Hjälp mig att göra rätt hingstval!

StopMeJune

Trådstartare
Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på att betäcka mitt sto. Det är första gången jag ska ta föl i så fall, och jag hänger på blup och språngrulla hela tiden känns det som, men det finns så mycket information så att jag blir alldeles snurrig. Hur ska man kunna välja bland alla hingstar? Då jag vet att det finns många här som besitter stor kunskap om avel så vänder jag mig till er för att få hjälp med att fatta det för mig oerhört viktiga beslutet; att välja rätt hingst!

Jag har ett sto född -95, skimmel, e. Helwan - Herkules - Furidant - Prince Fair xx
Hon är en väldigt trevlig häst (trots stammen..!) som älskar att hoppa och gör det med fantastiskt bra teknik. Bra gångarter ffa skritten och galoppen. Var finalist i talangjakten på Elmia som treåring och blev bästa sto i hoppning. Tävlad MSV hoppning med placering i 130, MSV dressyr med placering i LA och har även tävlat Lätt fälttävlan med placeringar. Dessutom har hon ett underbart temperament och är verkligen jättesnäll, jag har en 12-årig medryttare som rider henne utan problem. En fin häst helt enkelt som jag vill ha ett föl efter som jag sedan avser att behålla själv för att kunna rida och tävla på lagom nivå i hopp/dressyr och gärna fälttävlan.

Hingsten jag söker bör uppfylla följande kriterier:
  • Hopphingst med bra gångarter.
  • Gärna högställd och inte ha för lång rygg då mitt sto har lite onödigt lång rygg.
  • Inte vara för liten eller ge små avkommor då stoet bara är 163 cm i mkh.
  • Lugn och trevlig i temperamentet, ge avkommor som även en amatör klarar av.
  • Vara modig och orädd, då mitt stos enda svaghet är att hon kan bli lite rädd/spänd ibland.
  • Ha bra dräktighetsresultat.
  • Fungera bra på färsk semin (eller betäcka naturligt kring Öland/Småland).
  • Gärna låg språngavgift.
Orsaken till de tre sista punkterna är att mitt sto hos förra ägaren har varit svår att få dräktig via semin, trots att hon stod på en bra station med en duktiga veterinär och man provade olika hingstar så tog hon sig inte. Året efter betäcktes hon naturligt med en unghingst och tog sig direkt...

Hingstar jag har funderat på är Barbour, Fetcher N, Hasard, Majim G (står utanför Kalmar och betäcker N) m.fl. m.fl.!

Vad tror ni om mina förslag? Har jag glömt någon? Alla tips, åsikter och idéer mottages tacksamt! :)
 
Hur viktigt är det att hingsten rör sig bra?
Rabblar upp några hoppstammade hingstar med okej gång:
  • Common Sens (är nog lite liten för din smak)
  • Lambourgini (billig hingst, som lämnar trevliga och snygga allroundhästar)
  • Canterbury
  • Aerline H
  • Casiro
  • Sir Oldenburg (allroundhingst)
  • Maijm G (som du själv nämnde)
  • Hip Hop (som Cirkus nämnde)
 
Av de hingstar du nämnt känns Fetcher N som den som passar mest in på beskrivningen av den hingst du vill ha. Han bör lämna normalstort, helt ok gång och bra hopp.
Majim G hade jag inte tagit pga. att avkomman inte får en särskilt modern stam vilket kan påverka om man måste sälja någon gång.
Hasard tycker jag inte riktigt kan klassas som en hopphingst med bra gångarter. Hans far är till och med ökänd för att ge riktigt dålig skritt. Skulle inte vilja chansa om det var viktigt för mig att avkomman rör sig trevligt.
Barbour vet jag inte ens vad det är för hingst, är den godkänd? Hittar ingenting på googling, vilket inte känns positivt.

Några har nämnt Common Sense, Hip Hop och Lambourgini - De hade jag valt bort då de lämnar små avkommor över lag och du verkar vilja ha lite storlek på avkomman.

Canterbury stämmer in på det du vill ha. Vacker, rör sig bra, hoppar bra, lite större och har haft riktigt fina föl, högt bedömda på fölvisningar.
Sir Oldenburg är hopp + allroundstammad och bör passa bra om man vill ha en avkomma som är bra typad och som rör sig och hoppar bra.

Jag hade även kollat på Magic Park. Bra poäng på gång, snygg, Svante lovordar hans temperament och kapacitet i hoppning. Han är inte så väldigt stor själv (166) men tittar man bakåt i stammen hittar vi många större hästar, Armitage, Argentinus och Ahorn var alla stora. Dessutom finns det trevliga rörelser i stammen, så det borde också nerärvas över lag. Har låg språngavgift och är inte så dyr i slutändan heller.
 
Tillägg; Menade du Bravour? Kom just på att namnen är lika varandra! Om det var Bravour du menade - Fin hingst som passar lätta och ädla ston då han har lite massa både i sig och i stammen.
 
Tillägg; Menade du Bravour? Kom just på att namnen är lika varandra! Om det var Bravour du menade - Fin hingst som passar lätta och ädla ston då han har lite massa både i sig och i stammen.

Ja visst menade jag Bravour, vet inte hur jag lyckades skriva fel namn men jag får skylla på att jag postade tråden sent igår kväll :o
 
Click and Cash har bokningsavgift + 17 dygns avgift
Hip Hop har betalar man också först på 17 dygn

Hip Hop är fin men jag har ändå valt bort honom p.g.a. att jag förstått att han kan ge smått och han har ju minus på mankhöjd på blup, tyvärr...

Click and cash har funnits med i mina funderingar, jag får ta och titta på honom en gång till, tack!
 
Av de hingstar du nämnt känns Fetcher N som den som passar mest in på beskrivningen av den hingst du vill ha. Han bör lämna normalstort, helt ok gång och bra hopp.
Majim G hade jag inte tagit pga. att avkomman inte får en särskilt modern stam vilket kan påverka om man måste sälja någon gång.
Hasard tycker jag inte riktigt kan klassas som en hopphingst med bra gångarter. Hans far är till och med ökänd för att ge riktigt dålig skritt. Skulle inte vilja chansa om det var viktigt för mig att avkomman rör sig trevligt.
Barbour vet jag inte ens vad det är för hingst, är den godkänd? Hittar ingenting på googling, vilket inte känns positivt.

Några har nämnt Common Sense, Hip Hop och Lambourgini - De hade jag valt bort då de lämnar små avkommor över lag och du verkar vilja ha lite storlek på avkomman.

Canterbury stämmer in på det du vill ha. Vacker, rör sig bra, hoppar bra, lite större och har haft riktigt fina föl, högt bedömda på fölvisningar.
Sir Oldenburg är hopp + allroundstammad och bör passa bra om man vill ha en avkomma som är bra typad och som rör sig och hoppar bra.

Jag hade även kollat på Magic Park. Bra poäng på gång, snygg, Svante lovordar hans temperament och kapacitet i hoppning. Han är inte så väldigt stor själv (166) men tittar man bakåt i stammen hittar vi många större hästar, Armitage, Argentinus och Ahorn var alla stora. Dessutom finns det trevliga rörelser i stammen, så det borde också nerärvas över lag. Har låg språngavgift och är inte så dyr i slutändan heller.

Tack för många bra inputs! Du bekräftar till stor del mina egna funderingar, jag lutar själv åt Fetcher N eftersom att jag tror att han är den hingst som ligger närmast det jag vill ha. Majim G tycker jag själv om, men som du säger, det blir en omodern stam (jag överväger att ha honom som backup om mitt sto inte tar sig på semin eftersom att han är en av få hingstar som betäcker N). Och jag måste erkänna att jag inte har så värst bra koll på Hasard, föll mest för att han var snygg :p men han verkar inte vara den hingst jag letar efter. Och Bravour (aka Barbour :banghead:) är väldigt fin men kanske lite grov, plus att jag dubblar skimmelanlagen (vill helst inte ha en homozygot skimmel...).

Jag får kolla in Canterbury, Sir Oldenburg (har sett väldigt fina föl efter honom här på buke :love:) och Magic Park, tack för bra förslag! Fast inte blev det här med hingstval lättare nu...:nailbiting:
 
Tack för många bra inputs! Du bekräftar till stor del mina egna funderingar, jag lutar själv åt Fetcher N eftersom att jag tror att han är den hingst som ligger närmast det jag vill ha. Majim G tycker jag själv om, men som du säger, det blir en omodern stam (jag överväger att ha honom som backup om mitt sto inte tar sig på semin eftersom att han är en av få hingstar som betäcker N). Och jag måste erkänna att jag inte har så värst bra koll på Hasard, föll mest för att han var snygg :p men han verkar inte vara den hingst jag letar efter. Och Bravour (aka Barbour :banghead:) är väldigt fin men kanske lite grov, plus att jag dubblar skimmelanlagen (vill helst inte ha en homozygot skimmel...).

Jag får kolla in Canterbury, Sir Oldenburg (har sett väldigt fina föl efter honom här på buke :love:) och Magic Park, tack för bra förslag! Fast inte blev det här med hingstval lättare nu...:nailbiting:

Spender S
 
Tack för många bra inputs! Du bekräftar till stor del mina egna funderingar, jag lutar själv åt Fetcher N eftersom att jag tror att han är den hingst som ligger närmast det jag vill ha. Majim G tycker jag själv om, men som du säger, det blir en omodern stam (jag överväger att ha honom som backup om mitt sto inte tar sig på semin eftersom att han är en av få hingstar som betäcker N). Och jag måste erkänna att jag inte har så värst bra koll på Hasard, föll mest för att han var snygg :p men han verkar inte vara den hingst jag letar efter. Och Bravour (aka Barbour :banghead:) är väldigt fin men kanske lite grov, plus att jag dubblar skimmelanlagen (vill helst inte ha en homozygot skimmel...).

Jag får kolla in Canterbury, Sir Oldenburg (har sett väldigt fina föl efter honom här på buke :love:) och Magic Park, tack för bra förslag! Fast inte blev det här med hingstval lättare nu...:nailbiting:

Är det lätt att välja finns det inte tillräckligt många att välja mellan ;)
 
Jag vill påstå att alla hingstar som godkänts på ett bruksprov har tillräckligt goda gångarter för alla "normalryttare" i Sverige.
 
Känns som att jag kapar tråden lite här men tänkte ta med lite dräktighetsresultat också på hingstarna (som jag nämnt) eftersom det var viktigt för dig:

Fetcher N: 71% år 2013 - 79% 2012 - 79% 2011
Bravour: 67% år 2013 - 68% 2012 - 80% 2011
Canterbury: 91% år 2013 - 89% 2012 - 89% 2011
Magic Park: 92% år 2013 vilket var hans första årgång men det bådar ju gott.
 
Känns som att jag kapar tråden lite här men tänkte ta med lite dräktighetsresultat också på hingstarna (som jag nämnt) eftersom det var viktigt för dig:

Fetcher N: 71% år 2013 - 79% 2012 - 79% 2011
Bravour: 67% år 2013 - 68% 2012 - 80% 2011
Canterbury: 91% år 2013 - 89% 2012 - 89% 2011
Magic Park: 92% år 2013 vilket var hans första årgång men det bådar ju gott.

Ingen fara alls, jag är bara så tacksam att du orkade leta upp informationen! :)
 
Jag hade även kollat på Magic Park. Bra poäng på gång, snygg, Svante lovordar hans temperament och kapacitet i hoppning.

Vem är Svante? Har han ridit hästen?

TS: Hip Hop kanske vore något, om han passar din häst exteriört? Gröna staplar på allt i blup med plus för hoppningen såklart, och väldigt jämn själv som individ också. Jag såg honom tävla i våras, och han ser väldigt trevlig ut på hoppbanan. Han har ju inget i stammen heller som talar mot att avkomman skulle kunna bli en trevlig häst för en amatör att rida.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 042
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 444
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 077
Senast: pastejja
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp