innebär ju alltid en risk att sänka försäkringen mm - är du villig att ta den så gör det.

Själv kan jag berätta att jag både sänkte livvärdet och bytte bolag detta året just för att jag anser att det kostade för mkt att ha de försäkrade i högre. Då var ändå båda hästarna underförsäkrade innan. :crazy: Själv resonerade jag som så att om det händer något med någon av hästarna så den måste avlivas så får jag ut 20000 kr på försäkringsbolag, sen har jag lite sparat och om jag väntar ett par månader så har man sparat ihop en hel del på att ha en häst mindre - och då har jag så pass mkt att jag kan köpa en likvärdig häst (dock kanske lite yngre och mindre utbildad men det ser jag inte som ett problem).. Jag hade ändå inte velat köpa en ny häst direkt :cry:

Hoppas du kommer på en bra lösning för dig! :)
 
Byt ras :crazy:

Viktigast för mig är veterinärvårdsförsäkringen, du kan förresten höja din Agria till 50.000 precis som man kan välja att ha 60.000 i Folksam.

Sen skulle jag göra lite olika med ston och valacker vad gäller A1delen. Om stoet gör illa sig så den inte kan tävla men kan gå hemma och den har ett avelsvärde så kan man ju sälja och får på så vis igen lite pengar.

En valack är ju "förbrukad" på ett annat sätt och då skulle jag nog ha lite mer i liv. :confused:

Men... jag vet inte :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står inför ett ev köp av en till häst, en ponny. Det är en fyraåring som är helt oförsäkrad eftersom uppfödaren har ett stort antal...
2
Svar
33
· Visningar
2 443
Hästvård Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p Har en 19:årig...
Svar
16
· Visningar
1 718
Senast: Ingela_S
·
Hästmänniskan Har just suttit och tittat lite på försäkringsbolag. Försäkrade upp min i Folksam när jag köpte honom i juni, försäkringen är svindyr...
Svar
16
· Visningar
1 969
Senast: Hera
·
Avel Måste bestämma mig innan tisdag! Har beslutsångest... Fölis är försäkrad via Agria sedan 2:a levnadsdagen, eftersom hans mor är...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp