Hjälp mig att höja min stallhyra

Sigvard

Trådstartare
Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är väldigt familjärt och jag får komma med eget förslag på höjning av stallhyran.

Höjningen beror på att mina ponnys har numera en nybyggd lösdrift (utöver tillgång till sina boxar) men även att det alldeles snart finns en nyanlagd ridbana med belysning. Lösdriften är som en skänk från ovan, byggdes i somras och i december konstaterades min ena ponny ha astma så det är verkligen guld att ha den. Samt möjligheten att kunna ta in vid dåligt väder, att mina ponnys även har vars en box är super.

I nuläget betalar jag 1350:-/månaden per ponny (små b-ponnys). Då ingår box, hösilage, strö (spånpellets/halm) och vi delar på fodringar 50-50, så har 10-11 fodringar per vecka. Det är bara mina ponnys som fodras, deras hästar har fri tillgång.

Vad tycker ni hade varit en lämplig höjning med tanke på lösdriften och ridbanan? :)
 
Beror helt på var i Sverige känner jag , i mina trakter hade det varit standardpris med det pris du redan har plus ridbana( för en b ponny )
 
Beror helt på var i Sverige känner jag , i mina trakter hade det varit standardpris med det pris du redan har plus ridbana( för en b ponny )
Fast var kvittar väl? Det är ju bara att utgå från hyran jag betalar nu? En höjning ska jag ju ha, oavsett vad andra betalar i sina stall :confused:
 
Fast var kvittar väl? Det är ju bara att utgå från hyran jag betalar nu? En höjning ska jag ju ha, oavsett vad andra betalar i sina stall :confused:
Jag menar att det är svårt för oss andra att veta vad som är en rimlig hyra/höjning där du bor??
Om du skriver län så är det ju lättare att jämföra vad andra betalar i det länet då priserna skiljer enormt mycket i Sverige.
Sen kan jag tycka att det är upp till hyresvärden att ta det beslutet :)
 
att anlägga en ridbana kostar runt 200.000kr om det är gjort enligt konstens alla regler. Lösdriften kan ha kostat allt från 50-500.000kr. Ganska stora investeringar som tar tid att återbetala, särskilt om man räknar med eventuell ränta. Framöver kommer ridbanan också kräva underhåll i form av harvning, vattning, mer grus, maskiner för detta samt drivmedel.
En rimlig höjning hade jag sagt 800kr/häst och månad.
 
Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är väldigt familjärt och jag får komma med eget förslag på höjning av stallhyran.

Höjningen beror på att mina ponnys har numera en nybyggd lösdrift (utöver tillgång till sina boxar) men även att det alldeles snart finns en nyanlagd ridbana med belysning. Lösdriften är som en skänk från ovan, byggdes i somras och i december konstaterades min ena ponny ha astma så det är verkligen guld att ha den. Samt möjligheten att kunna ta in vid dåligt väder, att mina ponnys även har vars en box är super.

I nuläget betalar jag 1350:-/månaden per ponny (små b-ponnys). Då ingår box, hösilage, strö (spånpellets/halm) och vi delar på fodringar 50-50, så har 10-11 fodringar per vecka. Det är bara mina ponnys som fodras, deras hästar har fri tillgång.

Vad tycker ni hade varit en lämplig höjning med tanke på lösdriften och ridbanan? :)
Jag skulle nog kunna påstå att det faktiskt är omöjligt för dig att komma med ett sådant förslag då du inte vet hur stallägarens ekonomi är och vad det är som ska täckas med stallhyran. Uppenbarligen tycker stallägaren att den behöver mera pengar och då är det faktiskt upp till stallägaren att bestämma vad den summan blir.

På ett sätt är det ganska taskigt att låta dig bedöma det då du kanske erbjuder ett alldeles för högt pris eller så säger du ett för lågt pris vilket kan göra att stallägaren blir lite stött att du inte värderar stallet tillräckligt högt. Du hamnar i en väldigt konstig situation.
 
Jag skulle nog kunna påstå att det faktiskt är omöjligt för dig att komma med ett sådant förslag då du inte vet hur stallägarens ekonomi är och vad det är som ska täckas med stallhyran. Uppenbarligen tycker stallägaren att den behöver mera pengar och då är det faktiskt upp till stallägaren att bestämma vad den summan blir.

På ett sätt är det ganska taskigt att låta dig bedöma det då du kanske erbjuder ett alldeles för högt pris eller så säger du ett för lågt pris vilket kan göra att stallägaren blir lite stött att du inte värderar stallet tillräckligt högt. Du hamnar i en väldigt konstig situation.
Håller fullständigt med.
 
att anlägga en ridbana kostar runt 200.000kr om det är gjort enligt konstens alla regler. Lösdriften kan ha kostat allt från 50-500.000kr. Ganska stora investeringar som tar tid att återbetala, särskilt om man räknar med eventuell ränta. Framöver kommer ridbanan också kräva underhåll i form av harvning, vattning, mer grus, maskiner för detta samt drivmedel.
En rimlig höjning hade jag sagt 800kr/häst och månad.
Riktigt så mycket har inte detta kostat, men förstår vad du menar :) De har varit öppna med sina kostnader för byggandet och det kommer inte att komma upp i dessa summor då de bland annat har egna maskiner och har gjort allt själva. Men som sagt, jag förstår vad du menar.
 
Jag skulle nog kunna påstå att det faktiskt är omöjligt för dig att komma med ett sådant förslag då du inte vet hur stallägarens ekonomi är och vad det är som ska täckas med stallhyran. Uppenbarligen tycker stallägaren att den behöver mera pengar och då är det faktiskt upp till stallägaren att bestämma vad den summan blir.

På ett sätt är det ganska taskigt att låta dig bedöma det då du kanske erbjuder ett alldeles för högt pris eller så säger du ett för lågt pris vilket kan göra att stallägaren blir lite stött att du inte värderar stallet tillräckligt högt. Du hamnar i en väldigt konstig situation.
Känns riktigt otrevligt att skriva ”uppenbarligen tycker stallägaren att den behöver mera pengar”. Givetvis medför standardhöjningar att stallhyran höjs?

Tycker inte alls det är taskigt och vet att det inte är menat så.
 
Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är väldigt familjärt och jag får komma med eget förslag på höjning av stallhyran.

Höjningen beror på att mina ponnys har numera en nybyggd lösdrift (utöver tillgång till sina boxar) men även att det alldeles snart finns en nyanlagd ridbana med belysning. Lösdriften är som en skänk från ovan, byggdes i somras och i december konstaterades min ena ponny ha astma så det är verkligen guld att ha den. Samt möjligheten att kunna ta in vid dåligt väder, att mina ponnys även har vars en box är super.

I nuläget betalar jag 1350:-/månaden per ponny (små b-ponnys). Då ingår box, hösilage, strö (spånpellets/halm) och vi delar på fodringar 50-50, så har 10-11 fodringar per vecka. Det är bara mina ponnys som fodras, deras hästar har fri tillgång.

Vad tycker ni hade varit en lämplig höjning med tanke på lösdriften och ridbanan? :)
Börja räkna på det :)

Exempel, per månad
6 kg foder /dag a 5 kr = 900 kr
4 spånbal = cirka 300 kr
Boxplats/ligghall 1000:-
Ridbana 400:-
10 fodringar a 40 kr = 400 kr
Cirka 3000:-
 
Riktigt så mycket har inte detta kostat, men förstår vad du menar :) De har varit öppna med sina kostnader för byggandet och det kommer inte att komma upp i dessa summor då de bland annat har egna maskiner och har gjort allt själva. Men som sagt, jag förstår vad du menar.
Material kostar också. Ett vindskydd på 15 kvm i enkel standard kan enkelt bli runt 30k

och bara grus till en budgetridbana blir runt 30k. Även billigt är dyrt för den som ska stå för det.
 
Material kostar också. Ett vindskydd på 15 kvm i enkel standard kan enkelt bli runt 30k

och bara grus till en budgetridbana blir runt 30k. Även billigt är dyrt för den som ska stå för det.
Jo tack, jag vet. Som jag skrev har de varit öppna med vad de betalt för allt.
 
Material kostar också. Ett vindskydd på 15 kvm i enkel standard kan enkelt bli runt 30k

och bara grus till en budgetridbana blir runt 30k. Även billigt är dyrt för den som ska stå för det.
Ja herregud, det drar iväg snabbt...
min första billiga, temporära, ligghall som byggdes på bakar och sekunda landade ändå på 10-15,000 kr.
Min andra, permanenta, landade på 250,000 kr

Och min pytteridbana på 70,000 kr :cautious:

Dyrt med häst 😅
 
För samma sak (lösdrift, egen box, halm, hö, uppvärmd sadelk. spolspila m varmvatten) , men jag sköter alla fordringar själv, tar jag 1 800 kr. Då är det stora hästar, inga ponnys. Nu har de i princip fri tillgång på hö och jag fodrar inte så ofta. Skulle det fodras 4 gånger per dag skulle jag värdesätta att få hjälp med hälften av fodringarna, men det är olika från person till person.
 
att anlägga en ridbana kostar runt 200.000kr om det är gjort enligt konstens alla regler. Lösdriften kan ha kostat allt från 50-500.000kr. Ganska stora investeringar som tar tid att återbetala, särskilt om man räknar med eventuell ränta. Framöver kommer ridbanan också kräva underhåll i form av harvning, vattning, mer grus, maskiner för detta samt drivmedel.
En rimlig höjning hade jag sagt 800kr/häst och månad.

Här får du inte en rimlig ridbana under 350.000
 
Såg nu att det bara var dina som fodrades, ja då blir det klart merjobb som jag skulle vilja ha en extra slant för.
 
Här får du inte en rimlig ridbana under 350.000

Detta är ju en ständig diskussion i anläggningsforum 🤪

En ridbana enligt konstens alla regler kostar massor. Men många hobbyryttare nöjer sig med en enkel budgetbana grus-på-gräs. Men även en budgetbana kostar, grus är dyrt.
 
Känns riktigt otrevligt att skriva ”uppenbarligen tycker stallägaren att den behöver mera pengar”. Givetvis medför standardhöjningar att stallhyran höjs?

Tycker inte alls det är taskigt och vet att det inte är menat så.
Men krasst sätt så är det så det är och det är fullkomligt förståeligt att hyran höjs när standarden höjs, det kostar ju som sagt att fixa till stallet. Och därför är det också enbart och endast stallägaren som vet hur mycket den behöver och vill ha i höjning, det är ingenting som du kan avgöra.

Och nej, det är säkerligen inte menat att sätta dig i en dum sits men det är så det lätt blir. Stallägaren har nog inte tänkt på det själv att det lätt blir lite konstigt.
 
Min stallägare har bett mig se över vad jag tycker är rimlig höjning av min stallhyra. Jag är den enda som är inackorderad så det är väldigt familjärt och jag får komma med eget förslag på höjning av stallhyran.

Höjningen beror på att mina ponnys har numera en nybyggd lösdrift (utöver tillgång till sina boxar) men även att det alldeles snart finns en nyanlagd ridbana med belysning. Lösdriften är som en skänk från ovan, byggdes i somras och i december konstaterades min ena ponny ha astma så det är verkligen guld att ha den. Samt möjligheten att kunna ta in vid dåligt väder, att mina ponnys även har vars en box är super.

I nuläget betalar jag 1350:-/månaden per ponny (små b-ponnys). Då ingår box, hösilage, strö (spånpellets/halm) och vi delar på fodringar 50-50, så har 10-11 fodringar per vecka. Det är bara mina ponnys som fodras, deras hästar har fri tillgång.

Vad tycker ni hade varit en lämplig höjning med tanke på lösdriften och ridbanan? :)
Max 10-15% är en rimlig höjning.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 895
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 875
Senast: Pilot
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 676
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp