Hjälp mig att resonera, väga för och emot!

forvirradtjej

Trådstartare
Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den här tråden anonymt. Ifall någon ändå skulle lista ut vem jag är, ber jag er hålla det för er själva.

Jag har ett problem, som jag inte kommer fram till något vettigt svar på, så nu vänder jag mig till er, för att få utomståendes syn på saken och kanske lite hjälp på traven. Jag har två hästar, och innan jag spinner vidare så kanske jag ska berätta att det aldrig var meningen att jag skulle ha två. Min gamla häst var i princip utdömd, ingen trodde att hon skulle klara sig, och i samma veva fick jag erbjudande om att köpa en unghäst billigt och slog till. Sen klarade sig den gamla mot alla odds, och de blev två. Jag studerar, och tidsmässigt har jag absolut tid för två så länge skolan håller på, speciellt när det är hästar som inte kräver en timmes hårdträning sju gånger i veckan. Ekonomiskt är det naturligtvis tuffare, men tack vare att unghästen inte behöver skos, ingen av dem äter några stora mängder kraftfoder och snälla föräldrar lyckas jag ändå hålla det på en hyffsad nivå.

Problemet gäller min stallplats. Jag flyttade dit för lite mer än två år sen, det ligger så pass långt från mitt hem och jag måste dit två gånger/dag, så en av anledningarna till att jag tackade ja till stallplatsen var en muntlig överenskommelse med stallägaren om att h*n skulle sköta alla utsläpp. Den överenskommelsen gällde också att grovfodret skulle ingå i hyran, oavsett mängd som hästen/hästarna behöver. Sett till att personen skulle sköta tidiga mornar och sena kvällar, plus att höet då skulle ingå är priset jag betalar fullkomligt rimligt. Inackorderingen rök efter mindre än ett år, och i nuläget är det ett kollektivstall som gäller, där stallägaren "roffar åt sig" de bekväma stallpassen mitt i veckan när personen ändå ska upp och jobba, medan vi som står installade får ta helgerna, inklusive storhelger, och vi får dessutom ta in personens hästar och kvällsfodra fredag- och lördagkvällar när det inte är personen som ska släppa ut morgonen efter. Vi är bara två stycken, och även om vi kommer överens så känns det fel att vi ska betala för en tjänst som inte utförs. Nu har det dessutom börjat gruffas om att vi kanske måste köpa eget grovfoder, som vi dessutom inte kommer få förvara i stallet. Men vi ska fortsätta betala hyra för foder och tjänster som vi inte får. Ridvägarna är usla, fullkomligt usla, vilket stallägaren vägrar erkänna, h*n säger att vi är gnälliga och att vägarna duger.

Jag har pluggat konstant sen gymnasiet, och innan skolan är klar har jag ingen möjlighet att flytta hästarna någonstans. Till våren skriver jag min kandidatuppsats, och ska sen vara färdig. Men arbetsmarknadnen ser ju inte alltför ljus ut för tillfället, så chansen att jag ska få jobb direkt är mycket liten. Och jag ser det som två problem. OM jag får ett jobb så kommer det ekonomiska läget vara betydligt ljusare, men får jag jobb inom den sektor jag utbildat mig kommer jag jobba kontorstider. I nuläget slipper jag lite mornar på att jag tar luncherna, men jobbar jag kontorstider kommer jag inte kunna ta en enda lunchfodring mer än på helgerna (och de tiderna vill stallägaren själv ha), så jag inser ju att jag kommer få i princip alla mornar hela tiden. Jag kommer dessutom inte kunna rida alls på hela vinterhalvåret, eftersom det bara går att rida i dagsljus här. Skulle jag dessutom bli arbetslös så har jag inga pengar överhuvudtaget, och då är det verkligen inte roligt att betala för foder som mina hästar inte får äta eller för tjänster som jag får utföra själv.

Det stora problemet är egentligen att jag hade hoppats kunna flytta hemifrån först, innan jag flyttar hästarna. Och för att kunna flytta hemifrån måste jag ha en inkomst. Dessutom är min kommun så pass stor att det gäller att tänka både en och två gånger innan jag flyttar hästarna, för jag själv kan hamna i rakt motsatta änden i slutändan, och få köra många mil extra för att ta mig till stallet. Dessutom vet jag inte hur jag ska kunna höra mig för om ny stallplats utan att nuvarande stallägaren får veta det, h*n kommer bli fruktansvärt sur om jag flyttar och kommer förmodligen ägna den återstående tiden till att göra det riktigt surt för mig. H*n verkar dessutom känna de flesta hästmänniskor i kommunen, så risken att h*n ska få reda på det är stor om jag börjar ringa runt. Hur gör man för att hitta en ny stallplats? Dessutom måste jag ha två platser, och min ena häst står på specialkost och får bara gå med hästar som äter samma grovfoder som hon själv, vilket är ett problem. Eller tycker ni inte ens att det är ett problem? Att jag kanske överreagerar? Jag vet varken ut eller in just nu, så jag är tacksam för hjälp med resonerandet.
 
Sv: Hjälp mig att resonera, väga för och emot!

Hade jag varit dig hade jag krävt en lägre hyra, vill inte betala för sådant som inte ingår. Går stallägaren inte med på det hade jag flyttat omedelbart om jag kunde hitta nya stallplatser.
Vad är det för konstigt specialfoder din häst får?
 
Sv: Hjälp mig att resonera, väga för och emot!

Det är egentligen inget konstigt, men hon får bara äta vanligt, torrt hö av medicinska skäl och får därför heller inte gå med hästar som tvunget måste ha hösilage i hagen. Jag tycker egentligen inte att det är något problem, men det tycker min stallägare att det är.
 
Sv: Hjälp mig att resonera, väga för och emot!

Om du skriver samma sak i två trådar så behöver man inte ens använda halva hjärna för att lista ut vem du är ;)
 
Sv: Hjälp mig att resonera, väga för och emot!

Fast de finns väl många stall som kör med hö?
Jag hade försökt flytta..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 598
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp