Hjälp mig att bli god igen

_EVL_

Trådstartare
Nu var det länge sedan jag var och läste på det här forumet...kanske har något med det att göra!? :smirk: Jag känner iallfall att jag håller på att förstöra relationen med min häst. En relation som jag själv tycker att jag byggt upp ganska långt! Jag vet inte om det är ridningen som kommit emellan eller om det är för att jag själv har ändrats.

Vi kommer iallfall fortfarande rätt så bra överens på marken, även om jag ser att hon även där försöker ifrågasätta vem som är ranghögst. Värst är det ändå när vi rider. Då tar hon över kommandot direkt. Inte så att hon sticker iväg någonstans eller så, det är hon alldeles för lat för :smirk: Däremot så har hon en väldigt bestämd vilja om vilket håll vi ska gå åt :crazy: Jag vet inte vad jag ska göra åt det. Det har blivit fler och fler dragkamper i munnen och jag har fått fler och fler utbrott på henne...vilket jag vet är jättefel! och jag får alltid jättedåligt samvete efteråt :cry: nu måste jag verkligen få slut på de här dumheterna från min sida...jag vill inte att hon ska behöva stå ut med mig...Så nu behöver jag hjälp! Vet inte vad jag ska göra...förstår att jag inte berättat så jättemycket, men fråga vad ni vill veta så fyller jag in luckorna..
hur ska jag få tillbaka henne förtroende? hur ska jag kunna bli snäll mot henne? och hur hindrar man tillfälliga vredesutbrott från att komma ut?
 
Finn grunden till dina vredesutbrott...... om du inte haft den innan så finns det säkert nån annan anledning än hästen som gör att du blir arg!
Å det där med att få hästens förtroende tebax överlåter jag åt experterna....
 
Vad händer om hon får bestämma? Ni går åt det håll hon vill, alltså?

När det gäller att bygga upp ilskan, är nog enda sättet att aldrig börja. :) Livet med din häst skall vara skoj, trevligt och glatt. Lätt att skriva, men kanske svårare att uppnå i verkligheten ibland. Om vi inte trivs med häst, faller vitsen med att ha en. Som jag ser det. Vi skall NJUTA häst, eller hur? ;)

Jag förutsätter att hästen är OK och att sadel osv passar på din häst!

LIA
 
Oftast blir det dragkamp i munnen där jag vinner och vi går dit jag vill, men det känns jättegrymt och helt fel. :cry: Gör jag inte det så går vi dit hon vill ja.

Altså jag går ju inte runt och är arg på min häst jämt. Jag älskar henne verkligen och vi kan ha jättekul tillsammans...det är bara det att...jag har nog lite kort stubin, kan få utbrott när hon inte "gör som jag vill". Usch va hemsk jag låter...

Jag har funderat på om sadeln har en del i det här, och jag misstänker att så kan fallet vara till en del men inte helt. så jag ska iallfall testa barbacka ett tag. Men jag är säker på att det ändå inte bara är sadeln...
 
Vad jag undrade var, vad som händer om din häst får bestämma? Du vet, vi måste inte alltid få som vi vill, vi människor. Om hästen har egna idéer, varför inte utforska dom? Iaktta vad hästen gör i olika situationer och försök klura ut varför.
Kom ihåg att ni är två individer som skall göra något tillsammans och att även hästar har önskemål och intressen samt vill ha ut något trevligt av er samvaro. Alltför många ser och behandlar hästen bara som ett intelligensbefriat ridredskap.
Alltså, låt hästen bestämma nästa gång (inom rimliga gränser) och bry dig inte om att ta strid "bara för att vinna".

LIA
 
Okej du menar så! jo jag har faktiskt låtit henne bestämma ibland...men i efterhand börjar jag alltid tänka att det kanske inte är så bra? borde man inte vara konsekvent?
 
Skall man vara konsekvent? Ja, absolut!
Men konsekvens får inte betyda "ej flexibel", "ej öppen för andra intryck", "jag bestämmer" osv!
Däremot t ex: "stå still vid sadling", "käka inte på grimskaftet" osv.

Naturligtvis vill man att hästen skall vara lydig, men varför neka den att tänka själv?
Varför hästen vill gå åt ett annat håll än du, vet du inte. Inte heller vart. (Jag spånar!) Kanske för att där finns någon trevlig hästpolare, eller att därborta bjussar någon på äpple, åt det hållet luktar det intressant osv.
Det är ju lika möjligt, att hästen bara inte vill gå åt ditt håll, för där blir det jobbigt, där finns en farlig hund, där var det halt i vintras osv.
I vilket fall, vore det väl intressant att försöka klura ut orsaken? Och framför allt, tänk ALDRIG: "Hästen får inte vinna"! Vägrar hästen att vara med på något, ta en omväg (bildlikt) till målet i st f att eskalera konflikten. Det är mentalt du leder/styr hästen, inte fysiskt.

LIA
 
Jag börjar förstå vad du menar...antar att du har rätt också. Men vad ska jag göra? hur ofta ska hon få som hon vill då? oftast vet jag vart hon vill gå...rakt in i skogen och lufsa på, eller tillbaka till stallet :smirk:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Fritid Hejsan! Tänker mig att det finns fler än jag själv här som i den ljuva ungdomen var djupt förälskade i Fullblodsserien😍😉. Er kunskap...
2
Svar
30
· Visningar
2 289
Senast: Nytant
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 560
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp