Hjälp mig att fatta ett beslut

vadskajaggora

Trådstartare
Anonymt nick

Jag har en hund (pälsras) som är snart 6 år. Hon har varit allergisk sen dag 1.
Har gått igenom ALLA undersökningar och den är både foder och kvalsterallergisk.

Till saken är att hon svarar på inga mediciner, kortison tål hon inte längre, vi har vaccinerat i 4 år utan nån förbättring, vi har provat Atopica som slog ut hennes mage + att min plånbok inte fixar den kostnaden varje månad, hon har ofta magproblem vid minsta lilla olämpliga som hon får i sig, tassproblem speciellt vid blöt/lerig väderlek.Vulvan blir irriterad och öronen tar stryk ibland framför allt om fått i sig något olämpligt

Det jag kan gör för att underlätta för henne är att raka ner henne, så det går lättare att bada i ett receptbelagt shampoo. Inte så kul denna vinter då det är svinkallt. Trimma tassar ofta så de ej blir för långhåriga och hålla öronen fria från hår.

Men klådan finns där varje dag. Hon kliar sig överallt med sina tassar, drar mot möbler och annat, rullar sig i snön och älskar när andra kliar henne.
Inte helat tiden men tillräckligt för att man ska reagrea.

MEN hon kliar inte sönder sig och det är ju alltid nått.

Annars äter, sover och skiter hon som andra hundar. Är världens gladaste och den snällaste som finns, och får den stimulans hon behöver. Men det är inte lätt att genomföra ett träningspass i tax rallylydnad när man måste sätta sig och klia ibland.

Dock kan jag märka ett stressbeetende, en rastlöshet som jag inte sett förut.

Obehandlad har hon varit det senast 6 månaderna och det är ingen skillnad från att hon var behandlad. Badar gör vi såklart och har betnovat i öronen och på vulvan vid behov.

Men tanken har slagit mig att ta bort henne har velat sista 2 månaderna men kan inte ta ett beslut det är för svårt, klarar inte av det.

Vad skulle ni ha gjort i min sits:confused: Min familj är inte på samma spår som jag.
 
Sv: Hjälp mig att fatta ett beslut

Stackars hunden :( även om hon inte kliar sönder sig så har hon ju klådan där hela tiden. Jag skulle tagit bort henne faktiskt :(
 
Sv: Hjälp mig att fatta ett beslut

Vi har en vovve som också är allergisk mot "allt", nu funkar kortison bra på honom än så länge och han kliar nu inte mer än normala hundar.

Men när vi provat att ta bort kortisonet så kliar han så mycket att jag känner att den dagen han inte kan äta kortison längre så får han somna. Och då kliar han sig inte lika mycket som din....
Nu är det ju jättesvårt att säga något om en hund man inte träffat, men att ha en klåda så stor att man faktiskt måste avbryta sig mitt i lek/träning... då kliar det mycket, och självklart måste det kunna bli stresssymptom av det... stackars liten :cry:

Det är ju "lätt" att säga om andras hundar, och "lätt" att säga att jag kommer vara så stark den dagen... men jag hoppas verkligen att jag kan det. :(

*styrkekramar till dig i det här jobbiga beslutet*
 
Sv: Hjälp mig att fatta ett beslut

Det där är bland det värsta som kan drabba en hund och dess ägare. :cry:
Jag tror att din tanke är den rätta, men att ta steget dit kan vara så himla svårt. Om hon är allergisk mot kvalster så är annars ett alternativ att ha henne som utehund, jag vet flera hundar som flyttat ut med kvalsterallergi som klarar sig riktigt bra i hundgård. Vad för foder är hon allergisk mot? Har du prövat att ge enbart färskfoder? Tex 100% kyckling från VoH om hon tål det?
Min omplacering var också allergisk, men det visade sig att hon tål färsk kyckling och idag har hennes immunförsvar blivit så pass starkt att hon inte längre kliar sig. Däremot kan hon fortfarande bli mjällig i huden och dålig i magen om hon får i sig bröd, potatis eller pasta. Jag var faktiskt nära på att ta bort henne innan hon började bättra sig just för att förra ägaren gått igenom en rad olika tester och dieter, specialfodret som hon åt och fungerade hyfsat på var dessutom svindyrt. :eek:

Om du känner att allt redan är gjort så tycker jag att du ska följa ditt hjärta och försöka vara stark den dagen det är dags :(
 
Sv: Hjälp mig att fatta ett beslut

Med tanke på att hon inte klarar ett pass på rallylydnaden utan klåda som stör så tror jag hon är rätt så besvärad.
Jag tycker inte det är fel att ta bort henne, utan mina tankar skulle nog också gå åt det hållet om det var min hund.
Man ska ha ett bra hundliv om det ska vara värt att leva.
 
Sv: Hjälp mig att fatta ett beslut

svar till alla:

Jo vi har testat allt, och då menar jag allt. Vi har ju hållt på i 4 år med diverse utredningar, fodertester, medicin hit och medicin dit, medicin i korta intervaller och i långa intervaller. Hon tål bara viltkött och har förrådskvalster allergi. Att följa med till stallet ät uteslutet och hon blir lika besviken varje gång jag tar på mig stallkläderna och hon inte får följa med. Om hon nån gång måste följa med så är det ännu värre efter det besöket så det gör vi inte om.

Det värsta är ju att hon inte ser sjuk ut och uppträder inte sjukt och det gör ju att när man pratar om det så förstår inte folk vad jag pratar om.

Tack ni som svarat känns nog att jag gör det rätta. Ska bara förbereda familjen och det blir det värsta.
 
Sv: Hjälp mig att fatta ett beslut

Är det ungar i familjen? De kanske kan förstå liknelsen med myggbett tex? Alla vet ju hur sjukt kliigt det är, om man då skulle tänka sig att man typ har 200 myggbett, så kanske det blir lättare att förstå att man inte orkar leva så i längden?
 
Sv: Hjälp mig att fatta ett beslut

Nä tack och lov, ja stora barn men de är 22 och 26 och bara en bor hemma.

Det värsta är mannen. Detta är husses tjej. Min man har ingen aning om djur och hade knappt sett ett djur på vykort när vi träffades.

Hunden kom in under lite protest, men nu älskar han henne.

Han tränar inte med henne utan promenerar och springer med henne. Att gå med husse är en promenad UTAN träning:laugh:

Nå skämt åsido han förstår inte alls han tycker alla djur ska leva tills de självdör typ. Så det blir till att ta ett allvarligt snack
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp