Hjälp mig att klura, jag är orolig.

Lizans

Trådstartare
Min äldsta tik (11år) är (brukar vara) pigg och glad, i gott hull, energisk och lycklig över att hänga med på 'allt'.

För två veckor sedan var vi ute, som vi är i princip dagligen, på en lång skogspromenad. Inget var avvikande och jag märkte inte att hon gjorde sig illa på något sätt. Dagen efter märkte jag dock att hon slickade på en tass, kollade det och ser att trampdynan/den tån, är svullen (främst runt klon). Klon är intakt. Jag kollade om jag kunde se skärsår eller främmande föremål men såg inget.

Jag köpte bandage, salvor och rengöring. Bandagerade och tvättade några dagar men hon blev inte bättre. Tvärtom fick hon ett ytterligare sår högre upp på benet. Uppsökte veterinär, röntgade och fick fraktur utesluten. Man såg en möjligt begynnande artros nära båda såren. Veterinärens uppfattning är att hon vrickat sig i skogen, artroser aktiverats och att det lett till inflammation i vävnaderna. Hon fick gå hem med penicillin och smärtlindring (fick också cortisonspruta).

Hon mår nu bättre MEN hon har fått ytterligare sår på samma -och ett annat, ben. Jag funderar på om det kan vara någon autoimmum sjukdom. Måste förstås kontakta veterinär igen men vill bolla tankar. Vad kan det vara? Kan man behandla? Någon
Idé/erfarenhet?
 
Det kan ju bli sår av att hon slickar sig. Så såren kan vara sekundära.

Ja, det första såret kan definitivt vara sekundärt men nu har det uppstått nya på samma ben liksom på det andra bakbenet... Hon går med tratt nu så hon kan inte slicka, känns inte bra.
 
Hundar slickar ju inte sällan när de har ont, och kommer de inte åt stället som gör ont slickar de t ex tassar.

När herrn fick problem med bukspottkörteln, slickade han upp några fina sår på tassarna. En tik har i forntiden slickat sönder en trampdyna när bakknäet började strula.
 
Googla fukteksem och se om det kan passa in på såren?
De kan uppkomma var som helst på kroppen, och har de väl fått ett blir de gärna fler. Uppkommer ofta mellan tårna pga slickning men kan också komma av andra orsaker.
 
Tack för engagemang alla! Fuktexem är det inte. Det ser nästan ut som tryck/liggsår eller skrapsår. Inte djupa. Sitter dock fel till för att vara någotdera.
 
Om det var furunkulos så hade det försvunnit när hon fick antibiotika. Fick du något annat att behandla med? Tasstvätt eller liknande?

Kan det vara svampinfektion? Det är ju regnigt/fuktigt ute nu. Hundar har en förmåga att slicka upp stora sår av en liten prick.
 
Om det var furunkulos så hade det försvunnit när hon fick antibiotika. Fick du något annat att behandla med? Tasstvätt eller liknande?

Kan det vara svampinfektion? Det är ju regnigt/fuktigt ute nu. Hundar har en förmåga att slicka upp stora sår av en liten prick.
Jag har redan natriumklorid, alsolsprit, benevix och någon rekommenderad tasdtvätt. Femte dagen på penicillin,,, såren är inte bättte, men det kommer fler;( Men hunden MÅR bättre, smärtlindringen fungerar (hur blir det sedan)..,

Just nu är jag ännu oroligare för den yngre som är inlagd för att Jon har magont och inte kan bajsa.


SUCK
 
Om det var furunkulos så hade det försvunnit när hon fick antibiotika. Fick du något annat att behandla med? Tasstvätt eller liknande?

Kan det vara svampinfektion? Det är ju regnigt/fuktigt ute nu. Hundar har en förmåga att slicka upp stora sår av en liten prick.
Jag har redan natriumklorid, alsolsprit, benevix och någon rekommenderad tasdtvätt. Femte dagen på penicillin,,, såren är inte bättte, men det kommer fler;( Men hunden MÅR bättre, smärtlindringen fungerar (hur blir det sedan)..,

Just nu är jag ännu oroligare för den yngre som är inlagd för att hon har magont och inte kan bajsa.


SUCK
 
Usch då, hoppas det inte är något allvarligt med den andra hunden.

Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur såren ser ut?
När du rastar, går hon i koppel eller lös?
Ser det ut som rivsår? Kan hon ha kommit i kontakt med gammal taggtråd eller liknande som nån har slängt ut?
Eller kan det vara frätsår? Nån som har hällt/slängt ut nåt skit som fräter? Prova att tvätta hela benet eller alla fyra för säkerhets skull riktigt noga med oparfymerat hundschampo, gärna ett par/tre gånger samma dag så att inte pälsen hinner torka emellan. Låt schampot sitta en stund varje gång så att om det är något frätande att det hinner lösa upp sig.
Slickar hon där såren är/uppkommer? Om ja, hur ser hon ut i munnen?

Även fågelskit fräter. Det hade min gamling rullat sig i för några år sedan. Det fastnade på halsbandet och satt kvar där. Hur länge han gick med det vet jag inte, men helt plötsligt försvann pälsen, huden blev förtjockad och så blev det småsår. Han fick en antibiotikakur, sen en till och när jag kom underfund med att det satt fågelskit på halsbandet så fick han en 3-veckorskur som äntligen läkte alltihop.
 
Usch då, hoppas det inte är något allvarligt med den andra hunden.

Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur såren ser ut?
När du rastar, går hon i koppel eller lös?
Ser det ut som rivsår? Kan hon ha kommit i kontakt med gammal taggtråd eller liknande som nån har slängt ut?
Eller kan det vara frätsår? Nån som har hällt/slängt ut nåt skit som fräter? Prova att tvätta hela benet eller alla fyra för säkerhets skull riktigt noga med oparfymerat hundschampo, gärna ett par/tre gånger samma dag så att inte pälsen hinner torka emellan. Låt schampot sitta en stund varje gång så att om det är något frätande att det hinner lösa upp sig.
Slickar hon där såren är/uppkommer? Om ja, hur ser hon ut i munnen?

Även fågelskit fräter. Det hade min gamling rullat sig i för några år sedan. Det fastnade på halsbandet och satt kvar där. Hur länge han gick med det vet jag inte, men helt plötsligt försvann pälsen, huden blev förtjockad och så blev det småsår. Han fick en antibiotikakur, sen en till och när jag kom underfund med att det satt fågelskit på halsbandet så fick han en 3-veckorskur som äntligen läkte alltihop.

Tack för ditt engagemang och förlåt sent svar!

Försökte lägga ut bilder men lyckades inte (har ingen dator att lägga över mobilbilder i för närvarande och lyckades inte klura ut annat sätt).

Dock är hon (tack och lov) bra nu. Veterinären rekommenderade att dra klon vilket jag vägrade då många sår komunpolitikernas utanför och efter det ursprungliga (runt klon).

Gav henne dubbel dos penicillin och hon blev bra! Vet förstås inte vad ursprunget egentligen var, vilket känns surt, men är väldigt glad över att ALLA sår läkt och inga nya uppkommit (peppar, peppar).

Hela hunden är som 'ny', inga sår, fin päls, glad, pigg och busig. Trodde faktiskt ett tag att det var dags att säga farväl snart men så känns det inte alls nu!

Ps. Den yngre låg två dygn på klinik (dyrt) men utan att man fann något avvikande i tarmarna. Sedan hem och började direkt bajsa som vanligt...Ds.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 001
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag såg att det redan finns en tråd om Ergenyl, men då den har några år på nacken tänkte jag att det kanske är bättre att starta en ny...
Svar
10
· Visningar
3 694
Senast: Amha
·
Övr. Hund Vet inte om jag satte tråden rätt, har inte tidigare skrivit om hundar på detta forum, men nu behöver jag få lite synpunkter av andra...
Svar
7
· Visningar
788
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp