Hjälp mig att tänka... (rasvalstråd)

Någon som har koll på irländsk terrier?

Tack så mycket för alla svar! Det är guld värt :)
 
Senast ändrad:
Jag har en Kromfohrländer och det låter faktiskt precis som vad du vill ha :)
En frisk ras, en ordentlig hund utan att vara speciellt stor (runt 38-45cm, 9-15 kg), något reserverad och ingen till lite jakt tillsammans med att de älskar sin familj/person gör att de är lätta att ha lösa. De ser ut som en terrier men har inget av det hårda beteendet som de ibland/ofta har. De är toppen till t ex agility och fungerar bra i rallylydnad. En av anledningarna till att jag valde Kromfohrländern var att de inte behöver massor av mental stimulering samtidigt som det är en aktiv ras eftersom i mitt fall (tävling med) hästarna alltid kommer att ha prioritet men ville ända ha möjligheten att kunna träna. De klarar att ligga på soffan en vecka om man skulle vara sjuk även om de föredrar när det händer saker ;)

13403840_10209612101324474_5884129660498961863_o.jpg


11223601_10207741581682652_7201086224881097627_o.jpg


12045503_10207618701570726_4925822424046519445_o.jpg

Rasen låter jättehärlig! Har aldrig stött på någon, så det kanske är läge att försöka få till. Vet du hur det är med efterfrågan på rasen? Har för mig om att jag läst att det varit/är hög efterfrågan på dem.
 
Okej, i så fall känns fauve riskabelt... det har varit en del incidenter med gris i våra krokar. Taxen vände när han kände doften av dem och det var så vi ville ha det.

I hemlandet avlas det på hundar som jagar allt + gris med stor frenesi och de linjerna finns även här och som sagt, de flesta fauvear jagar gris om dylika finns på markerna. Det skulle även mina göra.
 
Rasen låter jättehärlig! Har aldrig stött på någon, så det kanske är läge att försöka få till. Vet du hur det är med efterfrågan på rasen? Har för mig om att jag läst att det varit/är hög efterfrågan på dem.
Ja det är det, en bekant fick köpa en från tyskland :)
 
Kan du berätta lite mer om bedlisarna? Mentalitet? Hälsoläge? Jag tycker att de är så fina, men har tyvärr aldrig fått bekanta mig närmare med dem :) Hade äran att få klippa en bedlis som jag tyckte var jättemysig (men vansinnigt lätt att klippa jack i pälsen...). Min bild av dem är att de är reserverade, hur tycker du att de är? Hörde ett påstående att det var lätt att pälsen blev missfärgad, stämmer det?
Reserverad skulle jag inte säga att dom är, inte de jag träffat och det är ett gäng. Snarare rätt sociala små popcorn :D Du kan få se min hunds bph om du vill, det är rättvist för honom bortsett från leken. (han missade leksaken som kastades). Han är en riktig liten kampterrier, hänger sig fast i allt och kan leka i timmar, med alla. På en del har jag sett att de fått som röda tassar ffa. Tänker att det är svamp/fukt. Har inte upplevt det problemet själv med tassarna.

Hälsoläget är ok! Testas för koppartoxicos. I övrigt har jag sett att det finns lite allergier i rasen, men alla uppfödare verkar inte vara helt överens där, tyvärr!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en dvärgschnauzer och hon är den underbaraste lilla varelse man kan tänka sig.
Robust och vill vara med i alla väder. När hon var yngre var hon känslig för regn och rusk men det har vuxit bort (hon är drygt två nu). Hon är otroligt familjekär och inte överdrivet intresserad av främlingar. Inte reserverad men ointresserad, som sagt. En egenskap jag uppskattar.
Hon är den keligaste hund jag träffat och så otroligt kärleksfull. Viss jaktinstinkt men min funkar att ha lös. I alla fall om hon vet att jag har leverpastej med mig. Skäller när det kommer folk men okynnesskäller aldrig. Att arbeta med nosen är det bästa hon vet och hon klarar riktigt långa spår. Otroligt motiverad. Vet hon att vi ska spåra finns inget roligare. Hon skulle inte dra om det så sprang en hare framför nosen på henne.
En otrolig fördel är att hon utan problem kan tillbringa några dagar inomhus utan att bli rastlös. Så länge hon får vara nära är hon nöjd.
Jag hade en airedale som dog ung och när jag skulle skaffa ny hund fick jag tips om dvärgschnauzern härifrån. Det är jag otroligt tacksam för.
 
Jag har sagt att jag någon gång ska ha en airedale :love: Jag valde mellan airedale och galgo när jag köpte min hund för ett antal år sedan nu. I slutändan föll det på att de sålde in galgon bättre i rasmontern på stora Stockholm. Har en vältummad coffetable-book om airedale här hemma jag kikar i ibland. Jag funderar på om rasen är för aktiv som livet ser ut nu, men känner mig lite oklar över deras aktivitetsnivå. Det verkar spreta en del?

Här är min Lipton. Någon gång blir det en airedale för mig igen. Men det är mycket jobb och med hästarna blir det för mycket. Jag glömde skriva hur mycket jag beklagar sorgen efter din kompis. Det är oändligt svårt.

r_BkguxiuMaGiNPNxfadSl9riBRJm7XSfuy8jLbECQe_-jyIKatNz3iGb9Kbi5ShsgVpZRnxLZXkQ1Q5YQ=w286-h440

b1MzJT92vg7ppwHZ2qhySTJX-Pbu_JCg5udej48LN4g0A559z62BO1lvGoprrpFMOXjK6oxqjTBpXy_r_g=w612-h440

bb-W35esG3OW5_3Afb2hGtHD-ilv9TLwzveVNTmrHwauw_3hv1eP0qsmc69idZtuWZdkPWGOn8KN1ov38w=w356-h440
 
Senast ändrad:
Jaa, de är så härliga :love:
Jag har jobbat som hundtrimmare ett par år, så jag har lite koll på pälsvården. Har varit med och borstat ut ett par ungdomar, så jag vet att själva bytet mellan valp- och vuxenpäls är ganska skötselintensivt. Hur mycket tid lägger du på pälsvården? Behöver du borsta igenom varje dag eller räcker det med någon gång i veckan?

Nu har jag inte haft någon själv men har flera i min närhet. De jag känner borstar igenom varje kväll men då är det väldigt aktiva hundägare som är mycket i skog och mark. Men det tar inte så lång tid, när jag har varit hundvakt har jag lagt typ 10 min per dag på pälsvård när de haft utställningspäls.
 
Jag har en dvärgschnauzer och hon är den underbaraste lilla varelse man kan tänka sig.
Robust och vill vara med i alla väder. När hon var yngre var hon känslig för regn och rusk men det har vuxit bort (hon är drygt två nu). Hon är otroligt familjekär och inte överdrivet intresserad av främlingar. Inte reserverad men ointresserad, som sagt. En egenskap jag uppskattar.
Hon är den keligaste hund jag träffat och så otroligt kärleksfull. Viss jaktinstinkt men min funkar att ha lös. I alla fall om hon vet att jag har leverpastej med mig. Skäller när det kommer folk men okynnesskäller aldrig. Att arbeta med nosen är det bästa hon vet och hon klarar riktigt långa spår. Otroligt motiverad. Vet hon att vi ska spåra finns inget roligare. Hon skulle inte dra om det så sprang en hare framför nosen på henne.
En otrolig fördel är att hon utan problem kan tillbringa några dagar inomhus utan att bli rastlös. Så länge hon får vara nära är hon nöjd.
Jag hade en airedale som dog ung och när jag skulle skaffa ny hund fick jag tips om dvärgschnauzern härifrån. Det är jag otroligt tacksam för.
Jag blir så glad varje gång du berättar om hur bra det blev med din lilla :heart
 
Jag har sagt att jag någon gång ska ha en airedale :love: Jag valde mellan airedale och galgo när jag köpte min hund för ett antal år sedan nu. I slutändan föll det på att de sålde in galgon bättre i rasmontern på stora Stockholm. Har en vältummad coffetable-book om airedale här hemma jag kikar i ibland. Jag funderar på om rasen är för aktiv som livet ser ut nu, men känner mig lite oklar över deras aktivitetsnivå. Det verkar spreta en del?

Jag har ju aldrig haft någon själv, och de jag träffar nu är från samma uppfödare/linjer så jag är väl inte rätt person att uttala mig. De är väldigt aktiva som unghundar och verkar ha en rätt jobbig ”pubertet”, men de som jobbas med verkar stabilisera sig och bli relativt normala som vuxna. Jag kan i alla fall konstatera att mina jaktavlade golden springer hänger i mycket längre när vi går promenader i grupp efter träningen. En av de äldre tikarna drar efter rådjur och är då inte 100% på inkallning, så hon får gå i koppel, de övriga verkar vara OK med vilt.
 
Har du tittat på BT så kör säger jag. :love:
 

Bifogade filer

  • IMG_4311.JPG
    IMG_4311.JPG
    239,1 KB · Visningar: 51
Jag har en Kromfohrländer och det låter faktiskt precis som vad du vill ha :)
En frisk ras, en ordentlig hund utan att vara speciellt stor (runt 38-45cm, 9-15 kg), något reserverad och ingen till lite jakt tillsammans med att de älskar sin familj/person gör att de är lätta att ha lösa. De ser ut som en terrier men har inget av det hårda beteendet som de ibland/ofta har. De är toppen till t ex agility och fungerar bra i rallylydnad. En av anledningarna till att jag valde Kromfohrländern var att de inte behöver massor av mental stimulering samtidigt som det är en aktiv ras eftersom i mitt fall (tävling med) hästarna alltid kommer att ha prioritet men ville ända ha möjligheten att kunna träna. De klarar att ligga på soffan en vecka om man skulle vara sjuk även om de föredrar när det händer saker ;)

13403840_10209612101324474_5884129660498961863_o.jpg


11223601_10207741581682652_7201086224881097627_o.jpg


12045503_10207618701570726_4925822424046519445_o.jpg


13681045_10210042287358856_1306598588559502510_n.jpg
Jag tänkte precis också föreslå den rasen! Men med ett finger på att det kan variera i storleken och pälsen mellan olika linjer.
29429

Vår är en tik men ser ut att vara större än din. Men det gick lätt att se på föräldrarna för att se ungefär hur stora de skulle bli.
Hon är dock knubbig :o Men väldigt trevlig hund! Rasen ska inte ha någon jakt i sig dock, vilket talar ju till ditt eget önskemål TS.
 
Rasen låter jättehärlig! Har aldrig stött på någon, så det kanske är läge att försöka få till. Vet du hur det är med efterfrågan på rasen? Har för mig om att jag läst att det varit/är hög efterfrågan på dem.
Det var inte så jättesvårt att få tag på en för min mamma. Men hon hade inga direkta krav på föräldrarna utan ville ha en trevlig hund mest. Jag tror att hon väntade i ett år kanske? Vilket är ju nästan ingenting i jämförelse med de jag läst om här :p
 
Kan du berätta lite mer om bedlisarna? Mentalitet? Hälsoläge? Jag tycker att de är så fina, men har tyvärr aldrig fått bekanta mig närmare med dem :) Hade äran att få klippa en bedlis som jag tyckte var jättemysig (men vansinnigt lätt att klippa jack i pälsen...). Min bild av dem är att de är reserverade, hur tycker du att de är? Hörde ett påstående att det var lätt att pälsen blev missfärgad, stämmer det?

Svågern och svägerskan hade en bedlingtonterrier. Han var reserverad.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 613
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 155
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp