Hjälp mig äta havregrynsgröt

Zpunk

Trådstartare
Jag ska försöka lära mig äta havregrynsgröt. Idag var första försöket, körde bara grynen med vatten och salt i mikron, slängde i lite hallon och hade på lite mjölk. Det blev verkligen vidrigt 🙈 alldeles för slemmigt för att jag ska klara att äta upp det.

Någon som har tips på hur jag ska göra kommande försök för att kanske lyckas?
 
Jag ska försöka lära mig äta havregrynsgröt. Idag var första försöket, körde bara grynen med vatten och salt i mikron, slängde i lite hallon och hade på lite mjölk. Det blev verkligen vidrigt 🙈 alldeles för slemmigt för att jag ska klara att äta upp det.

Någon som har tips på hur jag ska göra kommande försök för att kanske lyckas?
Du kan mixa den med stavmixer. Då blir det en helt annan konsistens och nästan som mannagrynsgröt.

Jag äter alltid min havregrynsgröt med någon sylt (och mjölk). Jordgubbssylt är gott :) ! Min man äter sin med sirap och mjölk.

Hälften havregryn och hälften rågflingor blir också en jättegod gröt.

Kanske ska tillägga att jag alltid kokar på spisen.
 
När jag äter bovetegröt (havregrynsgröt äter jag inte) så blandar jag i frysta hallon. Det blir jättegott då! Bara gröt utan något till känns för mig lite för tråkigt.
 
Du kan mixa den med stavmixer. Då blir det en helt annan konsistens och nästan som mannagrynsgröt.

Jag äter alltid min havregrynsgröt med någon sylt (och mjölk). Jordgubbssylt är gott :) ! Min man äter sin med sirap och mjölk.

Hälften havregryn och hälften rågflingor blir också en jättegod gröt.

Kanske ska tillägga att jag alltid kokar på spisen.
Bra tips, ska prova mixa nästa gång! Och rågflingor.
 
När jag äter bovetegröt (havregrynsgröt äter jag inte) så blandar jag i frysta hallon. Det blir jättegott då! Bara gröt utan något till känns för mig lite för tråkigt.
Blir bovete mindre slemmigt? Jag hade på hallon med pga älskar det men det räddade tyvärr inte situationen idag.
 
Jag håller på med samma projekt. Jag har fått minska mängden vatten för att bli av med slemmigheten. Nu är det ätbart, förutsatt att det serveras med rikligt av äppelmos. Jag har ingen mjölk till, är rädd för att det blir ännu geggigare och oaptitligare då.

Sen är min nästa fundering hur tusan man håller sig mätt på havregrynsfrukost, jag blir vrålhungrig en timme efter. Så nu får jag experimentera med mängden havregryn också.
 
Jag klarar inte av att ha (kall) mjölk på gröten, det blir jätteslemmigt.

Sen handlar det om proportiner (vatten vs havregryn) och där kan man behöva testa sig fram för att hitta det som är optimalt för en själv.

Och sen är gröt lite slemmig över lag, oavsett sort.
 
Jag håller på med samma projekt. Jag har fått minska mängden vatten för att bli av med slemmigheten. Nu är det ätbart, förutsatt att det serveras med rikligt av äppelmos. Jag har ingen mjölk till, är rädd för att det blir ännu geggigare och oaptitligare då.

Sen är min nästa fundering hur tusan man håller sig mätt på havregrynsfrukost, jag blir vrålhungrig en timme efter. Så nu får jag experimentera med mängden havregryn också.

Havregryn(sgröt) sänker blodsockret, kan det vara något sådant som spökar för dig?
 
Blir det mindre slemmigt då? 🤞

Ja, det tycker jag. Då kan du också röra runt och få till en bättre konsistens. Sen är ju havregrynsgröt alltid lite slemmigt. Men det blir mer så om man gör det i mikron. Jag tycker att det blir godare om man ersätter en del (eller allt) av vattnet med mjölk.

Jag har gjort chokladgröt med ägg i:

1 dl havregryn
50% vatten 50% mjölk (minns inte mängd nu)
Salt

Låt koka upp och koka till halvklart under omrörning.

Ta bort grytan från den varma plattan. Tillsätt 2 tsk kakao. Rör om.

Sen tillsätter man 1 ägg under omrörning. När man rört ner ägget helt i gröten ställer man tillbaka grytan på plattan och rör hela tiden!! När man känner att gröten tjocknat lite (dvs ägget är tillagat) är det klart!

Servera med det du tycker om. Jag brukade ha jordnötssmör och mjölk. Men kokosflingor och mjölk är också gott! Funkar säkert med bär/sylt också!
 
Jag håller på med samma projekt. Jag har fått minska mängden vatten för att bli av med slemmigheten. Nu är det ätbart, förutsatt att det serveras med rikligt av äppelmos. Jag har ingen mjölk till, är rädd för att det blir ännu geggigare och oaptitligare då.

Sen är min nästa fundering hur tusan man håller sig mätt på havregrynsfrukost, jag blir vrålhungrig en timme efter. Så nu får jag experimentera med mängden havregryn också.
Testa med hälften rågflingor. Det mättar mycket bättre, upplever jag :) .
 
Havregryn(sgröt) sänker blodsockret, kan det vara något sådant som spökar för dig?
Det visste jag inte, det är inte omöjligt. Ska bli intressant att se vilket monster jag blir idag då, när jag tvingade i mig 50 % mer än vanligt i hopp om att bli mättare :p
 
Jag använder mig av kokhett vatten, eftersom jag ändå kokar upp tevatten, sen låter jag grynen dra någon minut och sen in i micron. Ibland river jag äpple som jag blandar ner innan jag micrar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: MiniLi
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: Rosett
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 638
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp