Hjälp mig att vidga mina vyer! Jobb inom turistbranschen?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag är mitt uppe i en utbildning som förhoppningsvis kommer att sluta med en master i Hospitality & Tourism Management (med marknadsföring som andra ämne), och funderar ju såklart på vad jag ska hitta på när jag är färdig. Jag älskar det jag läser och finner det superintressant, och vill verkligen syssla med den här branschen i framtiden också - om jag inte genom någon form av magi skulle råka landa något lite mer journalistik-relaterat dvs. Jag har dock lite svårt att sätta fingret på exakt vad jag vill göra, och har upptäckt att min syn på vilka yrken som finns att välja på är ganska smal egentligen. Jag kan väl typ komma på följande alternativ:

- Receptionist (vilket jag redan jobbar som), konferensansvarig, säljchef eller helt enkelt chef på hotell av något slag vilket inte känns helt lockande då jag börjar bli rätt trött på hotellbranschen som sådan. Skulle eventuellt kunna tänka mig något i säljchefssvängen dock.

- Restaurangchef - verkligen inte min grej, är inte intresserad av bar/restaurangbranschen för fem öre.

- Reseledare - känns absolut inte som något jag vill göra, speciellt inte när jag förhoppningsvis har en mastersexamen i bagaget och borde kunna göra så mycket bättre.

- Jobb på turistbyrå - känns helt okej intressant, men lite långtråkigt kanske?

- Jobb på resebyrå - också helt okej intressant, även om jag har lite dålig koll på vad för tjänster som finns och vad det innebär.

- Forskning och föreläsande av olika slag - känns inte heller som min grej då jag är lite för blygsam och osäker av mig för det tror jag. Verkar rätt torrt och tråkigt också.

Såå... Vad har jag missat? Det finns säkert en hel rad yrken där ute som skulle kunna vara intressanta för mig, som gärna har hyfsat normala kontorstider med mycket interaktion med människor men där jag ändå har en fokuserad uppgift och gärna får skriva lite. Gärna lite resor då och då, men inte 300 dagar om året liksom... Yrken så som informatör, kommunikatör och marknadsförare är också intressanta men jag håller mig gärna inom turism & servicebranschen som sagt. En dröm hade väl varit att få jobba för någon form av resemagasin och skriva reportage om olika destinationer, att skriva bidrag till en guidebok eller dylikt.

Någon här som jobbar med något intressant i denna bransch? Några förslag på andra yrken som skulle kunna passa mig?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig att vidga mina vyer! Jobb inom turistbranschen?

Jo tack, det hade varit en finfin dröm att förverkliga! ;) Känns dock som att jag behöver ha mer erfarenhet av både skrivande och själva branschen innan jag ger mig in på det... Känns som att det vore rätt svårt att komma som någon från ingenstans som ingen känner till, och få förlag att köpa just min guidebok eller liknande. Jag har ju trots allt ungefär ingen aning om hur man faktiskt gör! Lite samma sak är det med journalistiken; utan varken journalistisk utbildning eller erfarenhet verkar man vara ganska rökt ifall man vill kunna livnära sig åtminstone något så när på det. Men som sagt, det är en fin dröm som definitivt inte ska ges upp i första taget!
 
Sv: Hjälp mig att vidga mina vyer! Jobb inom turistbranschen?

Skit i förlagen, ge ut den själv :-)
Vad gäller journalistik var jag journalist/reporter/kommentator i nästan femton år utan utbildning. Erfarenhet fick man ju på vägen.
 
Sv: Hjälp mig att vidga mina vyer! Jobb inom turistbranschen?

Hmm, intressant... Mycket intressant! Jag måste nog jobba lite på det där med att se nya möjligheter och känna att jag själv kan tror jag... Tack för tips/inspiration!
 
Sv: Hjälp mig att vidga mina vyer! Jobb inom turistbranschen?

Det finns ju hur mycket som helst - organisationer som Visit Sweden, Svenska turistrådet, olika lokala turistorganisationer/kommuner (producerar ibland sina egna turistbroschyrer om du är intresserad av skriva/fota).

Stora mässhallar, eller mässarrangörer typ Sthlms mässan, Elmia eller Svenska Mässan. Konferensarrangörer. Du har ju även olika nöjesparker som inte bara har sommaranställd personal utan personal som jobbar m marknadsföring osv av parkerna året om..

Vill du ha inspiration: besök TUR-mässan eller andra resemässor.
 
Sv: Hjälp mig att vidga mina vyer! Jobb inom turistbranschen?

Åh vad mycket bra tips, precis sådant här var jag ute efter! Visit Sweden hade jag aldrig hört om i hela mitt liv (hoppas det beror på att jag inte pluggar eller bor i Sverige), men har spenderat en halvtimme på deras hemsida nu och insett att det är precis något i de svängarna som jag skulle vilja syssla med!

Konferensarrangör och sådär har jag funderat på men tycker inte att det verkar så fasligt intressant, men det skulle mycket väl kunna bero på att jag bara sett det från ett hotellperspektiv där konferenserna hålls och arrangeras i hotellets lokaler. Gäsp. Mässor och sådär har jag dock inte funderat på, men det var en ny intressant tanke.
Tack!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 027
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 973
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Jag är a) djävligt trött på Mälardalsvinter, b) vill bo vid havet och c) har en allmän livskris till följd av långvarig stress på jobbet...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp